در دوره‌های زمانی گوناگون، رویدادهای مختلفی برای بازار ارزهای دیجیتال و بیت‌کوین اتفاق می‌افتند که بسیاری از آن‌ها روی نوسانات قیمت و سود و ضرر سرمایه‌گذاران، تاثیر دارند. یکی از مهم‌ترینِ این رویدادها هاوینگ بیت کوین (Bitcoin Halving) است که هر چهار سال یک بار برای بیت‌کوین اتفاق می‌افتد و اگر از تاثیرات آن آگاه باشید، می‌توانید سرمایه‌گذاری‌های خوبی در بازار برای خود رقم بزنید. در این مقاله از رمزینکس به بررسی مفهوم و معنی هاوینگ بیت کوین و تاثیر آن روی قیمت Bitcoin و بازار کریپتو خواهیم پرداخت. در ادامه با ما همراه باشید.

منظور از هاوینگ بیت کوین چیست؟

هاوینگ Bitcoin رویدادی است که هر چهارسال یک بار برای بیت‌کوین اتفاق می‌افتد و در آن، جایزه ماینرها از استخراج بیت‌کوین، نصف خواهد شد. به عبارت دیگر، همواره تعدادی ماینر یا استخراج‌کننده وجود دارند که تراکنش‌های انجام‌شده در شبکه بیت‌کوین را تایید می‌کنند که به این فرایند، استخراج بیت‌کوین گفته می‌شود. 

نکته قابل توجه این است که این ماینرها به ازای پردازش و تایید تراکنش‌های بیت‌کوین در شبکه بلاک‌چین، به ازای هر بلاک پاداشی به دریافت می‌کنند که به آن Block Reward یا پاداش استخراج بیت‌کوین گفته می‌شود. همچنین این پاداش در قالب بیت‌کوین به کیفِ پول صاحبِ این ماینرها واریز خواهد شد و همین پاداش است که هر چهار سال یک بار برای ماینرها نصف خواهد شد. 

چرا هاوینگ Bitcoin انجام می‌شود؟

شاید برایتان سوال باشد که چرا هر چهار سال یک بار، پاداش استخراج بیت‌کوین برای ماینرها نصف می‌شود؟ باید گفت همانند طلا که مقدار محدودی از آن در جهان موجود است، این موضوع در ارتباط با بیت‌کوین نیز صدق می‌کند و ما حداکثر تا ۲۱ میلیون بیت‌کوین در جهان خواهیم داشت. 

مشخص است که هر چقدر بیت‌کوین بیشتر استخراج شود، استخراجِ آن نسبت به قبل سخت‌تر خواهد شد و هاوینگ بیت کوین نیز به همین دلیل اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال، در گذشته، ماینرها تا ۲۵ بیت‌کوین را به ازای استخراج این ارز دیجیتال دریافت می‌کردند؛ اما آیا حال این موضوع ممکن است؟ جواب قطعا خیر است و در نتیجه، اگر رویداد هاوینگ بیت‌کوین تا به الان  اتفاق نمی‌افتاد، در حال  حاضر بیت‌کوینی برای استخراج وجود نداشت! 

جالب است بدانید که پیش‌بینی می‌شود با هاوینگ‌های پیشِ رو و سرعت استخراج بیت‌کوین در عصر حاضر، پیش‌بینی می‌شود که تمامِ ۲۱ میلیون بیت‌کوین تا سال ۲۱۴۰ یعنی بیش از صد سالِ دیگر استخراج شوند. 

روند هاوینگ بیت کوین چه تاثیری روی قیمت Bitcoin و سایر ارزهای دیجیتال دارد؟

در ارتباط با تاثیر هاوینگ بیت کوین روی روند کل بازار ارزهای دیجیتال باید گفت که به احتمال بسیار زیاد این اثر مثبت خواهد بود؛ زیرا قیمت بیشترِ ارزهای دیجیتال با بیت‌کوین همگرایی دارند و هنگامی که قیمت بیت‌کوین افزایش یابد، قیمت این ارزهای دیجیتال نیز افزایش خواهد یافت. 

کدام ارزهای دیجیتال هاوینگ دارند؟

شاید در ابتدا اینگونه فکر کنید که Halving تنها برای بیت‌کوین اتفاق می‌افتد؛ اما این‌طور نیست و این رویداد می‌تواند برای بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر نیز رخ دهد. به‌طور کلی، ارزهای دیجیتالی که قابل استخراج هستند و از الگوریتم گواه اثبات کار (PoW) در سیاست پولی خود بهره می‌برند، مانند بیت‌کوین هاوینگ دارند. به عنوان مثال، از این ارزهای دیجیتال می‌توانیم به بیت‌کوین کش و لایت کوین اشاره کنیم. 

البته ممکن است این موضوع برای تمامی ارزهای دیجیتال قبل استخراج صدق نکند. برای مثال، اتریوم نیز یک ارز دیجیتال قابل استخراج است؛ اما سیاست پولی آن با بیت‌کوین تفاوت دارد و چیزی به نام هاوینگ اتریوم وجود ندارد.

نکته: درست است که می‌توان پس از رویداد هاوینگ بیت‌کوین، درصد احتمال زیادی را به افزایش قیمت آن اختصاص دهیم؛ اما شاید این درصد در ارتباط با رویداد هاوینگی که برای سایر ارزهای دیجیتال اتفاق می‌افتد گاها کمتر است و بهتر است علاوه رویداد Halving، به وضعیت تکنیکال، عرضه و تقاضا و فاندامنتال آن ارز دیجیتال نیز دقت کنید. 

تاریخچه هاوینگ بیت کوین

ابتدا در نظر داشته باشید که هاوینگ بیت کوین در وهله اول باعث کاهش عرضه بیت‌کوین خواهد شد و این موضوع به احتمال زیاد، قیمت آن را افزایش خواهد یافت. به زبان ساده‌تر، اگر به تاریخچه هاوینگ‌های قبلی که برای بیت‌کوین اتفاق افتاده نگاه کنیم، شاهد هستیم که این رویداد همواره روی بیت‌کوین تاثیر مثبتی داشته و حتی گاهی اوقات منجر به رد کردنِ سقف تاریخی قیمت توسط این ارز دیجیتال شده. برای درک بهتر این موضوع، تصویر زیر را مشاهده کنید: 

نمودار هاوینگ بیت کوین
قیمت بیت کوین پس از هاوینگ همواره افزایش داشته است.

تصویر بالا، نمودار بیت‌کوین به تفکیک هر هاوینگ و تحلیلی تاثیر این رویداد، روی قیمت این ارز دیجیتال را نشان می‌دهد. در این نمودار، تاریخچه سه رویداد هاوینگ در سال‌های ۲۰۱۲، ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ نشان داده شده‌اند. همان‌طور که می‌بینید در این سه دوره زمانی و مخصوصا در آخرین هاوینگ بیت‌کوین، قیمت این ارز همواره پس از هاوینگ‌ها، بالای ۱۰۰ درصد رشد داشته است. 

هاوینگ بیت‌کوین ۲۰۲۴ 

تاریخ هاوینگ بیت‌کوین نشان می‌دهد که در تمامی هاوینگ‌ها و تقریبا یک سال پس از هاوینگ، قیمت بیت‌کوین با رشد چند برابری همراه بوده است. پیش‌بینی می‌شود که هاوینگ بیت‌کوین ۲۰۲۴ نیز همین اتفاق مجدد برای قیمت این ارز دیجیتال رخ دهد. البته لازم است بدانید که نمی‌توان به‌طور قطعی در رابطه با افزایش قیمت بیت‌کوین پس از رویداد هاوینگ نظر داد! این افزایش قیمت به وضعیت عرضه و تقاضایی که برای این ارز دیجیتال وجود خواهد داشت نیز بستگی دارد. 

شمارش معکوس برای تاریخ هاوینگ بیت‌کوین 

برای اینکه مطلع شوید چند روز تا هاوینگ بیت‌کوین مانده است، سایت‌هایی وجود دارند که شمارش معکوس هاوینگ بیت‌کوین را به‌صورت آنلاین به شما نمایش می‌دهند. یکی از این سایت‌ها، سایتِ nicehash است و شما می‌توانید با مراجعه به صفحه هاوینگِ آن، زمان دقیقی که تا هاوینگ بیت‌کوین (Bitcoin Halving) باقی مانده است را مشاهده کنید.

آیا سرمایه‌گذاری روی Bitcoin پس از هاوینگ بیت کوین منطقی است؟

در این مقاله از رمزینکس، با بررسی مفهوم هاوینگ بیت کوین و تاثیر آن روی قیمت بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال همراه شما بودیم. شاید بتوان گفت، افراد بیشترین استفاده را از Halving، در هنگام سرمایه‌گذاری و خرید بیت‌کوین می‌برند. درست است که تاثیر هاوینگ همواره روی بیت‌کوین و بازار ارزهای دیجیتال مثبت بوده؛ اما برای سرمایه‌گذاری موفق باید سایر فاکتورها را نیز در نظر بگیرید و حتما استراتژی خرید پله‌ای را  رعایت کنید.

به زبان‌ ساده‌تر، افزایش قیمت بیت‌کوین پس از رویداد هاوینگ، به‌طور مستقیم پیش نخواهد رفت و پس از این اتفاق، افزایش قیمت در قالب فراز و نشیب در یک روند مشخص خواهد بود. پس بهتر است تا در این فراز و نشیب‌ها و مخصوصا در کاهش‌های قیمت پس از بررسی چرخه هاوینگ بیت کوین، اقدام به خرید پله‌ای کرده و میانگین خرید و ریسک خود را در سرمایه‌گذاری کم کنید. در این صورت سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین پس از رویداد هاوینگ منطقی خواهد بود. 

سوالات متداول 

منظور از هاوینگ بیت کوین چیست؟

هاوینگ بیت کوین رویدادی است که در آن، پاداش استخراج بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال نصف خواهد شد. 

آیا هاوینگ باعث افزایش قیمت بیت‌کوین خواهد شد؟

در هاوینگ‌هایی که تا به الان برای بیت‌کوین اتفاق افتاده است، همواره شاهد افزایش قیمت آن بوده‌ایم و به احتمال زیاد این افزایش قیمت در Halving بعدی نیز اتفاق خواهد افتاد. 

هاوینگ بیت کوین کی است؟

هاوینگ بیت‌کوین هر چهار سال یک‌بار اتفاق می‌افتد و هاوینگِ بعدی این ارز دیجیتال در ماهِ می ۲۰۲۴ خواهد بود. 

چرا دانستن تاریخ هاوینگ بیت کوین مهم است؟

هاوینگ Bitcoin هاوینگ تاثیر گسترده‌ای روی اکوسیستم بیت کوین و بازارهای رمزارز دارد. به همین دلیل دانستن تاریخ آن به تریدرها در سرمایه‌گذاری کمک می‌کند.

تاریخچه هاوینگ بیت کوین چه اهمیتی در ترید ارز دیجیتال دارد؟

بررسی تاریخچه هاوینگ Bitcoin به شکل‌های زیر به شما کمک می‌کند:
پیش‌بینی تغییرات بازار
تاثیر بر ارزش بیت کوین
برنامه‌ریزی برای آینده
درک عمیق‌تر از عملکرد بیت کوین

منبع: investopedia | coindesk