الگوی ستاره شامگاهی (The Evening Star) در تحلیل تکنیکال به عنوان یک الگوی بازگشتی نزولی در نظر گرفته می‌شود. این الگو معمولاً در انتهای روندهای صعودی شکل می‌گیرد. الگوی شمعی ستاره شامگاهی در واقع میتواند یک سیگنال فروش باشد. در این مقاله از صرافی آنلاین رمزینکس به کمک یک نمونه نمودار و معامله، با ماهیت الگوی ستاره شامگاهی، نحوه شناسایی و تفسیر آن آشنا خواهید شد.

نحوه شناسایی الگوی ستاره شامگاهی

الگوی ستاره شامگاهی از الگوهای رایج در تحلیل تکنیکال است. برای آشنایی با سایر الگوها و اندیکاتورها به مقاله «تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال چیست؟» مراجعه کنید. این الگو از سه کندل استیک تشکیل می‌شود:

  • کندل صعودی بزرگ (روز ۱)
  • کندل صعودی یا نزولی کوچک (روز ۲)
  • کندل نزولی بزرگ (روز ۳)

نحوه شناسایی الگوی ستاره شامگاهی

روز ۱

بخش اول الگوی بازگشتی ستاره شامگاهی یک کندل سبز صعودی بزرگ است. در روز اول گاوها کنترل بازار را در دست دارند و معمولاً قیمت سقف‌های جدید تشکیل می‌دهد.

روز ۲

روز دوم با یک گپ به بالا شروع می‌شود. از قیمت باز شدن روز ۲ مشخص است که گاوها همچنان کنترل را در دست دارند. اما آنها نمی‌توانند قیمت را به بالاتر ببرند.

کندل استیک روز ۲ کوچکتر است و ممکن است صعودی، نزولی یا خنثی (مثلاً دوجی) باشد.

عموماً، کندل نزولی روز ۲ نشانه قویتری از بازگشت قریب‌الوقوع بازار است.

روز ۳

مهمترین کندل استیک در روز ۳ رخ می‌دهد. این کندل با گپ رو به پایین (نشانه نزولی) شروع می‌شود و خرس‌ها می‌توانند قیمت را به پایین بکشانند و اغلب به پایین‌تر از قیمت باز شدن روز ۱ سوق داده و سودهای این روز را از بین ببرند.

  تفاوت فیوچرز با مارجین چیست و کدام یک بهتر است؟

شناسایی کردن الگوی کندل استیک ستاره شامگاهی در نمودارهای ارز دیجیتال فراتر از صرفاً شناسایی سه کندل اصلی است. برای برای این کار معامله‌گر باید دید روشنی از پرایس اکشن قبلی داشته و مکان شکل گرفتن الگوی ستاره شامگاهی در روند کنونی را مد نظر قرار دهد.

مراحل به کار گیری الگوی ستاره شامگاهی

  • یک روند صعودی موجود را شناسایی کنید: بازار باید سقف‌ها و کف‌های بالاتری تشکیل دهد.
  • کندل بزرگ صعودی: کندل بزرگ صعودی محصول نهایی فشار خرید پرقدرت و آخرین نشانه ادامه روند صعودی موجود است. در این مرحله معامله‌گران فقط باید به دنبال ورود به معاملات لانگ باشند زیرا هنوز هیچ مدرکی مبنی بر تغییر روند وجود ندارد.
  • کندل کوچک نزولی یا صعودی: کندل دوم کندل کوچکی است که گاهی اوقات آن را کندل دوجی می‌نامند و اولین نشانه کاهش قدرت روند صعودی محسوب می‌شود. بیشتر اوقات، این کندل به دلیل افزایش قیمت یک گپ رو به بالا تشکیل می‌دهد. صعودی یا نزولی بودن این کندل چندان مهم نیست زیرا نکته مهمتر این است که بازار بلاتکلیف است.
  • کندل بزرگ نزولی: اولین علامت فشار فروش جدید در این کندل مشخص می‌شود. در بازارهای غیر فارکس این کندل از قیمت بسته شدن کندل قبلی یک گپ رو به پایین تشکیل می‌دهد و نشانگر آغاز روند نزولی جدید است.
  • پرایس اکشن بعدی: پس از تغییر جهت موفقیت آمیز روند معامله‌گران متوجه تشکیل سقف‌ها و کف‌های پایین‌تر می‌شوند و ممکن است بخواهند وارد یک معامله شورت (فروش) شوند، اما همیشه باید با تنظیم کردن سفارشات حد ضرر در سطوح مناسب ریسک ناموفق بودن تغییر روند و بازگشت روند به مسیر اصلی صعودی را مدیریت کنند.

نمونه معامله با ستاره شامگاهی

نمودار زیر نمونه‌ای از الگوی بازگشتی نزولی ستاره شامگاهی را نشان می‌دهد که در پایان یک روند صعودی شکل گرفته است.

نمونه معامله با ستاره شامگاهی

  • روز ۱ الگوی ستاره شامگاهی در بالا یک کندل صعودی قوی بود. در واقع این کندل چنان قوی بود که قیمت بسته شدن با بالاترین قیمت روز برابر بود (نشانه بسیار قوی صعودی بودن روند).
  • روز ۲ با احساسات صعودی روز ۱ دنبال شد و قیمت رو به بالا گپ ایجاد کرد. اما کندل این روز یک دوجی بود که نشان دهنده بلاتکلیفی بازار است. گاوها نتوانستند رالی صعودی روز قبل را ادامه دهند و فقط توانستند قیمت را کمی بالاتر از قیمت باز شدن ببندند.
  • روز ۳ با گپ رو به پایین شروع شد. در واقع خرس‌ها کنترل تمام روز سهام اکسان موبایل را به دست گرفتند. قیمت باز شدن با بالاترین قیمت روز یکی بود و قیمت بسته شدن با پایین‌ترین قیمت روز برابر بود (نشانه احساسات قوی نزولی).

همچنین قیمت روز ۳ با قدرت در زیر خط روند صعودی بسته شد که در هفته گذشته به عنوان خط حمایت عمل کرده بود. هم شکست خط روند و هم شکل‌گیری الگوی کلاسیک ستاره شامگاهی یک سیگنال احتمالی برای فروش این سهام بودند.

توجه داشته باشید که این فقط یک نمونه معامله بوده و به هیچ عنوان توصیه برای ورود به معامله محسوب نمی‌شود.