جک دورسی (Jack Patrick Dorsey)؛ بیوگرافی موسس توئیتر

موسس توئیتر کیست؟ بیوگرافی جک دورسی

تصویری جک دورسی با پس زمینه نماد Twitter
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۱۱ فروردین ۱۴۰۳

شاید برایتان جالب باشد که بدانید یکی از غول‌های دنیای شبکه‌های اجتماعی را چه کسی ساخته است. جک دورسی (Jack Dorsey) کسی بود که اولین بار توئیتر را تاسیس کرد و توانست این پلتفرم را با اهداف جهانی مدیریت کند. با ما در رمزینکس همراه باشید تا با زندگی‌نامه یک فرد تاثیرگذار دیگر و دستاوردهای او آشنا شویم.

زندگی‎‌نامه جک دورسی

در ۱۹ نوامبر ۱۹۷۶ در سنت لوئیس میسوری، جک پاتریک دورسی به دنیا آمد. پدرش مهندس تجهیزات پزشکی بود که در یک شرکت تولیدی طیف سنج‌ کار می‌کرد. به دلیل ماهیت شغل پدر، خانواده دورسی مجبور بودند به طور مرتب از مکانی به مکان دیگر نقل مکان کنند. همین موضوع باعث علاقه جک جوان به نقشه‌ها شد.

دورسی که در سنت لوئیس بزرگ شد، در سنین پایین به کامپیوتر و ارتباطات علاقه‌‌مند شد و زمانی که هنوز در دبیرستان Bishop DuBourg دانش آموز بود، برنامه‌نویسی را آغاز کرد. او همچنین زمان قابل توجهی را صرف مطالعه مدل موجود کامپیوترهای IBM می‌کرد و نسبت به آن علاقه نشان می‌داد. او مجذوب چالش تکنولوژیکی هماهنگی رانندگان تاکسی، ون‌های تحویل و سایر ناوگان وسایل نقلیه بود که نیاز به برقراری ارتباط ثابت و لحظه‌ای با یکدیگر داشتند. زمانی که دورسی ۱۵ ساله بود، نرم‌افزار ارسالی نوشت که برای دهه‌ها بعد توسط شرکت‌های تاکسی‌سازی مورد استفاده قرار گرفت.

جک دورسی مشغول صحبت کردن
دورسی در سن کم به علوم کامپیوتر علاقه‌مند شد.

جک دورسی و تولد توئیتر

ایجاد توئیتر پس از یک دوره کوتاه در دانشگاه علم و صنعت میسوری، زمانی که دورسی به دانشگاه نیویورک منتقل شد، اتفاق افتاد. ساخت توئیتر قطعا یکی از مهم‌ترین بخش‌های بیوگرافی جک دورسی به حساب می‌آید. طبق سنت کارآفرینان علوم کامپیوتر مانند بیل گیتس (Bill Gates)، استیو جابز (Steve Jobs) و مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg)، او قبل از دریافت مدرک تحصیلی خود، دانشگاه را ترک کرد. در عوض، جک دورسی به اوکلند کالیفرنیا نقل مکان کرد و در سال ۲۰۰۰ شرکتی را راه‎‌اندازی کرد که نرم افزار ارسال خود را از طریق اینترنت ارائه می‌کرد. مدت کوتاهی پس از راه‌اندازی شرکتش، دورسی ایده سایتی را مطرح کرد که دامنه وسیع نرم‌افزار ارسال را با سهولت پیام‌رسانی فوری ترکیب کند.

جک دورسی برای ارائه مفهومی که در ذهن داشت، به شرکتی منحل شده از Silicon Valley به نام Odeo مراجعه کرد. بیز استون، یکی از مدیران سابق Odeo حضور موسس توئیتر در شرکتش را تعریف کرده و گفته او با یک ایده به سراغ ما آمد. این‌طور که این مدیر سابق می‌گوید، دورسی ایده خود را این‌طور بیان کرده است:

چه می‌شد اگر می‌توانستید به راحتی وضعیت خود را با همه دوستانتان به اشتراک بگذارید تا آن‌ها بدانند دارید چه می‌کنید؟

دورسی، استون و بنیانگذاران Odeo، ایوان ویلیامز، شرکت جدیدی به نام Obvious را تاسیس کردند که بعدا به توئیتر تبدیل شد. در عرض دو هفته، دورسی یک وب‌سایت ساده ایجاد کرد که در آن کاربران می‌توانستند فورا پیام‌های کوتاهی با ۱۴۰ کاراکتر یا کمتر ارسال کنند که در اصطلاح توئیتر به عنوان «توئیت» شناخته می‌شد. در ۲۱ مارس ۲۰۰۶، جک دورسی اولین توییت جهان را با این مضمون ارسال کرد: «درحال راه‌اندازی توییترم هستم.» مدتی بعد، دورسی به عنوان مدیر اجرایی شرکت منصوب شد. در اکتبر ۲۰۰۸ ایوان ویلیامز (Evan Williams)، یکی از بنیانگذاران، جایگزین دورسی به عنوان مدیرعامل توییتر شد و دورسی به عنوان رئیس شرکت باقی ماند.

شروع موفقیت توئیتر

در ادامه بیوگرافی جک دورسی به پلتفرمی که توسط او ساخته شد بیشتر می‌پردازیم. شاید برایتان جالب باشد که توئیتر همیشه یک پلتفرم محبوب نبوده است. در ابتدا، توسط برخی به عنوان ابزاری برای افراد کم عمق و خودمحور برای پخش جزئیات زندگی خود به جهان، مورد تمسخر قرار گرفت. کانن اوبراین (Conan O’Brien)، مجری کمدی برنامه اواخر شب، حتی در بخشی به نام «ردیاب توییتر» کاربران این سرویس را مسخره می‌کرد.

در روزهای اولیه، وب‌سایت از قطع خدمات مکرر رنج می‌برد، اما از آن جایی که افراد مشهور و مهم دنیا به شروع به استفاده از توئیتر کردند، این پلتفرم برای همه بسیار جدی شد. ناگهان توئیتر به عنوان بخش بزرگی از جنبش میکروبلاگینگ، به پلتفرمی قدرتمند برای باراک اوباما (Barack Obama) و جان مک کین (John McCain) نامزدهای ریاست جمهوری ایالات متحده در سال ۲۰۰۸ تبدیل شد. آن‌ها در آن زمان از توئیتر به عنوان روشی برای به‌روز رسانی حامیان خود در زمان مبارزات انتخاباتی استفاده می‌کردند.

در نوامبر ۲۰۱۳، جک دورسی به لطف عرضه عمومی اولیه توئیتر، شاهد رشد فوق العاده ثروت شخصی خود بود. قیمت سهام این شرکت ۲۶ دلار بود، اما قیمت در اولین روز معاملاتی خود به سرعت به ۴۵ دلار رسید. در عرض چند ساعت، ارزش تقریبی ۲۳.۴ میلیونی سهام موسس توئیتر، او را میلیاردر کرد. در ادامه بیوگرافی جک دورسی باید بگوییم او که قبل‌تر از توئیتر خارج شده بود، در سال ۲۰۱۵ به این پلتفرم بازگشت. او ابتدا به عنوان مدیرعامل موقت فعالیت کرد و سپس مدیر عامل شد. مدت کوتاهی پس از آن، دورسی اعلام کرد که این شرکت حدود هشت درصد از نیروی کار خود را کاهش خواهد داد.

جک دورسی با لباس مشکی و کلاه با پس زمینه آبی
جک دورسی تاکنون دوبار از توئیتر خارج شده است.

جک دورسی و ساخت Square

در سال ۲۰۱۰، توییتر بیش از ۱۰۵ میلیون کاربر داشت که با هم حدود ۵۵ میلیون بار در روز توییت می‌کردند. با این حال، موسس توئیتر روی پروژه‌های دیگری تمرکز کرده بود. جک دورسی به سرمایه‌گذاری در شرکت شبکه‌های اجتماعی Foursquare پرداخت و پلتفرمی به نام Square راه‌اندازی کرد. این شرکت به مردم اجازه می‌دهد از طریق دستگاه کوچکی که به تلفن همراه یا رایانه‌شان وصل است، پرداخت‌های کارت اعتباری را دریافت کنند. اسکوئر در اکتبر ۲۰۱۵ برای IPO ثبت نام کرد و ماه بعد به یک شرکت سهامی عام تبدیل شد.

در سال ۲۰۰۹ جک دورسی یکی از بنیانگذاران و مدیرعاملان اسکوئر شد. این کمپانی همان‌طور که گفته شد، یک پلتفرم پرداخت موبایلی به شمار می‌رفت که دستگاه‌ها و نرم افزارهایی را برای تسهیل تراکنش‌های کارت اعتباری ارائه می‌کرد. Square در سال ۲۰۱۰ راه‌اندازی شد و تا سال ۲۰۱۲ بیش از دو میلیون کاربر داشت. اسکوئر در ابتدا فقط در آمریکای شمالی در دسترس بود، اما در سال ۲۰۱۳ زمانی که خدمات آن در ژاپن در دسترس قرار گرفت، به بازارهای خارج از کشور گسترش یافت. در آن سال، جک دورسی همچنین عضو هیئت مدیره شرکت دیزنی شد. در اکتبر ۲۰۱۵ او بار دیگر مدیرعامل توئیتر شد و در عین حال به عنوان مدیر عامل اسکوئر باقی ماند.

جدال موسس توئیتر و دونالد ترامپ

پس از این که توئیتر نقش بزرگی در هدایت گفتگوها در مورد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ ایالات متحده پیدا کرد، جک دورسی در سپتامبر ۲۰۱۸ در کمیته اطلاعات سنا ظاهر شد. او به این کمیته رفت تا درباره روش‌های این پلتفرم برای مقابله با حساب‌های جعلی و رسیدگی به اتهامات طرفداری سیاسی صحبت کند. موسس توئیتر در شهادت آماده شده خود گفت:

ما به طور قوی به بی‌طرف بودن اعتقاد داریم و تلاش می‌کنیم قوانین خود را بی‌طرفانه اجرا کنیم.

او همچنین تاکید کرد که از یک دیدگاه تجاری ساده و برای خدمت به مکالمه عمومی، توئیتر انگیزه دارد تا همه صداها را در پلتفرم نگه دارد.

در ادامه جلسه و صحبت‌های جک دورسی، همه به بی‌طرفی توئیتر متقاعد نشده بودند. به‌طوری که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که یکی از طرفداران مشهور این پلتفرم بود، دورسی را در بهار سال بعد به کاخ سفید احضار کرد. ترامپ از این مکالمه قصد داشت تا درباره نگرانی‌ها در مورد حذف دنبال‌کنندگانش از پلتفرم صحبت کند. دشمنی توئیتر و ترامپ در ماه مه ۲۰۲۰ زمانی که این سایت پیوندهای راستی‌آزمایی را به دو مطلب اضافه کرد که در آن‌ها ادعا می‌شد رای‌گیری از طریق پست منجر به تقلب گسترده می‌شود، شدت گرفت. رئیس جمهور آمریکا در آن زمان توئیتر را تهدید کرد و هشداری جدی به پلتفرم داد که توئیتر را می‌بندد.

در پایان بیوگرافی جک دورسی به استعفای همیشگی او از توئیتر می‌رسیم. سال ۲۰۲۱ بود که او از سمت مدیرعاملی توئیتر استعفا داد. دورسی درمورد این تصمیم خود گفت که وضعیت فعلی او به عنوان بنیانگذار توئیتر به شدت محدودکننده است و فقط یک نقطه شکست به حساب می‌آید.

جمع‌بندی

در این مقاله به بیوگرافی جک دورسی پرداختیم و درمورد زندگی موسس توئیتر به طور مفصل صحبت کردیم. این شخصیت تاثیرگذار در بخش تکنولوژی بسیار فعال بوده و از زندگی پرکار او می‌توان درس‌های بسیاری آموخت. مطالب دیگری از شخصیت‌های مهم دنیای تکنولوژی و همچنین ارز دیجیتال در رمزینکس قرار گرفته که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. همچنین برای باخبر شدن از آخرین قیمت ارزهای دیجیتال با رمزینکس همراه باشید.

سوالات متداول

چرا جک دورسی مهم است؟

بیشترین دلیل اهمیت جک دورسی به این دلیل است که او خالق توئیتر و مدیر سابق این پلتفرم به شمار می‌رود.

مالک فعلی توئیتر کیست؟

این سرویس متعلق به شرکت آمریکایی X Corp است و درحال حاضر ایلان ماسک صاحب آن محسوب می‌شود.

منابع: biography | britannica

درباره مهسا سپاهی
فعال حوزه NFT و نقاشی دیجیتال - نویسنده حوزه ارز دیجیتال و دنیای گیم - طراح رابط کاربری و تجربه کاربری - لیسانس اقتصاد بازرگانی از دانشگاه آزاد تهران
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید