جرم استخراج بیت کوین چیست و چه قوانینی را باید رعایت کرد؟

جرم استخراج بیت کوین در کشورهای مختلف چیست؟

ماکت یک مرد در حال استخراج سکه بیت کوین
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲

استخراج بیت کوین در بسیاری از کشورهای دنیا قانونی است، اما برخی از کشورها آن را غیرقانونی کرده‌اند. به‌طورکلی، قانون‌گذاران سراسر جهان، به طرق مختلف به این صنعت نوظهور واکنش نشان داده‌اند. هرکدام از کشورهایی که بیت کوین ماینینگ (Bitcoin Mining) را قانونی یا غیرقانونی اعلام کرده‌اند، دلایل و توجیهات خاص خودشان را دارند. در این مطلب، بررسی می‌کنیم که جرم استخراج بیت کوین در کشورهای مختلف چیست و با جریمه استخراج غیرقانونی بیت کوین و قوانین استخراج بیت کوین نیز آشنا می‌شویم. با ما در وبلاگ رمزینکس همراه باشید.

آیا استخراج بیت کوین قانونی است؟

پیش از اینکه جرم استخراج بیت کوین در کشورهای مختلف را بررسی کنیم، لازم است اشاره کنیم دلایل کشورهایی که ماین کردن بیت کوین را ممنوع کرده‌اند، عمدتا به عوامل زیست محیطی، اقتصادی، قانونی، امنیتی و سیاسی مربوط می‌شود. اما کشورهایی که Bitcoin Mining را قانونی اعلام کرده‌اند، آن را به عنوان فرصتی برای افزایش درآمد مالیاتی، متعادل کردن شبکه‌های انرژی خود یا تحریک مردم به سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر می‌دانند. با نگاهی به نقشه زیر می‌توانید ببینید که استخراج بیت کوین در چه کشورهایی قانونی و در چه کشورهایی غیرقانونی است.

نقشه جغرافیایی از کشورهای جهان که وضعیت قانونی استخراج بیت کوین در کشورهای مختلف را نشان می‌دهد.
وضعیت قانونی استخراج بیت کوین در کشورهای مختلف

مناطق صورتی، کشورهایی هستند که استخراج بیت کوین در آن‌ها جرم و غیرقانونی است؛ مناطق سورمه‌ای، کشورهایی هستند که استخراج بیت کوین در آن‌ها جرم نیست، اما یکسری قانون برای آن وضع شده و مناطق آبی روشن هم کشورهایی هستند که استخراج بیت کوین در آن‌ها کاملا آزاد است و هیچ قانونی برای آن وضع نشده یا قوانین بسیار ساده و کمی دارد.

به‌طورکلی، اگر به کشورهایی که استخراج بیت کوین را غیرقانونی کرده‌اند دقت کنید، متوجه می‌شوید که یک الگوی مشخصی وجود دارد. این الگو، نشان می‌دهد هر کشوری که استخراج بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال را غیرقانونی اعلام کرده، معامله و فعالیت در کریپتو را هم ممنوع کرده است. به همین ترتیب، کشورهایی که استخراج بیت کوین در آن‌ها آزاد است، فعالیت در رمزارزها را هم به رسمیت می‌شناسند یا حداقل آن را ممنوع نکرده‌اند.

بیشتر بخوانید: آموزش استخراج بیت کوین با ماینر در منزل

جرم استخراج بیت کوین در کشورهای مختلف دنیا

دیدگاه‌های کاملا متفاوتی نسبت به استخراج بیت کوین در کشورهای مختلف دنیا وجود دارد. به عنوان بزرگ‌ترین نمونه، شاید تا به حال چیزهایی در مورد ممنوعیت استخراج بیت کوین در کشور چین شنیده باشید که از سال ۲۰۲۱ این ممنوعیت را اعمال کرد و امروزه تا حد زیادی هم ثابت شده که ناموفق بوده است. در همین حال، Bitcoin Mining در ایالات متحده آمریکا به جهت تثبیت شبکه‌های انرژی و افزایش عرضه انرژی‌های تجدیدپذیر انجام می‌شود.

در اروپا، برخی از قانون‌گذاران تلاش کردند تا مشخص کنند کامپیوترها مجاز به انجام کدام دسته از محاسبات هستند تا استخراج را ممنوع کنند، که این تلاش هم با شکست مواجه شد. در آفریقا نیز کارآفرینان از استخراج بیت کوین برای ایجاد شبکه‌های انرژی محلی استفاده می‌کنند تا نقاضا را ثابت نگه دارند و قیمت‌ها برای همه مصرف کنندگان نهایی کاهش پیدا کند. این نگاهی کلی به جرم استخراج بیت کوین در کشورهای مختلف دنیا بود. اما هنوز باید قوانین استخراج بیت کوین و جریمه استخراج غیرقانونی بیت کوین در کشورهای مختلف را بررسی کنیم.

قوانین استخراج بیت کوین

اکثر کشورهای دنیا قوانین صریح و روشنی در مورد استخراج بیت کوین ندارند و هر زمان که تصمیمی در این رابطه گرفته‌اند، فقط به طور کلی رمزارزها را خطاب قرار داده‌اند و به طور خاص، در مورد بیت کوین صحبت نکرده‌اند. با این حال، نمونه‌های خاصی از یکسری مقامات کشورها وجود دارد که در مورد قوانین استخراج بیت کوین یا جرم استخراج بیت کوین صحبت کرده‌اند که در ادامه، این نمونه‌ها را بررسی می‌کنیم.

ایران

در سال ۲۰۱۹، دولت ایران رسما صنعت ماینینگ را به رسمیت شناخت و شروع به صدور یکسری مجوز برای این کار کرد. این کار با هدف نظارت بر مزارع استخراج انجام شد. طبق این مجوزها، ماینرها موظف شدند نرخ بالاتری برای برق بپردازند و بیت کوین استخراج شده خود را به بانک مرکزی ایران بفروشند. لازم است توجه داشته باشید که ایران یک کشور کم آب است که با بحران انرژی دست و پنجه نرم می‌کند.

با توجه به این امر، دولت ایران از این مدل استفاده کرد تا در فصل‌هایی که کمبود انرژی شدت می‌یابد، برق ماینرها را قطع کند تا فصل کم آبی بگذرد و ماینرها به روال عادی برگردند. پس در مجموع، می‌توان گفت ایران هم در مقاطعی از زمان استخراج بیت کوین را ممنوع کرده بود، اما این ممنوعیت موقت بوده و با عبور از فصل خشکسالی مجددا از سر گرفته شده است. این ممنوعیت‌های موقت، در ماه می ۲۰۲۱ (خرداد سال ۱۴۰۰) به مدت چهار ماه ادامه داشت و در ژوئن ۲۰۲۲ (تیر ۱۴۰۱) نیز مجددا به مدت چند ماه اعمال شد.

قرقیزستان

قرقیزستان در سال ۲۰۲۰ برای استخراج بیت کوین ۱۵ درصد مالیات وضع کرد و به این ترتیب، به یکی از اولین کشورهای دنیا تبدیل شد که برای ماین کردن بیت کوین مالیات در نظر گرفته است. در حال حاضر دولت این کشور در تلاش است که با شفافیت در قوانین استخراج Bitcoin روابط روشنی با ماینرها در سراسر این کشور ایجاد کند که برخی از آن‌ها به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند.

بر اساس تحلیل دفتر گزارش‌های تحلیلی آسیای مرکزی، این مشکلات بخشی از موضوعات گسترده‌تری هستند که مربوط به نحوه مدیریت بحران انرژی در کشور قرقیزستان و وزارت نیروی این کشور است.

سوئد

در نوامبر ۲۰۲۱، سازمان نظارت بر امور مالی سوئد و آژانس حفاظت از محیط زیست این کشور خواستار این شدند تا استخراج کلیه ارزهایی که بر مبنای الگوریتم اثبات کار (Proof of Work) کار می‌کنند، در کل اتحادیه اروپا ممنوع شود تا بتوانند جرم استخراج بیت کوین را مشخص کنند. نگرانی آن‌ها مبتنی بر فرضیات نادرستی بود مبنی بر اینکه استخراج ارزهای مبتنی بر Proof of Work باعث تخلیه سایر منابع انرژی می‌شود. پس از این کش‌وقوس‌ها، شرکت دولتی برق سوئد، Vatenfall، برای رد این موضوع و اصلاح سوء تفاهم‌ها وارد عمل شد.

نشان بیت کوین در زندان
در بسیاری از مواردی که بیت کوین از سوی دولت‌ها مورد حجمه قرار گرفته، به دلیل عدم شناخت کافی و ناآگاهی از فواید آن بوده است.

رئیس وقت دپارتمان مدیریت توان فیزیکی شرکت Vatenfall تصریح کرد که ماینرها می‌توانند به متعادل کردن بار شبکه‌های برق در زمانی که منبع تغذیه متفاوت است کمک کنند و ممنوعیت استخراج می‌تواند اثر معکوس با آنچه که سیاست‌گذاران در نظر دارند، داشته باشد. در ماه مه ۲۰۲۲ نیز بانک مرکزی سوئد از ممنوعیت الگوریتم اجماع بیت کوین موسوم به اثبات کار (Proof of Work یا POW) حمایت کرد. این حمایت نیز ناشی از همان اشتباهاتی است که در سال ۲۰۲۱ درخواست ممنوعیت بیت کوین را مطرح کرده بودند.

کوزوو

دولت کوزوو در ژانویه ۲۰۲۲، استخراج ارزهای دیجیتال را در بحبوحه بحران انرژی که در سراسر این کشور به وجود آمده بود، ممنوع کرد و به جمع کشورهایی پیوست که جرم استخراج بیت کوین در آن‌ها مشخص شده است. در شرایط عادی بازار، ممنوعیت استخراج بیت کوین ضرورتی ندارد؛ زیرا بحران انرژی هزینه استفاده از انرژی را افزایش می‌دهد و بیت کوین ماینینگ هیچ سودی نخواهد داشت. برای مثال، در سایر حوزه‌های قضایی، به ماینرها پول پرداخت می‌شود تا در زمان اوج مصرف انرژی، استخراج را متوقف کنند. این احتمال هم وجود دارد که ماینرها خودشان چنین تصمیمی بگیرند. به این ترتیب، جرم استخراج بیت کوین هم در چنین شرایطی بهتر مشخص می‌شود.

پاراگوئه

پاراگوئه یکی از کشورهایی است که نه تنها جرم استخراج بیت کوین را مشخص نکرده، بلکه در آرزوی تبدیل شدن به یک مرکز بزرگ استخراج بیت کوین است. در راستای تحقق این امر، یکی از مجلس‌های قانون‌گذار پاراگوئه در سال ۲۰۲۱ لایحه‌ای را تصویب کرد تا از طریق آن، ماینرها بتوانند مجوز بگیرند.

البته، یکسری موارد را به عنوان جریمه استخراج غیرقانونی بیت کوین تعیین کرده تا چهارچوب واضح و دقیقی برای این کار ایجاد کند. با این حال، این لایحه نیاز به یک اصلاحیه دارد تا تصویب شود. طبق این لایحه، ماینرهای شخصی و شرکتی، باید قبل از اقدام برای دریافت مجوز ماینینگ، مجوز استفاده از برق صنعتی دریافت کنند. این لایحه هنوز در مجلس سنای پاراگوئه تصویب نشده است.

قزاقستان

از ماه مه ۲۰۲۲، دولت قزاقستان ماینرهای ارزهای دیجیتال را ملزم کرد تا عملیات خود را نزد مقامات ثبت کنند. در ژوئن ۲۰۲۲ قوانین استخراج بیت کوین در قزاقستان مجددا به‌روز شد و بر اساس آن، رسما برای استخراج مالیات تعیین شد. هدف از تعیین قوانین استخراج بیت کوین و اعمال مالیات برای آن، افزایش حداقل قیمت هر کیلووات ساعت برق به ۵ سنت بود.

در آن زمان، ۵ سنت حدود هزینه‌ای بود که ماینرها در سراسر جهان برای استخراج بیت کوین پرداخت می‌کردند. تنها استثنائی که برای این ۵ سنت در نظر گرفته شده، زمانی است که از انرژی تجدیدپذیر استفاده شود. طبق قوانین استخراج بیت کوین در قزاقستان، در این شرایط نرخ مالیات ۰.۲ سنت به ازای هر کیلووات ساعت تعیین شده است.

آمریکا

استخراج بیت کوین در اکثر ایالت‌های آمریکا، به اسنثنای نیویورک، قانونی است. اما در برخی از ایالت‌هایی هم که این کار قانونی اعلام شده، یکسری محدودیت یا قوانین کلی برای این کار وضع شده است. به عنوان مثال، سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده، اعضای این یگان را از استخراج ارزهای دیجیتال با استفاده از تجهیزات دولتی منع کرده است. اگرچه در این مورد، ممکن است به دلیل مسائل امنیتی محدودیت اعمال شده باشد، اما در اکثر اوقات قوانین استخراج بیت کوین ناشی از نگرانی در مورد مصرف انرژی و آسیب به محیط زیست است.

قوانین استخراج بیت کوین در نیویورک، که در اواخر آوریل و ژوئن ۲۰۲۲ توسط مجلس و سنای ایالتی تصویب شد، ممنوعیت دو ساله‌ای را برای هرگونه عملیات مرتبط با استخراج ارزهای دیجیتال خاص که از مکانیزم اثبات کار (Proof of Work) برای تایید تراکنش‌های بلاک چین استفاده می‌کنند، اعمال کرده است. بیت کوین و یکسری از ارزهای دیجیتال دیگر، به همین شکل استخراج می‌شوند که به تجهیزات گران‌قیمت و برق زیاد نیاز دارد.

یک سکه بیت کوین روی نقشه‌ای که کشور چین روی آن پین شده
استخراج بیت کوین در تمامی ایالت‌های آمریکا به غیر از نیویورک، از نظر قانونی آزاد است یا یکسری قوانین ساده دارد.

در نوامبر ۲۰۲۲ قانونی توسط Kathy Hochul، فرماندار نیویورک، امضاء شد که در پی آن برخی از شرکت‌های استخراج کننده بیت کوین که از منابع انرژی مبتنی بر کربن استفاده می‌کنند، غیرقانونی شناخته شدند. طبق این قانون، جرم استخراج بیت کوین شدیدتر شد و کسب‌وکارهایی که از مکانیزم اثبات کار (Proof of Work) استفاده می‌کنند، تا ۲ سال اجازه توسعه و گسترش، تمدید مجوز و استخدام نیروهای جدید نخواهند داشت؛ مگر اینکه ۱۰۰ درصد از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کنند. این قانون پس از تایید فرماندار، به اجرا درآمد.

این ممنوعیت که در اثر آن جرم استخراج بیت کوین هم شدیدتر شده است، می‌تواند عواقب زیادی داشته باشد. یکی از کارآفرینان نیویورکی به اسم Perianne Boring که در اتاق بازرگانی دیجیتال هم مشغول به کار است، چنین استدلال می‌کند که این ممنوعیت در نهایت، اقتصاد نیویورک را تضعیف می‌کند و شرکت‌ها را وادار می‌کند تا دفاتر خود را تغییر دهند.

کانادا

اگرچه رویکرد نیویورک هنوز در سراسر ایالات متحده و منطقه آمریکای شمالی اتخاذ نشده است، اما استان مانیتوبا (Manitoba) در کانادا روال خودش را پیش گرفته و فعالیت شرکت‌های جدید در زمینه استخراج ارزهای دیجیتال را به مدت ۱۸ ماه ممنوع اعلام کرده است. لازم به ذکر است که استان مانیتوبا بعد از کبک، ارزان‌ترین نرخ برق را در سراسر کانادا دارد و در طی سال‌های اخیر، ماینرهای زیادی به دلیل هزینه کم برق، به کانادا جذب شده‌اند. به غیر از این، هیچ قانون خاصی در کانادا وجود ندارد که استخراج کریپتو را ممنوع یا جرم استخراج بیت کوین را مشخص کرده باشد. بنابراین، استخراج بیت کوین در کانادا قانونی است.

انگلیس

استخراج بیت کوین و تمامی ارزهای دیجیتال دیگر در انگلیس قانونی است. همچنین، جرم استخراج بیت کوین مشخص نشده و هیچ سیستم نظارتی رسمی هم وجود ندارد که بر عملیات ماینرها نظارت کند. فقط از تجهیزات ماینینگ وارداتی، مالیات گمرکی اخذ می‌شود. علاوه‌براین طبق قوانین استخراج بیت کوین در انگلیس، تمام ارزهای دیجیتال استخراج شده مشمول مالیات بر درآمد هستند.

استرالیا

استرالیا هم یکی دیگر از کشورهایی است که استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در آن قانونی است و انجام این کار نباید مشکلات زیادی ایجاد کند. استخراج ابری، استخراج با ASIC و استخراج با GPU همگی در اکثر مناطق استرالیا قابل قبول هستند. البته، باید به خاطر داشته باشید که ارزهای دیجیتال در استرالیا به عنوان ارز قانونی به رسمیت شناخته نمی‌شوند. بنابراین، هیچ تجارتی ملزم به پذیرش آن به عنوان یک روش پرداخت نیست و تحت پوشش هیچ بیمه فدرال یا استانی هم نیست.

آیا استخراج بیت کوین در ایران جرم است؟

در حال حاضر از نظر قانونی، استخراج بیت کوین در ایران در یک وضعیت خاکستری قرار دارد؛ به این معنی که به طور رسمی نه قانونی اعلام نشده نه غیرقانونی. از وضعیت موجود می‌توان چنین برداشت کرد که استخراج بیت کوین در ایران غیرقانونی نیست؛ اما محدودیت‌هایی برای آن وجود دارد. قوانین استخراج بیت کوین در ایران دائما در حال تغییر است.

اما چیزی که محرز شده، این است که استفاده از برق یارانه‌ای برای استخراج بیت کوین ممنوع است و جریمه دارد. همچنین، برای استخراج بیت کوین در ایران باید از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز بگیرید. جرم استخراج بیت کوین به طور شفاف بیان نشده، اما تصور می‌شود در صورتی که بدون مجوز این کار را انجام دهید، مشمول جریمه خواهید شد.

بیشتر بخوانید: درآمد دستگاه استخراج بیت کوین چقدر است؟

جریمه استخراج غیرقانونی بیت کوین

جرم استخراج بیت کوین یا جریمه استخراج غیرقانونی بیت کوین به کشور مورد نظر و میزان تخلف بستگی دارد. به‌طور‌کلی، جریمه این کار می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

۱. جریمه نقدی

رایج‌ترین جریمه استخراج غیرقانونی بیت کوین در اکثر کشورهای دنیا، جریمه نقدی است که مبلغ آن بسته به نوع و میزان تخلف، می‌تواند از چند صد هزار تومان تا چند میلیارد تومان متغیر باشد. در ایران، جریمه استخراج غیرقانونی بیت کوین تا ۵ برابر تعرفه برق مصرفی است.

۲. ضبط دستگاه‌های ماینر

گاهی اوقات در اثر وقوع جرم استخراج بیت کوین، مقامات قضایی دستگاه‌های ماینر کشف شده در محل استخراج غیرقانونی را ضبط می‌کنند. در ایران، این دستگاه‌ها به نفع دولت ضبط می‌شوند که با توجه به گران‌قیمت بودنشان، می‌تواند ضرر سنگینی به ماینر وارد کند.

۳. قطع برق

در برخی از مواقع اگر جرم استخراج بیت کوین رخ دهد، برق محلی که استخراج غیرقانونی در آن صورت می‌گرفت، به مدت نامعلومی قطع می‌شود. این قطعی ممکن است یک هفته باشد، ممکن هم هست که یک سال طول بکشد.

۴. زندان

شدیدترین جریمه استخراج غیرقانونی بیت کوین، زندان است که مدت آن بسته به قوانین استخراج بیت کوین در کشورهای مختلف، متفاوت است. در ایران، استخراج غیرقانونی بیت کوین در صورتی که به قصد ضربه به نظام اقتصادی کشور انجام شود، می‌تواند منجر به مجازات زندان از ۳ تا ۱۰ سال شود.

لیست کشورهایی که استخراج بیت کوین در آن‌ها غیرقانونی است

طبق گزارش کتابخانه کنگره ایالات متحده، ۱۲ کشور به طور رسمی ارزهای دیجیتال و طبعا استخراج آن‌ها را غیرقانونی کرده‌اند. لیست این کشورها به شرح زیر است:

  • چین
  • مصر
  • بنگلادش
  • عراق
  • مراکش
  • نپال
  • قطر
  • تونس
  • عربستان سعودی
  • الجزایر
  • بولیوی
  • کامبوج

همچنین، لازم به ذکر است که به دلیل مسائل مرتبط با انرژی و آسیب‌های احتمالی بیت کوین ماینینگ به محیط زیست، سوئد از ممنوعیت استخراج Bitcoin در اتحادیه اروپا حمایت می‌کند.

چرا ممنوع کردن استخراج بیت کوین دشوار است؟

سوال بزرگی که ممکن است برای افراد زیادی پیش بیاید، این است که با وجود اینکه جرم استخراج بیت کوین در برخی از کشورهای دنیا سنگین است، چرا این کار هنوز ادامه پیدا می‌کند و چرا کشورهای بیشتری آن را ممنوع نمی‌کنند؟ این موضوع باید به طور دقیق بررسی شود. چین اولین کشور دنیا بود که Bitcoin Mining را در ژوئن ۲۰۲۱ ممنوع کرد. دو سال بعد از این ممنوعیت، مرکز امور مالی جایگزین کمبریج تخمین زد که این کشور همچنان دومین مرکز بزرگ استخراج در جهان است.

داده‌ها نشان می‌دهد که این ماینرها به برق خارج از شبکه دسترسی دارند و برای مخفی کردن عملیات خود از مقامات دولت چین، به صورت پراکنده در نقاط جغرافیایی مختلف کار می‌کنند. از طرفی هم ممنوعیت کامل عملیات در مقیاس کوچک غیرعملی است. ردیابی یک مصرف کننده کوچک ارزش وقت و هزینه دولت را ندارد. علاوه‌براین، بسیاری از این عملیات‌ها برای پروژه‌های محاسباتی قابل تشخیص نیستند. ممنوعیت کلیه عملیات استخراجی، مستلزم داشتن دانش کامل و نظارت ۲۴ ساعته بر تمام مصرف کنندگان انرژی و همچنین، انجام بازدیدهای مکرر و فشرده برای بازرسی و تایید مصرف برق بیش از حد ماینرها است.

در نتیجه، استخراج بیت کوین هرگز نمی‌تواند به طور کامل ممنوع شود؛ حتی اگر تمام کشورهای دنیا در این موضوع با هم به توافق واضح و مشخصی برسند. وقت و پولی که برای مشخص کردن جرم استخراج بیت کوین و اعمال چنین ممنوعیت‌هایی صرف می‌شود، بهتر است برای اطمینان از این موضوع سرمایه‌گذاری شود که استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر نه تنها برای استخراج بیت کوین، بلکه برای تمامی صنایع دیگر توسعه پیدا کند.

چرا برخی از کشورها استخراج بیت کوین را ممنوع کرده‌اند؟

دلایل متعددی برای ممنوعیت استخراج بیت کوین در کشورهای مختلف دنیا وجود دارد. دلیل برخی از کشورها این است که استخراج بیت کوین برق بسیار زیادی مصرف می‌کند و این، می‌تواند به محیط زیست آسیب برساند. برخی از دولت‌ها نگران هستند که استخراج Bitcoin به ثبات اقتصادی آن‌ها آسیب برساند.

برخی دیگر اعتقاد دارند که Bitcoin Mining می‌تواند برای فعالیت‌های غیرقانونی مانند پولشویی استفاده شود و برخی از کشورها هم به خاطر اینکه نمی‌توانند روی بیت کوین ماینینگ به طور کامل نظارت کنند، آن را ممنوع کرده‌اند. دسته آخر هم کشورهایی هستند که هیچ اطلاعاتی از بیت کوین و فواید آن ندارند و به همین دلیل آن را ممنوع کرده‌اند.

کلام آخر

استخراج بیت کوین یکی از راه‌های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال است. اما برق و منابع بسیار زیادی مصرف می‌کند و حتی ممکن است برای محیط زیست هم مضر باشد. به همین دلیل، در برخی از کشورهای دنیا قوانین استخراج بیت کوین وضع شده است. در حال حاضر بیت کوین ماینینگ در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله انگلیس و استرالیا آزاد است، در برخی از کشورها نظیر چین و عربستان سعودی ممنوع اعلام شده و در برخی از کشورها نظیر ایران هم یکسری محدودیت برای آن در نظر گرفته شده است.

جرم استخراج بیت کوین بسته به قوانین هر کشور متفاوت است. جریمه استخراج غیرقانونی بیت کوین بسته به کشور مورد نظر، می‌تواند شامل جریمه نقدی، ضبط دستگاه‌های ماینر، قطع برق و حتی زندان شود. در ایران هم علی‌رغم اینکه استخراج بیت کوین رسما غیرقانونی اعلام نشده، اما برای انجام آن باید از وزارت صمت مجوز بگیرید. دنیای رمزارزها دائما در حال تغییر است و آنچه امروز درست و قانونی است شاید فردا ممنوع اعلام شود. برای اطلاع از آخرین تغییر و تحولات دنیای کریپتو، رمزینکس را دنبال کنید.

سوالات متداول در مورد جرم استخراج بیت کوین

جرم استخراج بیت کوین چیست؟

جرم استخراج بیت کوین در کشورهای مختلف متفاوت است، اما می‌تواند شامل جریمه نقدی، ضبط دستگاه‌های ماینر، قطع برق محل استخراج و در شدیدترین حالت، زندان باشد.

چه کشورهایی استخراج بیت کوین را ممنوع کرده‌اند؟

چین، مصر، بنگلادش، قطر، عراق، الجزایر و مراکش برخی از کشورهایی هستند که استخراج بیت کوین در آن‌ها ممنوع است.

چرا استخراج بیت کوین در برخی از کشورها ممنوع شده؟

دلیل ممنوعیت بیت کوین ماینینگ در کشورهای مختلف متفاوت است. اما به‌طورکلی، نگرانی‌های زیست محیطی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی رایج‌ترین دلایل ممنوع شدن استخراج بیت کوین در کشورهای مختلف هستند.

جرم استخراج بیت کوین در ایران چیست؟

استخراج بیت کوین در ایران به طور رسمی غیرقانونی اعلام نشده، اما کاملا قانونی هم نیست. برای استخراج بیت کوین در ایران باید از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز بگیرید تا از ضوابط و قوانین استخراج بیت کوین مطلع شوید.

منابع: river | changelly

درباره عرفان رحیمی صادق
من، عرفان رحیمی صادق مدرک کارشناسی ارشد مترجمی زبان انگلیسی از دانشگاه باهنر دارم و حدود ۹ ساله کار ترجمه و تولید محتوای متنی انجام می‌دم. تو این سال‌ها زمینه‌های مختلفی رو از فناوری و امور مهاجرتی گرفته، تا هاست و شبکه امتحان کردم، اما از زمانی که با حوزه کریپتو آشنا شدم، به شدت بهش علاقه پیدا کردم و تلاشم این بود تا مهارت‌های خودم رو تو این زمینه توسعه بدم. در حال حاضر در حوزه کریپتو فعال هستم و حوزه NFT و متاورس بسیار برام جذابه.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید