ارز دیجیتال سیلی (Seele) یک بلاکچین نسل ۴ است که در حال سپری کردن مراحل اولیه شکل گیری خود بوده و هنوز مراحل توسعه و رفع اشکال خود را سپری می‌کند. با این وجود، پتانسیل رمز ارز سیلی برای پشت سر گذاشتن بهترین رمز ارزهای امروزی از کسی پوشیده نیست. حساسیت تیم سازنده روی بی نقص بودن سیلی، نوید یک رمز ارز بسیار قدرتمند را می‌دهد و آینده و قیمت رمز ارز سیلی بسیار امیدوار کننده به نظر می‌رسد. در ادامه توضیحات مختصری در مورد تاریخچه سیلی و اینکه ارز دیجیتال سیلی چیست ارائه خواهیم داد.

ارز دیجیتال سیلی (Seele) چیست؟

بارها شنیده‌ایم که دنیای تکنولوژی با سرعت سرسام آوری در حال پیشرفت است و افرادی را که با آن همراه نباشند در زمان کوتاهی پشت سر خواهد گذاشت. اما جرقه دنیای رمز ارزها که به عنوان تحولی عظیم در دنیای اقتصاد شناخته می‌شوند برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ توسط ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) زده شد.

از آن زمان تا کنون نسل اول بلاکچین‌ها با بیت‌کوین شروع شدند و با شروع به کار کردن نسل دوم بلاکچین‌ها در رمز ارز اتریوم سرعت عملکرد و انجام تراکنش‌ها بسیار بالاتر رفت. امروزه شاهد کارکرد بسیار خوب بلاکچین‌های نسل ۳ هستیم و به نظر نمی‌رسد این قطار پر سرعت به این زودی‌ها از نفس بیفتد.

از طرفی نیز بلاکچین‌هایی مثل کردا (Corda) و فابریک (Fabric) بازار این روزهای بلاکچین‌ها را داغ‌تر از همیشه کرده‌اند. سیلی یکی از انواع این تکنولوژی‌های نوآورانه‌ای است که بلاکچین نسل ۴ را به ما معرفی می‌کند.

فناوری ارز دیجیتال سیلی چیست؟

سیلی (Seele) در واقع یک کلمه آلمانی به معنای روح است که دربردارنده هسته وجودی و معنای اصلی انسانیت ما است. با آشنایی بیشتر با این تکنولوژی در خواهید یافت که این اسم تا چه اندازه برازنده است.

سیلی اهداف بسیار بلندپروازانه‌ای دارد و با وعده سرعت و توانایی‌های محاسباتی بسیار بالا، به نظر می‌رسد بتواند از غول‌های دنیای رمز ارزها مثل بیت‌کوین و اتریوم پیشی بگیرد.

سیلی از یک الگوریتم اجماع خنثی استفاده می‌کند که توانایی بسیار بالایی در مقیاس‌پذیری داشته و هماهنگی بسیار خوبی را میان گره‌های ناهمگن ایجاد می‌کند. در بسیاری از بلاکچین‌ها به دلیل وسعت زیاد شبکه و تعداد بالای گره‌ها فرایند اجماع دچار اختلال می‌شود و مفهوم اصلی بلاکچین زیر سؤال رفته و روح همکاری میان ارگان‌ها و افراد مختلف دچار خلل می‌شود.

همان‌طور که سازندگان سیلی (Seele) در مقاله سفید این بلاکچین به آن اشاره کرده‌اند، سیلی با استفاده از الگوریتم اجماع خنثی قصد دارد هماهنگی کاملاً مؤثری را میان گره‌های ناهمگن در مقیاسی عظیم امکان‌پذیر کند. بدین صورت سازندگان توانسته‌اند یک اکوسیستم جنگلی(forest ecosystem) چند زنجیره‌ای ناهمگن ایجاد کنند.

در این حالت هر جنگل به صورت خاص روی یک زمینه کسب و کارهای مربوطه عمل می‌کند و هر شرکت در یک زنجیره منسجم و جداگانه گنجانده می‌شود.

ناهمگن بودن بلاکچین بسیار حائز اهمیت است زیرا:

یک زیرشبکه و بستر جداگانه برای خدمات و شرکت‌های مختلف یا مشابه ایجاد می‌کند. چنین ساختاری امکان بهینه سازی منابع و امنیت بالاتری را برای شبکه به ارمغان آورده و به دلیل دسترسی میان زنجیره‌ای، هزینه‌های تراکنش‌ها برای کاربران بسیار کمتر خواهد بود.

مزایای ارز دیجیتال سیلی

در صورتی که همه چیز مطابق نقشه و تئوری‌های گفته شده پیش رود، سیلی پروژه‌ای بسیار ستودنی خواهد بود که به راحتی کاربران بسیاری را به سمت بلاکچین خود خواهد کشاند. آنچه که استفاده از این بلاکچین را جذاب‌تر می‌کند، برنامه‌های سازنده‌های آن برای آینده و پیش‌بینی دقیق مشکلات احتمالی و ارائه راهکارهای به جا و کارساز است.

در صورتی که تیم سازنده بتواند برنامه‌های خود را به مرحله عمل برساند، قطعاً سیلی بزرگ‌ترین پروژه بلاکچین حال حاضر دنیای تکنولوژی خواهد بود. البته سیلی چیزی بیش از یک بلاکچین است و بسیاری از زمینه‌ها را مثل داده، اینترنت، انواع کسب و کارها، اقتصاد و اطلاعات را در خود خواهد گنجاند.

یکی دیگر از مواردی که باعث شده این بلاکچین توجهات بسیاری را به خود جذب کند، گرده سازندگان آن است که اغلب استادان، مخترعان و تحصیل کردگان برترین دانشگاه‌های جهان هستند.

نقشه راه (Road Map) ارز دیجیتال سیلی

نقشه راهی که سازندگان برای بلاکچین سیلی معرفی کرده‌اند بدین صورت تعیین شده است:

  • ۲۰۱۸ Q2: انتقال ارزش کاربری به تست نت (Testnet)
  • Q3 2018: شروع پروتکل انتقال ارزش

بازگشایی کانال انتقال ارزش در شبکه جنگل ناهمگن

  • Q4 2018: عرضه عمومی شبکه
  • Q1 2019: تبادل و اشتراک‌گذاری ایمن داده‌های پزشکی روی شبکه سیلی

عرضه کل و قیمت فعلی سیلی

سیلی (Seele) در تاریخ اول ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ با قیمت ۰.۲۹ دلار معرفی شده است و در تاریخ نوشتن این مطلب با قیمت ۰.۰۰۶۵ دلار در ۲۴ ساعت گذشته به میزان ۳.۱۴۳.۷۸۴ دلار معامله شده است و عرضه کل رمز ارز سیلی یک میلیون توکن است.