ارز چیلیز (CHZ) چیست؟ صفر تا ۱۰۰ ارز دیجیتال چیلیز و کاربرد آن

ارز چیلیز چیست؟ از تاریخچه تا آینده ارز دیجیتال چیلیز

لوگو ارز چیلیز در قابی مانند قاب عکاسی با دوربین
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

نسل اول ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین و اتریوم به دنبال هدفی که جایگزینی پول کاغذی و سیستم مالی قدیمی بود، خود را به دنیا معرفی کردند. پس از آن‌‌ها، ارزهای دیجیتال زیادی با اهداف مختلف توسط خالقانشان معرفی و دنیای کریپتوکارنسی روز به روز بیشتر توسعه یافت و میان افراد جامعه خود را جای داد.

در این میان، ارز دیجیتال چیلیز با ایجاد پلتفرمی با نام Socios، فضایی را برای طرفداران ورزشی به‌وجود آورد تا آن‌ها بتوانند از طریق این پلتفرم، از بازیکنان، تیم و یا ورزش مورد علاقه خود حمایت کنند. هدف اصلی ارز دیجیتال چیلیز با نماد CHZ، امکان تبادل NFTها در پلتفرم Socios است و همین کاربردی بودن آن، موجب تشویق بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار برای خرید این ارز دیجیتال جذاب شده است.

به همین منظور در این مقاله از رمزینکس، به بررسی صفر تا ۱۰۰ اینکه ارز چیلیز چیست و چه کاربردی در دنیای کریپتوکارنسی دارد، پرداخته‌ایم.

چند توکن چیلیز معلق در آسمان قرمز رنگ
ارز دیجیتال چیلیز توکن بومی پلتفرم Socios است

ارز دیجیتال چیلیز چیست و چه کاربردی دارد؟

همانطور که بالاتر نیز به آن اشاره کردیم، ارز دیجیتال چیلیز توکن بومی سایت و پلتفرم Socios بوده که امکان انجام انواع تبادلات را داخل این پلتفرم برای کاربران فراهم کرده است. قبل از ورود Socios به دنیای بلاکچین، طرفداران تیم‌ها می‌توانستند در تصمیم‌گیری‌ها مهم باشگاه مورد علاقه خود شرکت کنند. اما چیلیز با ورود به این پلتفرم، فناوری بلاکچین را وارد این حوزه کرده و قابلیت‌های بیشتری را در اختیار طرفداران تیم‌ها قرار داده است. 

طرفداران تیم‌ها مختلف برای خرید توکن‌های تیم‌های مورد علاقه خود باید از ارز دیجیتال چیلیز استفاده کنند. تمام تیم‌هایی که با چیلیز همکاری کنند، می‌توانند تجربیات جذابی را مثل شرکت در تصمیم‌گیری برای طرح جدید لباس فصل بعد، نام استادیوم، سرود اختصاصی تیم و حتی ترکیب اولیه تیم برای ورود به بازی در اختیار طرفداران خود قرار دهند. 

همچنین بیان این نکته حائز اهمیت بوده که تمام حمایت طرفداران از تیم‌های مورد علاقه‌شان، از طریق خرید NFT مرتبط با آن تیم با استفاده از ارز دیجیتال چیلیز است. کاربران پلتفرم Socios با استفاده از ارز دیجیتال چیلیز NFTهای مربوطه را خریده و برای حمایت از تیم خود آن را معامله، با دیگری جابه‌جا و یا حتی برای خرید محصولات مختلف باشگاه خود خرج می‌کنند.

نحوه کارکرد شبکه و ارز دیجیتال چیلیز چیست؟

ارز دیجیتال چیلیز هم به عنوان یک توکن ERC-۲۰ در بلاکچین اتریوم و هم به عنوان یک توکن BEP۲ در بلاکچین بایننس در دسترس است. ارز دیجیتال چیلیز در تمام صرافی‌های ارز دیجیتال از جمله صرافی ارز دیجیتال رمزینکس قابل خریداری است و می‌توانید برای خرید CHZ در هر زمان اقدام کنید. 

تعداد زیادی از تیم‌ها و سازمان‌های ورزشی مشهور مثل تیم فوتبال بارسلونا، یوونتوس، پاریسن ژرمن، تیم بسکتبال گلدن استیت و تیم فرمول یک استون مارتین توکن طرفداری خود را ساخته و در اختیار طرفداران باوفای خود قرار داده‌اند. هر تیم یا سازمان می‌تواند در مواردی چون قیمت، عرضه و توزیع توکن خود تاثیرگذار باشد. 

مهم‌تر از همه این‌ها، کسانی که با استفاده از ارز دیجیتال چیلیز توکن طرفداری مورد نظر خود را خریداری کرده‌اند، می‌توانند در تصمیم‌گیری‌ها مختلف مرتبط با آن سازمان ورزشی شرکت کنند. نکته قابل توجه، امکان سوزاندن و حذف بخشی از توکن‌های عرضه شده از چرخه با توجه به عملکرد تیم مورد نظر در دنیای واقعی است. پس مواردی چون برد بازی و یا قهرمانی در رقابت‌های مختلف، موجب افزایش قیمت توکن طرفداری خواهد شد.

لوگوی ارز دیجیتال چیلیز درمیان چندین توکن آن
چیلیز امکان خریداری توکن‌های طرفداری را فراهم کرده است.

صفر تا ۱۰۰ تاریخچه ارز چیلیز

شرکت چیلیز در سال ۲۰۱۲ به عنوان بخشی از سازمان ورزشی-تفریحی Malta-based Mediarex Group تاسیس شد. فعالیت این گروه بر پلتفرم بلاکچین محور Socios در سال ۲۰۱۸ آغاز شد. این شرکت، ارز دیجیتال چیلیز را در اکتبر ۲۰۱۸ معرفی و به سرعت در صرافی‌های سراسر دنیا لیست شد.

اولین تیمی که حاضر به همکاری با چیلیز شد، تیم فوتبال یوونتوس از تورین ایتالیا بود. این تیم فوتبال توکن هواداری خود را در نوامبر سال ۲۰۱۹ با عرضه ۲۰ میلیون در اختیار هواداران خود قرار داد. طرفداران تیم یوونتوس هم با خرید بیش از یک میلیون و ۳۰۰ توکن تا آخر ماه، حمایت خود را از تیم خود نشان دادند. 

چیلیز سایت و اپلیکیشن Socios را در اواخر دسامبر ۲۰۱۹ ارائه کرد. اما پیشرفت این پلتفرم با سرمایه‌گذاری ۶۶ میلیون دلاری یک شرکت خصوصی امکان‌پذیر شد. در حال حاضر، برنامه Socios در میلیون‌ها رایانه و تلفن‌همراه اجرایی شده است. همچنین علاوه بر دفتر مرکزی چیلیز در Malta، دفاتری در فرانسه، ترکیه، اسپانیا، کره جنوبی و همچنین برزیل نیز وجود دارد. 

این شرکت سعی دارد تا با ارتقاء ارز دیجیتال چیلیز، تیم‌های ورزشی به خصوص تیم‌های فوتبال بیشتری را به استفاده از پلتفرم Socios دعوت کند. همچنین چیلیز در نظر دارد که تیم‌های بازی‌های آمریکایی مثل راگبی و بیسبال را نیز به پلتفرم خود اضافه کرده و طرفداران بیشتری را به استفاده از این پلتفرم ترغیب کند.

نماد توکن چیلیز در کنار نمودار رشد آن
تیم یوونتوس اولین همکار چیلیز در ارائه توکن‌های طرفداری بوده است.

مکانیسم اجماع ارز چیلیز چیست؟

چیلیز از نوعی مکانیسم اجماع جهت اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌کند که بسیار متفاوت‌تر مکانیسم‌هایی است که توسط شبکه بیت کوین و اتریوم اجرا می‌کنند. مکانیسمی که چیلیز از آن استفاده می‌کند Proof of Authority یا اثبات اختیار نام دارد و برخلاف مکانیسم‌های اثبات سهام و اثبات کار اتریوم و بیت کوین، تعداد کمتری از اعتبارسنج‌ها در فرایند تایید تراکنش‌ها شرکت می‌کنند.

با وجود اینکه مکانیسم PoA نسبت به سایر الگوریتم‌ها از تمرکززدایی کمتری بهره‌مند است، اما بیشتر توسط زنجیره‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به دنبال مقیاس‌پذیری و کارایی بیشتری هستند. کارکرد این الگوریتم بسیار ساده است؛ به‌طوری که انرژی بسیار کمی را برای اعتبارسنجی استفاده می‌کند و تقریبا هزینه تراکنش‌ها نزدیک به صفر است. با این وجود، عملا رقابتی میان تاییدکنندگان وجود ندارد. 

مزایای ارز چیلیز چیست؟

ارز دیجیتال چیلیز امکانات سرمایه‌گذاری متنوعی را برای کاربران دنیای کریپتوکارنسی فراهم کرده که در ادامه به برخی از این موارد پرداخته‌ایم:

  • دسترسی به توکن‌های طرفداری در قیمت کم
  • هزینه تراکنش پایین
  • پروتکل‌های پیشرفته امنیتی
  • کاربرپسند بودن برنامه‌ها
  • همکاری قوی با تیم‌های مشهور دنیا

جمع‌بندی

ارز دیجیتال چیلیز توکن بومی پلتفرم Socios است که امکان حمایت طرفداران تیم‌‌های ورزشی را از باشگاه مورد نظرشان فراهم کرده است. به‌طور کلی فعالان دنیای کریپتوکارنسی از ارز دیجیتال چیلیز به دو مقصود استفاده می‌کنند؛ یا به دنبال حمایت از دنیای ورزش هستند، با می‌خواهند سرمایه خود را از نوسانات شدید بازار ارز دیجیتال حفظ کنند. به همین منظور در این مقاله از رمزینکس به بررسی کامل اینکه ارز چیلیز چیست پرداختیم و کاربرد آن را در دنیای رمزارزها به‌طور کامل بررسی کردیم. 

سوالات متداول

ارز چیلیز چه آینده‌ای دارد؟

پیش‌بینی می‌شود با رشد و توسعه این پلتفرم، در آینده ارز چیلیز پیشرفت چشمگیری داشته باشد.

آیا قیمت ارز چیلیز به ۱۰۰ دلار می‌رسد؟

به‌طور دقیق نمی‌توان مشخص کرد کدام ارز دیجیتال به چه قیمتی می‌رسد، اما به نظر می‌رسد قیمت ارز دیجیتال چیلیز آینده درخشانی دارد.

منابع: kraken | kriptomat | weareblox | coinhouse

درباره اشکان ریاحی
شوق نوشتن، هیجان بازارهای مالی، خوی کنجکاوانه و عشق به ترجمه از من یک تولیدکننده محتوا تخصصی در حوزه بازارهای مالی ساخته که با تجربه ۸ سال حضور فعال به عنوان تریدر، مترجم و نویسنده در تلاشم تا نوین‌ترین اتفاقات دنیای کریپتوکارنسی را در اختیار مردم عزیز کشورم قرار بدم.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید