آیا اتریوم آماده‌ی فتح قله‌های قیمتی جدید است؟ - مجله رمزینکس

آیا اتریوم آماده‌ی فتح قله‌های جدید است؟ نگاهی به موانع و پیش‌بینی‌های قیمتی

افزایش قابل توجه قدرت نسبی اتریوم گمانه‌زنی درباره‌ی توانایی آن برای ثبت رکورد قیمتی جدید را افزایش داده است.
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲

اتریوم (ETH) اخیراً با روند افزایشی تدریجی قیمت، قدرت قابل توجهی از خود نشان داده است. تحلیل‌های درون‌زنجیره‌ای (on-chain) اخیر، چشم‌اندازی امیدوارکننده ترسیم می‌کنند و حاکی از پتانسیل روند صعودی اتریوم به سمت شکستن رکورد قیمتی قبلی خود هستند.

با این حال، بررسی سایر معیارها نشان می‌دهد که در صورت عدم استحکام کافی در سطوح حمایتی، احتمال وقوع اصلاح قیمتی پیش از رسیدن به اوج جدید وجود دارد. حال پرسش این است که آیا روند صعودی اتریوم تداوم خواهد یافت یا با اصلاح قیمتی قریب‌الوقوع مواجه خواهیم شد؟

افزایش سریع شاخص قدرت نسبی اتریوم (RSI)

در ماه گذشته، شاهد افزایش قابل توجه شاخص قدرت نسبی (RSI) اتریوم از ۷۳ به ۸۲ بوده‌ایم. این افزایش، نشانه‌ای از فشار خرید قوی بر روی اتریوم به شمار می‌رود. به طور سنتی، مقدار RSI بالاتر از ۷۰ می‌تواند بیانگر اشباع خرید (Overbought) یک دارایی باشد که به طور بالقوه، زمینه‌ساز عقب‌نشینی احتمالی برای اصلاح بازار و یافتن تعادل گردد. با وجود این، صرفاً بالا بودن RSI همواره پیش‌بینی‌کننده‌ی قطعی نزول قیمت نیست.

شاخص قدرت نسبی (RSI) اتریوم
شاخص قدرت نسبی (RSI) اتریوم

بالا بودنِ RSI ایجاب می‌کند که با احتیاط بیشتری عمل کنیم، اما لزوماً به معنای افت قیمتی آتی نیست. بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهند که قیمت اتریوم علی‌رغم RSI بالا، توانسته است روند صعودی خود را حفظ کرده و برخلاف پیش‌بینی اصلاحات قیمتی، به رشد خود ادامه دهد.

صعود سریع شاخص NUPL در یک هفته

در بازه‌ی زمانی ۸ تا ۹ اسفند ۱۴۰۲، شاخص سود و زیان خالص تحقق‌نیافته‌ی شبکه اتریوم (NUPL) از مرحله «خوش‌بینی – اضطراب» به سطح «باور – انکار» تغییر یافت. این تغییر نشان می‌دهد که اکثر دارندگان اتریوم در حال حاضر در سود قرار دارند. این وضعیت معمولاً نشان‌دهنده‌ی شتاب فزاینده‌ی یک بازار گاوی (Bull Market) است، زیرا سرمایه‌گذاران بدون رفتارهای هیجانی، همچنان اعتماد محکمی به دارایی‌های خود دارند.

سود و زیان خالص تحقق‌نیافته‌ی شبکه اتریوم (NUPL)
سود و زیان خالص تحقق‌نیافته‌ی شبکه اتریوم (NUPL)

NUPL معیاری است که تفاوت بین سود و زیان تحقق‌نیافته‌ی تمام موجودیت‌های درون‌زنجیره‌ای را محاسبه می‌کند. این شاخص، معیاری برای ارزیابی وضعیت کلی سود یا زیان مشارکت‌کنندگان شبکه در مقطع فعلی است. با رسیدن به سطح «باور – انکار» (از ۰.۵۱ در ۹ اسفند به ۰.۵۷ در ۲۰ اسفند)، شاخص NUPL بین ۱۶ تا ۲۰ اسفند نسبتاً باثبات ماند.

با رشد سریعِ NUPL، وضعیت آن به زودی می‌تواند از «باور – انکار» به دسته‌ی «شیدایی – حرص» تغییر کند. این می‌تواند نشان‌دهنده‌ی یک بازار بیش از حد خوش‌بین باشد که اکثر سرمایه‌گذاران از سود لذت می‌برند. از نظر تاریخی، این احساسات، زمینه‌ساز رسیدن بازار به اوج و به طور بالقوه منجر به اصلاح قیمتی شده است، چرا که تمایل بیشتری برای نقد کردن سود در میان سرمایه‌گذاران پدید می‌آید.

پیش‌بینی قیمت اتریوم: آیا دستیابی به ۵۰۰۰ دلار ممکن است؟

قیمت اتریوم همچنان ۱۷ درصد پایین‌تر از بالاترین رکورد قیمتی خود یعنی ۴,۸۶۷.۱۷ دلار است که در ۱۹ آبان ۱۴۰۰ به آن دست یافت. نواحی قیمتی بین ۳,۷۹۰ تا ۳,۹۱۰ دلار می‌توانند به عنوان سطوح حمایتی عمل کنند، جایی که قیمت به دلیل تمرکز تعداد زیادی از دارندگان که همچنان در سود هستند، به طور بالقوه می‌تواند تثبیت شود.

شاخص ورود و خروج از سود و زیان در سطوح قیمتی اتریوم (IOMAP)
شاخص ورود و خروج از سود و زیان در سطوح قیمتی اتریوم (IOMAP)

شاخص In/Out of the Money Around Price (IOMAP) معیاری است که نشان می‌دهد دارندگان در چه بازه قیمتی احتمالاً سود یا زیان خواهند کرد. این شاخص نقاط قیمتی که سرمایه‌گذاران مقادیر مختلفی از توکن را خریداری کرده‌اند، ترسیم می‌کند و آن‌ها را با قیمت فعلی مقایسه می‌نماید.

برای رسیدن به بالاترین قیمت تاریخی جدید برای اتریوم، شکستن دو سطح مقاومتی مهم در ۴,۰۳۵ و ۴,۲۷۴ دلار ضروری است. در صورت تحقق این امر، شاهد افزایش قابل توجهی به سمت ۴,۹۰۰ دلار و حتی ۵,۰۰۰ دلار خواهیم بود که یک رکورد تاریخی جدید به شمار می‌رود.

همبستگی بین قیمت بیت‌کوین و اتریوم نیز می‌تواند موجب این اتفاق شود. از آنجا که چندی پیش قیمت بیت‌کوین رکوردی جدیدی در بازار به ثبت رساند، اتریوم هم می‌تواند به تبع آن به سمت قیمت‌های بالاتر حرکت کند. اتفاقات دیگر نیز نظیر افتتاح صندوق‌های قابل معامله در بورس مبتنی بر دارایی‌های فیزیکی اتریوم می‌تواند تاثیرات مثبتی بر قیمت اتریوم بگذارد.

منبع: BeInCrypto

هومن شالچی
درباره هومن شالچی
فارغ‌التحصیل رشته‌ی MBA گرایش مارکتینگ از دانشگاه خوارزمی تهران. بیش از ۷ سال سابقه‌ی کار در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و سئو و تولید محتوا. علاقه‌مند و فعال در حوزه کریپتو و دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری و دنبال‌کننده ترندهای روز بازار رمزارز مانند آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید