الگوی کندل استیک مرد دار آویز (Hanging Man) یا مرد به دار آویخته یا مرد آویزان (هنگینگ من) همانطور که از اسمش پیداست الگوی ترسناکی برای تریدرها محسوب می شود. این الگوی می‌تواند یک سیگنال فروش باشد. در این راهنما با الگوی کندل استیک دار آویز (مرد به دار آویخته) آشنا خواهید شد؛ ما در مورد ساختار این الگو، اجزای سازنده آن، نحوه تفسیر کردن به کمک مثال و محدودیت‌های آن بحث خواهیم کرد.

الگوی کندل مرد دار آویز یا مرد آویزان چیست؟

الگوی کندل استیک مرد دار آویز یا به درا آویخته (Hanging Man) همانگونه که نامش پیداست مانند الگوی ستاره شامگاهی و ابر سیاه پوشاننده و پوشاننده نزولی، یک الگوی بازگشتی نزولی است. این الگو عمدتاً در انتهای روندهای صعودی شکل گرفته و در تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال به عنوان هشداری در مورد تغییر جهت احتمالی روند عمل می‌کند.

اتفاقات روز بعد از شکل گیری الگوی دار آویز به معامله‌گران کمک می‌کند در مورد صعودی یا نزولی شدن قیمت به نتیجه برسند.

نکته مهم این است که الگوی دار آویز صرفاً هشداری در مورد تغییر احتمالی جهت قیمت است و به خودی خود سیگنالی برای شورت کردن محسوب نمی‌شود.

الگوی  مرد آویزان یا به دار آویخته به چه شکل است؟

الگوی مرد دار آویز (Hanging Man)، مانند الگوی چکش، زمانی شکل می‌گیرد که قیمت باز شدن، بالاترین قیمت، و قیمت بسته شدن تقریباً یکی باشند. این کندل همچنین یک سایه بلند رو به پایین دارد که طول آن باید حداقل دو برابر طول بدنه اصلی باشد.

 الگوی مرد دار آویز قرمز و سبز

هنگامی که قیمت باز شدن و بالاترین قیمت یکی باشند دار آویز شکل گرفته به رنگ قرمز خواهد بود. در این صورت این الگو نشانه قوی‌تری از نزولی بودن بازار در مقایسه با زمانی است که قیمت بسته شدن و بالاترین قیمت یکی بوده و کندل به رنگ سبز است.

اگرچه کندل سبز دار آویز هم نزولی محسوب می‌شود اما این کندل به دلیل رشد اندک قیمت در این روز ضعیف‌تر است.

چرا الگوی مرد آویزان یا به دار آویخته نزولی است؟

در طول یک روند صعودی طولانی شکل‌گیری یک کندل مرد دار آویز یه به دار آویخته (Hanging Man) نشانه‌ای از احتمال نزولی شدن بازار است زیرا در طول آن روز قدرت در میان خریداران و فروشندگان جا به جا شده و قیمت کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.

با این حال گاوها دوباره روی کار آمده و قیمت سهام، فیوچرز، یا ارز را بار دیگر به بالا می‌کشانند. اما این حقیقت که قیمت در طول روز ریزش چشمگیری داشته است نشان می‌دهد که خرس‌ها در حال آزمایش کردن قدرت گاوها هستند.

از کندل استیک دار آویز می‌توان برای شناسایی معاملات شورت (دیدگاه نزولی به بازار) استفاده کرد زیرا سایه بلند پایینی نشان دهنده فروش پرقدرت است. صحت و اعتبار کندل استیک دار آویز اغلب در فعالیت‌های بعدی نمودار آزموده می‌شود.

اگر کندل بعدی بیشتر از کندل دار آویز به پایین حرکت کرده و خط روند کوتاه مدت صعودی را بشکند این می‌تواند نشان دهنده ادامه روند بلند مدت نزولی باشد. یکی دیگر از نقاط ورود به بازار هنگامی است که قیمت از پایین‌تر قیمت کندل دار آویز گذشته و به پایین‌تر حرکت کند.

بررسی کردن کندل استیک دار آویز در بافت روند بلند مدت بسیار مهم است. بهترین راه برای این کار استفاده از تحلیل چند تایم فریمی است.

کار خود را با بررسی کردن بازار در یک نمودار با تایم فریم طولانی‌تر مانند تایم فریم روزانه یا هفتگی و تعیین جهت روند در بلند مدت شروع کنید. سپس با استفاده از تایم فریم‌های کوچک‌تر (۴ ساعته یا ۲ ساعته) بازار را بزرگنمایی کنید تا نقطه ورود ایده‌آل به معامله فروش را پیدا کنید.

الگوهای دار آویز و چکش

تفاوت اصلی میان الگوی دار آویز و چکش این است که الگوی اول نزولی و الگوی دوم صعودی است؛ زیرا کندل دار آویز در انتهای روندهای صعودی و کندل چکش در انتهای روندهای نزولی شکل می‌گیرد.

کندل استیک دار آویز نشان دهنده چیست؟

نمودار ۲ در زیر شکل‌گیری کندل دار آویز را نشان می‌دهد. کندل قرمز نزولی شکل گرفته پس از کندل دار آویز این باور را که تغییر جهت روند در راه است در میان معامله‌گران تقویت می‌کند:

در نمودار ۲ بازار روز را با آزمایش کردن این پرسش شروع کرد که تقاضا در چه سطحی وارد بازار می‌شود. این نمودار در نهایت در نزدیکی پایین‌ترین قیمت روز با حمایت مواجه شد. حرکت رو به پایین خرس‌ها متوقف شد و قیمت روز را کمی بالاتر از قیمت بسته شدن به پایان رساند.

  اصول مدیریت ریسک ارز دیجیتال و چگونه از حد ضرر و ریسک به ریوارد استفاده کنیم؟

سیگنال تاییدکننده به خطر افتادن روند صعودی زمانی ایجاد شد که قیمت این سهام روز بعد را با گپ رو به پایین شروع کرد و با ریزش بیشتر یک کندل نزولی بزرگ تشکیل داد.

الگوی کندل مرد به دار آویخته و سیگنال فروش

  1. نزولی بودن روند بلند مدت
  2. شکل گیری کندل استیک دار آویز در نزدیکی اوج (انتها) روند صعودی کوتاه مدت ظاهر می شود.
  3. شکل گیری کندل استیک دار آویز در نزدیکی سطوح مهم حمایت یا مقاومت.
  4. حرکت رو به پایین‌تر کندل‌های بعدی (تشکیل سقف‌ها و کف‌های پایین‌تر)

نحوه معامله کردن بر اساس کندل استیک مرد دار آویز

برای برخی از معامله‌گران کندل تاییدی روز بعد به اضافه این حقیقت که حمایت خط روند صعودی شکسته شده است یک سیگنال بالقوه برای شورت کردن است.

مجدداً لازم به یادآوری است که الگوی دار آویز به تنهایی نشانه شورت کردن نیست؛ برای گرفتن تایید بیشتر باید از نشانه‌های بیشتری مانند شکسته شدن خط روند یا شکل‌گیری کندل تاییدی استفاده کرد.