بیت‌کوین رکورد قیمت جدید بالای ۶۹۰۰۰ دلار ثبت کرد - مجله رمزینکس

بیت‌کوین رکورد قیمت جدیدی ثبت کرد، اما چشم‌انداز آتی آن چیست؟

قیمت بیت‌کوین رکورد جدید را به ثبت رساند.
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲

بیت‌کوین (BTC) پس از نوسانات شدید ناشی از تقاضای فزاینده‌ی صندوق‌های قابل معامله در بورس مبتنی بر دارایی‌های فیزیکی (spot ETF) در ایالات متحده، به سطح قیمتی بی‌سابقه‌ی ۶۹،۳۲۵ دلار دست یافت و از بالاترین رکورد خود در آبان ۱۴۰۰ فراتر رفت. با این حال، برخلاف چرخه‌ی صعودی پیشین، بزرگترین ارز دیجیتال بر اساس ارزش بازار، تقریباً بلافاصله با اصلاح قیمتی مواجه شد، زیرا بازیگران با گرایش نزولی برای کنترل بازار وارد عمل شدند.

قیمت بیت‌کوین طی ۳۰ دقیقه، ۳.۲ درصد کاهش یافت و در زمان نگارش این گزارش، با قیمت ۶۶،۱۰۰ دلار معامله می‌شود. شاخص CoinDesk 20 که معیاری برای کل بازار ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود، یک ساعت پس از رسیدن بیت‌کوین به بالاترین سطح خود، ۱.۸ درصد کاهش یافت.

بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد که در گذشته، زمانی که بیت‌کوین رکورد قیمتی خود را می‌شکست، قیمت آن معمولاً در چند روز آینده با افزایش قابل توجه همراه می‌شد. برای مثال، در سال ۱۳۹۹، قیمت بیت‌کوین طی ۴۸ ساعت از ۲۰،۰۰۰ دلار به ۲۴،۲۰۰ دلار صعود کرد و تا خرداد ۱۴۰۱ (در میانه‌ی بازار نزولی) مجدداً به زیر ۲۰،۰۰۰ دلار سقوط نکرد. همچنین در اسفند ۱۳۹۵، بیت‌کوین پس از رسیدن به بالاترین قیمت ۱،۳۵۰ دلار، طی دو هفته‌ی بعد به ۸۹۷ دلار کاهش یافت، اما در ادامه، روند صعودی مجدد آغاز شد و قیمت نهایتا به ۲۰،۰۰۰ دلار رسید.

واکنش فوری بازار در امروز نشان می‌دهد که بیت‌کوین برای تکرار الگوی صعودی سال ۱۳۹۹، انگیزه‌ی کافی ندارد. ثبت تعداد قابل توجهی از سفارشات فروش در صرافی بایننس در قیمت‌های ۷۰،۰۰۰ و ۷۱،۰۰۰ دلار، بر رکود حاکم بر بازار و تردید معامله‌گران نسبت به ادامه‌ی روند صعودی اشاره دارد.

علاوه بر این، طی چهار ساعت گذشته، بیش از ۸۴ میلیون دلار از موقعیت‌های معاملات مشتقه (derivatives) لیکوئید شده‌اند که اکثر آن‌ها موقعیت‌های خرید (long) بوده‌اند. این رویداد با نرخ‌های تأمین مالی (funding rate) به‌شدت مثبت چند روز گذشته در ارتباط است. نرخ تأمین مالی مثبت نشان می‌دهد که قراردادهای دائمی (perpetual) با قیمتی بالاتر از قیمت لحظه‌ای معامله می‌شوند و در نتیجه، معامله‌گرانی که موقعیت خرید دارند، باید به معامله‌گران با موقعیت فروش، کارمزد پرداخت کنند. این هزینه‌ی مازاد، ممکن است تمایل به تحمل آن را برای برخی از معامله‌گران کاهش دهد و به خروج آن‌ها از موقعیت‌های خرید خود منجر شود.

به نظر می‌رسد بیت‌کوین در محدوده‌ی ۶۹،۰۰۰ دلار با مانع مواجه شده است، به این معنی که احتمالاً قبل از تلاش مجدد برای شکستن قاطعانه‌ی این سطح، به سطوح حمایتی قبلی مانند ۶۴،۰۰۰ یا حتی ۶۱،۰۰۰ دلار بازگردد.

در سال ۱۳۹۹، بیت‌کوین بیش از سه هفته طول کشید تا در نهایت از سد ۲۰،۰۰۰ دلار عبور کند. این ارز دیجیتال در آن بازه با ردهای متعدد و کاهش قیمت تا ۱۶،۲۵۰ دلار در میان نوسانات رو به افزایش، مواجه شد، اما در نهایت موفق به عبور از این سد گردید. به همین ترتیب، به احتمال زیاد، بیت‌کوین پیش از تلاش مجدد برای خروج از محدوده‌ی قیمتی فعلی، وارد دوره‌ای نوسان محدود با دامنه‌ی مشخص خواهد شد.

منبع: CoinDesk

هومن شالچی
درباره هومن شالچی
فارغ‌التحصیل رشته‌ی MBA گرایش مارکتینگ از دانشگاه خوارزمی تهران. بیش از ۷ سال سابقه‌ی کار در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و سئو و تولید محتوا. علاقه‌مند و فعال در حوزه کریپتو و دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری و دنبال‌کننده ترندهای روز بازار رمزارز مانند آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید