در این راهنما به نحوه تشخیص و تفسیر الگوی کندل استیک ستاره دنباله دار (Shooting Star) خواهیم پرداخت. در ادامه همچنین یک نمونه از این الگو را بر روی نمودار به تفصیل بررسی خواهیم کرد. تفاوت میان ستاره دنباله دار و الگوی کندل استیک چکش وارونه، که گاهاً ستاره دنباله دار معکوس خوانده می‌شود، را بررسی خواهیم کرد.

الگوی کندل استیک ستاره دنباله دار (Shooting Star) چیست؟

الگوی کندل استیک ستاره دنباله دار یک الگوی تغییر جهت نزولی تقلی می‌شود که معمولاً در انتهای روندهای صعودی شکل می‌گیرد.

ستاره دنباله دار زمانی شکل می‌گیرد که قیمت باز شدن، پایین‌ترین قیمت و قیمت بسته شدن تقریباً یکسان باشند.  همچنین این کندل یک سایه بلند در بالا دارد که طول آن حداقل دو برابر طول بدنه اصلی کندل است.

هنگامی که پایین‌ترین قیمت و قیمت بسته شدن یکی شود کندل ستاره دنباله دار تشکیل می‌شود.

چه چیزی باعث می‌شود ستاره دنباله دار نزولی‌تر به نظر برسد؟

کندل ستاره دنباله دار نزولی به این دلیل قدرت نزولی بیشتری دارد که خرس‌ها توانسته‌اند گاوها را کاملاً به عقب برانند و حتی قیمت را تا پایین‌تر از قیمت باز شدن به زیر بکشند.

ستاره دنباله دار کمتر نزولی تلقی می‌شود اما با این حال هنگامی که قیمت باز شدن و پایین‌ترین قیمت یکی باشند می‌توان آن را نزولی در نظر گرفت.

در این حالت خرس‌ها توانسته‌اند پیشروی گاوها را خنثی کنند اما نتوانسته‌اند قیمت را به سطح قیمت باز شدن باز گردانند.

  معاملات اهرمی و مارجین (مارجین تریدینگ) در بایننس چیست؟

نحوه شناسایی مقاومت به کمک الگوهای ستاره دنباله دار

سایه بلند بالایی ستاره دنباله دار تلویحاً بیانگر این حقیقت است که بازار تلاش کرده است تا سطوح مقاومت و وجود عرضه در بازار را آزمایش کند.

هنگامی که بازار سطح مقاومت، یعنی بالاترین قیمت روز، را شناسایی کرد خرس‌ها آماده به پایین راندن مجدد قیمت بوده و روز را در نزدیکی قیمت باز شدن به پایان رساندند. در نتیجه پیشروی رو به بالای گاوها توسط خرس‌ها خنثی شده است.

نحوه تفسیر الگوهای کندل استیک ستاره دنباله دار

نمودار زیر یک الگوی بازگشتی ستاره دنباله دار را نشان می‌دهد که پس از یک روند صعودی شکل گرفته است.

در چارت بالا بازار روز را با تلاش برای یافتن ناحیه عرضه آغاز کرد. قیمت این سهام در نهایت در بالاترین قیمت روز با مقاومت روبرو شد.

در واقع در این سطح مقاومت و به دنبال آن فشار فشار چنان زیاد بود که قیمت ریزش چشمگیری داشته و در پایین‌تر از قیمت باز شدن آن روز به کار خود پایان داد که این یک نشانه بسیار نزولی است.

نشانگر مقاومت و استراتژی خروج

ستاره دنباله دار یک الگوی کندل استیک است که معامله‌گران به کمک آن می‌توانند درک روشنی از نواحی مقاومت و وجود عرضه را به دست بیاورند.

ستاره دنباله دار در پایان روند صعودی می‌تواند به معامله‌گران این سیگنال را بدهد که ممکن است روند صعودی به انتهای راهش رسیده باشد و باید پوزیشن‌های لانگ (خرید) را کاهش داد یا کاملاً از آنها خارج شد.

با این حال در کنار کندل استیک ستاره دنباله دار برای تایید سیگنال‌های احتمالی فروش باید از نشانه‌های دیگر نیز استفاده کرد.

مثلاً می‌توان روز بعد را زیر نظر گرفت و دید آیا قیمت به ریزش ادامه می‌دهد یا خیر یا اینکه ایا خط روند صعودی شکسته شده است یا خیر.

چگونه از الگوی ستاره دنباله دار سیگنال فروش بگیریم؟

فروشندگان ریسک‌پذیر ممکن است از الگوی ستاره دنباله دار زیر به عنوان سیگنال فروش استفاده کنند.

بخش قرمز رنگ کندل (اختلاف میان قیمت باز شدن و بسته شدن) در نمودار بالا چندان بزرگ بود که آن را می‌توان به عنوان کندل نزولی تشکیل شده در روز بعد در نظر گرفت.

با این حال معامله‌گران باید محتاط باشند زیرا قیمت بسته شدن ستاره دنباله دار دقیقاً بر روی خط حمایت نمودار قرار گرفته است. به طور معمول معامله‌گر قبل از ورود به معامله باید منتظر دریافت یک کندل تایید بماند.

چگونه با الگوی ستاره دنباله دار معامله کنیم؟

مراحل ورود به معامله خرید یا فروش با استفاده از الگوی کندل ستاره دنبال به شرح زیر است.

ورود به معامله

برای ورود به معامله بر اساس ستاره دنباله دار ابتدا باید اعتبار الگو را تأیید کنید.

برای این کار ابتدا باید یک روند صعودی فعال را شناسایی کنید. سپس باید یک کندل با بدنه کوچک و سایه بلند بالایی را پیدا کنید. پس از آن که کندل ستاره دنباله دار را در طی روند صعودی شناسایی کردید باید منتظر یک سیگنال تاییدی دیگر باشید.

این سینگال یک کندل نزولی است که باید از پایین‌ترین قیمت کندل ستاره دنباله دار پایین‌تر بیاید. شکل گیری این کندل اعتبار ستاره دنباله دار در نمودار را تأیید می‌کند.

پس از شناسایی کردن این سیگنال‌ها حالا می‌توانید وارد پوزیشن شورت شوید زیرا شواهد حاکی از تغییر جهت روند و نزولی شدن آن است.

حد ضرر

هنگام معامله کردن بر اساس الگوی کندل استیک ستاره دنباله دار همیشه باید حد ضرر تعیین کنید. فراموش نکنید که هیچ چیز در معاملات این بازارها کاملاً قطعی نیست و قطعاً هنگام معامله کردن بر اساس این الگو سیگنال‌های غلطی را تجربه خواهید کرد.

حد ضرر چنین معامله‌ای را باید کمی بالاتر از سایه بالایی کندل ستاره دنباله دار قرار دهید.

حد سود

مشخص کردن حد سود از گام های مهم در معامله خرید و فرش با الگوی ستاره دنباله دار است. هدف قیمتی کندل ستاره دنباله دار سه برابر اندازه الگو است.

آیا الگوی ستاره دنباله دار صعودی وجود دارد؟

نسخه صعودی الگوی ستاره دنباله دار الگوی چکش وارونه است که در کف‌ها رخ می‌دهد. الگوی دیگری که از نظر ظاهر و تفسیر مشابه این الگو است کندل استیک دوجی سنگ قبر است.