امور مالی غیرمتمرکز که معمولا به عنوان دیفای (DeFi) شناخته می‌شود، چشم‌انداز مالی را به طرز قابل توجهی تغییر داده است. در این مطلب از صرافی رمزینکس قصد داریم شما را با بهترین پروژه های دیفای آشنا کرده و آن‌ها را از وجه‌های مختلف بررسی کنیم. قبل از آن، به طور مختصر مفهوم دیفای را توضیح می‌دهیم.

دیفای چیست؟ معرفی بهترین پروژه های دیفای

پروژه‌های دیفای، پروژه‌های مالی غیرمتمرکزی هستند که در پلتفرم‌های مالی مبتنی بر بلاک‌چین حضور دارند. هدف این پروژه‌ها، تکرار یا نوآوری خدمات مالی سنتی بدون واسطه‌های متمرکز مانند بانک‌ها است. علاوه بر خرید ارزهای دیجیتال، کاربران قادر هستند پول خود را به‌طور مستقیم در پروژه‌های دیفای سرمایه‌گذاری کنند. برای این کار، پرسودترین و بهترین پروژه های دیفای را معرفی می‌کنیم.

۱. متاکید یا Metacade؛ بالاترین بازده سهام

متاکید (MCADE) پلتفرمی است که جامعه بازی‌های Web3 را در خود جای داده، آن‌ها را توسعه می‌دهد، تعامل‌ها را تقویت می‌کند و به اعضای مختلف پاداش می‌دهد. این پلتفرم به صورت کلی دیفای محسوب نمی‌شود، اما برخی از پروتکل‌ها و فعالیت‌های دیفای را ادغام کرده است.

چرا در متاکید سرمایه‌گذاری کنیم؟

متاکید در حال حاضر بالاترین پاداش‌های ممکن را به کاربرانش ارائه می‌کند. MCADE توکن بومی این پلتفرم، بازده سالانه ۴۰ درصدی را به همراه دارد؛ مشروط بر این‌که توکن‌ها حداقل به مدت ۶ ماه قفل شوند. علاوه بر این، پلتفرم متاکید استراتژی‌های GameFi را ارائه می‌کند که به واسطه‌ی این خدمت، کاربران می‌توانند در بازی‌های مختلف شرکت کنند و درآمد خود را به حداکثر برسانند.

ریسک‌های سرمایه‌گذاری در متاکید

با قضاوت بر اساس روندهای بازده تاریخی، بازده متاکید ممکن است در بلندمدت حساس و ناپایدار باشد. MCADE همچنین یک توکن جدید در فضای کریپتو است که می‌تواند نوسانات قیمتی را تجربه کند و ممکن است به سود کلی حاصل از بازدهی منجر شود. با این وجود، متاکید پلتفرمی است که ارزش بررسی قابلیت‌های پروتکل DeFi را دارد.

metacade به صورت کلی دیفای محسوب نمی‌شود، اما برخی از پروتکل‌ها و فعالیت‌های دیفای را ادغام کرده است.

۲. GMX؛ بهترین پلتفرم تجارت دائمی

GMX یک صرافی دائمی غیرمتمرکز است که به کاربران و معامله‌گران رمزارز امکان می‌دهد تا مشتقات کریپتو کوتاه و بلند را با اهرم (Leverage) استفاده کنند. این پلتفرم پس از سقوط FTX و زمانی که اعتماد به صرافی‌های متمرکز خدشه‌دار شد، به محبوبیت رسید.

چرا در GMX سرمایه‌گذاری کنیم؟

GMX در حال حاضر یکی از پرکاربردترین و قابل اعتمادترین پلتفرم‌ها با حجم کل مبادلات ۱۱۲ میلیارد دلاری بین ۲۶۱۰۰۰ کاربر است. تقریباً ۹ میلیون دلار کارمزد در ماه دریافت می‌کند و یکی از بهترین پروژه های دیفای است که بازدهی واقعی را برای کاربران خود به ارمغان می آورد.

رابط کاربری سایت دیفای GMX ساده بوده و برای ترید بسیار مناسب است. این پلتفرم عملکردی معمولی در رابطه با مبادله‌ دارد، با این حال لیست توکن‌های موجود در آن به ۹ مورد اصلی از جمله BTC ،ETH ،LINK ،USDT ،DAI و چند کوین دیگر محدود شده است.

ریسک سرمایه‌گذاری در GMX

در حال حاضر تنها چهار قرارداد در GMX ارائه شده که شامل BTC ،ETH ،LINK و UNI هستند و همه با دلار برابر می‌شوند. سایر پلتفرم‌های دائمی، قراردادهای بیشتری ارائه می‌کنند و ممکن است سهم بازار GMX را به خود اختصاص دهند.

پیشنهاد خواندنی: لیست جامع ارزهای دیجیتال حوزه دیفای

۳. شبکه Gains یا GNS؛ بهترین معاملات مشتقه

شبکه گینز (GNS) یک پلتفرم معاملات دائمی شبیه به GMX است. تفاوت عمده بین آن‌ها این است که گینز از نظر مقیاس و قراردادهای ارائه شده فراتر از بسیاری از محدودیت‌های GMX گسترش یافته است. در حالی که GMX ارزش بازار بزرگ‌تری دارد و دارایی‌های خارجی بیشتری را به عنوان وثیقه در خود جای می‌دهد، سایت دیفای Gains به سرعت گسترش پیدا می‌کند تا اوراق بهادار سنتی را هم در بر بگیرد.

چرا در شبکه Gains سرمایه‌گذاری کنیم؟

گینز در مجموع  بیش از ۲۷ میلیارد دلار معامله کرده است؛ در حالی که هنوز از GMX عقب‌تر است، ارقام قابل توجهی دارد. در واقع می‌توان گفت شبکه گینز در بازار DeFi جای زیادی دارد تا رشد کند. این پلتفرم معاملاتی دارای خدمات دیفای قراردادهای بلند و کوتاه با اهرم تا ۱۵۰ برابر برای ۴۵ ارز دیجیتال و ۲ کالا (طلا و نقره) است.

خطرات سرمایه‌گذاری در Gains

شبکه گینز برای دریافت قیمت اوراق بهادار واقعی به شدت به اوراکل‌ها وابسته است. به این ترتیب، یک خطر ذاتی از سوی کارکرد نادرست اوراکل‌ها و حذف فیدهای قیمت وجود دارد که می‌تواند باعث مشکلاتی شود.

شبکه گینز (GNS) یک پلتفرم معاملات دائمی است.

۴. AAVE؛ بهترین بستر وام‌دهی

Aave پلتفرم وام‌دهی پیشرو با نقدینگی ۷ میلیارد دلاری در پنج شبکه مختلف بلاک‌چین است. این سایت دیفای بزرگترین و احتمالا محبوب‌ترین پلتفرم وام مالی غیرمتمرکز با ارزش بازار ۷۳۴ میلیون دلار به شمار می‌آید.

چرا در Aave سرمایه‌گذاری کنیم؟

وام‌های مالی غیرمتمرکز روز به روز درحال پیشرفت هستند. در واقع، انتظار می‌رود با پیشرفت پذیرش فناوری بلاک‌چین، این فضا و به‌خصوص Aave به نقاط بالاتری برسند. همچنین با Aave نسبت به زنجیره‌ای که در آن حضور دارید و با استفاده از وثیقه‌هایی مانند BTC، ETH، MATIC، DAI و حتی توکن AAVE می‌توانید وام‌های دیفای را در بلاک‌چین‌های مختلف دریافت کنید. برای بهترین مجموعه از گزینه‌های پروتکل‌های دیفای، پیشنهاد می‌کنیم از بلاک‌چین پالیگان استفاده کنید؛ چون اتریوم و بیت‌کوین تنها اشکال قابل قبول وثیقه در سایر شبکه‌ها هستند.

ریسک سرمایه‌گذاری در Aave

مهم‌ترین ریسک Aave این است که توکن آن تنها به عنوان ابزاری برای حکومت عمل می‌کند. از این رو، صرف نظر از حق رای دادن در مورد پیشنهادات، پاداش چندانی برای حفظ آن وجود ندارد؛ ویژگی‌ای که برای سرمایه‌گذاران حوزه‌ی دیفای معمولا جذاب نیست.

پیشهاد خواندنی: هر آنچه باید درباره سرمایه گذاری در دیفای بدانید!

۵. Camelot؛ قابل ترکیب‌ترین Dex

کاملوت (Camelot) یک صرافی غیرمتمرکز قابل ترکیب در شبکه آربیتروم است که از مبادله فوری بین توکن‌ها پشتیبانی می‌کند. همچنین دارای استخرهای نقدینگی برای سرمایه‌گذاران است تا از ارائه نقدینگی در این پروژه دیفای سود کسب کنند.

چرا در Camelot سرمایه‌گذاری کنیم؟

کاملوت (Camelot) با عملکرد مبادله خود از دیگر پروژه‌های رمزنگاری دیفای متمایز است. معمولا پلتفرم‌های DeFi به توکن‌های موجود در یک استخر نقدینگی محدود می‌شوند، بنابراین تراکنش‌های مبادله‌ای که جفت‌های آن‌ها در یک استخر نیستند، از طریق چندین استخر هدایت می‌شوند. برخی از پلتفرم‌ها ترید را در یک مورد بسته‌بندی می‌کنند، اما هزینه‌های تراکنش برای خدمات دیفای معمولا بالاتر است.

جالب است بدانید که با Camelot، مبادله بین رمزارزهای عجیب و غریب که در یک استخر نقدینگی نیستند، در یک تراکنش امکان‌پذیر است چون سیستم معاملات شما را از طریق استخرهای مختلف هدایت کرده و کارمزدها را از قبل محاسبه می‌کند. همچنین توکن دریافتی بسته به ساختار استخرهایی که از میان آن‌ها عبور می‌کند، گاهی کمی بیشتر یا کمتر از حد انتظار است. از سوی دیگر، Camelot تراکنش‌های ارزان و سریع در بلاک‌چین آربیتروم را تامین می‌کند.

خطرات سرمایه‌گذاری در Camelot

توکن کاملوت به کارمزدهای پلتفرم آن وابسته است که به نوبه خود با حجم معاملاتی که پردازش می‌کند، ارتباط دارد. از این رو، کاملوت باید یک سیستم مالی غیرمتمرکز اصلی در فناوری بلاک‌چین آربیتروم باقی بماند تا حجم معاملات بالایی را دریافت کرده و سرمایه‌گذاران را با بازدهی جذاب حفظ کند.

کاملوت (Camelot) یک صرافی غیرمتمرکز قابل ترکیب در شبکه آربیتروم است

۶. CRV؛ ارزان‌ترین بازارساز خودکار

Curve یک بازارساز خودکار محبوب (AMM) شمرده می‌شود که به دلیل افت کم و استخرهای نقدینگی بزرگ شناخته شده است. این پروژه به خوبی در فضای رمزنگاری دیفای ادغام شده و توسط موسسات و سایر پروتکل‌های DeFi از آن استفاده می‌شود.

چرا در Curve سرمایه‌گذاری کنیم؟

AMMها ترکیبی از استخرهای نقدینگی و الگوریتمی هستند که سوآپ بین توکن‌ها را در استخرهای مختلف خودکار می‌کند. یک استخر نقدینگی می‌تواند حاوی توکن‌های مختلفی باشد، اما اکثر آن‌ها در طول زمان دست‌خوش تغییراتی می‌شوند. باید توجه داشته باشید که این نوع استخرها مستعد افت هستند. این پدیده زمانی اتفاق می‌افتد که قیمتی که معامله با آن انجام می‌شود از آنچه معامله‌گر مشخص کرده، منحرف می‌شود.

الگوریتم منحصربه‌فرد Curve، افت را تا حد امکان کاهش داده و به کاربران اجازه می‌دهد تا معاملات سرمایه‌گذاری دیفای را با قیمت دل‌خواه در طول معاملات بازار انجام دهند. به همین دلیل، سرمایه‌گذاران مایل به استفاده از پلتفرمی هستند که به نوبه خود ارائه‌دهندگان نقدینگی را جذب می‌کند.

خطرات سرمایه‌گذاری در Curve

ساختار Curve به کاربران سایت دیفای اجازه می‌دهد تا برای تعیین پاداش استخرها، رای دهند. به این ترتیب، موقعیت‌هایی ممکن است ایجاد شود که بازیکنان مختلف CRV (توکن بومی پلتفرم) را جمع‌آوری کرده تا میزان پاداش استخرها مشخص شود. این مسئله می‌تواند به تمرکز قدرت منجر شود.

۷. UNI؛ بهترین صرافی غیرمتمرکز

یونی‌سواپ (Uniswap) یک صرافی غیرمتمرکز و AMM است که در زمان رونمایی، عصر جدیدی از مبادلات غیرمتمرکز را آغاز کرد. علاوه‌بر این‌که یکی از اولین دکس‌ها در فضای دیفای به حساب می‌آید، همچنان یکی از برنامه‌های پیشرو در این حوزه است. این سایت دیفای به گسترش کاربردهای خود و شبکه‌های فناوری بلاک‌چین که روی آن کار می‌کند، ادامه داده و خدمات خود را گسترش می‌دهد.

چرا در Uniswap سرمایه‌گذاری کنیم؟

یونی‌سواپ چهارمین برنامه بزرگ دیفای با دارایی خارجی ترکیبی از شش زنجیره‌ای است که در آن فعالیت می کند؛ یعنی اتریوم، پالیگان، اربیتروم، آپتیمیسم، سلو و زنجیره هوشمند بایننس. جالب است بدانید این صرافی رمزارز دیفای، برای مبادله بین ارزهای دیجیتال مختلف برای پروژه‌های بزرگ و جدید دیفای، متقاضی دارد. یونی سواپ بیش از ۲۰۰ توکن و دارایی دیجیتال را از شش زنجیره‌ای که در بازار کریپتو کار می‌کنند، فهرست کرده است.

ریسک‌های سرمایه‌گذاری در Uniswap

یونی سواپ تنها در هفت شبکه بلاک‌چین از جمله آوالانچ، اتریوم، پالیگان، آربیتروم، آپتیمیسم، سلو و زنجیره هوشمند بایننس در دسترس است. این در حالی است که پلتفرم‌های دیگری هستند که در زنجیره‌های بیشتری فعالیت می‌کنند.

پیشنهاد خواندنی: پنکیک سواپ با یونی سواپ و صرافی‌های دیگر چه تفاوتی دارد؟

uniswap برای مبادله بین ارزهای دیجیتال مختلف برای پروژه‌های بزرگ و جدید دیفای، متقاضی دارد

۸. SYN؛ بهترین پل زنجیره‌ای

سیناپس (Synapse) یک پروتکل ارتباطی متقابل زنجیره‌ای است که به بلاک‌چین‌های مختلف اجازه می‌دهد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و دارایی‌ها را ارسال کنند. این پروژه یکی از بهترین راه‌حل‌های DeFi شمرده می‌شود. 

با کمک سیناپس، برای حل برخی مشکلات قابلیت همکاری وجود دارد و این پلتفرم به افراد امکان می‌دهد به راحتی دارایی‌های رمزنگاری شده را بین زنجیره‌ها جابه‌جا کنند. جالب است بدانید سیناپس یکی از پروتکل‌های محبوب و قابل اعتماد برای ارسال توکن بین بلاک‌چین به حساب می‌آید. 

چرا در Synapse سرمایه‌گذاری کنیم؟

سیناپس یکی از راه‌حل‌های زنجیره‌ای ارزان و سریع است. پل‌های زنجیره‌ای متقاطع هنوز یک زیرساخت ضروری برای تامین مالی غیرمتمرکز محسوب می‌شوند و اکنون که قابلیت همکاری به مرکز صنعت می‌رود، این ضرورت بیشتر می‌شود. این پروژه دیفای همچنین پاداش‌هایی را به منظور واریز توکن‌ها برای کمک به تسهیل پل بین زنجیره‌ای، به کاربران خود ارائه می‌دهد. از سوی دیگر،استخرهای نقدینگی سیناپس برای برخی از استخرها بازدهی تا ۱۵ درصد را ارائه می‌دهند.

ریسک سرمایه‌گذاری در Synapse

این سایت دیفای به دلیل نوسانات بازار، ریسک نقدینگی، عدم قطعیت نظارتی و وابستگی به قرارداد هوشمند، دارای نقاط ضعف متعددی است. سرمایه‌گذار باید هنگام قرار دادن سرمایه‌ی خود در سیناپس، به این موارد دقت کند.

۹. PENDLE؛ بهترین بستر مدیریت عملکرد

پندل (Pendle) یک پلتفرم مدیریت بازده است که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد، توکن‌های بازده را که توسط دو توکن مختلف نمایش داده می‌شود، به بازده و سود خود تقسیم کنند. این توکن‌های دیفای می‌توانند در استراتژی‌های مختلف این بستر استفاده شوند. در حالی که پندل می‌تواند برای برخی افراد کمی پیچیده باشد، به طور اساسی یک نسخه رمزنگاری غیرمتمرکز از بازار مشتقات نرخ بهره ایجاد می‌کند و به تمامی افراد در هر نقطه از چشم‌انداز DeFi دسترسی دارد.

چرا در Pendle سرمایه‌گذاری کنیم؟

برای کاربر تازه‌کار، پندل راهی برای خرید دارایی‌های رمزنگاری مانند ETH و USDT با کاهش قیمت فعلی بازار با حذف ویژگی‌های سود توکن است. کاربران پیشرفته‌تر می‌توانند از آن برای بهره‌مندی از افزایش نرخ بهره و ایجاد استراتژی‌هایی در اطراف نرخ بهره استفاده کنند؛ درست مانند امور مالی سنتی.

ریسک سرمایه‌گذاری در Pendle

کاربرانی که پیچیدگی‌های بازار مشتقات نرخ بهره را درک نمی‌کنند، امکان دارد هنگام استفاده از سایت دیفای پندل، متحمل ضرر شوند.

pendle راهی برای خرید دارایی‌های رمزنگاری مانند ETH و USDT با کاهش قیمت فعلی بازار با حذف ویژگی‌های سود توکن است.

۱۰. RDNT؛ بهترین پلتفرم وام‌دهی متقابل

رادیانت کپیتال (Radiant) یک پروتکل بازار پول متقابل زنجیره‌ای است که به علاقه‌مندان ارزهای دیجیتال اجازه می‌دهد دارایی‌های رمزنگاری شده را در شبکه‌های مختلف بلاک‌چین قرض گرفته و وام دهند. کاربران می‌توانند توکن‌ها را به صورت بومی از دیگر بلاک‌چین‌ها پل بزنند و از آن‌ها به عنوان وثیقه برای وام‌ها استفاده کنند. همچنین این امکان وجود دارد تا این توکن‌ها را به‌عنوان سرمایه برای کسب سود سالانه، عرضه کنند.

چرا در Radiant سرمایه‌گذاری کنیم؟

Radiant ویژگی‌هایی را پیاده‌سازی کرده که توکن آن را بهبود می‌بخشد. کاربرانی که هر مقدار از توکن‌های RDNT را که بیش از ۵ درصد از کل سپرده‌شان است قفل می‌کنند، پاداش‌های بیشتری در عرضه APY (بازدهی درصدی سالانه) و همچنین سهمی از دستمزدهای پلتفرم دریافت می‌کنند.

ریسک سرمایه‌گذاری در Radiant

رادیانت تنها پلتفرم وام دهی که بر فناوری تعامل‌پذیر اجرا می‌شود، نیست. از طرفی دیگر، با نزدیک شدن صنعت به سمت دستیابی به قابلیت همکاری، این پلتفرم برای داشتن جایگاه بهترین پروژه دیفای با رقابت سختی روبه‌رو خواهد شد.

پیشنهاد خواندنی: وام ارز دیجیتال یا وام کریپتو چیست؟

مزایای DeFi برای فرصت سرمایه‌گذاری فوق‌العاده

  • بازده بالقوه: بهترین توکن‌های دیفای می‌توانند با استفاده‌ی بیشتر و گذشت زمان، ارزش بیشتری پیدا کنند.
  • استراتژی‌های سرمایه‌گذاری سودآور: بهترین پروژه‌های DeFi به تنهایی می‌توانند سودآوری داشته باشند. به عنوان مثال، لیدو (Lido) یک پاداش ۴ درصدی در اتریوم ارائه کرده و در عین حال LSD‌هایی را عرضه می‌کند که می‌توانند در سایر پروژه‌های دیفای برای کسب بازده استفاده شوند.
  • پتانسیل رشد: همان‌طور که این پروژه‌ها کاربران را با ارائه دسترسی به خدمات مالی جمع‌آوری می‌کند، به ارزش آن‌ها اضافه می‌شود.

آیا خطری در مورد پروژه‌های دیفای وجود دارد؟

  • توکن‌میکس منفی: توکن‌میکس اصطلاحی است که اقتصاد یک توکن را در برمی‌گیرد. برخی از پروژه‌ها توکن‌های بسیار زیادی را عرضه می‌کنند که ارزش آن‌ها را در صنعت DeFi کاهش می‌دهد.
  • مکانیک تورمی: زمانی که انتشار توکن‌ها از تقاضای دیفای پیشی می‌گیرد، تورم ایجاد می‌شود. این اتفاق برای پروژه‌هایی که بازدهی را در توکن‌های اصلی خود می‌پردازند، پیش می‌آید. کاربرانی تمایل به فروش این توکن‌ها دارند که فشار فروش دائمی ایجاد می‌کند و اغلب قیمت‌ها را در طول زمان به صفر می‌رساند.
  • خطر قراردادهای هوشمند: زمانی که مهاجمان نقطه ضعفی در ساختار قرارداد هوشمند پیدا کنند، حتی بهترین پروژه های دیفای هم از خطر هک در امان نخواهند بود.

آیا پروژه‌های DeFi ایمن هستند؟

بسیاری از بهترین پروژه های دیفای به اندازه قراردادهای هوشمندشان امن هستد و توکنومیک آن‌ها قوی به شمار می‌رود؛ همچنین، اقتصاد داخلی آن‌ها سالم بوده و اعتبار خوبی در بین مردم دارند. بسیاری از عواملی که به امنیت پروتکل ارتباط دارند، توسط توسعه‌دهندگانی قابل اعتماد و کاربلد ایجاد شده‌‍اند. از سوی دیگر، پروژه‌های خوب طراحی‌شده در حوزه‌ی دیفای، دارای اقتصاد و مکانیک داخلی مناسبی هستند که در آن همه شرکت‌کنندگان از خدمات خوبی بهره‌مند می‌شوند.

حرف آخر

در حال حاضر مفهوم دیفای در فضای بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال مسیر قابل توجهی را طی می‌کند و آینده‌ی روشنی برای آن پیش‌بینی می‌شود. شناخت بهترین پروژه های دیفای با کمک صرافی رمزینکس، می‌تواند مسیر را در رابطه با انواع سرمایه‌گذاری‌ها و تحلیل‌ها هموار کند و درکی بهتر از این خدمات به ما بدهد. 

همچنین اطلاع از قیمت‌ لحظه‌‌ای ارزهای دیجیتال یکی از خدماتی است که می‌توانید به واسطه‌ی رمزینکس آن را در اختیار داشته باشید.