ریزش بیت‌کوین و کاهش نرخ بهره‌گیری در بازارهای آتی - مجله رمزینکس

کاهش نرخ بهره‌گیری در بازار آتی ارزهای دیجیتال پس از عقب‌نشینی قابل توجه بیت‌کوین

کاهش ناگهانی قیمت بیت‌کوین و تاثیر آن بر نرخ بهره‌گیری بازارهای آتی.
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲

کاهش ناگهانی قیمت بیت‌کوین (BTC) از سطوح اوج قیمتی اخیر، منجر به خروج اهرم (لوریج) اضافی از بازار و عادی‌سازی نرخ‌های بهره‌گیری در بازار قراردادهای آتی دائمی دارایی‌های دیجیتال شده است.

ارز دیجیتال پیشرو بر اساس ارزش بازار، پس از دستیابی به بالاترین سطح قیمتی خود در تاریخ یعنی بیش از ۶۹ هزار دلار، با اصلاحی ۱۰ درصدی به ۵۹ هزار و ۷۰۰ دلار سقوط کرد. این اصلاح قیمت منجر به لیکوئید شدن اجباری یک میلیارد دلار از موقعیت‌های اهرمی‌شده در بازار آتی دائمی دارایی‌های دیجیتال گردید.

شاخص CoinDesk 20 (CD20) که به‌عنوان معیاری برای سنجش کل بازار عمل می‌کند، روز سه‌شنبه با صعود به ۲,۶۲۷ دلار، رکورد جدیدی ثبت کرد اما از آن زمان تاکنون به ۲,۴۹۶ دلار عقب‌نشینی کرده است.

نرخ‌های بهره‌گیری سالانه (هزینه‌ی نگه‌داشتن موقعیت‌های اهرمی‌شده در قراردادهای آتی دائمی مرتبط با ۲۵ ارز دیجیتال برتر) از آن زمان با کاهش قابل توجهی نسبت به ارقام سه رقمی مشاهده‌شده چند روز پیش، به کمتر از ۲۰ درصد بازگشته‌اند.

به عبارت دیگر، پس از داغ شدن بازار قراردادهای آتی دائمی ارزهای دیجیتال، هم‌اکنون شاهد خروج از اهرم و کاهش نرخ بهره‌گیری هستیم؛ این امر می‌تواند زمینه‌ای را برای یک حرکت باثبات‌تر به سمت سطوح قیمتی جدید فراهم نماید.

در اوایل این هفته و همزمان با افزایش قابل توجه قیمت بیت‌کوین، نرخ‌های بهره‌گیری از مرز ۱۰۰ درصد فراتر رفتند، زیرا سرمایه‌گذاران با اشتیاق بالا و با هدف کسب حداکثر سود، از محصولات اهرمی استفاده می‌کردند.

صرافی‌ها از مکانیزم نرخ بهره‌گیری برای حفظ همبستگی قیمت قراردادهای آتی دائمی با قیمت لحظه‌ای (اسپات) استفاده می‌کنند. نرخ بهره‌گیری مثبت نشان‌دهنده‌ی معامله‌ی قراردادهای آتی دائمی با قیمتی بالاتر از قیمت لحظه‌ای است و بیانگر افزایش تقاضا برای معاملات صعودی می‌باشد. بنابراین، نرخ بهره‌گیری بالا همانطور که در اوایل این هفته مشاهده شد، نشان‌دهنده‌ی خوش‌بینی بیش از حد بوده و اغلب در اوج‌های موقت بازار به چشم می‌خورد.

نموداری که توسط Velo Data ارائه شده است، نشان می‌دهد که نرخ بهره‌گیری برای ۲۵ ارز دیجیتال برتر طی هفته گذشته از مقادیر اندکی مثبت تا مقادیر بسیار بالا (حتی تا ۱۵۰ درصد یا بیشتر) در نوسان بوده است.

آخرین نرخ ثبت‌شده برای اکثر ارزها، کمتر از ۲۰ درصد است.

جان گلاور، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در Ledn، بر این باور است که بازار ممکن است در هفته‌های آینده به روند کاهش اهرم (deleverage) خود ادامه دهد و این امر، به طور بالقوه می‌تواند قیمت بیت‌کوین را به محدوده ۴۰ هزار دلار بازگرداند.

«احساس سرخوشی و هیجان ناشی از افزایش اخیر قیمت بیت‌کوین، به شدت یادآور آخرین باری است که در محدوده‌ی ۶۵ هزار دلار معامله می‌شدیم. در حالی که بسیاری از تحلیلگران به نقش بازیگران مخرب در بازار و سقوط قیمتی پس از نوامبر ۲۰۲۱ (و همچنین پس از آوریل ۲۰۲۱) اشاره می‌کنند، من معتقدم هرچند این سقوط ممکن است توسط این بازیگران آغاز شده باشد، اما دلیل اصلی آن، اهرم بیش ‌از حد بالای سرمایه‌گذاران و انتظارات غیرواقعی آن‌ها برای یک روند صعودی مستقیم به سمت ۱۰۰ هزار دلار بوده است.»

جان گلاور

آقای گلاور افزود: «به عقیده‌ی من، ما دوباره در همان موقعیت قرار داریم و شاهد اصلاح قیمت به محدوده میانی تا پایین ۴۰ هزار دلار در هفته‌های آینده خواهیم بود. در اوج بازار، همواره همه‌چیز صعودی به نظر می‌رسد.»

منبع: CoinDesk

هومن شالچی
درباره هومن شالچی
فارغ‌التحصیل رشته‌ی MBA گرایش مارکتینگ از دانشگاه خوارزمی تهران. بیش از ۷ سال سابقه‌ی کار در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و سئو و تولید محتوا. علاقه‌مند و فعال در حوزه کریپتو و دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری و دنبال‌کننده ترندهای روز بازار رمزارز مانند آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید