از زمانی که به خاطر داریم، اکثر افراد دنیای کریپتوکارنسی را با بیت کوین می‌شناسند. هر کجا که صحبت از ارز دیجیتال باشد، اولین نام بر سر زبان‌ها بیت کوین است. اما در سال ۲۰۱۷، عده‌ای از برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان به منظور بهبود شرایط عملکرد بیت کوین، اقدام به ایجاد یک فورک از شبکه بیت کوین کرده و بیت کوین کش را خلق کردند. 

اما در این میان، این رقیب هم‌نام، همواره باعث شده تا فعالان بازار به این موضوع بیندیشند که تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش چیست تا بتوانند با دانستن آن سرمایه‌گذاری صحیح و سوددهی داشته باشند. به همین منظور در این مقاله از رمزینکس به بررسی فرق این دو ارز دیجیتال هم‌نام اما متفاوت پرداخته‌ایم. 

اصلی‌ترین تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش

اولین سوالی که ممکن است ذهن هر شخصی را درگیر کند، علت حضور دو نسخه از بیت کوین در بازار پرهیاهو ارزهای دیجیتال است. در سال ۲۰۰۹ وقتی بیت کوین به عنوان ارزی دیجیتال در بستر بلاک چین معرفی شد، بسیاری آن را به عنوان راه‌حلی برای عدم تکرار فاجعه اقتصادی ۲۰۰۸ می‌دانستند. وایت‌پیپر بیت کوین نشان می‌دهد که در شبکه‌ای همتا-به-همتا بدون دخالت واسطه‌ها تراکنشات مالی انجام خواهند شد.

اما پس از مدتی که این شبکه در بستر بلاکچین در جامعه محبوبیت پیدا کرد، مشکلات مقیاس‌پذیری بیت کوین آغاز شد. بیت کوین می‌تواند تقریبا ۷ تراکنش را در ثانیه به دلیل محدودیت در حجم بلاک‌های خود (۱ مگابایت) پردازش کند. به دلیل همین محدودیت، در شلوغی شبکه، این فرایند زمان و هزینه بیشتری مصرف خواهد کرد.

به همین علت، در سال ۲۰۱۷ جامعه بیت کوین تصمیم گرفت تا مشکل مقیاس‌پذیری را حل کند. بخشی از جامعه برای تمرکززدایی و حفظ امنیت شبکه، محدودیت فعلی را عقلانی دانستند و بخشی دیگر عقیده داشتند جهت کاهش هزینه و افزایش سرعت شبکه، حجم بلاک‌ها باید افزایش پیدا کنند. 

در همین راستا، گروه دوم تصمیم به ایجاد فورکی از بیت کوین با نام بیت کوین کش گرفت که در ابتدا سایز هر بلاک به ۸ مگابایت ارتقا یافت که در آینده تا ۳۲ نیز افزایش داده شد که در نهایت منجر به افزایش سرعت تراکنش‌ها و کاهش هزینه هر تراکنش شد.

کوین بیت کوین و بیت کوین کش در مرکز که درپشت آن‌ها صفحه‌ای همچون تابلو بورس است
بیت کوین کش مشکلات مقیاس‌پذیری بیت کوین را تا حدودی برطرف کرده است.

مقایسه بیت کوین و بیت کوین کش؛ ۴ تفاوت اصلی 

می‌توان گفت ابتدایی‌ترین تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش در نوع کاربرد آن‌ها است. در نگاه اول، بیت کوین کش جهت استفاده به عنوان نوعی ارز برای تراکنش‌های روزمره طراحی شده است. در حالی که در نقطه مقابل، بیت کوین به عنوان «طلای دیجیتال» جهت ذخیره ارزش مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش به همین ساد‌گی‌ها نیست و در ادامه به ۴ مورد از مهم‌ترین فرق های بیت کوین و بیت کوین کش پرداخته‌ایم. 

۱- قیمت و ارزش بازار، اولین تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش

اولین و بارزترین فرق بیت کوین و بیت کوین کش در ارزش بازار و قیمت آن‌ها است. در زمان نگارش این مقاله، نرخ بیت کوین حدود ۷۰ هزار دلار است در حالی که بیت کوین در حوالی قیمت ۶۱۰ دلار معامله می‌شود. ارزش بازار بیت کوین چیزی حدود ۱.۳۸ تریلیون دلار بوده در حالی بیت کوین کش ارزش بازاری ۱۲ میلیارد دلاری دارد. همین فرق بزرگ بیت کوین و بیت کوین کش، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

۲- سرعت و هزینه تراکنش، اساس فرق بیت کوین و بیت کوین کش

بیت کوین توسط قوانین از پیش تعیین شده‌ای چون عرضه تنها ۲۱ میلیون کوین و هاوینگ در هر ۴ سال که موجب افزایش ارزش، محدودیت در سرعت تراکنش و افزایش هزینه آن می‌شود؛ به طوری که شبکه بیت کوین چیزی حدود ۳ تا ۷ تراکنش را در ثانیه پردازش می‌کند.

در مقابل، بیت کوین کش که زاده یک هاردفورک بیت کوین است، با ارائه بلاک‌های ۳۲ مگابایتی در هر ثانیه ۱۰۰ تراکنش را پردازش می‌کند. این بهینه‌سازی نه تنها سرعت تراکنش‌ها را بالا برده است، بلکه هزینه‌ها را به شکل چشمگیری کاهش داده است. این امر بیت کوین کش را به در امر تمرکززدایی، کاربردی‌تر کرده است. 

لوگو بیت کوین در مرکز تعدادی عدد سیاه رنگ که توسط اعداد طلایی ساخته شده است
امنیت بیت کوین با توجه به محدودیت‌هایش، بیشتر است.

۳- مقایسه بیت کوین و بیت کوین کش از منظر امنیت

شبکه بیت کوین به دلیل تمرکززدایی گستره‌ای از گره‌ها در سراسر جهان، به امنیتی مثال‌زدنی دست یافته است. این توزیع گسترده در سطح جهانی، توانسته امنیت آن را تضمین و افزایش دهد. بیت‌کوین کش، اگرچه سریع‌تر و ارزان‌تر است، اما به دلیل بلاک‌های بزرگ‌تر و قابلیت‌های پردازش سریع‌تر، بخشی از تمرکززدایی و امنیت خود را قربانی بهبود‌های فوق کرده که به نظر می‌رسد امنیت بیت کوین کش کمتر باشد.

۴- تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش در قرارداد هوشمند

در ابتدا بیت کوین به عنوان شبکه‌ای یک-به-یک برای انجام تراکنش‌های بدون واسطه مورد استفاده واقع شد. اما رفاه رفاه به لطف توسعه لایه‌های Stacks و RSK، توسعه‌دهندگان بیت کوین در تلاش‌اند تا شبکه بیت کوین را آماده پذیرش قراردادهای هوشمند کنند.

اما در نقطه مقابل، بیت کوین کش از قراردادهای هوشمند و خدمات DeFi پشتیبانی می‌کند که همین امر، بیت کوین کش را کاربردی‌تر و کاربرپسند کرده است. در ضمن بیان این نکته حائز اهمیت است که بیت کوین کش قابلیت ساخت NFT را نیز در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. البته همچنان هر دو شبکه مشکلاتی را در ارائه قراردادهای هوشمند دارند.

جمع‌بندی

با توجه به اینکه اصلی‌ترین تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش در سرعت و هزینه تراکنش است، به طوری که بیت کوین کش با افزایش اندازه بلاک‌های خود از ۱ به ۳۲ مگابایت و تعداد تراکنش‌ها از ۷ به ۱۰۰ در یک ثانیه، خود را گزینه کارآمدتری معرفی می‌کند، اما همچنان بیت کوین با ارزش بازار بالای خود، در صدر دنیای کریپتوکارنسی نشسته است.

با توجه به تمام موارد بیان شده به عنوان فرق بیت کوین و بیت کوین کش، می‌توان نتیجه گرفت که بهتر است برای تبادلات مالی روزانه، بیت کوین کش گزینه بهتری نسبت به بیت کوین بوده و در مقابل بیت کوین در حفظ ارزش، انتخاب اول و آخر خواهد بود. 

سوالات رایج

بیت کوین بهتر است یا بیت کوین کش؟

با توجه به کاربردی که انتظار دارید، می‌تواند تصمیم بگیرید که کدام‌یک بهتر است. می‌توان گفت برای تراکنش‌های روزمره، بیت کوین کش و برای حفظ ارزش، بیت کوین بهتر است.

چرا قیمت بیت کوین بیشتر از بیت کوین کش است؟

عواملی چون شهرت، ارزش بازار بالا و تقاضای بیشتر، از دلایل قیمت بالاتر بیت کوین نسبت به بیت کوین کش است.

منابع: nerdwallet | ccn | investopedia