نگاهی بر زندگی نامه چارلز هاسکینسون؛ بنیانگذار کاردانو

بررسی زندگی نامه چارلز هاسکینسون؛ بنیانگذار کاردانو

چهره چارلز هاسکینسون
تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۲۵ فروردین ۱۴۰۳

یکی از افراد تاثیرگذار در صنعت بلاک‌چین، چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) است. او یکی از بنیانگذاران و خالق کاردانو (Cardano) یک پلتفرم بلاک‌چین منبع باز که برای میزبانی برنامه‌های غیرمتمرکز (dapps) استفاده می‎‌شود، است. این کارآفرین همچنین یکی از هشت بنیانگذار بلاک‌چین اتریوم شمرده می‌شود. در این مقاله با رمزینکس همراه باشید تا به زندگی نامه چارلز هاسکینسون و خدمات او بپردازیم.

چارلز هاسکینسون کیست؟

یکی از بنیانگذاران اتریوم و مدیر عامل کاردانو چارلز هاسکینسون است که علیرغم داشتن پیشینه غیر فناوری، یکی از مشهورترین بنیانگذاران در دنیای ارزهای دیجیتال شمرده می‌شود. هاسکینسون با سابقه رسمی خود، ریاضیدانی است که بعدا حرفه خود را تغییر داد و به یک کارآفرین فناوری تبدیل شد. نقش او در توسعه اتریوم و کاردانو بسیار مهم بوده و به همین سبب زندگی نامه چارلز هاسکینسون برای عده‌ی زیادی از اهمیت خاصی برخوردار است.

در طول سال‌ها، چارلز هاسکینسون در راس چندین استارت‌آپ با نفوذ ارزهای دیجیتال بوده و روحیه نوآورانه خود را به نمایش گذاشته است. او از بنیانگذاران Invictus Innovations، اتریوم و IOHK بود که هر یک از این شرکت‌ها نقشی اساسی در شکل‌دهی اکوسیستم بلاک‌چین ایفا می‌کرد. او فراتر از استارت‌آپ‌ها، نقش رئیس موسس کمیته آموزش بنیاد بیت‌کوین را برعهده گرفت و در سال ۲۰۱۳ مقدمات گروه تحقیقاتی ارزهای دیجیتال را فراهم کرد.

چارلز هاسکینسون با میکروفون و پس‌زمینه بنفش
چارلز هاسکینسون در ابتدا ریاضیدان بوده است.

زندگی نامه چارلز هاسکینسون

چارلز هاسکینسون متولد ۵ نوامبر ۱۹۸۷ بوده و در کلرادو (ایالات متحده آمریکا) به دنیا آمد. در ابتدا به دنبال راه پدر و مادرش در زمینه پزشکی بود. با این حال، او در نهایت مسیر متفاوتی را انتخاب کرد و هدف خود را روی شغلی در ریاضیات قرار داد. او برای تحصیل در رشته ریاضی در دانشگاه ایالتی متروپولیتن دنور و دانشگاه کلرادو بولدر تحصیل کرد اما مدرکی کسب نکرد. چارلز هاسکینسون در سال ۲۰۰۸ به کمپین ریاست جمهوری ران پل، سیاستمدار آمریکایی که به خاطر دیدگاه‌های آزادیخواهانه اش معروف بود، پیوست. هاسکینسون شیفته اقتصاد و تئوری پول اتریشی بود. این تئوری می‌گوید یک سیستم اقتصادی مبتنی بر ارز فیات ذاتا ناپایدار است؛ مسئله‌ای که بیت‌کوین تلاش دارد تا آن را حل کند.

نقش چارلز هاسکینسون در جامعه ارزهای دیجیتال

هاسکینسون برای مدت کوتاهی پس از کالج به عنوان مشاور مشغول به کار شد، اما در سال ۲۰۱۳ برای تمرکز روی ارزهای دیجیتال، کار خود را ترک کرد. او پروژه آموزش بیت‌کوین را با ارائه محتوای رایگان و بررسی شده در مورد بیت‌کوین و محیط دارایی دیجیتال راه اندازی کرد. هدف این پروژه کاهش موانع دانش در ارزهای دیجیتال و جذب یک میلیون کاربر تا سال ۲۰۱۴ بود. این پروژه با مصاحبه هاسکینسون و تضمین مشارکت با Udemy و مجله بیت‌کوین مورد توجه قرار گرفت.

در سال ۲۰۱۳ چارلز هاسکینسون از طریق Invictus Innovations Inc وارد فضای کریپتو شد؛ شرکتی که او با توسعه دهنده Dan Larimer برای راه‌اندازی شبکه BitShares تاسیس کرد. Bitshares یک پلتفرم رمزنگاری است که به عنوان یک شرکت مستقل غیرمتمرکز سازماندهی شده است؛ اصطلاحی که هاسکینسون ابداع کرد.

چارلز هاسکینسون و آغاز اتریوم

بعدا در سال ۲۰۱۳ آنتونی دی لوریو، یکی از علاقه‌مندان به بیت‌کوین، به چارلز هاسکینسون مراجعه کرد و او را با وایت پیپر اتریوم آشنا کرد. با خواندن وایت پیپر، هاسکینسون از آن الهام گرفت و شروع به شرکت در جلسات اولیه اتریوم کرد. بعدا او به تیم بنیانگذاران پیوست تا به توسعه اتریوم کمک کند. در حالی که مشخص نیست نقش دقیق هاسکینسون در زمان توسعه اتریوم چه بوده، او برای موفقیت شبکه اتریوم بسیار اهمیت داشته است. او همچنین به توسعه اولین عرضه اولیه کوین اتریوم (ICO) کمک کرد و تصمیم نهایی را برای ثبت بنیاد اتریوم در سوئیس گرفت. او برای مدت کوتاهی به عنوان مدیرعامل اتریوم هم خدمت کرد.

مشکلات زمانی شروع شد که چارلز هاسکینسون اتریوم را برای داشتن یک رویکرد دارای منفعت انتخاب کرد که سایر توسعه‌دهندگان از جمله ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) با آن مخالفت کردند. مدت کوتاهی پس از این اختلاف، هاسکینسون اتریوم را ترک کرد و ویتالیک با یک سیستم بدون سود و منفعت توسعه اتریوم را ادامه داد.

تولد کاردانو

هاسکینسون پس از ترک تیم اتریوم به مدت ۶ ماه استراحت کرد و برای مدت کوتاهی به فکر بازگشت به ریاضیات افتاد. با این حال، یکی از بنیانگذاران اتریوم جرمی وود (Jeremy Wood)، با ایده‌ای برای راه اندازی یک شرکت مهندسی و تحقیقاتی که بلاک‌چین و ارزهای رمزنگاری شده را برای شرکت‌ها، نهادهای عمومی و موسسات دانشگاهی بسازد، به او مراجعه کرد. آن‌ها نام شرکت را IOHK (مخفف Input-Output Hong Kong) گذاشتند.

کاردانو پروژه کلیدی IOHK بود و زمانی شروع شد که یک مشتری پیشنهاد توسعه «نسخه ژاپنی اتریوم» را داد. Cardano در سال ۲۰۱۷ به عنوان یک پلتفرم بلاک‌چین عمومی غیرمتمرکز و منبع باز راه اندازی شد که قبل از اینکه در سطح جهانی گسترش یابد، در ابتدا بر بازار ژاپن تمرکز داشت. در زمان راه‌اندازی، بزرگترین بلاک‌چینی بود که از مکانیسم اثبات سهام استفاده می‌کرد و جایگزینی با انرژی کارآمد برای اثبات کار پرکاربرد در نظر گرفته می‌شد. پروژه کاردانو مانند سایر بلاک‌چین‌های شناخته شده دارای وایت پیپر نیست. با این حال، چارلز هاسکینسون یک طرح توسعه چند لایه را پیش بینی کرد که به مشکلات سایر اکوسیستم های رمزنگاری، با تمرکز بر موضوعات پایه، حاکمیت، تمرکززدایی، مقیاس‌گذاری و قراردادهای هوشمند رسیدگی می‌کرد.

بد نیست بدانید Charles Hoskinson کاردانو را «نسل سوم پلتفرم قرارداد هوشمند و ارز دیجیتال» می‌نامد که هدف آن سریعتر و انعطاف پذیرتر از بیت‌کوین و مقیاس پذیرتر و ایمن‌تر از اتریوم است. این پروژه از یک دفتر کل UTXO مشابه بیت‌کوین و همچنین از یک رویکرد چند لایه‌ای استفاده می‌کند که توسعه دهندگان می‌توانند بر اساس آن کار کنند. از طرفی دیگر، کاردانو در حال حاضر میزبان بیش از هزار سیستم و برنامه غیرمتمرکز است.

تصویر کارتونی چارلز هاسکینسون درحال صحبت با میکروفون
کاردانو نسخه ژاپنی اتریوم شناخته می‌شود.

توسعه توکن ADA

توکن بومی کاردانو ADA در سال ۲۰۱۷ توسط چارلز هاسکینسون راه اندازی شد. نام آن برگرفته از آدا لاولیس (Ada Lovelace)، ریاضیدان انگلیسی قرن نوزدهمی است که به عنوان اولین برنامه نویس کامپیوتر شناخته می‌شود. حداکثر عرضه ADA ۴۵ میلیارد توکن است که برنامه ریزی شده تا در طول زمان از طریق ضرب کردن یا همان مینت، منتشر شود.

چارلز هاسکینسون بیرون از دنیای بلاک‌چین چه می‌کند؟

در دنیای ارزهای دیجیتال، مشارکت و رویکرد Charles Hoskinson همچنان به شکل‌دهی و الهام بخشیدن به جامعه کریپتو ادامه می‌دهد. با این وجود خارج از قلمرو بلاک‌چین، بنیانگذار کاردانو دارای علایقی است که شخصیت چندوجهی او را به نمایش می‌گذارد. او یک ماهیگیر و شطرنج‌باز مشتاق است که به برنامه نویسی کاربردی، حل پارادوکس‌ها و طراحی مسائل پیچیده میل دارد. اگرچه او بولدر کلرادو را خانه می‌خواند، اما فعالیت‌هایش اغلب او را به کاوش در مقاصد دور می‌کشاند.

کمک‌های بشر دوستانه چارلز هاسکینسون

با وجود تمام نقدهایی که به بنیانگذار کاردانو می‌شود، او همچنان به عنوان یک مبتکر برتر ارزهای دیجیتال شناخته شده و به خاطر فعالیت‌های بشردوستانه‌اش مورد تقدیر قرار می‌گیرد. بد نیست بدانید چالز هاسکینسون در سال ۲۰۲۱ ۲۰ میلیون دلار به دانشگاه کارنگی ملون اهدا کرد. علاوه بر این شرکت او، IOHK مبلغ ۵۰۰ هزار دلار برای ایجاد یک آزمایشگاه بلاک‌چین در دانشگاه ویسکانسین اهدا کرد. چارلز هاسکینسون همچنین ۴.۵ میلیون دلار به یک مرکز تحقیقاتی در دانشگاه ادینبورگ بخشیده و در این راستا از او تقدیر زیادی شده است.

چارلز هاسکینسون همچنین کلینیک سلامت و تندرستی هاسکینسون را تاسیس کرده است. این کلینیک در ژیلت وایومینگ واقع شده و از گزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی مختلفی مانند مراقبت‌های اولیه، مراقبت‌های بهداشت روان، سلامت زنان، غربالگری‌های پیشگیرانه سلامت، آزمایش‌های سرطان، رژیم غذایی و پزشکی تغذیه و درمان قلبی عروقی را در اختیار بیماران خود قرار می‌دهد. این کلینیک علاوه بر مراقبت‌های پزشکی متعارف، خدمات افزایش طول عمر را برای بیماران مسن و همچنین مکمل‌های غذایی بیولوژیکی را ارائه می‌کند. ارز دیجیتال بومی اکوسیستم کاردانو یعنی ADA، توسط کلینیک به عنوان پرداخت برای خدمات آن پذیرفته می‌شود.

جمع‌بندی

در مطلبی که خواندید زندگی نامه چارلز هاسکینسون را از جوانب مختلف بررسی کردیم. تاثیر بنیانگذار کاردانو بر دنیای کریپتو پوشیده نیست و همان‌طور که خواندید، تلاش‌های بشردوستانه‌ی او همچنان ادامه دارد. برای خواندن مطالب بیشتر و بیوگرافی دیگر افراد فعال حوزه ارز دیجیتال، حتما رمزینکس را دنبال کنید.

سوالات متداول

چارلز هاسکینسون اکنون چه می‌کند؟

او بر آموزش مردم در مورد ارزهای دیجیتال، تمرکززدایی و آسان‌تر کردن استفاده از ابزارهای کریپتو متمرکز است.

بنیانگذار توکن کاردانو کیست؟

چارلز هاسکینسون سازنده کاردانو و توکن آن به شمار می‌آید.

منابع: beincrypto | bitstamp

درباره مهسا سپاهی
فعال حوزه NFT و نقاشی دیجیتال - نویسنده حوزه ارز دیجیتال و دنیای گیم - طراح رابط کاربری و تجربه کاربری - لیسانس اقتصاد بازرگانی از دانشگاه آزاد تهران
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید