هر دستگاه ماینر در سال چند بیت کوین استخراج می‌کند؟

هر دستگاه ماینر در سال چند بیت کوین استخراج می‌کند؟

سکه طلایی بیت کوین با پس زمینه مشکی
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲

با توجه به اینکه قیمت بیت کوین رو به افزایش است، هر روز تعداد افرادی که به استخراج این رمز ارز علاقه پیدا می‌کنند، بیشتر می‌شود. اما قبل از شروع این کار، باید بدانید هر دستگاه ماینر در سال چند بیت کوین استخراج می‌کند؟ همچنین، استخراج بیت کوین (Bitcoin Mining) یک کار تخصصی است که هر کسی نمی‌تواند آن را انجام دهد. شما ضمن آشنایی با اصطلاحات رایج دنیای کریپتو، باید دانش فنی لازم را هم برای کار کردن با دستگاه‌های استخراج بیت کوین داشته باشید. اگر می‌خواهید بدانید هر دستگاه ماینر در سال چند بیت کوین استخراج می‌کند، این مطلب از وبلاگ رمزینکس را از دست ندهید.

به طور متوسط هر دستگاه ماینر در سال چند بیت کوین استخراج می‌کند؟

تعداد بیت کوین‌های استخراج شده توسط هر دستگاه ماینر در سال به عوامل مختلفی بستگی دارد، که از این دست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قدرت پردازش (Hashrate): قدرت پردازش دستگاه‌های ماینر، توسط شاخصی به اسم هش ریت سنجیده می‌شود. هرچه قدرت پردازش یا هش ریت یک دستگاه بیشتر باشد، بیت کوین بیشتری می‌تواند استخراج کند. قدرت پردازش، با واحد تراهش بر ثانیه (TH/s) یا پتاهش بر ثانیه (PH/s) اندازه‌گیری می‌شود.
  • سختی شبکه (Network Difficulty): سختی شبکه، به معنی پیچیدگی پازل‌ها و معادلات ریاضی است که یک ماینر باید حل کند تا به پاداش بیت کوین ماینینگ دست یابد. سختی شبکه به طور خودکار تنظیم می‌شود تا زمان استخراج هر بلوک، تقریبا ۱۰ دقیقه باشد. هرچه سختی شبکه بیشتر شود، استخراج بیت کوین دشوارتر می‌شود. سختی شبکه نیز با افزایش شمار ماینرها افزایش می‌یابد.
  • پاداش بلوک (Block Reward): پاداش بلوک، مقدار بیت کوینی است که به ماینر برای استخراج یک بلوک تعلق می‌کند. این پاداش هر ۲۱۰ هزار بلوک (تقریبا هر ۴ سال) نصف می‌شود.
  • تعداد تراکنش‌ها (Number of Transactions): با توجه به اینکه دستگاه‌های استخراج بر مبنای هر تراکنش انجام‌شده پاداش می‌گیرند، هر چه تراکنش بیشتری انجام شود، درآمد ماینر هم در طول روز یا سال بیشتر می‌شود.
  • قیمت بیت کوین (Bitcoin Cost): صرف نظر از قیمت کنونی بیت کوین، این فاکتور می‌تواند بر سودآوری استخراج Bitcoin تاثیرگذار باشد. اگر قیمت بیت کوین بالا باشد، ماین کردن بیت کوین سودآورتر خواهد بود. هر زمانی هم که قیمت بیت کوین کاهش یابد، درآمد استخراج بیت کوین کم‌تر می‌شود.
  • هزینه برق (Electricity Cost): آخرین معیار تاثیرگذار بر تعداد و درآمد Bitcoin Mining، قیمت برق است. با توجه به بالا بودن مصرف برق ماینرها، هزینه برق می‌تواند سودآوری استخراج Bitcoin را تحت تاثیر قرار دهد.

با توجه به عوامل ذکر شده، حتی به طور تقریبی هم نمی‌توان گفت هر دستگاه ماینر در سال چند بیت کوین استخراج می‌کند چرا که عوامل زیادی در آن تاثیرگذار هستند. برای تخمین اینکه یک دستگاه ماینر چند بیت کوین در سال استخراج می‌کند، می‌توانید از ماشین حساب‌های آنلاین نظیر CryptoCompare استفاده کنید. نحوه عملکرد این ماشین حساب‌ها به این شکل است که با وارد کردن نرخ برق، قیمت بیت کوین، هش ریت ماینر و یکسری از شاخص‌های دیگر، به طور تقریبی اعلام می‌کنند که هر دستگاه ماینر در سال چند بیت کوین استخراج می‌کند.

هر دستگاه ماینر چند بیت کوین در روز استخراج می‌کند؟

تصویر سکه بیت کوین که در پس زمینه، چارت آن هم قرار دارد
علاوه‌بر قدرت ماینر، عوامل زیاد دیگری هم بر درآمد و تعداد بیت کوین‌هایی که استخراج می‌شوند، تاثیر می‌گذارند.

همانطور که محاسبه درآمد و تعداد بیت کوین‌های استخراج‌شده یک ماینر در طول سال غیرممکن است، در طول روز هم نمی‌توان به طور دقیق مشخص کرد که چقدر درآمد یا بیت کوین می‌توان به دست آورد. اما با این حال، مطمئن هستیم که دستگاه‌های استخراج بسته به قدرت خود، درآمد زیادی در روز تولید می‌کنند. بسته به عوامل مختلف نظیر سختی استخراج، هش ریت، قیمت بیت کوین و سایر عوامل درآمد روزانه بیت کوین متغیر است. علاوه‌براین، شرایط به طور مداوم در حال تغییر است. اکثر دستگاه‌های استخراج بیت کوین به طور متوسط ۲۰۰۰ دلار در روز درآمد به دست می‌آورند.

برخی از آن‌ها ممکن است حتی ۵۰۰۰ دلار در روز هم درآمد داشته باشند، اما این برای دستگاه‌های فوق قدرتمند صدق می‌کند. از طرفی دیگر بسته به قدرت دستگاه، سختی شبکه و سطح رقابت، ممکن است روزی ۱۰۰ دلار هم درآمد نداشته باشد. در حال حاضر با نرخ امروز قیمت بیت کوین (حدود ۵۰ هزار دلار)، ۲۰ میلیون دلار بیت کوین در روز توسط ماینرها استخراج می‌شود که معادل با ۶۰۰ میلیون دلار بیت کوین در ماه است. این مقدار، بین همه ماینرها بر اساس قدرت و نقش آن‌ها در استخراج بلوک‌های جدید، توزیع می‌شود.

استخراج بیت کوین چقدر طول می‌کشد؟

اکنون که نمی‌توان مشخص کرد هر دستگاه ماینر در سال چند بیت کوین استخراج می‌کند، می‌توان گفت هر بیت کوین چقدر طول می‌کشد تا استخراج شود؟ بله، مدت زمان لازم برای استخراج بیت کوین تا حدی مشخص است. به طور متوسط ۱۰ دقیقه طول می‌کشد تا یک بلوک جدید استخراج شود. این مدت زمان به طور تصادفی انتخاب می‌شود و می‌تواند بین ۸ تا ۱۲ دقیقه متغیر باشد. هدف از تعیین این زمانبندی، حفظ سرعت ثابت در استخراج Bitcoin و جلوگیری از استخراج سریع بلوک‌ها توسط ماینرهای قدرتمند است. در واقع این ۱۰ دقیقه، به عنوان یک معیار برای تنظیم سختی شبکه بیت کوین عمل می‌کند.

اگر استخراج بلوک‌ها به طور متوسط ​​کم‌تر از ۱۰ دقیقه طول بکشد، سختی شبکه افزایش می‌یابد تا استخراج دشوارتر شود. و اگر استخراج بلوک‌ها به طور متوسط ​​بیشتر از ۱۰ دقیقه طول بکشد، سختی شبکه کاهش می‌یابد تا استخراج آسان‌تر شود. این فرآیند تنظیم سختی شبکه، به طور خودکار و بدون نیاز به دخالت انسان یا دستگاه‌های استخراج انجام می‌شود و به حفظ امنیت شبکه بیت کوین، تمرکززدایی شبکه بیت کوین و ایجاد شرایط عادلانه برای همه ماینرها کمک می‌کند.

با توجه به اینکه استخراج هر بلوک حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد، روزانه حدود ۱۴۴ بلوک استخراج می‌شود. با نرخ فعلی سختی شبکه و نصف شدن بیت کوین در اثر هاوینگ (Halving)، روزانه حدود ۹۰۰ بیت کوین به گردش درمی‌آید.

بیشتر بخوانید: بررسی ۱۰ مدل از بهترین ماینرهای بیت‌کوین!

چند بیت کوین دیگر برای استخراج باقی مانده است؟

کل بیت کوین‌های قابل استخراج ۲۱ میلیون واحد هستند که تاکنون بیش از ۱۹ میلیون آن‌ها استخراج شده و حدودا ۱.۵ میلیون بیت کوین دیگر باقی مانده است. این بدان معناست که بیش از ۹۲ درصد از کل بیت کوین‌های موجود در جهان در حال حاضر در گردش هستند. اما قرار نیست با همین سرعت پیش برود. با توجه به فرآیند هاوینگ (Halving) پاداش استخراج هر بلوک، هر ۴ سال یک بار نصف می‌شود تا تورم بیت کوین هم کنترل شود.

زمان نگارش این مطلب در اواخر فوریه ۲۰۲۴، آخرین هاوینگ سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاده که در اثر آن پاداش استخراج از ۱۲.۵ بیت کوین به ۶.۲۵ بیت کوین کاهش یافته است. بدین معنی که پاداش استخراج هر بلوک ۶.۲۵ بیت کوین است. هاوینگ پیش روی بعدی، قرار است اواسط ۲۰۲۴ رخ دهد و پاداش استخراج را به ۳.۱۲۵ بیت کوین کاهش دهد. به همین ترتیب، هر ۴ سال پاداش نصف می‌شود تا در نهایت، کل ۲۱ میلیون بیت کوین استخراج شوند.

در حال حاضر انتظار می‌رود که در سال ۲۱۴۰ کل این ۲۱ میلیون بیت کوین استخراج شوند. اما این پایان کار ماینرها نیست. چرا که آن‌ها هنوز هم می‌توانند از کارمزد تراکنش‌هایی که در شبکه بیت کوین انجام می‌شود، درآمد کسب کنند. با توجه به این که تعداد بیت کوین‌های باقی مانده محدود است و پاداش استخراج نیز به مرور زمان کاهش می‌یابد، استخراج بیت کوین در آینده دشوارتر و طولانی‌تر خواهد شد.

نکته قابل‌توجه، این است که حدود ۲۰ درصد از کل بیت کوین‌هایی که تا به حال به وجود آمده، گم شده است. این بدان معناست که این تعداد از کل بیت‌کوین‌ها قابل بازیابی نیستند و نمی‌توان به آن‌ها دسترسی پیدا کرد. اگرچه به طور قطعی نمی‌توان مشخص کرد که چند بیت کوین در روز از بین می‌رود، کارشناسان معتقدند که تا به حال حدود ۳.۷ میلیون بیت کوین به دلایل مختلفی از جمله گم شدن کلید خصوصی، فراموش کردن رمز عبور، هک و کلاهبرداری، عدم آگاهی یا سوخته شدن، برای همیشه از بین رفته‌اند.

استخراج بیت کوین چقدر سود دارد؟

با توجه به ارزشمند بودن بیت کوین، بسیاری از افراد تصور می‌کنند که استخراج آن یک سرمایه‌گذاری مطمئن است. در حالی که اصلا اینطور نیست. منظور ما این نیست که ماین کردن بیت کوین سود ندارد یا نمی‌توان از این کار درآمد زیادی کسب کرد؛ بلکه کاملا برعکس، این کار یکی از پردرآمدترین کارهایی است که می‌توان در حوزه کریپتو انجام داد. اما باید آگاه باشید که ریسک‌های زیادی دارد و مثل هر کار پرریسک دیگر، اگر به نتیجه برسد سود بسیار زیادی هم دارد.

استخراج بیت کوین قطعا برای افرادی که بتوانند تجهیزات گران‌قیمت لازم برای این کار را تهیه و برق ارزان هم تامین کنند، سود چشمگیری دارد. اما افرادی که قصد دارند این کار را در مقیاس کوچک انجام دهند و انتظار دارند که با قرار دادن یک ماینر در منزل خود هر ماه هزاران دلار سود به جیب بزنند، باید با یک تجدیدنظر اساسی، انتظارات خود را کاهش دهند. بازیگران بزرگی در این عرصه فعالیت می‌کنند که قطعا فرصت رقابت به بازیگران کوچک را نمی‌دهند.

چطور بیت کوین استخراج کنیم؟

سکه طلایی بیت کوین در بین چند سکه طلای دیگر
با توجه به اینکه استخراج بیت کوین برق بسیار زیادی مصرف می‌کند، انجام این کار بدون داشتن برق ارزان عملا درآمد خاصی برای ماینرهای خانگی ندارد.

ماینرهای بیت کوین، از دستگاه‌های استخراج بسیار قدرتمندی استفاده می‌کنند تا بتوانند هر ۱۰ دقیقه یک بلوک جدید در شبکه ایجاد کنند. از نظر فنی، هر کسی تنها با یک لپتاپ و اینترنت پرسرعت می‌تواند بیت کوین ماین کند. اما با توجه به سختی شبکه، درآمد زیادی از این کار به دست نخواهد آورد. در ادامه مراحل استخراج بیت کوین را نام می‌بریم.

۱. یک دستگاه استخراج خریداری و نصب کنید

اولین قدم برای بیت کوین ماینینگ، انتخاب دستگاه استخراج است. اگرچه در ابتدای پیدایش بیت کوین با یک کامپیوتر یا لپ‌تاپ قدیمی هم می‌توانستید استخراج بیت کوین را انجام دهید، اما امروزه به دلیل افزایش رقابت و سختی شبکه، باید از دستگاه‌های استخراج قدرتمند نظیر ماینرهای ASIC یا FPGA استفاده کنید که در حال حاضر قدرتمندترین ماینرهای موجود هستند.

ما قبلا در وبلاگ رمزینکس انواع ماینر بیت کوین را معرفی و چند مدل از بهترین ماینرهای Bitcoin را نیز بررسی کرده‌ایم. توجه داشته باشید که بسیاری از ریگ‌های ماینینگ روی سیستم عامل لینوکس اجرا می‌شوند و راه‌اندازی آن‌ها به دانش فنی و مهارت بالایی نیاز دارد. اگر در زمینه محاسبات پیشرفته تازه کار هستید، باید بخشی از زمان خود را به آموزش و عیب‌یابی مشکلات احتمالی ماینرها اختصاص دهید.

۲. یک کیف پول انتخاب کنید

اگر یا زمانی که تراکنش‌های بیت کوین را با موفقیت تایید کردید و موفق به ایجاد یک بلوک جدید شدید، باید یک کیف پول معتبر داشته باشید تا پاداش استخراج خود را دریافت کنید. توجه داشته باشید برای اینکه خیالتان از امنیت پاداش‌هایتان راحت باشد، کیف پولی که برای استخراج بیت کوین انتخاب می‌کنید، باید فقط مختص به همین کار و مجزا از سایر فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌هایی باشد که در دنیای کریپتو انجام داده‌اید. به عنوان ماینر بیت کوین، بهتر است از کیف پول‌های سخت افزاری استفاده کنید که امن‌ترین و مطمئن‌ترین نوع کیف پول کریپتو هستند.

۳. تجهیزات استخراج خود را پیکربندی کنید

هنگامی که سخت افزار ماینینگ شما در جای خود قرار گرفت و یک کیف پول بیت کوین هم انتخاب کردید، می‌توانید نرم افزار استخراج بیت کوین را نصب و پیکربندی کنید. این کار نیز به دانش فنی نیاز دارد؛ به ویژه اگر چندین دستگاه ماینر را برای افزایش ظرفیت استخراج بیت کوین به هم متصل کرده‌اید.

برخی از سخت افزارهای ماینینگ دارای نرم افزاری به شکل رابط کاربری گرافیکی (GUI) هستند که به شما امکان می‌دهد راحت‌تر سخت افزار خود را پیکربندی کنید. برای سایر سخت افزارهای ماینینگ، باید دانش فنی در زمینه خط فرمان (Command-line) داشته باشید که یک مهارت کامپیوتری پیشرفته است که معمولا برنامه نویسان و توسعه دهندگان با آن سروکار دارند.

۴. استخراج را شروع کنید

سکه طلایی بیت کوین روی کیبورد یک لپتاپ
پس از پیکربندی نرم افزار استخراج با دستگاه خود، این کار بدون دخالت شما به طور خودکار انجام خواهد شد.

به محض دانلود یک نسخه لوکال از بلاک چین ارز دیجیتالی که می‌خواهید ماین کنید، می‌توانید استخراج را شروع کنید. پس از کلیک کردن روی دکمه استخراج، این کار به طور خودکار انجام می‌شود و نیاز نیست اقدام خاصی انجام دهید. البته، همچنان هر از چندگاهی باید پروسه ماینینگ را بررسی کنید تا مطمئن شوید که دستگاه استخراج شما همچنان در حال استخراج است و به خوبی کار می‌کند. سخت افزار استخراج شما به صورت ۲۴ ساعته می‌تواند به کار کردن ادامه دهد؛ حتی وقتی خودتان در حال استراحت یا انجام کار دیگری هستید.

روش‌های جایگزین استخراج بیت کوین در منزل

برای بهره‌مندی از مزایای استخراج Bitcoin، لزوما نباید دستگاه استخراج داشته باشید و خودتان این کار را انجام دهید. راه‌های دیگری نیز برای درآمدزایی از راه بیت کوین ماینینگ وجود دارد که در ادامه، نام می‌بریم.

استخراج ابری

با استخراج ابری (Cloud Mining)، می‌توانید به شخص دیگری پول پرداخت کنید تا از طریق فناوری رایانش ابری، استخراج را برای شما انجام دهد. ماینرهای ابری با شرکت‌های استخراج قرارداد می‌بندند تا امکان دسترسی به سخت افزار استخراج را از راه دور در مراکز دیتا (Data center) فراهم کنند. برخی از شرکت‌های استخراج ابری نیز وجود دارند که عملیات استخراج را برای شما مدیریت می‌کنند.

استخراج ابری یک فناوری جدید است که هنوز قیمت زیادی دارد. اما ممکن است با فراگیرتر شدن، قیمت خدمات آن کاهش یابد. نکته حائز اهمیت، این است که برخی از افراد استخراج ابری را با استخر استخراج اشتباه می‌گیرند. در حالی که ماهیت این دو، کاملا متفاوت است. بزرگ‌ترین تفاوت این دو، این است که در استخراج ابری، شما با یک سازمان قرارداد می‌بندید تا استخراج کند، در حالی که در استخر استخراج، قدرت ماینرها با هم ترکیب می‌شود تا پاداش بیشتری کسب کنند.

سرمایه‌گذاری در یک شرکت استخراج بیت کوین

یکی دیگر از راه‌های درآمدزایی از بیت کوین ماینینگ بدون اینکه خودتان درگیر آن شوید، این است که در یک شرکت استخراج سرمایه‌گذاری کنید. شرکت‌های خصوصی و دولتی مختلفی در سراسر دنیا وجود دارد که این کار را در مقیاس وسیع انجام می‌دهند و شما با سرمایه‌گذاری در آن‌ها، می‌توانید در درآمدشان شریک شوید.

استخراج سایر ارزهای دیجیتال

سکه‌های چند ارز دیجیتال از جمله بیت کوین، اتریوم و کاردانو
به غیر از بیت کوین، استخراج ارزهای دیجیتال دیگر هم می‌تواند درآمد بالایی داشته باشد.

Bitcoin تنها ارزی که می‌توان آن را استخراج کرد، نیست. شما می‌توانید ارزهای دیجیتال دیگر از جمله اتریوم، مونرو، لایت کوین، دوج کوین و بسیاری از ارزهای دیگر را هم استخراج کنید. قوانین، سازوکار و نحوه استخراج هر ارز متفاوت است؛ اما برخی از آن‌ها نظیر دوج کوین به منابع و سخت افزار ضعیف‌تری نسبت به بیت کوین نیاز دارند و درآمد به مراتب بیشتری هم می‌توانند تولید کنند. اما قبل از اقدام برای استخراج هر ارز دیجیتالی که می‌خواهید، کاملا در مورد شرایط و نیازمندی‌های استخراج آن تحقیق کنید و به هیچ وجه بدون دانش فنی کافی این کار را انجام ندهید.

جمع‌بندی

در این مطلب توضیح دادیم که نمی‌توان به طور دقیق یا حتی تقریبی مشخص کرد که هر دستگاه ماینر در سال چند بیت کوین استخراج می‌کند؟ اینکه هر دستگاه ماینر در سال چند بیت کوین استخراج می‌کند به عوامل مختلفی از جمله قدرت پردازش (هش ریت)، سختی شبکه، پاداش بلوک، تعداد تراکنش‌ها و عوامل متعدد دیگر بستگی دارد.

اگرچه نمی‌توان گفت هر دستگاه ماینر در سال چند بیت کوین استخراج می‌کند، اما به طور متوسط هر ۱۰ دقیقه یک بلوک جدید در شبکه تولید می‌شود که معادل با حدود ۱۴۴ بلوک در روز می‌شود. در حال حاضر پاداش استخراج هر بلوک ۶.۲۵ بیت کوین است و روزانه حدود ۹۰۰ بیت کوین به وجود می‌آید که بین همه ماینرها توزیع می‌شود. برای اطلاع از آخرین تحولات دنیای کریپتو همچنان رمزینکس را دنبال کنید.

سوالات متداول در مورد هر دستگاه ماینر در سال چند بیت کوین استخراج می‌کند؟

هر دستگاه ماینر در سال چند بیت کوین استخراج می‌کند؟

نمی‌توان مشخص کرد. زیرا عوامل زیادی در این امر تاثیرگذار هستند که از این دست می‌توان به هش ریت، سختی شبکه، قیمت بیت کوین، قیمت برق و پاداش بلوک اشاره کرد.

استخراج بیت کوین یعنی چه؟

استخراج بیت کوین فرآیند تایید تراکنش‌ها و اضافه کردن آن‌ها به بلاک چین با استفاده از کامپیوترهای قدرتمندی است که محاسبات پیچیده‌ای انجام می‌دهند. اولین ماینری که به جواب صحیح محاسبات برسد، پاداش بلوک را دریافت می‌کند که شامل بیت کوین‌های جدیدی است که به وجود آمده.

آیا استخراج بیت کوین در خانه صرفه اقتصادی دارد؟

با توجه به رقابت شدید و سختی شبکه، استخراج بیت کوین در منزل چندان به‌صرفه نیست. زیرا هزینه خرید تجهیزات و مصرف برق خانگی که باید برای این کار مصرف شود، به مراتب بسیار بیشتر از درآمد آن است.

هاوینگ چیست؟

هاوینگ (Halving) به معنی نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین است. این اتفاق هر ۲۱۰ هزار بلوک (تقریبا هر ۴ سال) رخ می‌دهد و هدف از انجام آن، کنترل تورم بیت کوین و حفظ ارزش آن است.

پاداش استخراج بیت کوین چقدر است؟

در حال حاضر تا زمانی که این مطلب در حال نگارش است پاداش استخراج هر بلوک ۶.۲۵ بیت کوین است. اما پس از هاوینگ بعدی در اواسط سال ۲۰۲۴ پاداش استخراج به ۳.۱۲۵ بیت کوین کاهش می‌یابد.

منابع: bitkan | fastestvpn | thebalancemoney | thebalancemoney

درباره عرفان رحیمی صادق
من، عرفان رحیمی صادق مدرک کارشناسی ارشد مترجمی زبان انگلیسی از دانشگاه باهنر دارم و حدود ۹ ساله کار ترجمه و تولید محتوای متنی انجام می‌دم. تو این سال‌ها زمینه‌های مختلفی رو از فناوری و امور مهاجرتی گرفته، تا هاست و شبکه امتحان کردم، اما از زمانی که با حوزه کریپتو آشنا شدم، به شدت بهش علاقه پیدا کردم و تلاشم این بود تا مهارت‌های خودم رو تو این زمینه توسعه بدم. در حال حاضر در حوزه کریپتو فعال هستم و حوزه NFT و متاورس بسیار برام جذابه.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

  1. اسعد محمدزاده
    ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ در ۰۹:۲۹

    با سلام و احترام و تشکر بابت مطالب خوبتون. من رمزینکس رو نصب دارم. و بهش علاقه مندم.
    سوال متفاوتی داشتم. در مورد ترید و آموزش ترید به دنبال شخص و یا موسسه ای هستم که بصورت حضوری آموزش دارند. لطفا اگر می‌شناسید معرفی کنید. ممنون