مقایسه شبکه هارمونی با دیگر بلاک چین‌ها در صنعت ارز دیجیتال

آیا شبکه هارمونی می تواند با شبکه های بلاکچین بزرگ رقابت کند؟

لوگوی شبکه هارمونی
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲

هدف اصلی شبکه هارمونی ارائه یک زیرساخت بلاک‌چین با سرعت بالا، هزینه کمتر و قابلیت مقیاس‌پذیری بیشتر است که بتواند میلیون‌ها تراکنش را در ثانیه پردازش کند و بازاری جهانی واقعی را برای دیجیتالی کردن ارزش‌ها فراهم نماید. از زمانی که وایت پیپر بیت کوین در سال ۲۰۰۸ معرفی شد، فناوری بلاک چین واقعا دنیا را تغییر داده است. ایده‌های جدیدی مانند اعتماد، شفافیت و فراگیری را در دنیای اقتصاد به ارمغان آورد. با حذف موانع، بلاک چین زمینه را برای جهانی باز، کنترل نشده با دسترسی آسان و عادلانه برای همه فراهم می‌کند و قدرت را از مقامات مرکزی دور کرد. در این مقاله از رمزینکس بیشتر راجع‌به این موضوع می‌خوانید.

شبکه هارمونی و مشکلات بلاکچین‌ها

ایده اولیه بیت کوین افراد زیادی را به خود جذب کرد. اما پس از اینکه به محبوبیت بیشتری رسید مشخص شد که این فناوری برای بسیاری از کاربران کاملاً آماده نیست. بلاک چین برای معاملات بزرگ و افراد زیاد است، اما بیت کوین و پروژه‌های مشابه نمی‌توانند تعداد روزافزون کاربران را مدیریت کنند.

یکی از مشکلات بزرگ در دنیای بلاکچین مقیاس‌پذیری است، یعنی توانایی پشتیبانی از تعداد زیادی از کاربران و تراکنش‌ها. بسیاری از پروژه‌ها تلاش کرده‌اند این مشکل را حل کنند، اما هیچ‌کدام به طور کامل در پذیرش میلیاردها کاربر موفق نبوده‌اند.

طراحی لوگوی هارمونی
شبکه هارمونی (Harmony) با هدف ارائه یک زیرساخت بلاک‌چین با عملکرد بالا و قابلیت مقیاس‌پذیری افزایشی (Scalable) طراحی شده است.

شبکه هارمونی در این مورد چه کرده است؟

حالا بیایید در مورد Harmony صحبت کنیم. هارمونی نوع جدیدی از بلاک چین است که هدف آن ایجاد یک بازار مقیاس‌پذیر و باز برای یک اقتصاد غیرمتمرکز است. هارمونی یک بلاک چین مبتنی بر اشتراک گذاری است که مقیاس‌پذیر، ایمن، کم‌مصرف و بسیار امیدوارکننده بنظر می‌رسد. این بلاک چین بر توانایی رشد بدون از دست دادن ماهیت غیرمتمرکز خود تمرکز کرده است. 

شبکه هارمونی در ماه می ۲۰۱۹ در لانچ پد بایننس راه‌اندازی شد و پتانسیل بالایی را به عنوان پلتفرمی برای یک بازار غیرمتمرکز جهانی نشان داده است. Harmony با کارمزدهای پایین و پردازش سریع، زمینه را برای اقتصادهای غیرمتمرکز آینده فراهم می‌کند.

Harmony بر محدودیت‌های بسیاری از پلتفرم‌های بلاک چین غلبه می‌کند و نشان می‌دهد که ارزهای دیجیتال می‌توانند چیزی فراتر از پول دیجیتال باشند. معرفی قراردادهای هوشمند، امور مالی غیرمتمرکز و برنامه‌های غیرمتمرکز (dapps) تطبیق پذیری فناوری بلاک چین را نشان می‌دهد. این بلاک چین فقط برای معاملات همتا به همتا نیست، بلکه می‌تواند در بخش‌های مختلف استفاده شود.

بلاک چین می تواند پایه و اساس نسل بعدی اینترنت، معروف به وب ۳.۰ باشد. Harmony با مقیاس‌پذیری و توانایی کار با بلاک چین‌های مختلف، می‌تواند یک بازیگر کلیدی در راه‌اندازی وب ۳.۰ باشد.

بیشتر بخوانید: بلاک چین چیست؟ آشنایی کامل با فناوری بلاک چین و نحوه کار آن

شبکه هارمونی چه تفاوتی با اتریوم دارد؟

چیزی که شبکه هارمونی را از اتریوم و سایر بلاک چین ها متمایز می‌کند، توانایی آن در انجام بسیاری از تراکنش‌ها بدون به خطر انداختن امنیت و عدم تمرکز است. Harmony می‌تواند از برنامه‌هایی پشتیبانی کند که نیاز به پردازش سریع داده‌های زیادی دارند، مانند سرویس‌های پخش، بازی‌ها و صرافی‌های غیرمتمرکز. Harmony با ۴۴۰۰۰ نود به ۱۱۸۰۰۰ تراکنش در ثانیه دست یافته است، در حالی که اتریوم ۱۵ تراکنش در ثانیه و ۲۰۰۰ تراکنش ویزا است.

شبکه هارمونی با پروتکل اجماع، روش اشتراک گذاری و توانایی کار بر روی بلاک چین‌های مختلف متمایز است. این ویژگی‌ها به آن کمک می‌کنند تا آن را به یک کاندیدای قوی برای تقویت وب ۳.۰ تبدیل کند.

بیشتر بخوانید: مقایسه بلاکچین مالتیورس ایکس (MultiversX) با اتریوم

شبکه Harmony چطور کار می‌کند؟

فناوری Harmony به ویژه روش sharding method آن، برای مقیاس پذیری و کارایی طراحی شده است. گذاری عمیق یا sharding method به معنای شکستن بلاک چین به قطعات کوچکتر برای پردازش سریع‌تر است. Harmony این کار را هم در سطح تراکنش و هم در سطح اجماع انجام می‌دهد که آن را بسیار کارآمد می‌کند. هارمونی با ۴۴۰۰۰نود به ۱۱۸۰۰۰ تراکنش در ثانیه رسیده است.

همچنین شبکه هارمونی از پروتکل اثبات سهام استفاده می‌کند که از نظر انرژی نسبت به مدل قدیمی اثبات کار کارآمدتر است.

طراحی لوگوی هارمونی پس زمینه کره زمین
سیستم اثبات سهام، همراه با الگوریتم ابتکاری BFT (Byzantine Fault Tolerant) هارمونی، آن را بسیار سریع‌تر و کارآمدتر از بسیاری از سیستم‌های بلاک چین دیگر می‌کند.

بررسی ONE Token

توکن ONE ارز اصلی مورد استفاده در اکوسیستم Harmony است و سه هدف اصلی را دنبال می‌کند:

  1. Staking: کاربران می‌توانند با خرید ارز دیجیتال ONE توکن‌های خود را برای شرکت در Staking شبکه به اشتراک بگذارند که به اعتبارسنجی تراکنش‌ها و حفظ یکپارچگی شبکه کمک می‌کند. در ازای آن، می‌توانند پاداش بگیرند.
  2. کارمزد تراکنش: توکن‌های ONE برای پرداخت هزینه‌های مختلف در شبکه، مانند کارمزد تراکنش، gas fees (هزینه اجرای عملیات در بلاک چین) و هزینه‌های ذخیره‌سازی استفاده می‌شوند.
  3. حاکمیت: دارندگان توکن‌های ONE می‌توانند در سیستم حاکمیت هارمونی شرکت کنند، به این معنی که می‌توانند در مورد تصمیمات مهمی که بر شبکه تأثیر می‌گذارند رأی دهند.

بیشتر بخوانید: حاکمیت در بلاکچین چیست و چرا برای ارزهای دیجیتال مهم است؟

جمع‌بندی

در این مقاله از رمزینکس به این موضوع اشاره کردیم که شبکه هارمونی به عنوان یک شبکه بلاک‌چین پیشرو با ویژگی‌هایی مانند مقیاس‌پذیری بالا، حفظ حریم خصوصی، هزینه کمتر تراکنش و سرعت بالا، می‌تواند با دیگر شبکه‌های بلاک‌چین رقابت کند. این شبکه راه‌کارهای موثری برای مسائل فعلی مربوط به بلاک‌چین ارائه می‌دهد.

سوالات رایج

چگونه هارمونی از لحاظ مقیاس‌پذیری با دیگر شبکه‌های بلاک‌چین مقایسه می‌شود؟

این شبکه با استفاده از الگوریتم‌هایی مانند EPoS و بهره‌مندی از تکنولوژی‌های پیشرفته، قابلیت مقیاس‌پذیری بالایی را فراهم می‌کند که این امر باعث انجام میلیون‌ها تراکنش در ثانیه می‌شود.

چگونه هزینه تراکنش‌ها در هارمونی با دیگر شبکه‌های بلاک‌چین مقایسه می‌شود؟

Harmony با استفاده از تکنولوژی‌های بهینه‌سازی هزینه تراکنش‌ها را به حداقل می‌رساند که این ویژگی می‌تواند به طور مستقیم با دیگر شبکه‌های بلاک‌چین مقایسه شود.

منبع: kucoin

مهسا رحمانی
درباره مهسا رحمانی
من مهسا هستم، فارق‌التحصیل ادبیات نمایشی از دانشگاه تربیت مدرس و علاقه‌مند به نویسندگی. حدود ۴ ساله که در حال کشف دنیای محتوا هستم و حالا در حوزه کریپتو و رمزارزها تولید محتوا می‌کنم. هدف من اینه اطلاعات به‌روز رمزارزها رو به شکلی منتقل کنم که همه به راحتی بتونن باهاش ارتباط برقرار کنند و لذت ببرن.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید