Worldcoin: تلفیق هوش مصنوعی و ارز دیجیتال توسط خالق ChatGPT - مجله رمزینکس
۶ مرداد ۱۴۰۳ اخبار
  1. کلید امروز مینی گیم همستر کامبت شنبه ۶ مرداد + آموزش ویدئویی

Worldcoin: تلفیق هوش مصنوعی و ارز دیجیتال توسط خالق ChatGPT

ورلدکوین
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۱۱ فروردین ۱۴۰۳

«سم آلتمن» خالق ChatGPT در حال حاضر مشهورترین چهره دنیای هوش مصنوعی، با راه‌اندازی پروژه ورلدکوین می‌خواهد هوش مصنوعی را با ارز دیجیتال ترکیب کند.

تا سال گذشته تب داغ کریپتو تمام دنیا را گرفته بود و شرکت‌های بزرگ و کوچک سرمایه‌‌گذاری‌های سنگینی را در این حوزه انجام دادند. برای مثال کمپانی بزرگ فیسبوک نه تنها نام خود را به «متا» تغییر داد، بلکه ۱۵ میلیارد دلار را صرف متاورس کرد که نمادی از دنیای مبتنی بر ارز دیجیتال است. اما تب کریپتو حالا جای خود را به هوش مصنوعی داده و هر روز خبر از سرمایه‌گذاری یک شرکت برای توسعه بات‌های تولید متن، تصویر و ویدیو هوش مصنوعی می‌رسد.

در این بین «سم آلتمن» (Sam Altman) بنیان‌گذار شرکت OpenAI و خالق سرویس چت‌بات ChatGPT با راه‌اندازی پروژه ورلدکوین Worldcoin تصمیم گرفته ارز دیجیتال و هوش مصنوعی را با هم ترکیب کند. هدف او توسعه سیستمی است که خطرات عصر هوش مصنوعی را با احراز هویت آسان و ایمن کاربران تا حد ممکن کاهش دهد.

بنیان‌گذار پروژه ورلدکوین پیش از این در شتاب‌دهنده Y Combinator و Open AI توانایی‌های خود را نشان داده است. در مورد پروژه ورلدکوین هم خوش‌بینی زیادی وجود دارد اما انتقاداتی هم نسبت به امنیت آن ابراز شده است. در ادامه می‌بینیم ورلدکوین چیست و چه ارتباطی با هوش مصنوعی دارد؟

ورلدکوین چیست و چطور کار می‌کند؟

ورلدکوین (Worldcoin) پلتفرمی برای احراز هویت امن و ناشناس کاربران از طریق اسکن عنبیه چشم است. این سیستم خدماتش را فارغ از ملیت، جنسیت و هر مشخصه دیگری ارائه کرده و می‌خواهد به یک شبکه مالی جهانی بر پایه بلاک‌چین تبدیل شود.

این پروژه یک توکن بومی به نام ورلدکوین با نماد WLD دارد که برای ارائه خدمات مالی، پاداش به کاربران، جذب سرمایه و حق حاکمیت یا نظردهی کاربرد دارد. توکن در کیف پول بومی شبکه ذخیره می‌شود که World App نام دارد.

در ابتدای راه‌اندازی این پروژه قیمت ورلدکوین به شکل خیره‌کننده‌ای بالا رفت اما در ادامه روند قیمت آن تا حدودی نزولی شد. نوسان قیمت آن طی ماه گذشته نسبتا شدید بوده و در یک روز بین ۱.۶ تا ۳.۳ دلار جابه‌جا شد. در حال حاضر ارزش بازار توکن ورلدکوین ۲۶۸ میلیون دلار است و از این نظر در رتبه ۱۱۶ بازار کریپتو قرار دارد.

دستگاه اسکن عنبیه ORB

اسکن عنبیه کاربران از طریق دستگاه ORB صورت می‌گیرد و پس از آن اطلاعات در قالب یک هش روی شبکه بلاک‌چین ذخیره می‌شود. این داده‌‌ها همراه با کلید عمومی برای ایجاد یک شناسه منحصر به فرد به نام World ID به کار می‌رود.

خرید ورلدکوین در ایران

برای بهره‌مند شدن از مزایای این پروژه باید توکن ورلدکوین را بخرید. صرافی ارز دیجیتال رمزینکس امکان خرید ورلدکوین با کارت‌‌‌های بانکی ایران را فراهم کرده است. برای تهیه این ارز دیجیتال کافی است به صفحه خرید و فروش ورلدکوین در صرافی رمزینکس رفته و تعداد واحدهای مورد نظر خود را مشخص کنید.

از آنجا که قیمت این رمزارز دلاری است، همراه با افزایش قیمت دلار رشد خواهد کرد. علاوه‌بر این کارشناسان معتقدند قیمت ورلدکوین تا سال آینده دو برابر خواهد شد. بنابراین خرید این ارز دیجیتال برای کاربران ایرانی یک سرمایه‌گذاری مناسب به نظر می‌رسد.

ترکیب ورلدکوین و هوش مصنوعی

در همین مدت کوتاه که از اوج گرفتن هوش مصنوعی می‌گذرد، شاهد توسعه بات‌های بسیاری بوده‌ایم که با تولید آسان صدا، تصویر و ویدیوهای ساختگی تقلب و جعل هویت را از همیشه آسان‌تر می‌کنند. حتی خود چت‌بات ChatGPT یکی از کارکنان را برای دور زدن سیستم امنیتی کپچا فریب داده بود.

این مساله به نگرانی در مورد خطرات بات‌های مصنوعی دامن زده و کارشناسان بسیاری درباره آن هشدار داده‌اند. سم آلتمن هم به خوبی می‌داند با توسعه هوش مصنوعی و گسترش بات‌های AI چه ریسک‌هایی در انتظار دنیای فناوری است و با پلتفرم ورلدکوین قصد غلبه بر این خطرات را دارد.

پلتفرم ورلدکوین با ذخیره اطلاعات عنبیه روی بلاک‌چین اتریوم و با تکیه بر الگوریتم‌های  AI هویت افراد را احراز کرده و بات‌های مبتنی هوش مصنوعی و خرابکاران را به سرعت شناسایی می‌کند.

ورلدکوین هوش مصنوعی

از همین حالا ۲ میلیون کاربر برای عضویت در این پروژه ثبت‌نام کرده‌اند. با گسترش پلتفرم ورلدکوین، کاربران می‌توانند از World ID برای ورود به همه ‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌‌ها استفاده کنند، درست همان‌طور که گوگل خدمات ورود به سیستم را ارائه می‌دهد. با این حال ورود به سیستم از طریق Worldcoin بسیار امن‌تر است و به افشای دیگر اطلاعات شما از جمله ایمیل، نام یا عکس کاربر نیازی ندارد.

ورلدکوین برای ارتقای امنیت پلتفرم خود از روش «اثبات دانش صفر» (ZKP) برای رمزنگاری استفاده می‌کند. اثبات دانش صفر راهی برای تایید اطلاعات و تراکنش‌ها است بدون اینکه اطلاعات مربوط به کاربران و تراکنش‌های آن فاش شود.

ZKP در زمینه‌هایی که حفظ حریم خصوصی مهم است، مانند احراز هویت و پرداخت‌ها استفاده می‌شود. ورلدکوین به لطف این نوع رمزنگاری به دارندگان شناسه اجازه می‌دهد بدون اینکه توسط فرد، سازمان یا دولت قابل ردیابی باشند، هویت خود را تایید کنند.

دیگر نگرانی افراد این است که هوش مصنوعی جای آن‌ها را بگیرد و شغل خود را از دست بدهند. سم آلتمن در این مورد هم ابراز امیدواری کرده که شبکه مالی ورلدکوین به ایجاد یک درآمد پایه همگانی یا UBI برای کاربران کمک کند. این درآمد روشی برای تامین هزینه‌‌های اولیه زندگی است؛ به طوری که همه افراد جامعه از یک حداقل درآمد مشخص برخوردار شوند.

آلتمن و «الکس بلانیا» دیگر بنیان‌گذار ورلدکوین امیدوارند پلتفرم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی با ساده‌تر کردن کارها، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و افزایش بهره‌وری، زندگی آسان‌تر را برای همه افراد فراهم کند.

در آخر

پروژه ورلدکوین راه‌حل جدیدی برای احراز هویت آنلاین در دنیای مملو از بات‌های هوش مصنوعی است. این سیستم با تکیه بر مزایای بلاک‌چین و الگوریتم‌های AI برای مقابله با کلاه‌برداری، جعل و تقلب توسط بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به کار خواهد رفت. با این حال کارشناسان نگران چگونگی ذخیره، به‌کارگیری و حفاظت از داده‌های بیومتریک میلیون‌ها کاربر در سراسر دنیا هستند.

به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

بنر نصب اپ