ارزش توکن استارک نت STRK نصف شد! - مجله رمزینکس

جنجال توزیع توکن و سقوط ارزش STRK استارک نت

ارزش توکن STRK به نصف رسید!
تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۲ اسفند ۱۴۰۲

ارزش توکن STRK شبکه استارک‌نت پس از عرضه و مواجهه با انتقاداتی مبنی بر شیوه توزیع اولیه در سال ۱۴۰۱، بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت.

کاهش شدید قیمت و حجم معاملات بالا

تاکنون بیش از ۱.۲ میلیارد دلار STRK معامله شده و ۵۵ درصد کاهش قیمت داشته است. حجم معاملات نشان می‌دهد که این کاهش عمدتاً ناشی از فروش مستقیم توکن بوده و تنها ۳ میلیون دلار مربوط به معاملات اختیار معامله است.

توزیع توکن و انتقادات

از مجموع ۷۲۸ میلیون توکن توزیع شده بین ۱.۳ میلیون آدرس، بیش از ۲۲۰ میلیون تاکنون برداشت شده است. این موضوع نشان می‌دهد که دریافت‌کنندگان بخش قابل توجهی از توکن‌ها را به سرعت فروخته‌اند.

نیمی از توکن‌های STRK (حدود ۵۰.۱ درصد) به بنیاد استارک‌نت برای توزیع در جامعه، کمک‌های مالی و هدایا اختصاص یافته است. همچنین ۲۴.۶۸% به مشارکت‌کنندگان اولیه و سرمایه‌گذاران و ۳۲% به کارمندان، مشاوران و همکاران توسعه‌دهنده StarkWare تعلق می‌گیرد.

بسیاری از این توکن‌ها طی ۳۱ ماه از فروردین امسال به تدریج آزاد می‌شوند که می‌تواند فشار فروش بیشتری ایجاد کند. با این حال، برنامه آزادسازی توکن‌های تیم و سرمایه‌گذاران، انتقادهایی را در جامعه ارزهای دیجیتال به دنبال داشته است.

انتقاد به زمان‌بندی توزیع و ابهام

در هفته گذشته، مشخص شد که رویداد تولید توکن استارک‌نت در واقع در آبان ۱۴۰۱ اتفاق افتاده و در ابتدا یک دوره قفل یک ساله داشته که بعداً به ابتدای سال ۱۴۰۳ منتقل شده است. توسعه‌دهندگان استارک‌نت ادعا می‌کنند این موضوع در اسناد فنی آن‌ها ذکر شده است، اما به نظر می‌رسد بازار آن را نادیده گرفته است.

برخی منتقدان این را ابهام‌سازی می‌دانند که ممکن است به نفع افراد داخلی از جامعه باشد. به طور معمول، دوره قفل پس از عرضه توکن در صرافی‌ها یا نزدیک به تاریخ معامله آن‌ها آغاز می‌شود. در مورد STRK، انتشار تقریباً دو سال قبل از اعلام عمومی توکن‌ها انجام شد که اقدامی غیرمعمول است.

این بدان معناست که سهم اولیه مشارکت‌کنندگان و سرمایه‌گذاران از عرضه می‌تواند تا ابتدای سال ۱۴۰۳ به ۱۳.۱% برسد و پس از آن هر ماه بیشتر شود. داده‌ها نشان می‌دهد که اولین بازگشایی توکن‌ها با قیمت فعلی، می‌تواند بیش از ۲.۶ میلیارد دلار ارزش داشته باشد.

جمع‌بندی

انتقاد به نحوه توزیع اولیه توکن STRK و ابهام در برنامه‌ی آزادسازی، منجر به کاهش شدید قیمت و نگرانی‌هایی در مورد شیوه عملکرد این پروژه شده است.

منبع: CoinDesk

هومن شالچی
درباره هومن شالچی
فارغ‌التحصیل رشته‌ی MBA گرایش مارکتینگ از دانشگاه خوارزمی تهران. بیش از ۷ سال سابقه‌ی کار در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و سئو و تولید محتوا. علاقه‌مند و فعال در حوزه کریپتو و دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری و دنبال‌کننده ترندهای روز بازار رمزارز مانند آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید