اگر چشمان خود را ببندیم و ۱۰ سال به عقب برگردیم تا بازار ارزهای دیجیتال را در آن زمان بررسی کنیم، می‌بینیم که تنوع پروژه‌ها در آن زمان بسیار کم بود و دارایی‌های دیجیتال محدودی برای سرمایه‌گذاری وجود داشت. حتی شاید چند سال پیش، بسیاری از افراد بازار ارزهای دیجیتال را برای سرمایه‌گذاری معتبر نمی‌دانستند؛ اما در حال حاضر اوضاع کمی فرق می‌کند. امروزه پروژه‌ها و نوآوری‌های زیادی در فضای بلاک‌چین و در قالب ارز دیجیتال وجود دارند که توانسته‌اند از رشد و محبوبیت زیادی در سال‌های اخیر برخوردار شوند. یکی از اصلی‌ترینِ این حوزه‌ها در بازار کریپتو، دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز است؛ در این مطلب از رمزینکس قصد داریم صفر تا صد سرمایه گذاری در دیفای را بررسی کنیم. در ادامه با ما همراه باشید. 

دیفای (DeFi) چیست؟

لازمه سرمایه‌گذاری روی هر دارایی، درک اولیه مفهوم و کاربرد آن است و بدین منظور، قبل از پرداختن به مبحث سرمایه‌گذاری در دیفای، نیاز است تا با مفهوم آن آشنا باشید. به‌طور کلی، (DeFi) مخفف عبارت Decentralized Finance است که در فارسی معنای امور مالی غیرمتمرکز می‌دهد. همان‌طور که از نام این مفهوم پیداست، دیفای تلاش می‎کند تا بستری غیرمتمرکز و مناسب را برای فعالیت‌های مالی مانند انتقال پول یا خرید و فروش دارایی به افراد ارائه دهد. 

به عنوان مثال، یک صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز بخشی از حوزه دیفای است که در آن افراد می‌توانند بدون وابستگی به نهاد دولتی و همچنین بدون نیاز به احراز هویت، در آن به خرید و فروش ارزهای دیجیتال مختلف بپردازند. 

همین حالا با خرید دوج‌کوین شروع کن!

چرا دیفای مهم است؟

شاید تا به اینجای کار برای شما این سوال ایجاد شده باشد که فراهم کردن بستر مالی غیرمتمرکز برای افراد چه کمکی به آن‌ها می‌کند و چرا مهم است؟ بگذارید این موضوع را با ذکر یک مثال برای شما توضیح دهیم. 

تصور کنید که شما در ایران، قصد دارید تا از بانک یک وام دریافت کنید. همچنین می‌دانید که بانک یک نهاد متمرکز است و فرایند دریافت وام شامل فعالیت‌های مالیاتی و محاسباتی است و حداقل یک هفته و حتی یک‌ماه طول می‌کشد. علاوه بر این، شما نیاز دارید تا برای دریافت این وام، تمامی مدارک هویتی لازم را به بانک ارائه دهید. 

حال تصور کنید که به کمک یک فناوری و سیستم، برای دریافت وام وابسته به یک نهاد دولتی نیستید و می‌توانید این فرایند را در طی یک روز پیش ببرید. این فناوری همان دیفای است که با فراهم کردن بستری غیرمتمرکز برای امور مالی، فعالیت‌های مالی را سریع‌تر و آسان‌تر کرده و محدودیت آن را کاهش می‌دهد. 

دیفای یا امورمالی غیرمتمرکز موجب سریعتر شدن کارها در حوزه مالی میشود.

دیفای در چه حوزه‌هایی کاربرد دارد؟

به‌طور کلی، حوزه‌های مالی که دیفای در آن‌ها کاربرد دارد را می‌توان به موارد زیر تقسیم کرد: 

  • اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (مانند صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال) 
  • دریافت وام ارز دیجیتال 
  • ان‌اف‌تی (NFT)
  • درگاه‌های پرداخت دیجیتالی 
  • کشت سود (ییلد فارمینگ) 

راه‌های سرمایه‌گذاری در دیفای 

دیفای حوزه‌ای گسترده است و زیرمجموعه‌های زیادی را شامل می‌شود. با توجه به این موضوع، سرمایه‌گذاری در این حوزه نیز روش‌های مختلفی دارد. در این بخش به بررسی اصلی‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در دیفای خواهیم پرداخت.

  • خرید و فروش و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال دیفای 
  • استخراج نقدینگی (Liquidity Mining)
  • استیک (Staking)
  • کشت سود (Yield Farming)

خرید و فروش و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال دیفای 

در حال حاضر، در بازار کریپتو، ارزهای دیجیتال زیادی وجود دارند که در حوزه دیفای فعالیت می‌کنند و یکی از آسان‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در دیفای، خرید همین ارزهای دیجیتال است. البته توجه داشته باشید که این کار نیازمند تسلط به مباحثی از قبیل تحلیل تکنیکال، اقتصاد خرد و کلان و همچنین تحلیل فاندامنتال است و بهتر است بدون آگاهی انجام نشود. 

به عبارت دیگر، ممکن است تمامِ ارزهای دیجیتال دیفای، شما را به سود نرسانند و حتی با خرید آن‌ها با ضرر مواجه شوید. به همین دلیل است که باید با استفاده از دانش و مهارتِ خود، بهترین ارزهای دیجیتال دیفای را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید.

استخراج نقدینگی (Liquidity Mining)

روش استخراج نقدینگی که یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از دیفای است. در این روش، افراد به صرافی‌های غیرمتمرکز، نقدینگی ارائه می‌دهند و در ازای ارائه این نقدینگی، پاداش دریافت می‌کنند. توجه داشته باشید که این کار برای ادامه حیات صرافی‌های غیرمرکز به دلیل بازارسازی خودکارِ آن‌ها ضروری است. 

پیشنهاد خواندنی: لیکوئیدیتی چیست؟ مفهوم نقدینگی در ارزهای دیجیتال

استیک (Staking)

تا پیش از این، افراد برای حفظ ارزش پول خود، آن را در بانک‌ها می‌‌گذاشتند و به‌صورت ماهانه سود دریافت می‌کردند؛ اما در حال حاضر، شما این امکان را دارید تا ارزهای دیجیتال خود را در پلتفرم‌های دیفای به مدت مشخص شده‌ای نگهداری کرده و بدون نیاز به طی کردن فرایندهای اداری، سود ماهانه دریافت کنید. به این فعالیت استیکینگ یا سهام‌گذاری می‌گویند که در پلتفرم‌های مختلفی امکان‌پذیر است. 

کشت سود (Yield Farming)

یکی دیگر از رایج‌ترین راه‌های کسب درآمد از دیفای، کشت سود است. در این روش، شما هر مقدار از دارایی خود را که می‌خواهید، به استخرهای نقدینگی واریز می‌کنید و به‌صورت منفعلانه درآمد دارید. حال این فرایند چگونه انجام می‌شود؟

در فرایند کشت سود، پلتفرم‌های غیرمتمرکز از سرمایه واریزی شده برای وام‌دهی به افراد دیگر اقدام می‌کنند و بخشی از درآمد حاصل از این وام به شما اعطا خواهد شد. 

نکاتی برای سرمایه‌گذاری در دیفای 

درست است که دیفای حوزه بسیار جذابی و آینده‌‌داری محسوب می‌شود؛ اما اگر برخی از نکات سرمایه‌گذاری را در نظر نگیرید، ممکن است دیفای برای شما به حوزه‌ای غیرجذاب و آزار دهنده تبدیل شود. در بخش‌های بعدی، برخی از نکات مهم برای سرمایه‌گذاری در دیفای را بررسی خواهیم کرد. 

  1. مدیریت سرمایه و ریسک را فراموش نکنید.
  2. مباحث تحلیلی را در نظر بگیرید.  
  3. مراقب کلاهبرداری‌ها باشید. 
نکاتی برای سرمایه‌گذاری در دیفای 

مدیریت سرمایه و ریسک را فراموش نکنید

وقتی صحبت از سرمایه‌گذاری می‌شود، نمی‌توان از ریسک و مدیریت سرمایه صحبت نکرد. باید گفت سرمایه‌گذاری در هر حوزه‌ای، همزمان با جذابیت بالا، ریسک‌های زیادی را به همراه دارد. به همین دلیل، بهتر است تا برای سرمایه‌گذاری موفق در دیفای، از همان ابتدا مدیریت سرمایه و ریسک را در نظر بگیرید و تنها بخشی از سبد سرمایه‌گذاری را به این حوزه اختصاص دهید. 

مباحث تحلیلی را در نظر بگیرید  

چیزی که می‌تواند بیش از همه به شما برای موفقیت در سرمایه‌گذاری کمک کند، قدرت بالای تحلیل بازار است. شما می‌توانید این قدرت را با مطالعه درباره مباحثی مانند تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال و اقتصاد خرد و کلان به‌دست آورید. 

مراقب کلاهبرداری‌ها باشید 

یکی از خطرات بزرگی که در حوزه دیفای شما را تهدید می‌کند، کلاهبرداری‌های مالی با روش‌های مختلف مانند: هک کیف پول یا قرارداد هوشمند است. به همین دلیل، بهتر است تا جای ممکن از انجام فعالیت‌هایی که سرمایه شما را در خطر می‌اندازند، خودداری کنید. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به کلیک بر روی لینک‌های ناشناس یا اتصال کیف پول به پلتفرم‌های ناشناس اشاره کرد.

سرمایه‌گذاری در دیفای، خوب یا بد؟

در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال رمزینکس با ارائه راهنمایی کامل برای سرمایه‌گذاری در دیفای همراه شما بودیم. توجه داشته باشید که دیفای نوآوری بزرگی در حوزه فین‌تک محسوب می‌شود و می‌تواند با تسهیل فرایندهای مالی، این حوزه را با تغییرات بنیادی مواجه کند. 

با توجه به این موضوع، سرمایه‌گذاری در دیفای می‌تواند در بلندمدت برای شما سود خوبی را به همراه داشته باشد؛ اما یک حقیقت می‌گوید که تمامِ نوآوری‌ها با موفقیت‌های بزرگ مواجه نمی‌شوند و بهتر است تا ریسک سرمایه‌گذاری در این حوزه را نیز از پیش بپذیرید.