قیمت بیت کوین روز چهارشنبه پس از تصمیم کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) برای حفظ نرخ بهره وجوه‌ی فدرال در محدوده فعلی بین ۵.۲۵ تا ۵.۵۰ درصد، نسبتاً باثبات ماند. این تصمیم مطابق با پیش بینی اکثر تحلیلگران بود و اولین توقف افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۲۴ را رقم زد.

بانک مرکزی ایالات متحده در بیانیه ای اعلام کرد:

«به منظور حمایت از اهداف خود، کمیته تصمیم گرفت محدوده هدف برای نرخ بهره وجوه‌ی فدرال را در سطح ۵.۲۵ تا ۵.۵۰ درصد حفظ نماید.»

در رابطه با امکان کاهش نرخ بهره، فدرال رزرو اعلام کرد: «تا زمانی که اطمینان بیشتری از حرکت پایدار تورم به سمت ۲ درصد حاصل نشود، کاهش محدوده هدف نرخ بهره را مناسب نمی داند.»

ابهامات در چشم انداز اقتصادی

بیانیه کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) با اشاره به ابهامات موجود در چشم انداز اقتصادی، بر تداوم حساسیت این کمیته نسبت به ریسک های تورمی تاکید کرد. با این حال، در این بیانیه آمده است که «رشد اشتغال قوی باقی مانده است، نرخ بیکاری همچنان پایین است و تورم طی سال گذشته کاهش یافته اما همچنان در سطح بالایی قرار دارد.»

«کمیته در بلندمدت به دنبال دستیابی به حداکثر اشتغال و تورم ۲ درصدی است. کمیته بر این باور است که ریسک های مرتبط با دستیابی به اهداف اشتغال و تورم، در حال رسیدن به تعادل بهتری هستند.»

بر اساس ابزارِ «چشم انداز فدرال رزرو CME»، بازار اکنون انتظار دارد که حداقل یک کاهش نرخ بهره تا نشست ۱۰ مرداد کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) صورت گیرد و نرخ بهره تا پایان سال ۲۰۲۴ حدود ۵۰ تا ۱۰۰ واحد پایه کاهش یابد.

بزرگترین ارز دیجیتال جهان از نظر ارزش کل بازار، بر اساس صفحه‌ی قیمت «The Block» در زمان نگارش این متن، با افزایش اندک ۰.۴ درصدی طی ۲۴ ساعت گذشته به قیمت ۶۴,۵۶۴ دلار رسیده است.

با وجود سکون نسبی قیمت در حال حاضر، زک پاندل، مدیر تحقیقات گری‌اسکیل، شرایط آتی را پیش‌بینی می‌کند که می‌تواند از قیمت بیت کوین حمایت کند. پاندل در یادداشتی برای «The Block» گفت:

«اگر سناریوی اصلی همچنان کاهش نرخ بهره باشد، چشم انداز ارزهای دیجیتال همچنان مطلوب به نظر می رسد. فرود نرم اقتصاد، کاهش نرخ بهره‌ی فدرال رزرو و یک انتخابات ریاست جمهوری پرچالش، می توانند زمینه‌ساز پشتوانه‌ی کلان حمایتی برای بیت کوین باشند.»

رئیس بخش بازارهای «YouHodler»، روسلان لینخا، با اشاره به اصلاح اخیر به عنوان دوره «تنفس» دارایی دیجیتال پیش از سخنرانی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در روز جاری، پیش بینی کرد که قیمت بیت کوین همچنان روند صعودی بلندمدت خود را حفظ خواهد کرد.

«ممکن است برای مدتی شاهد تثبیت قیمت باشیم، به علاوه یا منهای ۱۰,۰۰۰ دلار از سطوح فعلی، قبل از اینکه افزایش قیمت بعدی به بالاترین رکورد تاریخی جدید برسد. بنابراین، اکنون فرصت دیگری برای سرمایه‌گذاران بلندمدت است تا موقعیت بلندمدت خود را تقویت نمایند.»

روسلان لینخا

منبع: The Block