دوج کوین نوعی میم کوین است که به طور تصادفی به دنیای ارزهای دیجیتال راه پیدا کرد. این ارز به صورت منبع باز و همتا به همتا است که از شبکه بلاک‌چین برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده می‌کند. دوج‌کوین، کاربران و اجتماع بسیار وفاداری دارد و به همین خاطر در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته است. در ادامه قصد داریم تا با استخراج آن بیشتر آشنا شویم.

شیوه استخراج دوج کوین چگونه است؟

استخراج ارز دیجیتال به فرآیندی گفته می‌شود که در آن استخراج کنندگان در ازای حل معادلات رمزنگاری، پاداش دریافت می‌کنند و پاداش‌‌ها معمولا به شکل پول و ارز دیجیتال ارائه می‌شوند. برای درک بهتر این موضوع ابتدا نگاهی به شیوه استخراج بیت‌کوین می‌اندازیم.

پیش از این نیز اشاره کردیم که بیت‌کوین روی بلاک‌چین اجرا می‌شود و هر بلاک از این زنجیره با اطلاعات بیت‌کوین پر می‌شود تا حجم اطلاعات به یک مگابایت برسد. در مرحله بعد ماینر وظیفه دارد که درستی و صحت هر بلاک را تایید کند. وظیفه اصلی ماینر در حل کردن الگوریتم‌های سخت و پیچیده هر بلاک است. در ازای این کار به عنوان پاداش، کارمزد تراکنش‌ و BTC دریافت می‌کنند.

درواقع در این فرآیند ماینرهایی که تجهیزات سخت‌افزاری قوی‌تری دارند، پاداش بیشتری دریافت می‌کنند. داشتن یک سیستم قوی، قدرت محاسباتی بسیار زیادی را در اختیار ماینرها قرار می‌دهد اما سیستم ضعیف، سرعت و کارایی استخراج کننده را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد.

دوج‌کوین فورکی از بیت‌کوین است که با آن چند تفاوت اساسی در کد منبع دارد؛ با این حال فرآیند استخراج آن‌ها مشابه یکدیگر است. این ارز نیز مانند بیت‌کوین نوعی شبکه غیرمتمرکز است که شبکه بلاک‌چین آن توسط گره‌های مختلفی نگهداری می‌شود. طبق این ساختار، توزیع سکه‌ها به صورت غیرمتمرکز بوده و استخراج آن توسط ماینرها صورت می‌گیرد.

درواقع ماینرها با استخراج سکه به رشد شبکه کمک می‌کنند و همانطور که گفتیم در ازای آن پاداش دریافت می‌کنند. لغت ماینینگ از استخراج فلزات گرانبها از معدن گرفته شده است؛ چرا که در فرآیند استخراج کوین نیز، انرژی و تجهیزات سنگینی به کار گرفته می‌شوند. تمامی سیستم‌های کامپیوتری و پردازنده‌ها برای حل معادلات ریاضی و الگوریتم‌ها در رقابت با یکدیگر قرار می‌گیرند. هر ماینری که موفق به حل معما شود، بلاک جدیدی را به بلاک‌چین اضافه کرده و پاداش بلاک را دریافت می‌کند. شبکه دوج‌ کوین به کاربران جهت ایمن سازی شبکه و مدیریت غیرمتمرکز تراکنش‌های همتا به همتا پاداش خوبی ارائه می‌‌دهد.

دوج‌کوین نیز مانند بیت‌کوین از پروتکل اثبات کار استفاده می‌کند اما در مقایسه با بیت‌کوین، انرژی کمتری مصرف می‌شود. این شبکه به الگوریتم Scrypt و بیت‌کوین به SHA-256 متکی هستند. الگوریتم Scrypt پیچیدگی کمتری داشته و در نتیجه سیستم‌هایی با قدرت کمتر نیز می‌توانند از عهده استخراج آن بربیایند.

از لحاظ مقدار پاداش،‌ دوج کوین برای ماینرهای خود حدود ‍۱۰۰۰۰ DOGE به عنوان پاداش در نظر گرفته است. برخلاف بیت‌کوین، دوج کوین در سیستم ارائه پاداش از فرآیند هاوینگ (نصف کردن پاداش‌ها) استفاده نمی‌کند. با این حال این کار در سال‌های اولیه،‌ یعنی قبل از ژانویه ۲۰۱۵، انجام میشد. به این صورت که تقریبا هر ۱۰۰ هزار بلاک یکبار، پاداش ماینرها به نصف کاهش می‌یافت. آخرین بار در ژانوریه ۲۰۱۵ نصف کردن پاداش‌ها انجام شد و قوانین مربوطه از آن تاریخ به بعد تغییر کردند.

ساختار زنجیره دوج‌کوین به گونه‌ای است که در هر دقیقه یک بلاک جدید ایجاد می‌شود و در مقایسه بیت‌کوین (هر ۱۰ دقیقه یک بلاک) بسیار سریع‌تر محسوب می‌شود. برای کاربرانی که تمایل به دریافت پاداش بیشتر دارند، این یک خبر خوب است؛ چراکه درنتیجه افزایش سرعت تولید بلاک جدید، مقدار پاداش‌های بیشتری ارائه می‌شوند.

با نرخ تولید یک بلاک در دقیقه، روزانه به طور متوسط ۱۴۴۰ بلاک جدید تولید شده و حدود یک میلیون دلار پاداش به ماینرها عرضه می‌شود. همچنین از آنجایی که محدودیتی برای عرضه سکه‌‌های دوج‌کوین وجود ندارد، تعداد سکه‌های بسیار زیادی در دسترس ماینرها خواهد بود.

مفاهیم ماینینگ دوج کوین

برای مقایسه و اندازه گیری فرآیند استخراج بیت‌کوین، دوج کوین و اتریوم می‌توان از عواملی که در ادامه می‌گوییم استفاده کرد.

  • الگوریتم: به مجموعه قوانینی گفته می‌شود که هر ارز دیجیتال برای استخراج از آن‌ها استفاده می‌کند.
  • سختی:‌ این مورد میزان دشواری که ماینرها برای تولید بلاک جدید دارند را نشان می‌دهد. زمان استخراج،‌ تعداد ماینرهای فعال در شبکه و نوع الگوریتم‌ها در میزان سختی استخراج تاثیرگذارند.
  • زمان: به مدت زمان ایجاد بلاک جدید و تایید شدن آن‌ها گفته می‌شود.
  • پاداش: مبلغ و مقدار پاداشی است که در ازای تولید بلاک جدید به ماینرها داده می‌شود.

معرفی برترین ماینر ها برای استخراج دوج کوین

برای ماین کردن دوج کوین مواردی وجود دارند که در ابتدا به وجود آن‌ها نیاز است. افراد مبتدی می‌توانند کار خود را با عضو شدن به یک استخر استخراج شروع کنند چراکه هزینه کمتری برای آن‌ها به همراه دارد. همچنین ممکن است در ابتدا استخراج به صورت انفرادی دشوار باشد.

به طور کلی استخراج دوج کوین را می‌توان به روش‌های مختلفی انجام داد که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

  • ماینینگ دوج کوین با پردازنده کامپیوتری (CPU)
  • استخراج دوج کوین با کارت گرافیک (GPU)
  • ماین کردن دوج کوین با ماینر های تخصصی

ماینینگ دوج کوین با پردازنده کامپیوتری (CPU)

ابتدایی‌ترین راه برای استخراج این ارز استفاده از رایانه شخصی و CPU آن است. اما در حال حاضر یعنی سال ۲۰۲۲، استفاده از پردازنده‌های قدرتمند هم ممکن است سخت و طاقت فرسا باشد و درصد موفقیت کمی را به همراه دارد. اگرچه سطح دشواری استخراج دوج کوین نسبت به سایر ارزهای مبتنی بر PoW کمتر بوده اما در این زنجیره نیز در چند سال اخیر رقابت شدت یافته است.

از لحاظ تئوری با استفاده از CPU می‌توان به استخراج پرداخت اما ماینرها به دنبال روش‌‌های سودآور تری برای این کار هستند. برای انجام استخراج سودآور ماینر باید CPU قدرتمندی در اختیار داشت که در این صورت نیز سیستم بیش از حد گرم می‌شود و ممکن است آسیب ببیند. با این اوصاف اگر برای استخراج با CPU می‌توان از cpuminer استفاده کرد.

استخراج دوج کوین با کارت گرافیک (GPU)

پردازنده گرافیکی (GPU) نسبت به CPU به مراتب برای استخراج بهتر عمل می‌کند. با این حال بین ماینرها رقابت شدیدی برای این نوع استخراج وجود دارد. از جمله GPU های قدرتمند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ASUS RX Vega 64
  • Sapphire Pulse Radeon RX580
  • AMD Radeon VII

با استفاده از یک پردازنده گرافیکی قدرتمند می‌توان در هر روز حدود ۰/۵ تا ۲ دوج کوین را استخراج کرد. به ماینرهایی که از این روش برای استخراج استفاده می‌کنند و به درآمد بیشتری فکر می‌کنند، توصیه می‌شود که به استخر استخراج بپیوندند. چراکه حل معماها و دریافت پاداش به صورت انفرادی ممکن است کمی زمانبر باشد و با استخر استخراج می‌‌توان ارزهایی را استخراج کرد که همچنان با استفاده از GPU سودآور هستند. برای استخراج با پردازنده گرافیکی باید نرم افزار استخراج مورد نیاز بر روی سیستم نصب شود.

ماین کردن دوج کوین با ماینر های تخصصی

دستگاه‌های ASIC‌ شانس کسب سود از استخراج دوج کوین را بالا می‌برند. این نوع دستگاه‌ها سیستم‌های محاسباتی قدرتمندی هستند که سال‌ها در اختیار بیت‌کوین بوده‌اند و مخصوص استخراج ارز دیجیتال ساخته شده‌اند.

باید در نظر داشت که بیت‌کوین و دوج کوین از الگوریتم‌های هش مختلفی استفاده می‌کنند و با در اختیار داشتن ASIC بیت‌کوین، نمی‌توان به استخراج دوج کوین پرداخت. اما از طرف دیگر دستگاه‌هایی که برای استخراج لایت‌کوین استفاده می‌شوند با دوج‌کوین نیز سازگاری دارند.

ماینرهای ASIC اسکریپت، برای استخراج ارزهای مبتنی بر الگوریتم Scrypt (مانند دوج کوین) برنامه ریزی شده‌اند. Innosilicon A2 Terminator، Bitmain Antminer L3، BW L21 Scrypt Miner چند نمونه از این دستگاه‌ها هستند. ASICها در مقایسه با GPUها قدرت و قیمت بیشتری دارند؛ به طوریکه با هر دستگاه ASIC قدرتمند می‌توان ۷ دوج کوین در ساعت استخراج کرد.

دو ویژگی سخت افزاری نرخ هش و مصرف انرژی، بر سوددهی استخراج دوج کوین بسیار تاثیرگذارند. نرخ هش به تعداد‌ هش‌هایی گفته می‌شود که دستگاه ماینینگ دوج کوین هنگام استخراج ارز می‌تواند در هر ثانیه تولید کند. مصرف برق  نیز، مقدار برق مصرفی هر دستگاه در ساعت است.

دستگاه‌های ASIC در مقایسه با پردازنده‌های گرافیکی، نرخ هش بیشتر و مصرف انرژی بالاتری دارند. هنگام انتخاب دستگاه مناسب، بهتر است موارد ذکر شده و مقدار سوددهی دستگاه بررسی شوند. برای تخمین میزان سوددهی دستگاه، می‌توان از برخی ماشین‌ حساب‌های آنلاین استفاده کرد که با وارد کردن نرخ هش و مصرف برق، مقدار حدودی سوددهی دستگاه را مشخص می‌کنند. از جمله این نوع ماشین حساب‌ها می‌توان به  whattomine اشاره کرد. ناگفته نماند که قیمت فعلی دوج و هزینه‌های برق مکان جغرافیایی، بر مقدار بازدهی تاثیرگذارند.

معرفی چند نرم افزار برای ماینینگ دوج کوین

پس از راه اندازی سخت افزار ماینینگ، برای ماین کردن دوج کوین نیاز به دانلود نرم افزار خاصی وجود دارد. در حال حاضر نرم‌افزارهای متعددی هستند که می‌توان برای این کار استفاده کرد. با این حال باید در نظر داشت که تمامی نرم افزارها قابلیت پشتیبانی از سه سخت افزار CPU، GPU و ASIC را ندارند.

یکی از رایج‌ترین نرم‌افزارها CPU Miner است که در صورت استخراج با CPU می‌توان از آن استفاده کرد. یکی دیگر از نرم‌افزارهای محبوب EasyMiner بوده که از استخراج دوج کوین با CPU و GPU پشتیبانی می‌کند.

Dogecoin CGMiner، MultiMiner و Cudo Miner از جمله نرم‌افزارهای دیگری هستند که در میان ماینرها به محبوبیت رسیده‌اند.

نرم افزار MultiMiner نیز قابلیت پشتیبانی از GPU و ASIC را دارد؛ همچنین نرم افزار Cudo Miner برای هر سه نوع سخت‌ افزار قابل اجرا است. در ادامه با روش استفاده از سه نرم‌افزار محبوب برای استخراج را توضیح می‌دهیم.

نرم افزار CGMINER

نرم افزار CGMiner یکی از برنامه‌های محبوب است که در نسخه‌های قبلی خود از GPU و ASIC پشتیبانی می‌کرد اما در نسخه جدید GPU را حذف کرده و تنها برای دستگاه‌های ASIC قابل استفاده است. از این برنامه می‌توان برای استخراج BTC، لایت کوین، دوج‌ کوین و سکه‌های دیگر استفاده کرد. CGMiner امکان پیکربندی استخرهای مختلف برای استخراج دوج کوین را می‌دهد و بر روی لینوکس، مک و ویندوز کار می‌کند.

ممکن است نصب و استفاده از آن برای برخی از افراد مبتدی در ابتدا سخت به نظر برسد. به همین خاطر در ادامه شیوه راه‌ اندازی آن را به طور خلاصه می‌گوییم.

  • CGMiner را دانلود کرده و آن را extract کنید.
  •  سپس نوت پد را باز کرده و نام استخر استخراج، نام کاربری و پسورد را تایپ کنید.
  • فایل را با پسوند .bat ذخیره کنید تا امکان اجرای دستور وجود داشته باشد.
  • فایل را در فولدر CGminer کپی کنید.
  • روی فایل .bat که پیش از این ساخته شد دوبار کلیک کرده و زمانی که رابط ویندوز CMD باز شود به معنای شروع فرآیند استخراج است.

نرم افزار EASYMINER

یکی از نرم افزارهایی که برای استخراج دوج کوین استفاده می‌شود، EASYMINER نام دارد. در ادامه شیوه استفاده از این برنامه را توضیح ‌میدهیم.

  • EASYMINER را دانلود و نصب کنید.
  • نرم افزار را راه اندازی کنید و یک پنجره باز می‌شود که اطلاعاتی برای استخراج لایت‌کوین می‌خواهد. بر روی Skip & Exit کلیک کرده تا بتوان تنظیمات مربوط به دوج کوین را پیاده سازی کرد.
  • بر روی آیکوین Setup برای دسترسی به صفحه پیکربندی کلیک کنید.
  • در صفحه باز شده اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید.
  • درنهایت کنار آیکون Configuration بر روی Start Mining کلیک کنید.

نرم افزار GUIMINER

برای ساده سازی فرآیند استخراج برنامه‌های مختلفی ایجاد شده‌اند و GUIMINER ازجمله این برنامه‌ها است که در بین افراد مبتدی از محبوبیت بسیار خوبی برخوردار است. ویژگی‌های این برنامه عبارتند از:

  • برنامه‌ای رایگان و منبع باز
  • برای استخراج با پردازنده گرافیکی‌های NVIDIA و AMD و CPU طراحی شده است.
  • نرم افزاری مناسب برای ماینینگ دوج کوین با دستگاه‌های مبتنی بر Scrypt
  • نرم‌افزاری مناسب سیستم عامل Windws

نحوه عملکرد استخراج دوج کوین

سه راه اصلی برای استخراج دوج کوین وجود دارد:

  • استخراج انفرادی
  • ملحق شدن به استخر استخراج
  • استخراج ابری

هریک از این روش‌ها مزایای خود را دارند. در ادامه روش‌های استخراج و ویژگی‌های آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

استخراج انفرادی دوج کوین

کابران برای استخراج انفرادی به عنوان یک گره جداگانه به شبکه دوج کوین می‌پیوندد و برای ایجاد بلاک‌ها از ریگ استخراج خود استفاده می‌کند. یکی از مزیت‌های استخراج انفرادی دریافت پاداش بالا است؛ به طوریکه ماینر در ازای استخراج، ۱۰۰۰۰ DOGE به عنوان پاداش دریافت می‌کند.

ناگفته نماند که ماینرهای انفرادی در رقابت با استخرهای استخراج قرار داشته و آن استخرها، منابع بسیار زیادتر و قدرت بیشتری در اختیار دارند. ماینرهایی که به صورت انفرادی فعالیت می‌کنند، باید از منابع بسیار قدرتمندی برخوردار باشند. حتی در این صورت نیز، ممکن است مجبور شوند چندین روز یا هفته برای دریافت پاداش خود صبر کنند.

ماین کردن گروهی دوج کوین در استخر ماینینگ

استخرهای استخراج جایگزین مناسبی برای استخراج انفرادی است. به این صورت که با جمع کردن منابع چند ماینر، شانس حل کردن معادلات و ایجاد بلاک‌ جدید را افزایش می‌دهند. هنگامی که اعضای استخر موفق به ایجاد بلاک جدید شوند، پاداش ذکر شده میان اعضای تقسیم می‌شود.

هریک از اعضا متناسب با قدرت هشی که ارائه کرده‌اند، پاداش دریافت می‌کنند. استخرهای ماینینگ معمولا بخشی از پاداش را، برای ارائه خدمات خود حفظ می‌کنند. استخرهای ماینینگ برای ماینرهایی که قدرت استخراج بالایی ندارند، گزینه بسیار خوبی محسوب می‌شود. همچنین پیوستن به این استخرها، سودآوری ماینر را افزایش می‌دهد و ماینر می‌تواند درآمد ثابت‌تری کسب کند. لازم به ذکر است که هرچه استخر مورد نظر بزرگ‌تر باشد، پاداش‌های بیشتر و درآمد ثابت‌تری ارائه می‌گردد.

ماین ابری دوج کوین

یکی دیگر از روش‌های استخراج دوج کوین، استفاده از ارائه دهنده استخراج ابری است. در این روش، ماینر با پرداخت مبلغی به صورت ماهانه، می‌تواند قدرت هش محاسباتی اجاره کند. در این روش نیازی به وجود تجهیزات ماینینگ نیست؛ چراکه سرویس ارائه دهنده در ازای دریافت هزینه، استخراج را برای کاربر انجام داده و بخشی از پاداش را به او ارائه می‌دهد.

در این نوع روش استخراج، معمولا هزینه قابل پرداخت به سرویس ارائه دهنده ثابت است اما ممکن است سود کاربر متغیر باشد. نکته مهم، انتخاب سرویس مناسب و قابل اعتماد است؛ چراکه برخی از سیستم‌های استخراج ابری از ارزهای محدودی پشتیبانی می‌کنند.

نحوه نگهداری و فروش دوج کوین استخراج شده

کیف پول یکی از اساسی‌ترین ابزارهایی است که استخراج کنندگان باید برای ذخیره سازی سکه‌ها و پاداش‌ها در اختیار داشته باشند. می‌توان در سایت دوج کوین با کیف پول‌های سازگار با آن آشنا شد. به طور کلی سه نوع کیف پول وجود دار: کیف پول آنلاین، کیف پول نرم افزاری و کیف پول سخت‌افزاری.

  • کیف پول‌ آنلاین: این نوع کیف پول‌ها امنیت نسبی دارند و استفاده از آن‌‌ها بسیار راحت است و در صرافی‌های متمرکزی مانند کوین بیس و بایننس وجود دارند.
  • کیف پول نرم‌افزاری:‌ این نوع کیف پول‌ها بر روی کامپیوتر و گوشی هوشمند کاربران نصب می‌شوند و امنیت بیشتری را به همراه دارند. می‌توان از کیف پول نرم‌افزاری دوج کوین یا کیف پول‌های دیگر که از دوج کوین پشتیبانی می‌کنند استفاده کرد.
  • کیف پول سخت‌افزاری: این نوع کیف پول‌ها به عنوان امن‌ترین راه برای ذخیره ارز دیجیتال محسوب می‌شوند. کیف پول‌های سخت افزاری مانند USB هستند و اطلاعات را به صورت آفلاین در خود ذخیره می‌کنند.

سوالات متداول

آیا دوج‌کوین ارزش استخراج دارد؟

بله به طور کلی استخراج این سکه، به خصوص از سال ۲۰۲۱ به بعد، سود بسیار خوبی را برای ماینرها رقم زده است.

در حال حاضر امکان ماین کردن دوج کوین وجود دارد؟

با افزایش محبوبیت این ارز، کاربران بیشتری به سمت استخراج آن حرکت کرده‌اند. در حال حاضر با افزایش رقابت در این زمینه، این کار امکان پذیر اما تا حدودی سخت است.

امکان کسب درآمد از استخراج این ارز وجود دارد؟

شروع فرآیند استخراج کار آسانی است و در طول زمان می‌توان به سود قابل توجهی دست پیدا کرد. با افزایش قیمت دوج کوین، ارزش هر سکه استخراج شده نیز بیشتر می‌شود.

امکان استخراج دوج کوین با گوشی هوشمند وجود دارد؟

در حال حاضر برخی گوشی‌های هوشمند امکان استخراج ارزهای مختلفی را فراهم کرده‌اند.