از زمان راه‌اندازی ارز دیجیتال بیت کوین، بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر نیز ظهور کرده‌اند. لایت کوین (LTC) یکی از این موارد است که در واقع نوعی آلت کوین است. اگرچه لایت کوین از بیت کوین توسعه یافته است و شباهت‌هایی در نحوه عملکرد با آن دارد، اما تفاوت‌های مهمی بین آن‌ها وجود دارد که اگر از آن‌ها آگاه باشید، می‌تواند بر تصمیم شما در خرید این ارزها یا سرمایه گذاری روی هر آن‌ها تاثیر بگذارد.

معرفی کوتاهی بر Bitcoin

بیت کوین که در سال ۲۰۰۹ راه‌اندازی شد، اولین ارز دیجیتال بود و بر روی یک سیستم غیر متمرکز عمل می‌کند و از قدرت محاسباتی خود استفاده می‌کند تا از امنیت و صحت سیستم ثبت سوابق مرکزی خود، معروف به بلاک چین اطمینان حاصل کند.

بیت کوین دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است، از جمله:

۱. اثبات کار: Proof-of-work سیستمی است که بیت کوین برای تایید تراکنش‌ها و افزودن بلاک‌های جدید به بلاک چین خود از آن استفاده می‌کند. این سیستم امنیت و یکپارچگی شبکه بلاک چین را تضمین می‌کند.

۲. SHA-256: روش خاصی است که بیت کوین برای ایمن سازی بلاک چین خود از آن استفاده می‌کند. هر ورودی را به یک خروجی رمزگذاری شده با اندازه ثابت تبدیل می‌کند و امنیت داده‌های بلاک چین را فراهم می‌کند.

بیت کوین و لایت کوین و تصویر دلار

معرفی کوتاهی بر Litecoin

لایت کوین که در سال ۲۰۱۱ توسط مهندس سابق گوگل چارلی لی ایجاد شد، به عنوان یک نسخه سبک‌تر از بیت کوین در انجمن بیت کوین معرفی شد. لایت کوین بر اساس آنچه تیم سازنده آن معتقد بودند که بیت کوین در روزهای ابتدایی آن نقاط قوت بود، چندین ویژگی مشترک با بیت کوین دارد. با این حال، لایت کوین همچنین به دنبال بهبود جنبه‌های خاص پرداخت غیر متمرکز است.

بیشتر بخوانید: با چارلی لی خالق لایت کوین آشنا شوید

تفاوت‌های کلیدی بیت کوین و لایت کوین

مهم ترین تفاوت لایت کوین و بیت کوین، عملکرد hashing آن‌هاست. همانطور که قبلا ذکر شد، بیت کوین از SHA-256 استفاده می‌کند که بسیار سریع در ALU واحدهای پردازش گرافیکی و ماشین‌های تخصصی پردازش می‌شود.

۱. الگوریتم رمزگذاری

بیت کوین و لایت کوین هر دو ارزهای رمزنگاری شده شناخته شده‌ای هستند، اما تفاوت‌های مشخصی هم دارند:

بیت کوین از الگوریتم رمزگذاری SHA-256 استفاده می‌کند و پیچیدگی و همچنین امنیت بالایی دارد. از سوی دیگر، لایت کوین از Scrypt استفاده می‌کند. Scrypt الگوریتمی متفاوت است که پیچیدگی کمتری دارد اما به حافظه بیشتری نیاز دارد و همین امر باعث می‌شود که لایت کوین برای ماینرها دسترس‌تر باشد، چرا با کامپیوترهای ساده هم قابل ماین شدن است.

۲. مکانیسم اجماع اثبات کار

هر دو از یک سیستم اثبات کار برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و اضافه کردن بلوک‌های جدید به بلاک چین خود استفاده می‌کنند. با این حال، با توجه به الگوریتم‌های مختلف مورد استفاده، روند آن کمی بین این دو ارز دیجیتال متفاوت است.

۳. تولید کوین

لایت کوین می‌تواند کوین‌های بیشتری نسبت به بیت کوین تولید کند. حداکثر تعداد بیت کوینی که می‌توان استخراج کرد ۲۱ میلیون است، در حالی که لایت کوین محدودیت بالاتری تا ۸۴ میلیون کوین دارد.

۴. سرمایه گذاری در بازار

بیت کوین در مقایسه با لایت کوین دارای ارزش بازار بالاتری است که نشان دهنده تقاضا و ارزش بالاتر آن در بازار است.

محبوبیت و تقاضای بالای بیت کوین منجر به افزایش نرخ ارز و ارزش آن شده است. لایت کوین با عرضه بیشتر و تقاضای کمتر، ظرفیت بازار کمتری دارد.

۵. خاستگاه و توسعه

بیت کوین در سال ۲۰۰۹ معرفی شد، اولین ارز دیجیتال بود. بیت کوین غیرمتمرکز است و برای حفظ بلاکچین خود به قدرت محاسباتی جامعه متکی است.

لایت کوین در سال ۲۰۱۱ توسط چارلی لی، مهندس سابق گوگل ایجاد شد، لایت کوین به عنوان یک نسخه سبک‌تر از بیت کوین طراحی شد و هدف آن پرداختن به برخی از مسائل مانند متمرکز سازی بود.

لوگوی بیت کوین در کنار لایت کوین

۶. سرعت تراکنش‌ها

کاربران با خرید لایت کوین (LTC) تراکنش‌ها را عموما سریع‌تر از بیت کوین تجربه می‌کنند. میانگین زمان تایید تراکنش لایت کوین در مقایسه با ۹ دقیقه بیت کوین حدود ۲.۵ دقیقه است. این امر به دلیل تفاوت در زمان تولید بلوک در شبکه‌های مربوطه است.

۱۰. چشم انداز آینده

آینده بیت کوین و لایت کوین به عوامل مختلفی مانند احساسات معامله‌گران، تغییرات نظارتی و پیشرفت‌های تکنولوژیکی بستگی دارد.

۱۱. سرمایه گذاری و استفاده

هر دو ارز دیجیتال به عنوان وسیله‌ای برای پرداخت و سرمایه‌گذاری عمل می‌کنند. انتخاب بین خرید لایت کوین یا خرید بیت کوین به اهداف فردی، ترجیحات برای سرعت تراکنش، ارزش و استراتژی‌های سرمایه گذاری بستگی دارد.

مقایسه ویژگی‌های کلیدی بیت کوین و لایت کوین

ویژگی‌های منحصر به فرد بیت کوین همانطور که گفتیم، مکانیسم اثبات کار و رمزگذاری SHA-256 هستند، که باعث افزایش امنیت و همینطور افزایش ارزش آن می‌شود.

در حالی که لایت کوین از اثبات کار نیز استفاده می‌کند، الگوریتم Scrypt لایت کوین انرژی کمتری مصرف می‌کند و به همین دلیل لایت کوین ضربه کمتری به محیط زیست می‌زند.

چرا لایت کوین ارزان‌تر است؟

قیمت پایین‌تر لایت‌کوین در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال عمدتاً به این دلیل است که سکه‌های بیشتری در دسترس است اما تقاضای کمتری وجود دارد. ارزش یک ارز اغلب به این بستگی دارد که مردم چقدر آن را می‌خواهند. اگر مردم ارز را ارزشمند و مفید برای خرید کالا ببینند، ارزش آن بالا می‌رود. در حال حاضر، بیت کوین توسط مصرف کنندگان و سرمایه گذاران ارزشمندتر دیده می‌شود، به همین دلیل است که قیمت بالاتری دارد.

به طور خلاصه، در حالی که بیت کوین محبوب ترین و با ارزش ترین ارز دیجیتال باقی مانده است، لایت کوین مزایایی مانند تراکنش های سریع تر و محدودیت سکه بالاتر را ارائه می دهد. انتخاب بین آنها به ترجیحات فردی و استراتژی های سرمایه گذاری بستگی دارد.