۴ روش استیکینگ فایل کوین (Filecoin)

۴ روش برای استیکینگ فایل کوین

تصویر یک گاوصندوق که درب آن باز است و در آن سکه‌های آبی‌رنگ فایل کوین قرار دارد.
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

استیکینگ فایل کوین (Filecoin) کلید گشایش پاداش‌های اضافی و به حداکثر رساندن بازده ما است! در این مطلب از رمزینکس با ۴ روش امن برای استیک کردن فایل کوین و همچنین راه‌های مختلف کسب سود از طریق فایل کوین آشنا می‌شویم.

استیکینگ فایل کوین چگونه انجام می‌شود؟

تصویری با پس‌زمینه آبی که یک گاوصندوق را نشان می‌دهد که تعدادی از ارز‌های دیجیتال در مقابل آن قرار دارند.
شیوه استیکینگ فایل کوین با مکانیزم اجماع منحصر به فردی به نام اثبات ذخیره‌سازی (Proof of Storage) که در شبکه آن وجود دارد امکان‌پذیر است.

برای آشنایی با روش استیک کردن فایل کوین ابتدا لازم است با مفهوم استیکینگ در بازار ارز‌های دیجیتال آشنا شویم.

استیکینگ چیست؟

فرآیند استیکینگ در دنیای ارزهای دیجیتال به فرآیند مشارکت فعال در اعتبارسنجی تراکنش‌ها (مشابه استخراج) در  شبکه‌های بلاک‌چینی که از مکانیزم اثبات سهام (PoS) پیروی می‌کنند، اشاره دارد. شرکت‌کنندگانی که اغلب به آنها «استیکر» گفته می‌شود، مقدار مشخصی از توکن‌های ارز دیجیتال خود را در کیف پول ارز دیجیتال خود قفل می‌کنند تا از عملیات شبکه بلاک‌چین پشتیبانی کنند، مانند اعتبارسنجی تراکنش‌ها، ایمن‌سازی شبکه و گاهی اوقات مشارکت در حاکمیت شبکه.

مکانیزم شبکه فایل کوین در روش استیک کردن فایل کوین

همان‌طور که ذکر کردیم فرآیند استیکینگ در شبکه‌هایی با مکانیزم اثبات سهام (PoS) انجام می‌شود. 

فایل کوین یک شبکه همتا‌به‌همتا است که با جایگزینی سرورهای متمرکز با شبکه‌ای متشکل از هزاران گره که توسط کاربران شخصی اداره می‌شوند، نیاز به واسطه‌ها را برای ذخیره‌سازی اطلاعات برطرف می‌کند. این شبکه از مکانیزم اجماع منحصر به فردی به نام اثبات ذخیره‌سازی (Proof of Storage) استفاده می‌کند که به ۲ بخش زیر تقسیم می‌شود:

  1. Proof-of-Replication) PoRep): این مکانیسم تضمین می‌کند که یک ارائه‌دهنده سیستم ذخیره‌سازی مانند فایل کوین، در واقع یک کپی منحصر‌به‌فرد از داده‌های مشتریان خود را ذخیره کرده است. ارائه‌دهنده مدرکی ایجاد می‌کند که نشان می‌دهد داده‌ها را به‌صورت فیزیکی به روشی مجزا ذخیره کرده‌اند که می‌تواند توسط شبکه تأیید شود.
  2. Proof-of-Spacetime) PoSt): این مکانیسم تضمین می‌کند که ارائه‌دهنده سرویس ذخیره‌سازی به ذخیره داده‌ها در طول زمان ادامه می‌دهد. ارائه‌دهنده باید مرتبا شواهدی ارائه کند که نشان دهد هنوز داده‌ها را در مدت توافق شده ذخیره می‌کند، که می‌تواند توسط شبکه تأیید شود. شیوه استیکینگ ارز فایل کوین با ۲ الگوریتم ذکر‌شده در مکانیزم آن مرتبط است. در ادامه با ۴ روش استیک کردن فایل کوین آشنا می‌شویم.

۱- استیکینگ فایل کوین از طریق تبدیل شدن به یک ماینر ذخیره‌سازی

تصویری با پس‌زمینه بنفش که سکه فایل کوین در وسط یک مربع قرار دارد و اطرف آن کلنگ و فرغون وجود دارد.
برای استیک کردن فایل کوین می‌توان از روش تبدیل شدن به یک ماینر یا استخراج‌کننده برای ذخیره‌سازی اطلاعات استفاده کرد.

اصلی‌ترین روش استیک کردن فایل کوین، تبدیل شدن به یک ماینر یا استخراج‌کننده برای ذخیره‌سازی اطلاعات است. 

یک سیستم ذخیره سازی غیرمتمرکز مانند فایل کوین به همه افراد با فضای هارد دیسک اضافی اجازه می‌دهد تا در شبکه مشارکت کنند و درآمد غیرفعال کسب کنند. یکی از روش‌های مشارکت در شبکه فایل کوین به این صورت است که کاربران می‌توانند فضای ذخیره سازی خود را به سایر کاربرانی که به دنبال اجاره هستند بفروشند و درآمدی تحت عنوان ارز دیجیتال فایل کوین دریافت کنند.
در سیستم Filecoin، سه گروه اصلی به عملکرد شبکه کمک می‌کنند:

  1. مشتریان (Clients): اینها کاربرانی هستند که به فضای ذخیره‌سازی برای اطلاعات خود نیاز دارند و برای این کار از توکن‌های فایل کوین برای پرداخت هزینه‌های اجاره استفاده می‌کنند.
  2. استخراج کنندگان ذخیره‌سازی (Storage Miners): این دسته از افراد فضای ذخیره‌سازی اطلاعات را در شبکه فایل کوین فراهم می‌کنند. در ازای ذخیره‌سازی داده‌ها و همچنین اطمینان از در دسترس بودن و یکپارچگی آن در طول زمان، توکن‌های FIL را به دست می آورند.
  3. استخراج‌کنندگان بازیابی (Retrieval Miners): به کسانی گفته می‌شود که بازیابی اطلاعات ذخیره‌شده را تسهیل می‌کنند. آنها در ازای ارائه سریع و کارآمد داده‌های درخواستی به کاربران، توکن های FIL را به دست می آورند. نقش این گروه در حصول اطمینان از دسترسی سریع به داده‌ها در صورت نیاز مشتریان بسیار مهم است.

در روش استیکینگ از طریق تبدیل شدن به یک ماینر ذخیره‌سازی، دو گروهِ مشتریان (Clients) و استخراج‌کنندگان ذخیره‌سازی (Storage Miners) مشارکت فعال دارند.

مراحل تبدیل شدن به یک ماینر ذخیره‌سازی

در ادامه مراحل کلی در شیوه استیکینگ ارز فایل کوین از طریق تبدیل شدن به یک ماینر ذخیره‌سازی ذکر شده است.

  1. در مرحله اول، نیاز به یک سخت‌افزار ذخیره‌سازی با ظرفیت بالا به همراه CPU و GPU قدرتمند برای پردازش داده‌ها داریم.
  2. هم چنین استخراج فایل کوین به نرم‌افزار خاصی برای تعامل با شبکه و مدیریت عملیات ذخیره‌سازی نیاز دارد. رایج‌ترین نرم‌افزار مورد استفاده برای تعامل با شبکه و مدیریت عملیات ذخیره سازی با هدف استخراج فایل کوین برنامه Lotus نام دارد.
  3. پس از راه‌اندازی نرم‌افزار مورد نظر، به توکن‌های Filecoin به عنوان وثیقه نیاز داریم. این وثیقه تضمین می‌کند که در ذخیره و اثبات داده‌ها صادقانه عمل می‌کنیم. همچنین برای خرید ارز فایل کوین با بهترین نرخ معاملاتی، می‌توانیم از صرافی رمزینکس استفاده کنیم.
  4. پس از گذراندن مراحل گفته شده، می توانیم شروع به پذیرش قراردادهای ذخیره‌سازی و کسب پاداش فایل کوین کنیم.

۲- استیکینگ فایل کوین از طریق تبدیل شدن به یک ماینر بازیابی

تصویری با پس‌زمینه آبی که سکه‌های آبی‌رنگ فایل کوین معلق هستند و ۳ لایه آبی‌رنگ به شکل مربع زیر آن‌ها قرار دارد.
یکی دیگر از روش‌‌های استیکینگ فایل کوین تبدیل شدن به یک ماینر بازیابی اطلاعات است.

در این روش از شیوه استیکینگ ارز فایل کوین، گروه سوم و آخر در شبکه فایل کوین یعنی استخراج‌کنندگان بازیابی (Retrieval Miners) نقش پر‌رنگی ایفا می‌کنند که در ادامه جزئیات بیشتری را در این زمینه مطالعه می‌کنید.

مراحل تبدیل شدن به یک ماینر بازیابی

مراحل استیکینگ فایل کوین از طریق ماینر بازیابی مشابه مراحل قبلی است فقط با این تفاوت که پس از راه‌اندازی نرم‌افزار Lotus لازم است به عنوان یک ماینر بازیابی ثبت‌نام کنیم و همچنین برای پوشش هزینه‌های تعهد اولیه و تراکنش به ارز FIL نیاز داریم.

سپس باید قیمت بازیابی خود را برای معاملات بازیابی با استفاده از شبکه Filecoin اعلام کنیم.برای اطلاعات بیشتر می‌توانیم از سایت رسمی فایل کوین مراحل را دنبال کنیم.

۳- استیکینگ فایل کوین از طریق صرافی های متمرکز

تصویر یک موشک سفید که سکه فایل کوین وسط آن قرار دارد و زمینه عکس سبز‌رنگ همراه با ابر‌های سفید است. تصویر اشاره به استیکینگ فایل کوین دارد.
برای استیک کردن ارز فایل کوین از طریق صرافی‌های متمرکز نیز می‌توانیم اقدام کنیم.

برای مشارکت در فرآیند استیکینگ فایل کوین، از طریق صرافی‌های متمرکز نیز می‌توانیم اقدام کنیم. در ادامه، مراحل به اشتراک گذاری Filecoin در صرافی های متمرکز ذکر شده است.

  • در مرحله اول نیاز است یک صرافی قابل اعتماد را انتخاب کنیم. 
  • صرافی‌های نظیر Binance، KuCoin، Kraken از جمله صرافی‌های محبوب و معتبر هستند.
  • در صورت نداشتن حساب کاربری، لازم است ثبت نام کنیم و فرآیندهای احراز هویت لازم را تکمیل کنیم.
  • سپس لازم است فایل کوین‌های خود را به کیف پول صرافی خود منتقل کنیم.
  • برای شروع کسب سود از طریق ارز FIL، لازم است به بخش شرط‌بندی یا کسب درآمد صرافی برویم، Filecoin را انتخاب کنیم  و دستورالعمل‌ها را دنبال کنیم تا FIL خود را به اشتراک بگذاریم.
  • پس از شرط‌بندی، بر اساس شرایط ارائه شده توسط صرافی شروع به کسب پاداش خواهیم کرد.

۴- استیکینگ فایل کوین از طریق برنامه‌های غیر‌متمرکز

تا اینجا با استیکینگ فایل کوین بر اساس الگوریتم شبکه و همچنین صرافی‌های متمرکز آشنا شدیم. علاوه‌بر روش‌های ذکر شده، پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) نیز راه دیگری را برای استیکینگ فایل کوین و کسب بازدهی از طریق وام دادن، تامین نقدینگی و Yield Farming ارائه می‌دهند.

شیوه استیکینگ فایل کوین از طریق برنامه‌های DeFi

در ادامه مراحل به اشتراک گذاری Filecoin در پلتفرم های DeFi توضیح داده شده است.

  • در ابتدا لازم است که یک پلتفرم DeFi که از ارز فایل کوین پشتیبانی می‌کند را انتخاب کنیم مانند Aave یا Uniswap و سپس کیف پول خود را به پلتفرم مورد نظر وصل کنیم.
  • از یک کیف پول غیرمتمرکز مانند MetaMask یا Uniswap Wallet برای اتصال به پلتفرم DeFi استفاده کنیم.
  • برای کسب سود از طریق ارز فایل کوین لازم است ارز‌های خود را در کیف پولمان سپرده کنیم و با مشارکت در فعالیت‌های DeFi، سود کسب کنیم.

معرفی برنامه‌های DeFi برای استیکینگ فایل کوین

 نمونه‌هایی از این فعالیت‌ها در ادامه ذکر شده است.

  • به جای استیکینگ فایل کوین با روش‌های قبلی توضیح داده شده، می‌توانیم ارز‌های فایل کوین خود را به استخرهای نقدینگی در صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) مانند Uniswap، SushiSwap یا Balancer ارائه دهیم. با ارائه نقدینگی، بخشی از کارمزد معاملاتی که توسط استخر ایجاد می‌شود را به دست می‌آوریم.
  • برخی از پلتفرم‌های غیر‌متمرکز Yield Farming را ارائه می‌دهند که در آن می‌توانیم FIL خود را در استخرهای خاص قرار دهیم تا توکن‌های اضافی را به عنوان پاداش به دست آوریم. این پلتفرم ها اغلب شامل مشوق‌هایی برای جذب ارائه‌دهندگان نقدینگی هستند.
  • می توانید ارز‌های FIL خود را در پلتفرم‌های وام‌دهی DeFi مانند Aave، Compound یا CREAM Finance قرض دهیم. با وام دادن، سودی در غالب ارز FIL به دست می‌آوریم.
  • همچنین می توانیم از FIL به عنوان وثیقه برای استقراض سایر ارزهای دیجیتال استفاده کنیم. این به ما این امکان را می‌دهد تا از دارایی‌های FIL خود برای سایر سرمایه‌گذاری ها یا نیازهای نقدینگی خود بدون فروش FIL خود استفاده کنیم.

جمع‌بندی

در این مطلب از رمزینکس با چهار روش مختلف برای استیکینگ فایل کوین آشنا شدیم. شیوه استیکینگ ارز فایل کوین از هر پلتفرمی نیازمند دانش و تجربه کافی می‌باشد. صرافی رمزینکس علاوه بر ارائه خدمات خرید و فروش ارز فایل کوین، مطالب آموزشی را برای استفاده از پلتفرم‌های مختلف ارائه می‌دهد.

سوالات رایج

آیا Filecoin استکینگ دارد؟

بله. استیکینگ ارز فایل کوین از روش‌های مختلفی از جمله  تبدیل شدن به یک ماینر ذخیره‌سازی و یا بازیابی امکان‌پذیر است.

Filecoin در سال ۲۰۲۴ چقدر می‌تواند بالا رود؟

با توجه به تحلیل فنی و آینده فایل کوین، قیمت‌ آن در سال ۲۰۲۴، انتظار می‌رود حداقل هزینه این ارز ۱۰ دلار باشد. حداکثر سطحی که قیمت FIL می تواند به آن برسد ۹.۹ دلار و میانگین قیمت معاملات حدود ۹.۹۷ دلار پیش بینی می شود.

منبع: Filecoin | Filecoin Staking

به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید