محاسبات لایه 2 در بلاک چین ARPA چگونه انجام می‌شود؟

آشنایی با محاسبات لایه ۲ در بلاک چین ARPA و حفظ حریم خصوصی در آن

در این مقاله از رمزینکس
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲

ARPA Chain یک شبکه محاسبات لایه ۲ در بلاک چین ARPA است که حفظ حریم خصوصی در آن اهمیت زیادی دارد. آرپا چین به شبکه‌های بلاک چین کمک می‌کند تا بدون اینکه حریم خصوصی یا امنیت را به خطر بیندازند، تراکنش‌های بیشتری را در یک زمان انجام دهند.

مانند اضافه کردن یک لایه اضافی (لایه-۲) است که همه چیز را سریع‌تر می‌کند و همچنان اطلاعات را ایمن نگه می‌دارد. ARPA Chain از تکنیک‌هایی به نام محاسبات چند جانبه ایمن (SMPC) و Secret-Sharing استفاده می‌کند. این روش‌ها به خصوصی نگه داشتن داده‌ها و اطمینان از دقیق بودن محاسبات انجام شده در بلاک چین کمک می‌کند.

نحوه عملکرد محاسبات لایه ۲ در بلاک چین ARPA

ARPA Chain یک فناوری است که امنیت حریم خصوصی را در بلاک چین افزایش می‌دهد. این فناوری مانند یک افزونه (لایه-۲) برای شبکه‌های بلاک چین موجود (مانند اتریوم) عمل کرده که به دو روش اصلی کار می‌کند: 

  1. محافظت از حریم خصوصی 
  2. بهبود عملکرد

نحوه کار به این صورت است:

به طور معمول، شبکه‌های بلاک چین مانند اتریوم تراکنش‌ها و فعالیت‌ها را با داشتن چندین رایانه تیید می‌کنند. این فرآیند بسیار امن است، اما می‌تواند کند هم باشد و همیشه بسیاری از تراکنش‌ها را به خوبی انجام نمی‌دهد. راه‌حل‌های لایه ۲ مانند ARPA Chain با برداشتن مقداری از بار حجم کاری از دوش شبکه اصلی کمک می‌کند آن‌ها تراکنش‌ها را در یک لایه جداگانه پردازش کنند و همه چیز سریع‌تر و کارآمدتر انجام شود.

ARPA بر خصوصی نگه داشتن داده‌ها در حین اشتراک گذاری و پردازش تمرکز دارد. از روشی به نام محاسبات چند جانبه ایمن (SMPC) استفاده کرده و این روش به طرف‌های مختلف اجازه می‌دهد تا با هم بر روی داده‌ها کار کنند، به روشی که هم امنیت بالایی دارد و هم داده‌ها را خصوصی نگه می‌دارد.

طراحی لوگوی آرپا پس زمینه جهان با تمرکز روی محاسبات لایه 2 در بلاک چین ARPA
در ARPA می‌توانید اطلاعات را بدون نگرانی در مورد به خطر انداختن حریم خصوصی به اشتراک گذاشته و پردازش کنید.

محاسبات ایمن چند طرفه ARPA

شبکه ARPA از فناوری خاصی به نام محاسبات چند جانبه ایمن (SMPC) برای بهبود حریم خصوصی و سرعت در شبکه‌های بلاک چین استفاده می‌کند. SMPC به راه‌حل Layer-2 کمک می‌کند تا تراکنش‌ها را سریع‌تر و ایمن‌تر از روش‌های  مورد اعتماد دیگر، پردازش کند.

SMPC به چه دلایلی درحفظ حریم خصوصی در ARPA مفید است؟

مزایای SMPC را می‌توان در چهار مورد زیر خلاصه کرد:

  1. امنیت و محاسبات قابل تایید: در شبکه ARPA، فرآیند محاسبات به گونه‌ای طراحی شده است که تنها به داده‌های لازم دسترسی داشته باشد تا امنیت حریم خصوصی را افزایش پیدا کند. این رویکرد همچنین به سریع‌تر و مقیاس‌پذیرتر کردن شبکه کمک می‌کند.
  2. با بلاک چین‌های مختلف کار می‌کند: فناوری ARPA برای کار با بسیاری از شبکه‌های بلاک چین ساخته شده است و محاسبات پیچیده خارج از بلاک چین اصلی را انجام می‌دهد، به این معنی که می‌تواند با بلاک چین‌های مختلف کار کند و عملکرد آن‌ها را بهبود دهد.
  3. مقیاس پذیری: ARPA برای اطمینان از بارگذاری بیش از حد شبکه‌های بلاک چین تا حد گس لیمیت، ساخته شده است که به سرعت بخشیدن به تراکنش‌ها در شبکه‌های بلاک چین اولیه (لایه-۱) کمک می‌کند.
  4. کارایی و در دسترس بودن: با استفاده از SMPC، زنجیره ARPA می‌تواند تراکنش‌ها را به سرعت و ایمن پردازش کند و سیستمی را ارائه می‌دهد که همیشه در دسترس و کارآمد است و به کاهش هزینه‌های عملیات کمک می‌کند.

ساختار شبکه ARPA و تاثیر آن بر حفظ حریم خصوصی در ARPA

ARPA با ساختار دو لایه و چندین بخش کلیدی طراحی شده است:

۱- لایه پروتکل

این لایه پایه شبکه ARPA است و به روش غیرمتمرکز عمل می‌کند، به این معنی که هر کسی می‌تواند بدون نیاز به مجوز به عنوان یک گره (نود) بپیوندد. گره‌ها می توانند قدرت محاسباتی خود را به اشتراک بگذارند و در ازای آن، توکن‌های ARPA را به عنوان پاداش دریافت کنند. این لایه همچنین محاسبات چند جانبه را برای لایه بعدی سازماندهی می‌کند و کارهایی که گره‌ها برای جلوگیری از رفتار بد کاربران انجام می‌دهند را پیگیری می‌کند.

۲- لایه محاسباتی

این لایه جایی است که محاسبات واقعی چند طرفه اتفاق می‌افتد. گره‌ها در شبکه ARPA برای انجام محاسبات پیچیده با هم کار می‌کنند. این لایه تضمین می‌کند که تمام فرآیندها به درستی و ایمنی انجام می‌شوند. همچنین با لایه پروتکل تعامل دارد تا گره‌های بد را مجازات کند و به گره‌های خوب با توکن‌های ARPA پاداش دهد.

علاوه بر این، شبکه ARPA از سه سیستم برای دستیابی به توافق (consensus) در مورد عملیات خود استفاده می‌کند:

۱- اثبات صحت (Proof of Correctness)

مشابه اثبات کار مورد استفاده در سایر بلاک چین‌ها، این سیستم، امکان محاسبات خاصی را به گره‌های خاص اختصاص می‌دهد و شبکه را کارآمدتر و ایمن تر می‌کند. سیستم اصلی است که ARPA از آن استفاده می‌کند، اثبات صحت است. به کمک آن مطمئن می‌شود همه در مورد وضعیت شبکه توافق دارن

۲- اثبات محاسبات (Proof of Computation)

این سیستم، مقدار محاسبه هر گره را ردیابی می‌کند و بر اساس آن به آن‌ گره‌ها پاداش می‌دهد. در طول محاسبات چند جانبه، فعالیت‌های گره را نیز زیر نظر دارد.

۳- اثبات امنیت (Proof of Computation)

این سیستم، محاسبات انجام شده در خارج از بلاک چین اصلی (خارج از زنجیره) و در محیط‌های اجرایی مورد اعتماد (TEE) را تایید می‌کند. TEEها قدرت محاسباتی بیشتری را به شبکه اصلی اضافه می‌کنند. این سیستم تضمین می‌کند که TEEها وظایف خود را به درستی انجام می دهند.

توکن ARPA نقش‌های متعددی را در این اکوسیستم ایفا می کند. از آن برای مواردی مانند staking (قفل کردن نشانه‌ها برای شرکت در عملیات شبکه)، سپرده‌گذاری امنیتی توسط گره‌ها، پرداخت هزینه‌های محاسباتی و مشارکت در اداره جامعه استفاده می‌شود. برای افزایش ارزش دارایی کاربرانی که اقدام به خرید ارز دیجیتال ARPA کرده‌اند، هر سه ماه یکبار مقداری از آن سوزانده می‌شود (به طور دائم از گردش خارج می شود).

بیشتر بخوانید: معرفی بلاک چین ARPA؛ سرمایه‌گذاری روی آرپا چین چه مزیت‌هایی دارد؟

جمع‌بندی

در این مقاله از رمزینکس به بررسی محاسبات لایه ۲ در بلاک‌چین ARPA پرداختیم. این محاسبات روشی امنیتی است که در آن از تکنیک‌های رمزنگاری و پردازش داده در سطح شبکه برای حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌ها استفاده می‌‌شود. این فناوری امکان ارسال و دریافت اطلاعات به صورت رمزنگاری شده را برای کاربران فراهم می‌کند. به این ترتیب، محاسبات لایه ۲ در بلاک‌چین ARPA به کاربران این امکان را می‌دهد که در ارتباطات خود از حریم خصوصی بالا و امنیت داده‌ها بهره‌مند شوند، که یکی از اصلی‌ترین اهداف این پلتفرم است.

سوالات رایج

محاسبات لایه ۲ چه مزایایی برای ARPA دارد؟

استفاده از محاسبات لایه ۲ در ARPA باعث ایجاد یک محیط ارتباطی امن و حریم خصوصی برای کاربران می‌شود، که از جمله مزایای آن محسوب می‌شود

چه تفاوت‌هایی بین محاسبات لایه ۲ و دیگر روش‌های حفظ حریم خصوصی در ARPA وجود دارد؟

محاسبات لایه ۲ در ARPA به طور مستقیم بر روی داده‌ها در سطح شبکه اعمال می‌شود و از طریق رمزنگاری و امنیت شبکه، اطلاعات را حفظ می‌کند، در حالی که روش‌های دیگر ممکن است بر روی سطح برنامه‌ها یا سیستم‌های عامل اعمال شود.

منبع: gemini

مهسا رحمانی
درباره مهسا رحمانی
من مهسا هستم، فارق‌التحصیل ادبیات نمایشی از دانشگاه تربیت مدرس و علاقه‌مند به نویسندگی. حدود ۴ ساله که در حال کشف دنیای محتوا هستم و حالا در حوزه کریپتو و رمزارزها تولید محتوا می‌کنم. هدف من اینه اطلاعات به‌روز رمزارزها رو به شکلی منتقل کنم که همه به راحتی بتونن باهاش ارتباط برقرار کنند و لذت ببرن.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید