بلاکچین‌های Cardano و Ethereum دو تا از بزرگ‌ترین نام‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال هستند که اغلب بر اساس ارزششان در لیست ۱۰ برتر قرار دارند. در این مقاله از رمزینکس قصد داریم به مقایسه کاردانو و اتریوم بپردازیم و شباهت و تفاوت‌ها آن‌ها را بررسی کنیم.

مقایسه کاردانو و اتریوم؛ بررسی شباهت‌های Cardano و Ethereum

کاردانو و اتریوم از بسیاری جهات مشابه هستند. هر دو تا حدودی توسط همان چارلز هاسکینسون خلق شدند. مردم می‌توانند سکه‌های دیجیتال خود را در این شبکه‌ها به عنوان نوعی سرمایه‌گذاری، بخرند. ارز دیجیتال ADA برای Cardano و ارز دیجیتال ETH برای Ethereum است. این پلتفرم‌ها به عنوان فناوری‌های «لایه ۱» در دنیای رمزارز شناخته می‌شوند، به این معنی که آنها لایه پایه‌ای هستند که در آن افراد می‌توانند برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند ایجاد کرده که به صورت خودکار اجرا می‌شوند.

یکی دیگر از نکات مهم در مقایسه کاردانو و اتریوم و بررسی شباهت‌های آن‌ها نحوه عملکرد این دو ارز دیجیتال است. هر دو از سیستمی به نام «ثبات سهام یا proof-of-stake برای تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کنند. در این سیستم، افراد می توانند با بلوکه کردن موقت برخی از رمزارزهای خود به عنوان نوعی سپرده امنیتی، در پیشرفت شبکه نقش داشته باشند. روش در مقایسه با سیستم اثبات کار یا proof-of-work که توسط بیت کوین مورد استفاده قرار می‌گیرد و به قدرت و برق زیادی از سمت کامپیوتر زیادی نیاز دارد، سبک‌تر و سازگارتر با محیط زیست است.

بیشتر بخوانید: کاردانو (آدا) چیست؟ از سردسته نسل سوم بلاکچین چه می دانیم؟

طراحی مقایسه‌ای لوگوی کاردانو در برابر اتریوم
اتریوم در ابتدا از سیستم اثبات کار استفاده می‌کرد، درست مانند بیت کوین، اما در سپتامبر ۲۰۲۲ به اثبات سهام تغییر مسیر داد.

مقایسه کاردانو و اتریوم؛ بررسی تفاوت‌های Cardano و Ethereum

از نظر تفاوت، مقایسه کاردانو و اتریوم می‌تواند به شکل زیر باشد:

سابقه و میزان رشد

اتریوم از کاردانو قدیمی‌تر و جا افتاده‌تر و همچنین پیشرفته‌تر است، به‌ویژه در قراردادهای هوشمند، این قراردادها به صورت خودکار اجرا می‌شوند. اتریوم سال‌ها پیش قراردادهای هوشمند را معرفی کرد، در حالی که کاردانو اخیرا شروع به اضافه کردن آن‌ها کرده است.

بیشتر بخوانید: پیش‌بینی قیمت کاردانو (ADA)؛ قیمت آدا در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۵ چقدر خواهد بود؟

میزان استفاده و تراکنش

با توجه به مقایسه کاردانو و اتریوم، به نظر می‌رسد Ethereum بیشتر از Cardano استفاده می‌شود. به طور متوسط، اتریوم روزانه حدود یک میلیون تراکنش را پردازش می‌کند، در حالی که کاردانو کمتر از ۱۰۰۰۰۰ تراکنش را انجام می‌دهد. این محبوبیت به این معنی است که کارمزدهای اتریوم برای تراکنش‌ها به طور کلی بالاتر است. این ممکن است برای کسانی که ETH را به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت نگه می‌دارند مشکل بزرگی نباشد، اما برای کسانی که از آن برای تامین مالی غیرمتمرکز (DeFi)، قراردادهای هوشمند یا سایر تراکنش‌ها استفاده می‌کنند، مهم است.

مجموع عرضه سکه

کاردانو حداکثر ۴۵ میلیارد کوین ADA دارد که می‌توان ایجاد کرد. از سوی دیگر، اتریوم محدودیتی برای تعداد کل کوین‌های اتریوم ندارد. با این حال، با مقایسه کاردانو و اتریوم متوجه می‌شوید که Ethereum محدودیت سالانه‌ای برای ایجاد اتریوم جدید دارد و همچنین می‌تواند اتریوم را با سوزاندن آن از گردش حذف کند، فرآیندی که در آن اتریوم مورد استفاده در کارمزد تراکنش‌ها از گردش خارج می‌شود.

مقیاس‌پذیری

مقیاس‌پذیری به این اشاره دارد که چگونه شبکه می‌تواند تعداد زیادی از تراکنش‌ها را مدیریت کند. کاردانو به گونه‌ای طراحی شده است که مقیاس‌پذیرتر از اتریوم باشد، به این معنی که می‌تواند تراکنش‌های بیشتری را به طور موثر مدیریت کند. با این حال، اتریوم می‌تواند با حجم تراکنش‌های بالا به ویژه در دوره‌های فعالیت شدید معاملاتی دست و پنجه نرم کند.

به طور خلاصه در مقایسه کاردانو و اتریوم در این زمینه می‌توان گفت، اتریوم تثبیت‌‌شده‌تر و پرکاربردتر است، اما با هزینه‌های بالاتر و چالش‌های مقیاس‌پذیری مواجه است. Cardano جدیدتر است، با پیشرفت‌های اخیری که داشته است در قراردادهای هوشمند و طراحی‌ها مقیاس پذیری بهتری دارد.

مقایسه کاردانو و اتریوم؛ مزایای کاردانو

از مهم‌ترین مزایای کاردانو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پشتیبانی قوی

کاردانو توسط کارشناسان و دانشگاهیان پشتیبانی می‌شود، به این معنی که بر اساس تحقیقات زیادی ساخته شده است. کارشناسان به طور منظم سیستم آن را بررسی می‌کنند و این امر آن را نسبت به بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر قابل اعتمادتر می‌کنند.

ارزان‌تر و سبزتر

با مقایسه کاردانو و اتریوم احتمالا به این نتیجه می‌رسید که استفاده از Cardano برای انجام کارهایی مانند ارسال پول در مقایسه با استفاده از اتریوم یا بیت کوین هزینه کمتری دارد. همچنین دوستدار محیط زیست است زیرا انرژی کمتری مصرف می کند.

طراحی مقایسه‌ای ADA vs ETH
Cardano نسبت به اتریوم دوستدار محیط زیست است و انرژی کمتری مصرف می‌کند.

امکان مدیریت رشد سریع

کاردانو طوری طراحی شده است که بدون کاهش سرعت، فعالیت‌های بیشتری را انجام دهد. این کار را با داشتن بخش‌های جداگانه در سیستم خود انجام می‌‌دهد.

مقایسه کاردانو و اتریوم؛ معایب کاردانو

از مهم‌ترین معایب Cardano می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رقابت زیاد

کاردانو نه تنها با اتریوم بلکه با بسیاری از ارزهای دیجیتال جدیدتر نیز رقابت می‌کند. همچنین به اندازه بیت کوین و اتریوم شناخته شده نیست.

هنوز در حال پیشرفت

کاردانو هنوز به طور کامل توسعه‌نیافته است. این ارز به اندازه برخی دیگر از ارزهای دیجیتال که مدت طولانی‌تری وجود داشته‌اند، مانند اتریوم، کاربرد ندارد.

محبوبیت کمتر

افراد زیادی از کاردانو استفاده یا در آن سرمایه گذاری نمی‌کنند. اگر علاقه کلی به ارزهای دیجیتال کاهش یابد، کاردانو ممکن است ارزش بیشتری را از دست بدهد و فروش آن سخت‌تر شود.

مقایسه کاردانو و اتریوم؛ مزایای اتریوم

مهم‌ترین مزایای اتریوم عبارت‌اند از:

رتبه اول

اتریوم اولین شبکه بلاک چینی بود که می‌توانست قراردادهای هوشمند را مدیریت کند (این قراردادها مانند قراردادهای دیجیتال خودکار هستند). اولین بودن آن را نسبت به سایرین مانند Cardano سرآمد کرد و آن را محبوب‌تر و شناخته شده‌تر کرد.

کاربردهای بزرگ و متنوع

اتریوم برای برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) واقعاً محبوب است. برای بسیاری از موارد مختلف مانند صرافی های غیرمتمرکز، خدمات وام دهی، راه های کسب سود در بازارهای رمزنگاری yield farming، بیمه، و بازارهای NFT (هنر دیجیتال و کلکسیون) استفاده می‌شود. بیش از هر پلتفرم رمزنگاری دیگری از این dApp ها برخوردار است.

تجارت آسان

خرید ارز دیجیتال ETH تقاضای بالایی دارد، به این معنی که معمولاً از زمانی که تصمیم به فروش دارید تا زمانی که فروش واقعاً اتفاق می‌افتد، فروش آن بدون کاهش بیش از حد قیمت و سریع، خواهد بود.

مقایسه کاردانو و اتریوم؛ معایب اتریوم

اتریوم در موارد زیر نقطه ضعف دارد:

با ترافیک زیاد چالش دارد

اتریوم به سختی می‌تواند بسیاری از تراکنش‌ها را همزمان انجام دهد. توسعه دهندگان در حال کار بر روی این مشکل هستند و به‌روزرسانی آینده به نام “sharding” باید کمک کند، اما هنوز آماده نیست.

تراکنش‌های گران قیمت و آهسته

در حال حاضر، تکمیل تراکنش‌ها در اتریوم ممکن است مدتی طول بکشد و کارمزدها می‌تواند واقعاً بالا باشد. این مسائل مشکلات بزرگی هستند، به خصوص به این دلیل که اتریوم دومین ارز دیجیتال بزرگ است و باید فعالیت‌های زیادی را به طور موثر انجام دهد.

بدون محدودیت در ایجاد کوین

اتریوم محدودیتی در تعداد کوین‌هایی که می‌تواند بسازد ندارد. این ممکن است ارزش کوین‌ها را در طول زمان کاهش دهد. این ویژگی برای افرادی که فقط می‌خواهند از اتریوم برای تراکنش‌ها استفاده کنند خوب است، اما برای کسانی که می‌خواهند سکه‌های خود را نگه دارند و ارزش آن‌ها بالا می‌رود، نگران‌کننده است.

بیشتر بخوانید: آینده اتریوم چیست؟ پیش‌بینی قیمت اتریوم ETH در سال ۲۰۲۴

جمع‌بندی

مقایسه کاردانو و اتریوم اغلب به عنوان دو مورد از مهم‌ترین پلتفرم‌های بلاکچین در صنعت ارزهای دیجیتال انجام می‌شود. فاکتورهایی مانند تکنولوژی، الگوریتم، تطبیق‌پذیری و مقیاس‌پذیری و امنیت در مقایسه این دو مهم هستند. در این مقاله از جنبه‌های مختلف به بررسی شباهت و تفاوت‌های Cardano و Ethereum پرداختیم.

سوالات رایج

چگونه الگوریتم معماری امنیتی در کاردانو و اتریوم متفاوت است؟

در کاردانو از الگوریتم Proof of Stake (PoS) و معماری Ouroboros استفاده می‌شود که امنیت بالا و کارایی بهتری را فراهم می‌کند، در حالی که اتریوم از الگوریتم Proof of Work (PoW) استفاده می‌کند که باعث مصرف بالای انرژی می‌شود.

چگونه می‌توان از نظر تطبیق‌پذیری و مقیاس‌پذیری کاردانو و اتریوم را مقایسه کرد؟

کاردانو با معماری Ouroboros امکان تطبیق‌پذیری بالا و مقیاس‌پذیری عالی را فراهم می‌کند، در حالی که اتریوم با استفاده از Ethereum 2.0 به دنبال بهبود تطبیق‌پذیری و مقیاس‌پذیری است.

منبع: forbes