عرضه اولیه کوین یا سکه شروع ماجراجویی یک ارز دیجیتال است. عرضه اولیه اگرچه شاید به ظاهر فرایندی ساده باشد اما اهمیت آن ربای پروژه چیزی فراتر از معنای ظاهری آن است. عرضه اولیه موفق یک پروژه می‌تواند زیربنای محکمی برای یک رمزارز و پروژه بلاکچین باشد. حال با این همه، عرضه اولیه بعدی چیست و آن را باید از کجا باید پیدا کنیم؟ در ادامه این مقاله از رمزینکس بیشتر در خصوص عرضه اولیه کوین، نحوه دریافت و بهترین سایت معرفی آن صحبت شده است.

عرضه اولیه کوین چیست؟

عرضه اولیه کوین (ICO) فرایندی است که طی آن پروژه‌ها و مشاغل با فروش توکن خود در ازای ارزهای فیات یا کوین‌های دیجیتال دیگر اقدام به جذب سرمایه می‌کنند. از آنجا که این شرکت‌ها رگوله نیستند می‌توانند بدون گذراندن مراحل سخت‌گیرانه وام دهندگان متعارف مانند بانک‌ها به سرعت سرمایه قابل توجهی را جمع‌آوری کنند.

عرضه اولیه‌ها به سرمایه‌گذاران این فرصت را می‌دهند تا در پروژه‌های بزرگ رمزارزی مشارکت کرده و در صورت افزایش ارزش رمزارز این پروژه سودهای قابل قبولی کسب کنند. اگر پروژه‌ای به‌عنوان مکانیسم اجماع خود از پروتکل اثبات سهام (PoS) استفاده کند می‌توان صرفاً با استیک کردن (سهام‌گذاری) آن رمزارز پاداش دریافت کرد.

تاریخچه و سیر تکامل عرضه اولیه کوین

اولین عرضه اولیه توسط مَستر کوین در سال ۲۰۱۳ انجام شد که در جریان آن برای پیشبرد پروژه ایجاد صرافی و پلتفرم تراکنش‌های بیت کوین تقریباً ۶۰۰۰۰۰ دلار آمریکا جمع‌آوری شد.

این در حالی بود که بیت کوین در زمینه رمزارزها بود پیشرو بود و در سال ۲۰۰۹ به اولین ارز دیجیتال غیرمتمرکز تبدیل شد و رمزارزهای دیگر که به‌عنوان آلت کوین شناخته می‌شدند به‌تازگی وارد بازار شده بودند.

روی‌آوردن به روش‌های جدیدتر به‌جای جلب مشارکت سرمایه‌گذاران خطرپذیر برای جمع‌آوری سرمایه موفقیت بزرگی برای بازار رمزارزها بوده است و تعداد عرضه اولیه‌ها همچنان در حال افزایش است و نقدینگی مرتبط با عرضه اولیه‌ها در مقایسه با نقدینگی سرمایه‌گذاران خطرپذیر موجب شگفتی این افراد شده است.

برخلاف پول الکترونیکی متمرکز / سیستم‌های بانکی، رمزارزها غیرمتمرکز هستند. بیت کوین و آلت کوین‌های اولیه به دلیل نوپا بودن بازار رمزارزها بدون عرضه اولیه وارد بازار شدند اما هنوز دولت‌ها و بانک‌های مرکزی نسبت به ایجاد یک چارچوب قانونی رسمی برای رمزارزها و عرضه اولیه‌های بعدی نسبتاً کند عمل کرده‌اند.

در شرایطی که سرمایه‌گذاران خطرپذیر از ترس جا ماندن از رویدادهای بزرگ جذب سرمایه وارد عمل شده‌اند، اخباری نیز در آوریل سال جاری در مورد اولین متعهد پذیره‌نویس عرضه اولیه‌های کوین در رسانه‌ها منتشر شد.

شرکت فرست بیت کوین کاپیتال (First Bitcoin Capital) خود را یک ناظر می‌داند و در نقش متعهد با دقت نظر در عرضه اولیه‌ها پذیره‌نویسی شده سعی می‌کند پروژه‌های خوب را از بد شناسایی کرده و به موفقیت بلندمدت این بازار کمک کند.

در حال حاضر هنوز مسیر طولانی پیش روی بازار است و تا زمانی که یک چارچوب منسجم که توسط دولت‌ها و نهادهای نظارتی به رسمیت شناخته شود وجود نداشته باشد این امکان وجود دارد که سرمایه‌گذاران نتوانند با اطمینان وارد این حوزه شوند.

حتی در طرح پانزی (کلاهبرداری) مونداف که در آن سرمایه‌گذاران میلیاردها دلار از دست دادند، بخشی از سرمایه به صاحبان آن بازگردانده شد اما در مورد عرضه اولیه‌ها هیچ نهاد حقوقی وجود ندارد که سرمایه‌گذار بتواند به آن روی بیاورند چه برسد به اینکه در آن از این پروژه شکایت کنند.

از نظر آمار و ارقام عرضه اولیه‌ها تا به امروز ۳۲۷ میلیون دلار از طریق جذب سرمایه جمع‌آوری کرده‌اند؛ این رقم برای سرمایه‌گذاران خطرپذیر که شامل استارت آپ‌های بلاکچین هستند ۲۹۵ میلیون دلار بوده است. با افزایش تعداد عرضه اولیه‌ها، سرمایه‌گذاران خطرپذیر امسال برای اولین بار در میزان سرمایه‌گذاری عقب افتادند.

پس از عرضه اولیه مستر کوین تخمین زده می‌شود عرضه اولیه‌ها در سال ۲۰۱۴ مبلغ کم ۲۵ میلیون دلار سرمایه جذب کردند که سال بعد به دنبال سقوط قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۴ به ۱۰ میلیون دلار کاهش یافت. اما در سال ۲۰۱۶ این روند معکوس شد و تخمین زده می‌شود عرضه اولیه‌ها به لطف افزایش قیمت بیت کوین ۲۲۵ میلیون دلار سرمایه جذب کردند. این تغییرات باعث توجه بیشتر همگان به بلاکچین و فناوری مالی شد.

تا کنون داستان‌های زیادی در مورد موفقیت آمیز بودن عرضه اولیه‌ها وجود داشته است؛ در این حین و در سه ماهه دوم سال گذشته پروژه‌ای مبتنی بر اتریوم به نام دائو (DAO) برای راه‌اندازی یک صندوق سرمایه‌گذاری بدون نیاز به مدیر صندوق وارد عرضه اولیه کوین شد که در آن سرمایه‌گذاران در تمام تصمیم‌گیری‌های مربوط به سرمایه‌گذاری مشارکت داشتند.

در جریان این عرضه اولیه تقریباً ۱۵۰ میلیون دلار آمریکا، تقریباً معادل ۷۰ درصد از کل سرمایه جمع‌شده از طریق عرضه اولیه‌ها در سال ۲۰۱۶ جمع‌آوری شد. تا اواسط سال ۲۰۱۶ هکرها توانستند بیش از ۴۰ میلیون دلار از پروژه دائو دزدی کنند؛ در نتیجه ضربه مهلکی به این پروژه وارد شد و قیمت اتر با سقوط از ۱۹ دلار به کمتر از ۱۲ دلار در مدت زمان کوتاهی به شدت کاهش یافت.

اتریوم به منظور حفظ سرمایه بازار خود و حمایت از سرمایه‌گذاران بلاکچین جدیدی ایجاد کرد و از بلاکچین اصلی اتریوم که اکنون با نام اتریوم کلاسیک شناخته می‌شود و طرفداران کمتری دارد جدا شد.

به رغم خطرات ذاتی دنیای رمزارزها که علاوه بر خطر هک شدن شامل تهدید کلاهبرداران نیز است، سال ۲۰۱۷ سال بسیار درخشانی برای دنیای رمزارزها بود و رشد چشمگیری در عرضه اولیه‌های کوین و سرمایه جذب شده در این رویدادها رخ داد.

چگونه کارمزد شبکه اتریوم (ERC20) را کم کنیم؟ بهترین زمان برای انتقال چه زمانی است؟

مفاهیم تعریف کننده عرضه اولیه بیش از پیش ابتکاری‌تر شده و سرعت جذب سرمایه روز به روز بیشتر می‌شود؛ با این حال در نبود نظارت نهادهایی مانند سازمان بورس ممکن است اتفاقات ناگواری برای سرمایه‌گذاران این حوزه بیفتد.

ویژگی‌های یک عرضه اولیه کوین چیست؟

ویژگی‌های کلیدی عرضه اولیه‌های کوین عبارت‌اند از:

  • مشارکت در پروژه‌ای به نام سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) یا یک اقتصاد.
  • در عرضه اولیه‌های کوین به طور کلی حق مشارکت در اقتصاد فروخته می‌شود، در حالی که در عرضه اولیه‌های توکن حق مالکیت یا حق امتیاز به یک پروژه یا دائو فروخته می‌شود.
  • داشتن مالکیت توکن‌ها همیشه این حق را به سرمایه‌گذار نمی‌دهد که در تصمیمات پروژه یا دائو رأی دهد، اگرچه حقوق او در ساختار عرضه اولیه لحاظ شده است؛ اما به طور کلی سرمایه‌گذار در طول دوره فعالیت پروژه در آن مشارکت خواهد داشت.
  • اکثر عرضه اولیه‌ها شامل ایجاد تعداد مشخصی از کوین یا توکن قبل از فروش هستند.
  • قیمت عرضه اولیه معمولاً توسط سازندگان اقتصاد، پروژه یا دائو تعیین می‌شود.
  • ممکن است عرضه اولیه شامل چند دور جذب سرمایه باشند و ارزش کوین‌ها یا توکن‌ها ارائه شده تا تاریخ انتشار افزایش یابد؛ در این صورت احتمالاً سرمایه‌گذاران اولیه پاداش بیشتری از خریدشان دریافت خواهند کرد.
  • عرضه اولیه‌ها زمانی به پایان می‌رسند که بتوان کوین‌ها یا توکن‌ها را در بازار آزاد معامله کرد.

تفاوت اولیه کوین و عرضه اولیه سهام

برخی از شباهت‌ها و تفاوت‌های عرضه اولیه کوین و عرضه اولیه سهام به شرح زیر است:

  • در عرضه اولیه سهام خریدار بر اساس تعداد سهم‌هایی که خریده است در مالکیت شرکت سهیم می‌شود، در حالی که در عرضه اولیه کوین فقط حق مالکیت یک پروژه خاص به خریدار داده می‌شود نه شرکتی که پروژه را راه‌اندازی کرده است.
  • تصمیم‌گیری در شرکت‌های عرضه اولیه سهام به صورت متمرکز بوده و مدیرعامل و هیئت مدیره شرکت در اداره امور روزانه شرکت دخیل هستند، در حالی که در شرکت‌ها / پروژه‌های عرضه اولیه کوین تصمیم‌گیری به صورت غیرمتمرکز بوده و سرمایه‌گذار جایگاه تصمیم‌گیری دارد.
  • داده‌های مالی شرکت‌های نوع اول طبق قوانین بازار سهام که عرضه اولیه در آن انجام شده است منتشر می‌شود، در حالی که در شرکت‌های نوع دوم این اطلاعات یا از طریق بلاکچین عمومی منتشر خواهد شد و یا بر اساس آنچه در وایت پیپر پروژه ذکر شده یا با سرمایه‌گذاران توافق شده است.
  • شرکت‌هایی که از طریق عرضه اولیه سهام عرضه می‌شوند باید مالیات بپردازند و سرمایه‌گذاران باید مالیات بر سود سرمایه بپردازند، در حالی که شرکت‌های عرضه اولیه کوین مشمول مالیات مستقیم نمی‌شوند و فقط سرمایه‌گذار ملزم به پرداخت مالیات بر سود سرمایه است.
  • عرضه اولیه سهام یک فروش یک‌باره است که در آن چندین واسطه در فرایند تعیین شرایط، قیمت‌گذاری و غیره نقش دارند؛ در حالی که در عرضه اولیه کوین ممکن است جذب سرمایه در چند مرحله انجام شود، واسطه‌ها بسیار کم یا اصلاً وجود ندارند، و وایت پیپر پروژه به‌عنوان طرح کلی عمل می‌کند.
  • سرانجام، بورس‌های سهام و شرکت‌های لیست شده توسط عرضه اولیه سهام به صورت کامل رگوله شده هستند، در حالی که صرافی‌هایی محل عرضه اولیه کوین به هیچ وجه این گونه نیستند.

چگونه یک عرضه اولیه کوین معتبر پیدا کنیم؟

برای سرمایه‌گذاری در توکن‌های عرضه اولیه، اولین قدم انتخاب عرضه اولیه کوین مناسب است. اما این کار آسانی نیست زیرا تعداد این عرضه‌ها بسیار زیاد است. برای انتخاب عرضه اولیه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری مراحل زیر را دنبال کنید:

ترکیب تیم عرضه اولیه کوین را ارزیابی کنید

با ارزیابی تیم عرضه اولیه می‌توانید بینش مهمی در مورد جدی بودن پروژه به دست بیاورید. اعضای تیم توسعه و تیم مشاوره را دنبال کنید تا بفهمید چه کسانی هستند و در گذشته چه موفقیت‌هایی کسب کرده‌اند.

می‌توانید جزئیات مربوط به اعضای تیم را از رسانه‌های اجتماعی مانند لینکدین یا شرکت‌هایی که در حال حاضر در آنها کار می‌کنند دریافت کنید. حتی می‌توانید با آنها ارتباط برقرار کرده و به ویژه در رسانه‌های اجتماعی با آنها صحبت کنید.

هدف از این تحقیقات پی بردن به این نکته است که آیا اعضای تیم تعهد، مهارت، و توانایی کافی را برای تضمین موفقیت پروژه در آینده دارند یا خیر. اگر متوجه بازخوردهای منفی در مورد فعالیت‌های قبلی اعضا در حوزه رمزارزها یا حوزه‌های دیگر شدید توصیه می‌شود از چنین توکن‌هایی اجتناب کنید.

وایت پیپر پروژه را بررسی کنید

هر توکن به اندازه پروژه‌ای که آن را طراحی کرده است ارزشمند است. بنابراین توصیه می‌شود فقط بر روی توکن‌های پروژه‌های دارای پتانسیل رشد سرمایه‌گذاری کنید. برای آشنایی بیشتر با پروژه طراحی کننده توکن مورد نظر باید وایت پیپر آن را بخوانید.

وایت پیپر گزارش معتبری است که خوانندگان را در مورد یک مشکل موجود و برنامه پروژه مورد نظر برای رفع آن مطلع می‌کند. در وایت پیپر جزئیات مربوط به پروژه، توکن‌ها و نحوه توزیع آنها ارائه می‌شود. وایت پیپر فرصتی است که سازنده (ها) پروژه از آن برای متقاعد کردن سرمایه‌گذار برای خرید توکن استفاده می‌کند.

اگر در وایت پیپر نکته مهمی را در مورد پروژه درک نکردید حتماً از تیم توسعه به دنبال پاسخ باشید. قبل از تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری حتی در مورد جزئیات کم اهمیت مربوط به عرضه اولیه کوین و پروژه نیز اطلاعات کسب کنید.

دیدگاه‌های انجمن‌های مهم رمزارزها را جویا شوید

جوامع رمزارزی از جمله ردیت (Reddit) و بیت کوین تاک (Bitcointalk) به منابع اطلاعاتی موثقی برای افرادی که می‌خواهند درباره رمزارزها اطلاعات داشته باشند تبدیل شده‌اند.

اعضای این انجمن‌ها می‌توانند از زوایای مختلف پروژه‌ها را بررسی کرده و در مورد آنها نتیجه‌گیری کنند؛ کاربران می‌توانند با توجه به این ارزیابی‌ها در مورد پروژه مدنظرشان تصمیم‌گیری کنند.

شما می‌توانید هر سؤالی در مورد پروژه‌ای داشتید در این انجمن‌ها مطرح کنید تا سایر اعضا به آن پاسخ دهند یا پاسخ‌های قبلی به چنین سؤالی را بخوانید.

توجه داشته باشید که حتی در انجمن‌های رمزارزی هم ممکن است با مجموعه تردهای مثبتی مواجه شوید که نویسندگان آنها تلاش می‌کنند یک عرضه اولیه خاص را مثبت جلوه دهند. بنابراین فقط باید به گزارش‌هایی اعتماد کنید که با یافته‌های ارزیابی‌های شخصی و حرفه‌ای خودتان مطابقت دارند.

استفاده بلندمدت پروژه از سرمایه را بررسی کنید

به‌عنوان یک سرمایه‌گذار می‌توانید با تحقیق کردن در مورد نحوه استفاده پروژه از سرمایه جذب شده در بلندمدت به پتانسیل آن پروژه پی ببرید. در این زمینه بهتر است فقط در عرضه اولیه‌هایی سرمایه‌گذاری کنید که منابع مالی را صرف توسعه پروژه می‌کنند. توسعه پایدار یک پروژه رمزارز می‌تواند به افزایش ارزش توکن آن و سودآوری زیاد سرمایه‌گذاری کمک کند.

نحوه سرمایه‌گذاری در توکن‌های عرضه اولیه کوین

پس از یافتن عرضه اولیه کوین مورد پسند حالا می‌توانید اقدام به خرید توکن‌های عرضه شده کنید. در ادامه با نحوه سرمایه‌گذاری در توکن‌های رمزارزی آشنا می‌شوید:

راهنمای خرید توکن را بخوانید

هر عرضه اولیه کوین طراحی خاص خود را برای اجرای فرایند فروش توکن دارد. در بسیاری از موارد پروژه‌ها یک صفحه اینترنتی برای علاقه‌مندان ایجاد می‌کنند تا آنها بتوانند از آنجا روش پرداخت مورد نظرشان را برای خرید توکن انتخاب کنند.

اما ممکن است پروژه‌های دیگر ترجیح دهند از صرافی‌های رمزارزی استفاده کنند زیرا آنها از قبل چارچوب‌های عملیاتی برای پشتیبانی از معاملات رمزارزها را دارند.

برای انجام خرید موفقیت آمیز حتماً روند توصیه شده خرید رمزارز را دنبال کنید. برای مثال یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید حداکثر و حداقل تعداد توکنی است که کاربران مجاز به خرید هستند. اعمال محدودیت حداکثری برای جلوگیری از خرید بخش بزرگی از عرضه توکن توسط یک فرد یا سازمان است.

در کیف پول پشتیبانی شده حساب باز کنید

پس از انتخاب عرضه اولیه کوین مناسب برای سرمایه‌گذاری باید یک کیف پول پشتیبانی شده باز کنید. کیف پول رمزارز مکانی دیجیتالی برای ذخیره رمزارزها است. توجه داشته باشید که اگرچه این تعریف پذیرفته شده است اما کیف پول‌ها در حقیقت کوین‌های دیجیتال را در خود ذخیره نمی‌کنند.

کیف پول رمزارز مجموعه ای از کدها است که به کاربران کمک می‌کند تا با بلاکچین ارتباط برقرار کنند، کوین‌هایشان را ارسال و دریافت کنند، و تاریخچه معاملات خود را بررسی کنند. کلیدهای خصوصی یک کد شناسایی است که باعث می‌شود فقط شما بتوانید به کوین‌هایتان در بلاکچین دسترسی پیدا کنید. این کلید همیشه باید به صورت خصوصی نگه داشته شود.

دسته دوم کدها کلیدهای عمومی هستند که به‌عنوان آدرس کیف پول عمل می‌کنند. کیف پول همچنین یک عبارت بازیابی ایجاد می‌کند که به کمک آنها می‌توانید در صورت از دست دادن کلیدهای خصوصی دوباره آنها را بازیابی کنید.

مطمئن شوید که کیف پولی که انتخاب کرده‌اید از توکن عرضه اولیه مورد نظر پشتیبانی می‌کند. لجر نانو اس و مای اتر والت از جمله کیف پول‌های عالی رمزارز در بازار هستند. به یاد داشته باشید که هرگز نباید کلیدهای خصوصی و/یا عبارت بازیابی کیف پولتان را با کسی در میان بگذارید.

به پلتفرمی که برای فروش توکن استفاده می‌شود بپیوندید

اگر توکن انتخابی عرضه اولیه از طریق صرافی ارزهای دیجیتال مانند بایننس یا کوکوین به فروش می‌رسد باید ابتدا به آن بپیوندید. برای این کار باید یک حساب کاربری در صرافی ایجاد کرده و به آن وجه واریز کنید.

اگر خرید توکن عرضه اولیه در صرافی فروشنده فقط از طریق ارزهای دیجیتال دیگر مانند بیت کوین امکان‌پذیر است باید پولتان را از طریق پلتفرمی مانند کراکن یا لوکال بیت کوین به آن رمزارز تبدیل کنید. سپس کوین‌ها را به صرافی فروشنده توکن عرضه اولیه  منتقل کنید.

برای خرید به پلتفرم معاملاتی صرافی بروید و توکن جدید عرضه اولیه کوین را انتخاب کنید. سپس، جفت این توکن و رمزارز موجود در حسابتان را پیدا کرده و روی گزینه خرید کلیک کنید. توکن‌های جدید بلافاصله به حساب صرافی شما واریز می‌شود.

توکن‌ها را به کیف پولتان منتقل کنید

اکثر صرافی‌های ارزهای دیجیتال به دلیل متمرکز بودن و هک شدن آسان ناامن تلقی می‌شوند. اگر به گذشته رمزارزها نگاه کنید احتمالاً متوجه خواهید شد که تمام ضررهای بزرگ در صرافی‌ها رخ داده است.

برای نگهداری امن توکن‌های عرضه اولیه بهتر است آنها را بلافاصله پس از خرید به یک کیف پول مطمئن منتقل کنید. کیف پول‌ها محل امن‌تری برای ذخیره کردن دارایی‌های دیجیتال محسوب می‌شوند زیرا فقط کاربر به کلید خصوصی آن دسترسی دارد. اگر بتوانید توکن‌ها را در یک کیف پول سرد مانند کیف پول سخت‌افزاری یا کیف پول کاغذی ذخیره کنید ایمن‌تر خواهند بود.

نحوه کسب سود از عرضه اولیه توکن

پس از شناسایی کردن یک عرضه اولیه خوب چندین راه برای سود بردن از آن وجود دارد. توجه داشته باشید که استراتژی هر شخص به اهداف شخصی او بستگی دارد؛ اینکه آیا کوین‌ها را بلافاصله بفروشد یا آنها را برای مدت بیشتری نگه دارند.

فروش توکن‌ها پس از بالا رفتن قیمت

ساده‌ترین استراتژی خریدن توکن‌های ارائه شده در طول عرضه اولیه و فروختن آنها پس از رشد قیمت است. از آنجا که تنها تعداد محدودی توکن در طول عرضه اولیه به بازار عرضه می‌شود تعداد کمی از افراد می‌توانند از آنها را خریداری کنند.

پس از عرضه توکن‌ها به بازار تقاضای ایجاد شده توسط کسانی که نتوانستند توکن را بخرند موجب افزایش قیمت می‌شود. این یک فرصت عالی برای فروش توکن و کسب سود است.

الگوی کندل استیک مرد دار آویز (Hanging Man) چیست و چگونه از آن باید سیگنال فروش گرفت؟

معامله کردن توکن‌ها در بازار

به‌جای کسب درآمد از فروش فوری توکن‌های عرضه اولیه پس از ورود به بازار می‌توانید آنها را در بازار معامله کنید. معامله‌گری رمزارزها شامل باز کردن پوزیشن‌های کوتاه مدت یا بلندمدت بر اساس روند بازار است.

دانستن این نکته که بازار ارزهای دیجیتال ممکن است بسیار پرنوسان باشد بسیار مهم است. بنابراین معامله‌گران باید نحوه تفسیر کردن روندهای بازار را یاد بگیرند و از ابزارهای مهم مانند حد ضرر (استاپ لاس) برای محدود کردن ضرر استفاده کنند.

مزایای عرضه اولیه کوین چیست؟

سرمایه‌گذاران می‌توانند از مزایای زیر برخوردار شوند:

  • فرصتی برای به دست آوردن یک رمزارز جدید با قیمت کم به امید سوددهی عالی (مانند خرید بیت کوین در سال ۲۰۱۱).
  • کوین‌های عرضه اولیه ممکن است دارای مزایای دیگری مانند توزیع مجدد درآمد پروژه در میان دارندگان یا دسترسی انحصاری دارندگان به محصولات و خدمات پروژه‌ها باشد.
  • امکان پشتیبانی از پروژه‌ها و تیم‌هایی محبوب توسط علاقه‌مندان.

در همین حال منتشر کنندگان توکن موارد زیر را به دست می‌آورند:

  • دسترسی سریع به منابع مالی با محدودیت‌های قانونی کمتر
  • وجه بدون از دست دادن سهام شرکت، مگر اینکه خلاف آن قید شده باشد.
  • فرصت ایجاد و آزمایش مدل‌های تجاری غیرمتمرکز نوآورانه
  • یک پایگاه کاربران اولیه که مشتاق امتحان کردن پروژه است.

خطرات عرضه اولیه توکن چیست؟

بدیهی است که عرضه اولیه‌های کوین خطراتی را هم به همراه دارند. برای مثال، خریداران توکن ممکن است لازم باشد با موارد زیر روبرو شوند:

  • تیمی نسبتاً بی‌تجربه و نبود هیچ گونه تضمینی برای عمل کردن اعضای تیم پروژه به وعده‌های خود
  • نبود حمایت قانونی و تضمین سوددهی
  • نبود شفافیت کافی در مورد توسعه و پیشرفت پروژه
  • خطر کلاهبرداری بودن پروژه یا ووجود طرح پامپ و دامپ

در پایان می‌خواهیم نگاهی گذرا به نحوه شکل‌گیری عرضه اولیه کوین‌ها بیندازیم.

نحوه کارکرد عرضه اولیه کوین و استفاده از آن

استارت آپ‌ها با ایجاد بلاکچین و تدوین پروتکل‌ها و قوانین روند عرضه اولیه کوین را آغاز می‌کنند و در این مرحله اطلاعات مربوط به عرضه اولیه اعلام می‌شود.

تیم توسعه پروژه در گام بعدی باید استخراج کردن کوین‌هایی که قرار است در جریان عرضه اولیه فروخته شوند را شروع کند. اعضای تیم می‌توانند با استفاده از رسانه‌های اجتماعی، انجمن ردیت و تعداد فزاینده‌ای از وب سایت‌های مرتبط با رمزارزها به‌عنوان یک رسانه بازاریابی اقدام به جذب سرمایه‌گذاران قبل از انتشار جزئیات عرضه اولیه کوین کنند؛ هدف از جلب توجه حداکثری نه تنها جذب سرمایه مورد نیاز بلکه ایجاد تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت کوین پس از عرضه است.

در عین حال، سازندگان آخرین بررسی‌ها و تنظیمات توکن را انجام می‌دهند تا از مهیا بودن شرایط عرضه آن در زمان عرضه اولیه مطمئن شوند.

سازندگان توکن باید با یک صرافی رمزارز همکاری کنند و سرمایه‌گذاران باید در این صرافی حساب کاربری ایجاد کنند تا بتوانند رمزارز جدید را با سایر ارزهای دیجیتال یا پول فیات خریداری کنند.

با جستجو کردن در وب سایت‌های مختلف می‌توان اطلاعات لازم را در مورد عرضه اولیه‌های فعال و پیش کسب کرد؛ همچنین این رمزارزها را می‌توان از طریق صرافی‌های منتخب یا به صورت مستقیم از وب سایت رسمی سازندگان توکن خریداری کرد.

مدارک لازم برای مشارکت در عرضه اولیه کوین بسته به محل اقامت سرمایه‌گذار متفاوت است و در وب سایت صرافی مربوطه یا وب سایت سازندگان اعلام شده است.

سرمایه‌گذاری کردن در زمینه ارزهای دیجیتال عرضه اولیه می‌تواند روش بی‌نظیری برای ورود به حوزه رمزارزها و کسب سودهای زیاد است. عرضه اولیه‌ها فرصت بسیار خوبی برای خریدن رمزارزها در قیمت‌های پایین و فروش آنها پس از رشد قیمت است.

با این حال آگاهی از ریسک‌های دخیل در سرمایه‌گذاری بر روی ارزهای دیجیتال بسیار مهم است. در این هنگام شاید از خودتان بپرسید «آیا باید در رمزارزها سرمایه‌گذاری کنم؟» پاسخ به این سؤال مثبت است اما رعایت جانب احتیاط با دنبال کردن توصیه‌های زیر بسیار حیاتی است:

  • فقط پولی را سرمایه‌گذاری کنید که از دست دادن آن برایتان مهم نباشد.
  • فراموش نکنید که سرمایه حسابتان را روی چند دارایی سرمایه‌گذاری کنید.
  • برای سرمایه‌گذاری در توکن‌های عرضه اولیه کوین از هیچ کس پول قرض نگیرید.

بهترین سایت برای دریافت عرضه اولیه کوین

پیدا کردن یک عرضه اولیه معتبر و آینده دار می‌توان سود خوبی برای کاربران در پی داشته باشد. یکی از اقدامات در این راستا، پیدا کرن مرجع مهم در ارائه اطلاعات نحوه دریافت عرضه اولیه کوین است.

سایت‌های زیادی در این زمینه فعالیت دارند. یکی از معتبرترین آن ها بدون شک کوین مارکت کپ است. در صفحه مربوطه، عرضه اولیه در چند دسته در حال اجرا (ongoing)، عرضه اولیه آینده (upcoming) و اتمام یافته قرار گرفته اند. در تصویر زیر مشهود است.

برای نمونه همانطور که در تصویر بالا نیز آورده شده است، در ستون پروژه‌های پیش رو (Upcoming Projects) مورد اول که یکی از پروژه‌های شبکه سولانا است را انتخاب می‌کنیم و وارد صفحه اختصاصی آن در سایت کوین مارکت کپ می‌شویم.

در قسمت بالای صفحه که در تصویر زیر هم نشان داده شده است، اطلاعات کاملی از این عرضه اولیه و لینک‌های مربوط به اطلاعات بیشتر ارائه شده است.

در قسمت پایین همان صفحه، به تشریح نحوه دریافت عرضه اولیه کوین (ICO) پرداخته شده است. اغلب اوقات لینک مربوط به آموزش نحوه شرکت در عرضه اولیه هم در این قسمت قرار داده می‌شود.

سخن آخر

عرضه اولیه کوین فارغ از اینکه چیست و چگونه کار می‌کند، اهمیت قابل توجهی برای یک پروژه دارد. نقش ما به‌عنوان کاربران در این مقوله انتخاب دقیق یک عرضه اولیه برای شرکت است. قبل از شرکت و سرمایه گذاری در یک عرضه اولیه حتما تمامی جوانب پروژه مورد نظر را با دقت تمام بررسی کنید.