نوسانات بیت‌کوین در آستانه‌ی نصف شدن پاداش استخراج - مجله رمزینکس

نوسانات بیت‌کوین در آستانه‌ی نصف شدن پاداش استخراج

نوسانات قیمت بیت‌کوین با نزدیک‌تر شدن به رویداد هاوینگ از اتریوم هم فراتر رفت.
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

برخلاف شهرت بیت‌کوین به عنوان دارایی نسبتاً باثبات در بازار ارزهای دیجیتال، نوسانات قیمتی این ارز به تازگی از اتریوم، رقیب اصلی آن، پیشی گرفته است.

نوسان سالانه‌ی ۳۰ روزه‌ی تحقق‌یافته بیت‌کوین (BTC) در اواخر هفته‌ی گذشته به نزدیک ۶۰ درصد افزایش یافت. این رقم تقریباً ۱۰ واحد درصد بالاتر از نوسان تحقق‌یافته‌ی ۳۰ روزه‌ی اتریوم (ETH) است. بدین ترتیب، شاهد بالاترین اختلاف نوسان بین این دو ارز دیجیتال طی حداقل یک سال گذشته هستیم.

دلایل احتمالی افزایش نوسان بیت‌کوین را می‌توان به شرح زیر برشمرد:

  • تأثیر راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله‌ی بورسی مبتنی بر بیت‌کوین (ETFs) در ایالات متحده: چراغ سبز کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) برای راه‌اندازی تعدادی از این صندوق‌ها، منجر به تمرکز معامله‌گران بر فعالیت این صندوق‌ها در بازار نقطه‌ای (Spot Market) شده است. ورود نقدینگی جدید از طریق این صندوق‌ها، احتمالاً نوسانات صعودی بیت‌کوین و کل بازار ارزهای دیجیتال را به دنبال داشته است.
  • کاهش احتمال تأیید صندوق‌های قابل معامله‌ی اتریوم توسط SEC تا ماه می: به نظر می‌رسد کاهش شانس تأیید این نوع صندوق‌ها برای اتریوم تا ماه می، انگیزه‌ی معامله‌گران این رمزارز را کاهش داده است.
  • نزدیک شدن به رویداد نصف شدن پاداش استخراج بیت‌کوین: رویداد نصف شدن پاداش استخراج، هر چهار سال یک بار در بلاک‌چین بیت‌کوین رخ می‌دهد و طی آن، میزان پاداش پرداختی به ازای استخراج هر بلاک، ۵۰ درصد کاهش می‌یابد. این رویداد که در تاریخ ۲۱ آوریل سال جاری برنامه‌ریزی شده است، می‌تواند یکی دیگر از دلایل نوسانات نسبتاً بالای بیت‌کوین باشد.

نصف شدن پاداش استخراج و تأثیر آن بر قیمت بیت‌کوین

رویداد نصف شدن پاداش استخراج با کاهش تدریجی عرضه بیت‌کوین همراه است و از طرفی، تقاضا برای این ارز دیجیتال را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد (یا حتی ممکن است آن را افزایش دهد). این عدم تعادل میان عرضه و تقاضا، به طور بالقوه منجر به افزایش قیمت بیت‌کوین در بلندمدت می‌شود. در واقع، در سه رویداد نصف شدن قبلی بیت‌کوین که به ترتیب در نوامبر ۲۰۱۲، جولای ۲۰۱۶ و می ۲۰۲۰ رخ دادند، شاهد روندهای صعودی چشمگیر و ثبت رکوردهای قیمتی جدید در بازه‌ی زمانی ۱۲ تا ۱۸ ماه پس از هر رویداد بودیم.

با این حال، تفاوت قابل توجه رویداد آتی نصف شدن با موارد قبلی، عبور قیمت بیت‌کوین از سقف قیمتی بازار گاوی پیشین (حدود ۶۹۰۰۰ دلار) چند هفته قبل از این رویداد است. این موضوع باعث افزایش هیجان و تکاپوی معامله‌گران شده و بر نوسانات بازار می‌افزاید.

برخی از تحلیلگران با اشاره به افزایش بیش از حد قیمت بیت‌کوین پیش از نصف شدن، احتمال اصلاح قیمتی پس از این رویداد را مطرح کرده‌اند. به عقیده‌ی گرگ مگادینی، مدیر بخش مشتقات در Amberdata، موقعیت‌گیری صعودی پیش از نصف شدن، زمینه‌ساز پدیده‌ی «فروش بر اساس خبر» (Sell-The-News) و اصلاح قیمتی پس از این رویداد خواهد شد.

مگادینی در خبرنامه‌ی هفتگی خود می‌نویسد:

«موقعیت‌گیری فعلی بازار به نحوی است که دوره‌ی نصف شدن را به یک دوره‌ی معاملاتی بسیار جالب «فروش بر اساس خبر» تبدیل می‌کند. در صورت وقوع اصلاح قیمتی واقعی، شاهد نقدشوندگی (Liquidation) حجم قابل توجهی از قراردادهای آتی با سررسید کوتاه‌مدت خواهیم بود. علاوه بر این، نوسانات به نفع اختیار فروش تغییر جهت خواهد داد و ساختار بازار نیز فرو می‌پاشد.»

منبع: CoinDesk

هومن شالچی
درباره هومن شالچی
فارغ‌التحصیل رشته‌ی MBA گرایش مارکتینگ از دانشگاه خوارزمی تهران. بیش از ۷ سال سابقه‌ی کار در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و سئو و تولید محتوا. علاقه‌مند و فعال در حوزه کریپتو و دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری و دنبال‌کننده ترندهای روز بازار رمزارز مانند آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید