قیمت اتر (ETH) پس از جهشی تا ۴۰۹۱ دلار پیش از ارتقای دنکن، طی یک ماه گذشته نسبت به بیت‌کوین و کل بازار ارزهای دیجیتال عملکرد ضعیف‌تری داشته است. این موضوع باعث ایجاد تردید در میان معامله‌گران در مورد پایان روند نزولی این آلت‌کوین شده است. برای درک بهتر، قیمت بیت‌کوین در همین مدت ۱۸٪ کاهش یافته، در حالی که کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال ۱۶٪ افت کرده است.

با استناد به تعدادی از شاخص‌های تکنیکال و داده‌های بازار، احتمال می‌رود اتر پیش از آغاز یک روند صعودی پایدار، شاهد اصلاح عمیق‌تری باشد.

عملکرد اتریوم تاکنون در فروردین ماه با رشد ۸ درصدی همراه بوده است، اما در مقایسه با بیت‌کوین و سایر توکن‌های برتر لایه ۱، ضعیف‌تر عمل کرده است. قیمت بیت‌کوین طی ۳۰ روز گذشته ۲۱٪ افزایش یافته، در حالی که سایر توکن‌های لایه ۱ با ارزش بازار بالا، مانند بایننس کوین و سولانا به ترتیب ۴۴٪ و ۷۶٪ در همین بازه زمانی رشد داشته‌اند.

در حال حاضر چند دلیل برای عملکرد ضعیف اتریوم در فروردین ماه وجود دارد، که عوامل خاص بیت‌کوین در سال ۲۰۲۴ را نیز شامل می‌شود. صندوق‌های قابل معامله‌پذیر مبتنی بر بیت‌کوین آمریکا از زمان تأیید شدنشان توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار در ۱۱ ژانویه، عملکرد نسبتاً موفقی داشته‌اند. علاوه بر این، نصف شدن عرضه بیت‌کوین که در آینده اتفاق می‌افتد و به طور تاریخی قبل از یک روند صعودی شارپ در قیمت ارزهای دیجیتال رخ داده است، به افزایش ارزش بیت‌کوین کمک کرده است.

علاوه بر این، طی هفته گذشته شاهد کاهش فعالیت شبکه اتریوم (با توجه به معیارهای خاص) بودیم. داده‌های گلسنود نشان می‌دهند که تعداد آدرس‌های فعال روزانه روی اتریوم از ۶۲۲,۹۶۳ آدرس در ۱ فروردین به ۵۴۶,۴۸۴ آدرس در ۷ فروردین کاهش یافته است.

با اینکه اتریوم همچنان شبکه پیشرو در بخش لایه ۱ به حساب می‌آید، سولانا به تازگی از نظر فعالیت روی زنجیره و حجم انتقال استیبل‌کوین، بخشی از سهم بازار این بخش را به خود اختصاص داده است.

آخرین تلاش اتر برای بازیابی قیمت با تراکم عرضه در سطح ۳۶۰۰ دلار دفع شد. این موضوع نشان می‌دهد که این ناحیه یک مانع جدی در مسیر بهبود قیمت اتر است.

اهمیت این ناحیه مقاومت با داده‌های پلتفرم IntoTheBlock تقویت می‌شود. مدل ورود و خروج از قیمت (IOMAP) این شرکت نشان می‌دهد که این ناحیه بین محدوده قیمتی ۳۵۳۴ تا ۳۶۳۹ دلار قرار دارد، جایی که حدود ۱.۱۷ میلیون آدرس قبلاً تقریباً ۴.۹۷ میلیون اتر خریداری کرده‌اند. این حجم خرید قبلی می‌تواند مانعی برای افزایش قیمت در این محدوده باشد.

منبع: Cointelegraph