معامله نوسان گیری یا سوئینگ تریدینگ (Swing Trading) یکی سبک ترید در بازارهای مالی از جمله فارکس و ارز دیجیتال است. این سبک معاملاتی در کنار چند سبک دیگر قسمت اعظم معاملات را در بازار رمز ارزها به خود اختصاص داده اند. برای تشخیص زمان وارد شده به یک معامله نوسانی باید از اندیکاتورها و ابزارهای مشخصی استفاده کرد که در ادامه این مقاله به طور مفصل به نوسان گیری و بهترین اندیکاتور سوئین تریدینگ برای تشخیص آن پرداخته شده است.

سویئنگ تریدینگ یا نوسان گیری چیست؟

سویئنگ تریدینگ (Swing Trading) یا معاملات نوسان گیری یکی از رایج‌ترین سبک‌های معاملاتی در کنار معاملات روزانه (Day Trading) و معاملات پوزیشنی (Position Trading) است.

شاید این استراتژی بهترین روش معاملاتی برای افراد مبتدی باشد زیرا سرعت آن از معامله روزانه کمتر است و این به معامله‌گران فرصت بیشتری می‌دهد تا تمام پوزیشن‌ها را کنترل کرده و بهترین نقاط ورود را پیدا کنند.

در معامله نوسان گیری معامله‌گر پوزیشن خود را تا روز بعد یا حتی چند روز یا هفته باز نگه می‌دارد. در ادامه این مقاله در مورد محبوب‌ترین اندیکاتورهای معامله نوسان گیری که در معامله رمز ارزها استفاده می‌شود بحث خواهیم کرد. تمام این اندیکاتورها مربوط به بازار فارکس (Forex) و بازار ارزهای دیجیتال است و این کاربرد گسترده آنها را نشان می‌دهد.

اندیکاتورهای سوئینگ تریدینگ ابزارهای تحلیل تکنیکال هستند که جنبه‌های خاصی از پرایس اکشن (Price Action) را برای تصمیم‌گیری بهتر معامله‌گر برای او آشکار می‌کنند.

همه اندیکاتورهای تکنیکال بر اساس داده‌های تاریخی قیمت را از منظرهای مختلف تحلیل می‌کنند، بنابراین گفتن این‌که اندیکاتورها می‌توانند آینده قیمت را پیش‌بینی کنند نادرست است.

بسیاری از فعالان بازار ارزهای دیجیتال هم کلا بیخیال ترید میشوند و بیشتر به سرمایه گذاری بلند مدت روی می آورند. در مقاله «تفاوت معامله گر و سرمایه گذار در ارز دیجیتال چیست؟ ترید یا سرمایه گذاری؟» به تفاوت این دو استراتژی پرداخته شده است.

آشنایی با چگونگی انجام سوئینگ تریدینگ

قبل از این‌که وارد جزئیات بهترین اندیکاتور‌های معاملات نوسان گیری شویم بیایید فرایند معامله نوسان گیری را کمی بیشتر بررسی کنیم. قبل از بد نیست نگاهی به مقاله «تحلیل تکنیکال چیست» بیندازید.

معامله نوسان گیری نوعی معامله است که شامل استراتژی‌ها و رفتارهای مختلفی است که چندین جنبه مشترک با زمان معامله دارد. اگرچه به طور معمول از این روش معاملاتی در بازار فارکس و سهام استفاده می‌شود اما در بازار رمز ارزها نیز کاربرد خوبی دارد.

در سوئینگ تریدینگ معامله‌گران تا زمانی که روند در جهت دلخواه آنها حرکت کند پوزیشن خود را تا چندین روز یا هفته باز نگه می‌دارند. آنها تنها زمانی از معامله‌ای خارج می‌شوند که نشانه‌های تغییر جهت روند را مشاهده کنند.

با توجه به این‌که معامله‌گران نوسان‌گیر در بازه‌های زمانی طولانی‌تر کار می‌کنند برخلاف معامله‌گران روزانه به نوسانات کوتاه‌مدت قیمت توجه نمی‌کنند.

برای معامله‌گران نوسان‌گیر تنها چیزی که اهمیت دارد این است که در بازارهای صعودی قله‌ها (Swing Highs) به مرور زمان در سطوح بالاتر و در بازار نزولی دره‌ها (Swing Lows) در سطوح پایین‌تر تشکیل شوند.

قله (Swing High) چیست؟

قله‌ها در واقع اوج‌هایی متوالی است که قبل از لحظات زودگذر اصلاح قیمت به آنجا می‌رسد. گاهی اوقات اصلاح می‌تواند به بازگشت روند تبدیل شود که در این صورت تشکیل شدن قله‌های بالاتر متوقف می‌شود. اگر قله فعلی از قله‌های قبلی بالاتر باشد می‌توان گفت که روند کلی صعودی است.

دره (Swing Low) چیست؟

دره به معنی کف‌های متوالی است که قیمت قبل از بازگشت به بالا آنها را لمس می‌کند. اگر دره فعلی از دره‌های قبلی پایین‌تر باشد می‌توان گفت که روند کلی نزولی است.

برخی از معامله‌گران سوئینگ تریدینگ ترجیح می‌دهند فقط بین قله‌ها و دره‌ها معامله کنند که این معمولاً به نسخه کوتاه‌مدت‌تر معامله نوسان گیری تبدیل می‌شود.

آموزش سوئینگ تریدینگ ارز دیجیتال

در ادامه با چند گام عملی برای درک نحوه استفاده و آموزش از این استراتژی آشنا می‌شوید. با این حال، بهترین راه برای تسلط بر این فرایند تمرین کردن مداوم است.

مرحله اول؛ شناسایی روند کلی

در ابتدا، تریدر باید روند صعودی یا نزولی قوی را در بازه زمانی بالاتر، مثلاً هفتگی یا ماهانه، بر روی چارت شناسایی کند.

مرحله دوم؛ شناسایی سیگنال‌های برگشت روند

این گام در تشخیص بهترین نقطه ورود و بهره بردن حداکثری از حرکت قیمت ضروری است. به عنوان مثال، تشکیل دره‌های ماهانه در سطوح افزایشی پس از یک روند نزولی بلند مدت می‌تواند نشانه واضحی از تغییر جهت در بازار باشد. اما معامله‌گران اغلب از چند اندیکاتور تکنیکال برای تأیید یا رد چنین نظریه‌هایی استفاده می‌کنند.

برای مثال، پس از یک سال فروش بیت کوین در دسامبر ۲۰۱۸ به پایین ترین سطح قیمت در ۳۱۲۸ دلار رسید و اولین دره بالاتر را در ژانویه ۲۰۱۹ بر روی چارت ماهانه تشکیل داد.

در عین حال، سطح حمایت با میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (EMA20) ماهانه مصادف شد. علاوه بر این، حرکت دیگر قیمت به بالاتر از این سطح در سال ۲۰۱۷ زمینه را برای رالی پرشتاب قیمت به سمت محدوده ۲۰۰۰۰ دلار فراهم کرد. در مجموع، تمام این عوامل حاکی از بازگشت روند و شکل‌گیری روند کلی صعودی بود.

مرحله سوم؛ شناسایی نقطه ورود

وقتی که بازگشت روند مشخص شد، معامله‌گران سوئینگ تریدینگ چارت را زوم می‌کنند تا در بازه‌‌های زمانی کوتاه‌تر نقطه ورود مناسب را پیدا کنند. در این مرحله معمولاً از تحلیل تکنیکال در کنار وضعیت بنیادی و احساسات کلی بازار برای پی بردن به تصویر بزرگتر بازار استفاده می‌شود.

مرحله چهارم؛ شناسایی اهداف و قیمت‌های حد سود

معامله‌گران نوسان‌گیر معمولاً بزرگ فکر می‌کنند و سعی می‌کنند از نوسانات بزرگ بازار بهره ببرند. آنها از سطوح حمایت و مقاومت، و همچنین خطوط فیبوناچی اصلاحی و اکستنشن (Extension) برای شناسایی مناطق خطرناک و زمان نزدیک شدن بازار به این نواحی استفاده می‌کنند.

تریدرها یا با نزدیک شدن به سطح مقاومت دارایی‌شان را فروخته و کسب سود می‌کنند و یا بسته به فاکتورهای دیگر مانند حجم معاملات، الگوهای شمعی و احساسات بازار، پوزیشنشان را حفظ کرده و حجم آن را افزایش می‌دهند.

مرحله پنجم؛ تعیین حد ضرر

حد ضرر از الزامات هر استراتژی معاملاتی است که امکان مدیریت ریسک و محدود کردن ضرر را به معامله‌گر می‌دهد. در معاملات نوسان گیری قوانین اساسی حد ضرر اعمال می‌شود.

معمولاً توصیه می‌شود ضرر احتمالی را در محدوده ۲ تا ۵ درصد از مبلغ معامله تنظیم کرد اما این معامله‌گر است که باید حد ضرر معاملات خود را بر اساس میزان تحمل ریسک و شرایط بازار تعیین کند.

اندیکاتور نوسان گیری چیست؟

اندیکاتور معامله نوسان گیری نوعی ابزار تحلیل است که با استفاده از محاسبات ریاضی جنبه‌های مختلف پرایس اکشن را بر اساس داده‌های تاریخی مشخص می‌کند.

هر گونه اندیکاتور تحلیل تکنیکال که معامله‌گران نوسان‌گیر برای ارزیابی وضعیت بازار بر روی چارت‌های روزانه و چارت‌های دیگر استفاده می‌کنند اندیکاتور معامله نوسان گیری نامیده می‌شود.

اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال به معامله‌گران کمک می‌کنند تا از صعودی یا نزولی بودن بازار و وجود مومنتوم و شتاب در روندها آگاه شوند.

در حالی که برخی از معامله‌گران نوسان‌گیر بر اساس اخبار و تحلیل بنیادی معامله می‌کنند، استفاده از اندیکاتورهای تکنیکال برای شناسایی بهترین نقاط ورود و خروج ضروری است.

در نهایت، تریدر سوئینگ تریدینگ از این اندیکاتور‌ها برای تعیین یا شناسایی بهترین استراتژی ممکن برای به دست آوردن حداکثر سود استفاده می‌کند.

سه نوع مهم اندیکاتورهای معامله نوسان گیری به شرح زیر است:

  • اندیکاتورهای روند – این اندیکاتور‌ها به معامله‌گر نشان می‌دهند که بازار به کدام سمت می‌رود و آیا اصلاً امکان دارد روند را تشخیص داد یا خیر. به طور کلی، اندیکاتورهای روند برای خنثی کردن نوسان قیمت به منظور یافتن روند اصلی استفاده می‌شوند. میانگین متحرک مشهورترین نمونه اندیکاتورهای روند است.
  • اندیکاتورهای مومنتوم – اندیکاتورهای حرکت نشان می‌دهند که روند چقدر قوی است و آیا ممکن است روند مدنظر تغییر جهت دهد یا خیر. از این اندیکاتورها می‌توان برای شناسایی سطوح اشباع خرید و اشباع فروش استفاده کرد. مشهورترین نمونه اندیکاتورهای حرکت اندیکاتور آر اس آی (شاخص قدرت نسبی) است.
  • اندیکاتورهای حجم – حجم یکی از اندیکاتورهای مهم است که میزان فعالیت خرید و فروش معامله‌گران در یک زمان مشخص را نشان می‌دهد.

اهمیت اندیکاتور نوسان گیری

اگرچه معامله‌گران نوسان‌گیر به اندازه معامله‌گران روزانه از اندیکاتورهای تکنیکال استفاده نمی‌کنند اما بدون شک آنها بدون استفاده از این اندیکاتورها موفق نخواهند شد. اندیکاتورهای نوسان گیری از الزامات معامله‌گری بوده و بخش غیرقابل انکاری از مجموعه ابزارهای یک معامله‌گر موفق را تشکیل می‌دهند.

استفاده از یک اندیکاتور تکنیکال قابل اعتماد یا ترکیبی از اندیکاتورها می‌تواند دقت سیگنال‌های معاملاتی را چندین برابر افزایش دهد. معامله کردن بدون استفاده از اندیکاتور مانند راه رفتن با چشمان بسته است.

بهترین اندیکاتور سوئینگ تریدینگ یا نوسان گیری

در ادامه فهرستی از بهترین اندیکاتورهای سوئینگ تریدینگ یا همان نوسان گیری را تهیه کرده‌ایم که به دلیل سادگی و کارایی سیگنال‌های معاملاتی که ارائه می‌دهند در میان معامله‌گران محبوب شده‌اند.

با این حال لازم به ذکر است که این اندیکاتورها به هیچ وجه نمی‌توانند سوددهی صد در صدی را برای معامله‌گر تضمین کنند. دلیل اصلی این ضعف این است که اندیکاتورهای تکنیکال آینده را پیش‌بینی نمی‌کنند بلکه به معامله‌گر کمک می‌کنند تا تصویر بهتری از حال و گذشته قیمت داشته باشند.

در زیر با شش اندیکاتور تکنیکال محبوب و معتبر مورد استفاده در معاملات نوسان گیری آشنا می‌شوید.

اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (RSI)

اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (RSI) یکی از مهم‌ترین اندیکاتورهای سوئینگ تریدینگ یا نوسان گیری در معاملات رمز ارزی است. اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (RSI) به عنوان یک اسیلاتور مومنتوم اندازه و بزرگی آخرین تغییرات قیمت را محاسبه می‌کند.

اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (RSI)

این اندیکاتور را می‌توانید در قسمت «Oscillators» چارت پیدا کنید. معامله‌گران نوسان‌گیر از اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (RSI) عمدتاً برای شناسایی سطوح اشباع خرید (overbought) و اشباع فروش (oversold) استفاده می‌کنند.

این اندیکاتور به عنوان یک اسیلاتور نمایش داده می‌شود؛ یعنی یک نمودار خطی که بین دو مقدار صفر و ۱۰۰ در نوسان است. خط اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (RSI) با افزایش تعداد و اندازه بسته شدن‌های صعودی قیمت رو به بالا حرکت می‌کند، و با افزایش میزان کاهش‌های قیمت رو به پایین حرکت می‌کند.

ساده‌ترین سیگنال اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (RSI) زمانی رخ می‌دهد که خط اندیکاتور از ۷۰ عبور کرده و بالاتر برود؛ این اتفاق بیانگر رسیدن قیمت به سطح اشباع خرید (بیش از حد) بوده و ممکن است نوید تغییر جهت روند صعودی را بدهد.

در سوی مخالف اگر خط اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (RSI) وارد منطقه زیر ۳۰ شود بیانگر اشباع فروش (بیش از حد) بوده و حاکی از امکان به پایان رسیدن روند نزولی در آینده نزدیک است.

روش دیگر استفاده از اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (RSI) توجه به عبور خط اندیکاتور از خط میانی است. برای مثال هنگامی‌که اندیکاتور از خط میانی عبور کند می‌توان انتظار شکل‌گیری روند صعودی را داشت.

اندیکاتور میانگین متحرک (Moving Averages)

میانگین متحرک از اولین اندیکاتورهای تکنیکال در نوسان گیری است که از ده‌ها سال قبل در تحلیل قیمت کالاها و سهام شرکت‌ها مورد استفاده معامله‌گران قرار گرفته است.

میانگین متحرک، همان‌طور که از نامش پیداست، میانگین حرکت قیمت یک دارایی را در یک دوره معین محاسبه می‌کنند. در نتیجه این اندیکاتور نوسانات کوتاه‌مدت را که ممکن است باعث سردرگمی معامله‌گران شود خنثی می‌کند.

لازم به ذکر است که میانگین متحرک یک اندیکاتور تأخیری است و داده‌های آن بر اساس قیمت گذشته تنظیم شده است. بنابراین بهتر است از آن برای تأیید روند به جای پیش‌بینی حرکت‌های قیمت در آینده استفاده کنید.

معامله‌گران می‌توانند بر اساس دوره‌هایی که می‌خواهند بررسی کنند از میانگین متحرک کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت استفاده کنند.

برای مثال، دوره‌های بررسی شده در میانگین متحرک کوتاه مدت بین ۵ تا ۵۰ دوره است، در حالی که این عدد در میانگین متحرک میان‌مدت تا ۱۰۰ دوره است.

  آموزش سایت کوین مارکت کپ، چگونه از بزرگترین پایگاه داده ارزهای دیجیتال استفاده کنیم؟

میانگین متحرک دو نوع اصلی دارد: میانگین متحرک ساده (SMA) و میانگین متحرک نمایی (EMA). نوع دوم بر پرایس اکشن اخیر تأکید دارد.

بهترین راه استفاده از میانگین متحرک شناسایی زمانی است که میانگین متحرک کوتاه‌مدت از میانگین متحرک بلندمدت‌تر عبور کند.

اگر میانگین متحرک کوتاه‌مدت خط میانگین متحرک بلندمدت‌تر را از زیر قطع کند و به طرف بالا حرکت کند می‌توان آن را یک سیگنال صعودی دانست و بالعکس.

اندیکاتور مکدی (MACD)

میانگین متحرک واگرایی همگرایی (مکدی) یک اندیکاتور تکنیکال پیچیده‌تر در نوسان گیری است که دو میانگین متحرک معمولی قبلی را در هم ادغام می‌کند.

اندیکاتور مکدی با کم کردن میانگین متحرک نمایی ۲۶ دوره‌ای از میانگین متحرک نمایی ۱۲ دوره‌ای محاسبات خود را انجام می‌دهد، اگرچه این پارامترها را می‌توان بر اساس نیازهای شخصی به صورت دستی تنظیم کرد.

جهت اطلاع بیشتر باید گفت که دو خط نمایش داده شده در نمودار مکدی نشان دهنده دو میانگین متحرک ساده و نمایی نیست که در محاسبات مورد استفاده قرار گرفتند. بلکه سه ​​عنصر به کار رفته در اندیکاتور مکدی به شرح زیر است:

  • خط مکدی که فاصله بین دو میانگین متحرک را محاسبه می‌کند.
  • خط سیگنال که می‌تواند تغییرات ایجاد شده در مومنتوم قیمت را شناسایی کرده و به عنوان سیگنال‌های صعودی و نزولی در نظر گرفته می‌شود.
  • هیستوگرام که تفاوت بین خط مکدی و خط سیگنال را نشان می‌دهد.

معامله‌گران نوسان‌گیر معمولاً وقتی خط مکدی از بالای خط سیگنال عبور کند خرید می‌کنند و وقتی این خط به زیر خط سیگنال می‌رود دارایی‌هایشان را می‌فروشند.

روش دیگر برای استفاده از مکدی شناسایی کردن واگرایی بین هیستوگرام و پرایس اکشن است که معمولاً بیانگر تغییر جهت روند است.

اندیکاتور حجم معاملات

حجم معاملات یکی از مهم‌ترین اندیکاتور‌ها برای معامله‌گران سوئینگ تریدینگ است که البته معامله‌گران مبتدی اغلب آن را نادیده می‌گیرند. این اندیکاتور ممکن است به طور پیش‌فرض در زیر چارت اصلی نشان داده شود و اطلاعات خوبی در مورد میزان قدرت روند تازه شکل گرفته به معامله‌گران می‌دهد.

اساساً، اندیکاتور حجم نشان می‌دهد که در یک زمان مشخص چه تعداد معامله‌گر در حال خرید یا فروش رمز ارزها یا دارایی‌های دیگر هستند. بنابراین هرچه حجم معاملاتی بیشتر باشد روند قوی‌تر خواهد بود.

حجم به ویژه در استراتژی‌های شکست، یعنی وقتی که قیمت از خط حمایت پایین‌تر و خط مقاومت بالاتر برود، بسیار مهم است. اگر شکست این خطوط با حجم بالا همراه باشد می‌توان انتظار داشت روند جدید قدرتمند باشد.

اندیکاتور باندهای بولینگر (Bollinger Bands)

باند بولینگر یک اندیکاتور مومنتوم است که از سه خط تشکیل شده است: یک میانگین متحرک و دو انحراف استاندارد مثبت و منفی.

معامله‌گران نوسان‌گیر علاقه زیادی به این اندیکاتور دارند زیرا به سرعت روند، سطوح اشباع خرید و اشباع فروش و نوسانات قیمت را تشخیص می‌دهد. باند بولینگر در چارت نیز زیبا و واضح به نظر می‌رسد.

عرض باند بولینگر همراه با افزایش نوسان افزایش می‌یابد و با متعادل شدن بازار کاهش می‌یابد. هرچه باندها به یکدیگر نزدیک‌تر باشند نشان دهنده کمتر شدن نوسانات است.

اگرچه باندهای بولینگر در بازارهای صعودی و نزولی کارایی خوبی دارد اما بهترین عملکرد این اندیکاتور زمانی است که قیمت در حالت خنثی قرار می‌گیرد و داخل یک کانال افقی نوسان می‌کند.

در این حالت وقتی قیمت با خط بالایی باند بولینگر تماس پیدا کند معامله‌گران نوسان‌گیر ممکن است وارد پوزیشن فروش شوند. همچنین هنگامی‌که قیمت به خط پایین اندیکاتور می‌رسد می‌توان آن را سیگنال بازگشت قیمت دانست.

نکته مهم این است که قیمت همیشه تمایل دارد به سمت مرکز باند بولینگر حرکت کند. اگر باندها شروع به منبسط شدن کنند به این معنی است که روند جدیدی در حال شکل‌گیری است و دیگر نباید در وضعیت قیمت‌های خنثی معامله کرد.

اندیکاتور استوکاستیک (Stochastic)

استوکاستیک یکی دیگر از اندیکاتورهای مومنتوم است که بسیار شبیه به اندیکاتور آر اس آی عمل می‌کند اما محاسبات متفاوتی دارد. این اندیکاتور قیمت بسته شدن یک دارایی را با دامنه قیمت آن در یک دوره خاص مقایسه می‌کند.

استوکاستیک، مانند آر اس آی، در یک نمودار بین صفر تا ۱۰۰ نشان داده می‌شود. اگرچه در استوکاستیک نواحی اشباع خرید و اشباع فروش به ترتیب بالاتر از ۸۰ و زیر ۲۰ است.

یکی دیگر از تفاوت‌های استوکاستیک با آر اس آی این است که بر خلاف آر اس آی که تنها یک خط دارد از دو خط تشکیل شده است. یک خط مقدار فعلی استوکاستیک را نشان می‌دهد و خط دیگر میانگین متحرک سه روزه است.

معامله‌گران از اندیکاتور استوکاستیک برای شناسایی سطوح اشباع خرید و اشباع فروش استفاده می‌کنند. آنها همچنین گذشتن این دو خط از روی یکدیگر را زیر نظر می‌گیرند که به طور کلی می‌تواند نشانه تغییر جهت روند فعلی باشد.

بهترین ابزارهای قابل استفاده در معاملات نوسان گیری

اندیکاتورهای معاملاتی توصیف شده در بالا می‌توانند در ارائه سیگنال‌های مرتبط بسیار مفید باشند اما اگر در کنار آنها از سایر ابزارهای چارتی استفاده شود کارایی آنها بیشتر هم خواهد شد. در ادامه با برخی از این ابزارها آشنا می‌شوید.

خطوط مقاومت و حمایت

معامله‌گران نوسان‌گیر باید همیشه با خطوط مقاومت و حمایت کار کند زیرا در بررسی کردن سطوح قیمت یک دارایی که قیمت در عبور از آن مشکل داشته است خطوط حمایت و مقاومت مرتبط‌ترین ابزار است.

به طور خلاصه، مقاومت یک خط فرضی است که قیمت در شکستن آن مشکل دارد و معمولاً از آن سطح عقب‌نشینی می‌کند.

حمایت یک خط فرضی است که از دره‌های اخیر تشکیل شده است و نشان می‌دهد قیمت در این سطح ریزش بیشتری نداشته و دوباره به طرف بالا حرکت کرده است. اگر قیمت هر کدام از این خطوط را بشکند معمولاً در جهت شکست به حرکت ادامه می‌دهد.

الگوها

معامله‌گران نوسان‌گیر می‌توانند الگوهایی را که معمولاً در چارت‌های شمعی شکل می‌گیرد را شناسایی و از سیگنال‌های آنها استفاده کنند. این الگوها در دو دسته اصلی قرار می‌گیرند:

  • الگوهای ادامه دهنده روند، که ادامه روند را پیش‌بینی می‌کنند. الگوهای مثلث، مستطیل، پرچم و پرچم سه گوش از جمله این الگوها هستند.
  • الگوهای روند بازگشتی، که بیانگر تغییر جهت روند هستند. سقف یا کف دوقلو و سر و شانه از مهم‌ترین الگوهای بازگشتی هستند.

  الگوی کندل استیک ستاره دنباله دار (Shooting Star) چیست و چگونه از آن سیگنال فروش بگیریم؟

بهترین استراتژی‌های معامله نوسان گیری چیست؟

برای موفقیت در معامله نوسان گیری نه تنها به ابزارها و اندیکاتورهای مناسب بلکه به استراتژی مناسب نیز نیاز است.

استراتژی شکست (مقاومتی)

در این استراتژی برای شناسایی سیگنال حرکت صعودی ناگهانی در بازار به استفاده از اندیکاتورهایی مانند داده‌های حجم و میانگین متحرک نیاز است.

معامله‌گر به محض شکسته شدن یک سطح مقاومت اصلی وارد پوزیشن خرید می‌شود و تا رسیدن به سقف قیمت پوزیشنش را باز نگه می‌دارد. از آنجا که ممکن است روند صعودی تا چند روز ادامه پیدا کند، معامله‌گر نوسان‌گیر باید همواره هوشیار باشد و در بهترین زمان از بازار خارج شود.

استراتژی شکست حمایتی

استراتژی شکست به معنی خارج شدن از یک معامله یا باز کردن یک پوزیشن فروش درست قبل از ریزش قیمت است. این استراتژی که با عنوان شکست نزولی نیز شناخته می‌شود در واقع نقطه مقابل استراتژی شکست است که در بالا توضیح داده شد.

استراتژی اصلاح

در استراتژی اصلاحی معامله‌گر به دنبال یافتن لحظه‌هایی در بازار است که قیمت در آستانه تغییر جهت موقتی است. این استراتژی را می‌توان یک روند در داخل یک روند بزرگ‌تر در نظر گرفت.

آر اس آی (RSI) اندیکاتور خوبی برای این استراتژی است زیرا می‌تواند نقطه شروع تغییر جهت قیمت را نشان دهد. از آنجا که این تغییر جهت‌های قیمت موقتی است معامله‌گران نوسان‌گیر باید به دقت زمان تغییر پوزیشن یا خارج شدن از بازار را تعیین کنند.

معامله تغییر روند

استراتژی معاملاتی تغییر روند هنگامی استفاده می‌شود که دنباله‌ای از سقف‌های بالاتر و کف‌های بالاتر به یک روند نزولی شامل کف‌های پایین‌تر و سقف‌های پایین‌تر تبدیل شود (یا بالعکس). حرکت قیمت در زیر میانگین متحرک می‌تواند نشانه شکل‌گیری روند معکوس باشد.

مزایای نوسان گیری یا سوئینگ تریدینگ

معامله از طریق نوسان گیری چندین مزیت دارد از جمله:

  • کاربرد – از روش معامله نوسان گیری می‌توان در بازارها و ابزارهای مالی متعددی استفاده کرد. از تکنیک‌های نوسان گیری می‌توان برای پیش‌بینی کردن قیمت دارایی‌هایی مانند بیت کوین، اتریوم و لایت کوین کمک گرفت؛ یا می‌توان این روش را در معامله کردن دارایی‌های معمولی و سنتی به کار گرفت.
  • منابع – منابع آنلاین فراوانی برای موفق شدن در معامله نوسان گیری وجود دارد. برای این کار می‌توان از کتاب‌های الکترونیکی، دوره‌های آموزش ویدئویی، پی دی اف‌ها، اپلیکیشن‌ها، کلاس‌های آموزشی و وب سایت‌های بی‌شمار کمک گرفت. تمام این منابع می‌توانند نکات بسیار مفیدی برای استفاده در استراتژی‌های بازار فارکس و معاملات عمومی به معامله‌گر داده و او را در شناسایی الگوها راهنمایی کنند.
  • ابزارها – معامله‌گر می‌تواند با استفاده از شمع‌های ژاپنی و تکنیک‌های متنوع دیگر در پلتفرم‌های مختلف از رابین‌هود گرفته تا متاتریدر به معامله نوسان گیری بپردازد. همچنین امکان استفاده از ربات‌های خودکار و نرم‌افزارهای مشاوره تخصصی (EA) وجود دارد. در صورت استفاده درست از این ابزارها می‌توان در مقایسه با حالت دستی معاملات بسیار بیشتری انجام داد.
  • ذهنیت– اگر ویژگی‌های لازم برای موفقیت در معامله روزانه را داشته باشید ممکن است ویژگی‌های لازم برای فعالیت در معاملات نوسان گیری را هم داشته باشید. برای مثال آیا صبور هستید؟ آیا مشکلی با داشتن حد ضررهای بزرگ ندارید؟ آیا دوست دارید به جای انجام معاملات زیاد کمتر معامله کنید اما در مورد ورود به این معاملات بسیار محتاط و دقیق  باشید؟ اگر جوابتان به این سوالات مثبت است ممکن است ویژگی‌ها و نظم لازم برای تبدیل شدن به یک معامله‌گر نوسان‌گیر موفق را داشته باشید.

خطرات سوئینگ تریدینگ

قبل از این‌که شغلتان را به هوای امرار معاش از طریق معامله نوسان گیری ترک کنید بهتر است معایب این روش معاملاتی را هم در نظر بگیرید:

  • ریسک بازار – قانون اول این است که امکان ضرر کردن در این بازار قطعاً وجود دارد. هرچند شاید ضرر کردن برای برخی از افراد ساده به نظر برسد اما هر اشتباهی که در این بازار بکنید به شکل دردناکی موجب از بین رفتن سرمایه‌تان خواهد شد. متأسفانه معمولاً معامله‌گران معمولاً تاوان‌های سختی را می‌دهند تا از بازار درس بگیرند و این ماهیت گمانه‌زنی کردن در مورد بازار است. علاوه بر این، معامله کردن با استفاده از مارجین (margin) و اهرم یا لِوِرِج (Leverage) می‌تواند ضررهایی به مراتب بیشتر از سرمایه اولیه به معامله‌‌گر وارد کند.
  • زمان – معامله نوسان گیری از آن نوع معاملاتی نیست که وارد پوزیشن شده و بعد از گذشت یک هفته یا بیشتر به آن سر زد. نوسان گیری یک روش معاملاتی زنده است که در آن باید به صورت مداوم بر استراتژیهای به کار رفته در معامله نظارت داشت. با توجه به این نکته می‌توان فهمید که مدیریت کردن یک شغل تمام وقت و به صورت هم‌زمان انجام معامله نوسان گیری بسیار دشوار است.
  • مدیریت ریسک – خواه به معامله کردن سهام کم ارزش علاقه داشته باشید و یا از سرویس‌های الگوریتمی استفاده کنید در صورت عدم اجرای استراتژی موثر مدیریت ریسک و پول ممکن است سرمایه‌تان را از دست بدهید. همان‌طور که معامله‌گر موفق هری لایت می‌گوید «در طول زندگی شغلی‌ام همواره شاهد افرادی بوده‌ام که ​​می‌دانستم به دلیل عدم رعایت ریسک زندگی مالی‌شان شکست خورده است. اگر ریسک را جدی نگیرید کارتان را تمام خواهد کرد.»
  • روان‌شناسی – آیا به فعالیت در یک فضای معاملاتی پویا و سریع علاقه دارید؟ آیا آنقدر عجله دارید که بلافاصله بفهمید که درست پیش‌بینی کرده‌اید یا خیر؟ در این صورت شاید ذهنیت لازم برای ثروتمند شدن و مسلط شدن بر معامله نوسان گیری را نداشته باشید.

چه موقع باید از اندیکاتورهای سوئینگ تریدینگ استفاده کرد؟

هر معامله‌گر باید قبل از باز کردن پوزیشن از اندیکاتورهای سوئینگ تریدینگ استفاده کند. به طور کلی، معامله‌گر با استفاده از اندیکاتورهای سوئینگ تریدینگ به دنبال شناسایی کردن نقاط ورود خوب است.

همچنین می‌توان از اندیکاتور‌ها برای نظارت بر پوزیشن‌های استفاده کرد. با این کار می‌توان در زمان مناسب از بازار خارج شد و حداکثر سود را به دست آورد. برای بهره بردن از استراتژی معاملاتی نوسان گیری میتوانید در صرافی ارز دیجیتال رمزینکس ثبت نام کنید.