دنیای ارزهای دیجیتال پر از راز و رمزهای بعضاً پیچیده است. سواپ ارز دیجیتال مفهومی جدایی از خرید و فروش یک ارز دیجیتال است و استفاده درست از آن در مواقع لازم می‌تواند بسیار به نفع شما باشد. در ادامه این مقاله از رمزینکس به بررسی ساده این اصطلاح و روش خواهیم پرداخت.

سواپ ارز دیجیتال به چه معناست؟

آیا تا به حال این سؤال برایتان مطرح شده است که چند ارز رمز وجود دارد؟ صدها؟ یا شاید هزاران؟ طبق داده‌های سایت کوین مارکت کپ بیش از ۷۰۰۰ رمز ارز متفاوت در جهان وجود دارد. با وجود چنین تعداد زیادی شاید در مقطعی بخواهید رمز ارزهای جدید را امتحان کنید. اما چگونه می‌توانید این کار را بکنید؟

خبر خوب این است که به راحتی می‌توانید با انجام یک سواپ ساده ارز دیجیتال دیگری را امتحان کنید. سواپ ارز دیجیتال به معنای مبادله یک رمز ارز که از قبل داشتید با رمز ارز دیگری است. اما سواپ کردن چگونه انجام می‌شود؟

فرض کنید مقداری اتریوم دارید اما دوست دارید به جای آن بیت کوین داشته باشید. خدمات خاصی وجود دارد که می‌تواند در این مورد به شما کمک کند. به لطف ارائه دهندگان خدمات سواپ می‌توانید اتریوم خود را مبادله کرده و بیت کوین تقریباً با همان ارزش دریافت کنید. در تصویر زیر این فرایند به صورت ساده نمایش داده شده است:

در این فرایند شما ۱۰ اتریوم موجود در کیف پولتان را به یک ارائه دهنده خدمات سواپ ارسال می‌کنید و آن سرویس آن را برای شما به بیت کوین تبدیل می‌کند. در واقع شما ۱۰ اتریوم را به ۰/۳۴ بیت کوین تبدیل می‌کنید.

چرا باید سواپ کنم؟

حالا می‌دانید که سواپ ارز دیجیتال به چه معناست. اما چرا افراد این کار را انجام می‌دهند؟ چه دلایلی برای تبدیل کردن یک رمز ارز با رمز ارز دیگر می‌تواند وجود داشته باشد؟ در ادامه برخی از این دلایل را بررسی خواهیم کرد.

کسب سود

البته! پول در آوردن؛ چه کسی این کار را دوست ندارد؟ بدیهی است که می‌توانید با معامله کردن رمز ارزها سود زیادی کسب کنید زیرا قیمت آنها به سرعت تغییر می‌کند. اگر زمان بازار را به درستی شناسایی کنید و کمی شانس داشته باشید می‌توانید با سواپ کردن رمز ارزهایتان در زمان مناسب درآمد زیادی کسب کنید.

تنوع بخشیدن به پورتفولیو

اما همه افراد این تغییرات سریع قیمت را دوست ندارند. متنوع کردن پورتفولیو معمولاً یک روش بسیار خوب برای مقابله با ریسک نوسانات قیمت است. داشتن مقدار کمی از رمز ارزهای مختلف می‌تواند تأثیر کاهش قیمت رمز ارزها را کم رنگ کند.

درآمد منفعل

نظرتان در مورد پول درآوردن بدون انجام هیچ کاری چیست؟ برخی از دارایی‌های رمز ارزی قابلیت استیکینگ (سهام‌گذاری) دارند، بدین معنی که می‌توانید با قفل کردن یک رمز ارز خاص در پلتفرم مناسب آن بدون اینکه کار دیگری انجام دهید مقدار بیشتری از آن رمز ارز به عنوان سود دریافت کنید.

اما مراقب باشید!

معامله کردن رمز ارزها همیشه پر ریسک است و منظور از این گفته فقط امنیت آنها نیست. قبلاً گفتیم اگر زمان بازار را به درستی شناسایی کنید می‌توانید سود زیادی کسب کنید.

حالا عکس این قضیه را تصور کنید؛ اگر در زمان اشتباه وارد بازار شوید ممکن است ضررهای بسیار بزرگی متحمل شوید. دو قانون ساده دنیای رمز ارزها این است که اولاً سرمایه‌ای که حاضر به از دست دادن آن نیستید را وارد معامله‌گری یا سرمایه‌گذاری نکنید و دوم اینکه قبل از سرمایه‌گذاری روی هر رمز ارز در مورد آن تحقیق کنید.

علاوه بر موارد بالا، سواپ کردن رمز ارزها معمولاً مشمول پرداخت کارمزد است. به احتمال زیاد ارزش رمز ارزی که دریافت می‌کنید کمی کمتر از ارزش رمز ارز اولیه‌تان خواهد بود.

روش‌های مختلف سواپ کردن

سواپ به روش سنتی از طریق صرافی

سواپ ارز دیجیتال در دنیای رمز ارزها بسیار رایج است، اما چگونه می‌توان آن را انجام داد؟ در اغلب موارد، کاربران از صرافی‌های ارزهای دیجیتال برای مبادله کردن دارایی‌های رمز ارزی خود با دارایی‌های مورد نظر استفاده می‌کنند.

برای این کار ابتدا باید یک حساب کاربری در صرافی ایجاد کرده و اطلاعات شخصی‌تان را ارائه دهید. سپس می‌توانید رمز ارزهایتان را به صرافی انتقال دهید تا بتوانید آن را با هر رمز ارز دیگری مبادله کنید. پس از آنکه سواپ را انجام دادید و مثلاً اتریوم را به بیت کوین تبدیل کردید رمز ارز جدید را در کیف پول صرافی دریافت می‌کنید.

مشکل این روش این است که وقتی رمز ارزتان را به صرافی می‌فرستید و در آنجا آن را سواپ می‌کنید هیچ کنترلی روی دارایی‌هایتان ندارید و اختیار آن را به صرافی می‌دهید. این بدان معناست که ممکن است صرافی در مورد اینکه می‌خواهید با دارایی‌هایتان چه کاری انجام دهید محدودیت‌هایی را برایتان ایجاد کند.

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، هنگامی که رمز ارزی را از طریق صرافی سواپ می‌کنید عملاً اختیار آن را به دست صرافی می‌سپارید. تا زمانی که دارایی‌هایتان را از صرافی خارج نکنید اختیار آن در دست صرافی خواهد بود.

صرافی‌های غیر امانی (Non-custodial)

اگرچه عنوان بالا ممکن است کمی درشت به نظر برسد اما عبارت غیر امانی اساساً به این معنی است که صرافی مورد استفاده کاربر رمز ارزهای او را بر روی پلتفرم خود نگه نمی‌دارد.

پرایس اکشن چیست؟ از بهترین استراتژی و بهترین اندیکاتور تا نکات مهم

نحوه کار این صرافی‌ها بسیار ساده است: شما یک رمز ارز را برای آنها ارسال می‌کنید و آنها ارز دیگری را که انتخاب کرده‌اید به آدرسی که به آنها داده‌اید برایتان ارسال می‌کنند. در این صورت لازم نیست کنترل رمز ارزتان را به آنها بدهید.

سواپ کردن با استفاده از کیف پول لجر

کاربران همچنین می‌توانند رمز ارزهای خود را مستقیماً از طریق کیف پول لجر سواپ کنند. برای انجام این کار، باید یکی از کیف پول‌های سخت افزاری لجر را داشته باشید و نرم افزار لجر لایو (Ledger Live) را دانلود کنید. اما تفاوت این روش با روش‌های دیگر چیست؟

بر خلاف صرافی‌های دیجیتال سنتی، در لجر رمز ارزهایی که به تازگی سواپ کرده‌اید بلافاصله در کنترل کامل خودتان خواهد بود. رمز ارزی که می‌خواهید مبادله کنید مستقیماً به ارائه دهنده خدمات سواپ ارسال می‌شود و این سرویس رمز ارز مورد نظر را به آدرس کیف پول لجر شما ارسال می‌کند که امنیت آن توسط لجر تأمین می‌شود.

همان‌طور که می‌بینید، از لحظه تکمیل شدن فرایند سواپ شما بلافاصله کنترل کامل رمز ارز جدید را در دست دارید.

سخن آخر

  • سواپ ارز دیجیتال به معنای مبادله یک دارایی رمز ارزی با دارایی دیگر است، مانند مبادله کردن بیت کوین با اتریوم
  • سواپ کردن رمز ارزها می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله کسب سود یا تنوع بخشیدن به پورتفولیو جالب باشد.
  • متداول‌ترین روش سواپ کردن رمز ارزها استفاده از صرافی‌ها است، اگرچه در این روش کاربر بر روی دارایی‌های خود کنترل کامل نخواهد داشت.
  • سواپ کردن از طریق کیف پول سخت افزاری لجر به کاربر این امکان را می‌دهد تا رمز ارز خود را با حفظ مالکیت خود مبادله کند.