بررسی API های غیرمتمرکز و دموکراتیک کردن اطلاعات با آن‌ها

دموکراتیک کردن اطلاعات با API های غیرمتمرکز یعنی چه؟

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

دسترسی به اطلاعات واقعی، امروزه حکم یک تاج پادشاهی را دارد. اینجاست که شرکت‌ها و نهادهای قدرتمند اغلب کنترل داده‌های واقعی را در دست می‌گیرند تا از آن‌ها به سود خود استفاده کنند. کسانی که به اطلاعات دسترسی دارند، فرصت‌های بهتری را شکار خواهند کرد. دموکراتیک کردن اطلاعات با API های غیرمتمرکز باعث شده است تا اطلاعات به دست سایر افراد جامعه صرف‌نظر از موقعیت اقتصادی یا اجتماعی آن‌ها برسد. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید، خواندن این مقاله از رمزینکس به شما کمک خواهد کرد.

منظور از API های غیرمتمرکز چیست؟

API های غیرمتمرکز، پلی بین دنیای واقعی و بلاکچین هستند که به ارائه‌دهندگان این امکان را داده تا اطلاعات خود را به‌صورت مستقیم و بدون واسطه با برنامه‌های کاربردی بلاکچینی به اشتراک بگذارند. تا همین چند وقت پیش، برنامه‌های بلاک چین برای دسترسی به اطلاعات واقعی از کانال ناامن واسطه‌ها عبور می‌کرد. این قضیه باعث می‌شد تا قیمت و دسترسی به آن‌ها جالش‌برانگیز شود. خوشبختانه ظهور API‌های غیرمتمرکز همچون API3 ورق را برگرداند.

نگاهی بر API3؛ عضو قدرتمند API های غیرمتمرکز

API3 در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد. این ابزار قدرتمند به برنامه‌های بلاکچینی (dApps) اجازه می‌دهد از طریق APIها، به اطلاعات واقعی دسترسی پیدا کنند. با امکان خرید ارز دیجیتال API3 قدرت اطلاعات به دست همه می‌رسد؛ درنتیجه قراردادهای هوشمند می‌توانند براساس اطلاعات واقعی تصمیمات بهتری بگیرند، برنامه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) خدمات خلاقانه و انعطاف‌پذیری ارائه می‌دهند و همه ما می‌توانیم از برنامه‌های کاربردی بهتری در دنیای بلاکچین بهره‌مند شویم.

طراحی شماتیک کاربردهای API3
API3 به برنامه‌های بلاکچینی اجازه می‌دهد تا ازطریق پل‌های ارتباطی با استانداردهای ایمن و غیرمتمرکز دنیای Web ۳.۰ به اطلاعات کامل دسترسی پیدا کنید.

API3 چیست و چه کاربردی دارد؟

API3 dAPI‌ها، در واقع API های غیرمتمرکزی هستند که به‌طور مستقیم از ارائه‌دهندگان اصلی (first-party data providers) اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنند؛ درنتیجه خطر دستکاری داده‌ها توسط واسطه‌های شخص ثالث کاهش پیدا کرده و درآمد بیشتری را به‌طور مستقیم به ارائه‌دهندگان اطلاعات می‌رساند.

 API3 dAPI همچنین از یک معماری چند لایه استفاده می‌کند که موجب افزایش انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری می‌شود. این APIها می‌توانند با هر بلاکچینی سازگار شوند و اطلاعات را به هر اکوسیستم غیرمتمرکزی که به آن‌ها نیاز دارد، منتقل کنند. این شبکه توسط یک سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) اداره می‌شود. DAO سازمانی است که به جای اداره توسط یک قشر خاص توسط عموم جامعه اداره می‌شود. اعضای DAO می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های مهم پروژه مشارکت داشته باشند.

فناوری Airnode در API3 چیست؟

dAppهایی که از شبکه dAPI استفاده می‌کنند، برای انجام این کار هزینه اشتراک خود را API3 پرداخت خواهند کرد. این هزینه برای پوشش هزینه‌های عملیاتی dAPIها و همچنین برای پاداش ارائه‌دهندگان اطلاعات استفاده می‌شود. ارائه‌دهندگان API که از Airnode استفاده می‌کنند، درصورت تمایل به دریافت پرداخت به صورت فیات می‌توانند از کمک مالی DAO API3 استفاده کنند. به‌طور خلاصه می‌توان گفت:

  • API3 dAPIs به هیچ نهاد مرکزی متکی نیستند و توسط جامعه اداره می‌شوند؛ درنتیجه احتمال سانسور یا تغییر آن‌ها کمتر است.
  • API3 dAPIs به‌طور مستقیم از ارائه‌دهندگان داده اصلی (first-party data providers) داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند. با این کار، خطر دستکاری داده‌ها توسط واسطه‌های شخص ثالث را کاهش می‌دهد. از طرفی قابل اعتماد هستند.
  • API3 dAPIs از یک معماری چند لایه استفاده می‌کنند که امکان مقیاس‌پذیری را فراهم می‌کند. این APIها می‌توانند با هر بلاکچینی سازگار شوند و داده‌ها را به هر اکوسیستم غیرمتمرکزی منتقل کنند.

اکثر پروژه‌های اوراکل از گره‌های اوراکل شخص ثالث استفاده می‌کنند. این گره‌ها توسط شرکت‌ها یا نهادهای مرکزی اداره می‌شوند. API3 یک پروژه اوراکل جدید است که از Node اوراکل طرف اول استفاده می‌کند. این نودها (Nodes) مستقیماً توسط ارائه‌دهندگان داده اداره می‌شوند. Air Node فناوری است که API3 برای راه‌اندازی نود اوراکل طرف اول استفاده می‌کند. Air Node یک نود اوراکل بدون سرور است که راه‌اندازی و نگهداری آن آسان است.

طراحی دست و API3
با استفاده از Airnode، ارائه‌دهندگان داده می‌توانند به‌راحتی داده‌های خود را به برنامه‌های کاربردی بلاکچینی ارائه دهند. به این ترتیب، ارائه دهندگان اطلاعات درآمد بیشتری کسب می‌کنند و برنامه‌های کاربردی بلاکچین را قادر می‌سازد تا از داده‌های دنیای واقعی استفاده کند.

جمع‌بندی

دموکراتیک کردن اطلاعات با API های غیرمتمرکز همچون API3 دسترسی به داده‌ها را برای همه راحت می‌کند؛ نه فقط کسانی که توانایی پرداخت هزینه‌های بالای داده را دارند. API3 در حال حاضر یک پروژه در حال رشد است و آینده آن بسیار روشن است. با ویژگی‌های چشمگیر خود، API3 پتانسیل تبدیل شدن به یک راه‌حل داده اوراکل پیشرو در صنعت را دارد.

با ادامه رشد اکوسیستم بلاک چین، تقاضا برای داده‌های دقیق دنیای واقعی نیز افزایش خواهد یافت. این امر API3 را در موقعیت خوبی برای موفقیت‌های بیشتر قرار می‌دهد. همچنین به ارائه‌دهندگان امکان کسب درآمد بیشتری می‌دهد. اگر شما هم مشتاق پیوستن به این اکوسیستم هستید، همین حالا با آگاهی کافی نسبت به خرید ارز دیجیتال API3 اقدام کنید.

سوالات رایج

آیا API3 غیرمتمرکز است؟

API3 یک شبکه اوراکل داده غیرمتمرکز به شمار می‌رود. این شبکه ادغام مستقیم APIها با برنامه‌های بلاک چین را تسهیل می‌کند.

هدف اصلی API3 چیست؟

قراردادهای هوشمند اغلب برای دسترسی به داده‌های قابل اعتماد با مشکل مواجه هستند. به نظر می‌رسد رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (API) راه‌حل مناسبی برای این مشکل باشند. مهم‌ترین هدف API3 این است که اجازه دهد نسخه‌های غیرمتمرکز APIها ساخته شوند و در عین حال مدیریت و درآمدزایی در مقیاس داشته باشند.

منبع: gemini

مهسا رحمانی
درباره مهسا رحمانی
من مهسا هستم، فارق‌التحصیل ادبیات نمایشی از دانشگاه تربیت مدرس و علاقه‌مند به نویسندگی. حدود ۴ ساله که در حال کشف دنیای محتوا هستم و حالا در حوزه کریپتو و رمزارزها تولید محتوا می‌کنم. هدف من اینه اطلاعات به‌روز رمزارزها رو به شکلی منتقل کنم که همه به راحتی بتونن باهاش ارتباط برقرار کنند و لذت ببرن.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید