پنکیک سواپ (PancakeSwap) با یونی سواپ (UniSwap) و صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز دیگر تفاوت‌های اساسی دارد. این صرافی غیر متمرکز (DEX) که روی لاکچین BNB Chain کار می‌کند، قابلیت‌هایی به کاربران ارائه می‌دهد که در برخی موارد آن را نسبت به صرافی‌های دیگر به گزینه بهتری تبدیل می‌کند. به خاطر همین قابلیت‌ها، خرید ارز دیجیتال CAKE هم در بعصی مواقع گزینه بهتری برای سرمایه‌گذاری به نظر می‌رسد. در این مطلب با قابلیت‌های متنوع صرافی PancakeSwap و تفاوت آن با رقبای اصلی آشنا می‌شوید.

پنکیک سواپ (PancakeSwap) چیست؟

پنکیک سواپ یک صرافی غیر متمرکز یا همان DEX مبتنی بر بلاکچین BNB Chain است. این صرافی غیر متمرکز، قابلیت‌های متنوع سواپ کردن یا همان ترید کردن ارزهای دیجیتال را بدون نیاز به شرکت یا صرافی واسط به کاربران می‌دهد. همچنین امکان کسب درآمد از پنکیک سواپ و ارز دیجیتال CAKE هم آن را به گزینه بهتری نسبت به رقبا تبدیل می‌کند.

پنکیک سواپ مبتنی استاندارد BEP-20 توسعه داده شده است و از ارزهای دیجیتال مطابق با این استاندارد پشتیبانی می‌کند. این صرافی غیر متمرکز یکی از پرطرفدارترین سرویس‌های DeFi روی بلاکچین BNB Chain است. امکان کسب درآمد از سرویس‌های متنوع مثل استخرهای نقدینگی، استخرهای Syrup و قرعه‌کشی، موجب افزایش محبوبیت این صرافی در بین کاربران دنیای کریپتو شده است.

صرافی پنکیک سواپ برای چه کاربرانی مناسب است؟

پنکیک سواپ به خاطر اجرا شدن روی بلاکچین BNB Chain، نسبت به رقبایی که روی اتریوم توسعه داده‌ شده‌اند، جذابیت‌ها و قابلیت‌های بیشتری دارد. این صرافی همچنین به‌صورت غیر متمرکز کار می‌کند. درنتیجه برای کاربرانی که می‌خواهند بدون نیاز به واسطه، ارز دیجیتال بخرند و بفروشند، گزینه مناسبی است. نیاز نداشتن به شرکت یا صرافی واسطه یعنی کاربران برای استفاده از PancakeSwap نیازی هم به تایید هویت ندارد که باز هم گزینه‌ای جذاب برای برخی از کاربران خواهد بود.

تریدرهایی که می‌خواهند از صرافی غیر متمرکز استفاده کنند و کارمزد شبکه و تراکنش کمتری هم پرداخت کنند، صرافی PancakeSwap را به یونی سواپ و سوشی سواپ ترجیح می‌دهند. آن رقبا روی شبکه اتریوم کار می‌کنند که کارمزد تراکنش بالایی دارد. درحالیکه کارمزد شبکه در BNB Chain بسیار کمتر است. البته نسخه‌های جدید رقبای اتریومی هم با پشتیبانی از شبکه‌های لایه ۲ مثل پالیگان، کارمزد را در برخی از سرویس‌های خود به شدت کم کرده‌اند.

کاربرانی که می‌خواهند به جز ترید، از دارایی‌های خود سود ثابت هم داشته باشند، پنکیک سواپ را گزینه خوبی می‌دانند. در این صرافی می‌توانید ارز دیجیتال CAKE یا ارزهای دیگر قابل پشتیبانی در پروتکل BEP-20 را استیک کنید و درآمد ثابت یا پاداش کارمزد دریافت کنید.

مقایسه پنکیک سواپ با یونی سواپ

قابلیت‌های اصلی پنکیک سواپ

صرافی غیر متمرکز پنکیک سواپ قابلیت‌های متنوعی دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید:

  • ترید ساده یا سواپ: تبدیل کوین‌ها به هم یا خرید و فروش یا همان Swap، قابلیت اصلی پنکیک سواپ است. با این قابلیت می‌توانید یک کوین (مثلا BNB) را به کوین دیگر (مثلا CAKE) تبدیل کنید که همان نوعی خرید است. نکته مهم اینکه فقط کوین‌های موجود روی شبکه BNB Chain برای خرید و فروش پشتیبانی می‌شوند.
  • ییلد فارمینگ: کسب سود ثابت یا همان Yield Farming در پنکیک سواپ با استیک کردن توکن‌ها امکان‌پذیر است. شما می‌توانید جفت ارز دیجیتال مورد نظر خود را به استخرهای نقدینگی PancakeSwap واریز کنید و در ازای آن توکن از نوع LP بگیرید. این توکن‌ها را می‌توان در استخرهای دیگر استیک کرده و سود ثابت دریافت کرد. با استیک کردن ارز دیجیتال CAKE هم می‌توانید از Syrup Pools سود ثابت بگیرید.
  • قرعه‌کشی یا لاتاری: لاتاری (Lottery) یک گزینه جذاب دیگر در پنکیک سواپ است که امکان بردن جایزه از قرعه‌کشی‌ها را به کاربران می‌دهد. این لاتری‌ها در صرافی اطلاع‌رسانی می‌شوند و می‌توانید با پرداخت CAKE، بلیط شرکت در آن‌ها را بخرید و شانس خود را امتحان کنید. لاتری‌ها هم مثل مسابقه‌های بخت آزمایی دیگر هستند و برای برنده شدن تنها باید به شانس اکتفا کنید. البته هرچه بلیط بیشتری برای بخت‌آزمایی بخرید، شانی بیشتری خواهید داشد.
  • پیش‌بینی قیمت: در بخش Predictions صرافی می‌توانید قیمت آتی ارزهای دیجیتال را پیش‌بینی کرده و شانس خود را برای برنده شدن خزانه جایزه امتحان کنید. برای شرکت در پیش‌بینی‌ها هم باید مقداری از ارز مورد نظر را در استخر قفل کنید.
  • توکن‌های غیر مثلی یا NFT: پنکیک سواپ یک بخش خرید و فروش NFT هم دارد که آن را از رقبایی مثل یونی سواپ و سوشی سواپ متمایز می‌کند. مثل هر بازارچه NFT دیگر،‌ در اینجا هم می‌توانید توکن‌ها را جست‌وجو کرده و بخرید. ان‌اف‌تی‌ها در پنکیک سواپ روی همان شبکه BNB Chain مینت شده‌اند.
  • بازارچه بازی پنکیک سواپ که از جدیدترین سرویس‌های این صرافی است و قابلیت‌ها و زیرساخت‌های لازم برای توسعه و عرضه بازی‌های غیر متمرکز را به توسعه‌دهنده‌ها می‌دهد. گیمرهای علاقه‌مند به دنیای غیر متمرکز هم می‌توانند از این سرویس برای پیدا کردن جدیدترین بازی‌ها استفاده کنند.

مزیت پنکیک سواپ نسبت به صرافی‌های دیگر

صرافی پنکیک سواپ نسبت به صرافی‌های متمرکز که مزیت مشخصی دارد. در این صرافی خبری از یک شرکت متمرکز به‌عنوان پشتوانه نیست و درنتیجه چارچوب‌ها و محدودیت‌های آن صرافی‌ها را ندارد. البته این مزیت، در بعضی مواقع شاید برای کاربران چالش‌زا باشد چون تقریبا هیچ سازمان یا فردی، به‌عنوان پشتیبان کاربر وجود ندارد و درصورت ایجاد مشکل، نمی‌توان راه حل سریعی برای آن پیدا کرد.

پنکیک سواپ نسبت به صرافی‌های غیر متمرکز دیگر هم مزیت‌های زیادی دارد مثلا:

  • کارمزد پایین تراکنش
  • سرعت بالای تراکنش
  • کسب درآمد از سرویس‌های گوناگون
  • پشتیبانی از هزاران پروژه و توکن BNB Chain

جمع‌بندی

پنکیک سواپ برای کاربرانی که به‌دنبال یک صرافی غیر متمرکز و سریع هستند، یک گزینه مناسب محسوب می‌شود. این صرافی به خاطر بهره‌برداری از شبکه BNB Chain، نسبت به صرافی‌های مبتنی بر اتریوم سرعت بیشتر و کارمزد شبکه کمتری دارد. همچنین خرید ارز دیجیتال CAKE و استیک کردن آن در این صرافی می‌تواند برای کاربران با سود و درآمد مناسب همراه باشد. در مجموع، صرافی پنکیک سواپ نسبت به رقبای دیگر مثل یونی سواپ و سوشی سواپ، در برخی موارد مثل درآمدزایی و کسب سود و کارمزد تراکنش، گزینه بهتری به نظر می‌رسد.