تلاش بورس برای رد صندوق قابل معامله‌ی اتریوم - مجله رمزینکس

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) با ابهام در موضع خود درباره اتریوم (ETH) مورد انتقاد قرار گرفته است.

بورس آمریکا SEC مخالف افتتاح صندوق قابل معامله بورسی مبتنی بر اتریوم است
تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۴۰۳

پل گروال، مدیر ارشد حقوقی صرافی کوین‌بیس، در مقاله‌ای بر روی پلتفرم شبکه اجتماعی سابق توییتر (اکنون ایکس)، موضع کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) را به چالش کشیده است. وی استدلال می‌کند که این کمیسیون دلایل کافی برای طبقه‌بندی ETH به عنوان یک اوراق بهادار یا رد یک صندوق قابل معامله‌ی بورسی مبتنی بر اتریوم (ETH ETF) ندارد.

گروال با اشاره به پذیرش گسترده اتریوم، بر ماهیت کالایی این ارز دیجیتال تاکید می‌کند. طبقه‌بندی ETH به عنوان یک اوراق بهادار می‌تواند تبعات گسترده‌ای برای شهروندان آمریکایی در پی داشته باشد.

وی همچنین بر این باور است که اتریوم نباید تحت مقررات سخت‌گیرانه‌تر SEC قرار گیرد که لازمه‌ی طبقه‌بندی به عنوان اوراق بهادار است. گروال در راستای حمایت از این ادعا، به اظهارات مقامات سابق SEC از جمله ویلیام هینمن، مدیر سابق بخش تأمین مالی شرکت‌های این کمیسیون، اشاره می‌کند که پیش‌تر ماهیت غیر-اوراق بهادار بودن ETH را اعلام کرده بود. گری جنسلر، رئیس کنونی SEC نیز قبل از انتصاب به این سمت، به طور علنی همین دیدگاه را تایید کرده بود.

علاوه بر این، گروال به طبقه‌بندی مداوم ETH به عنوان یک کالا توسط کمیسیون معاملات آتی کالایی (CFTC) و دادگاه‌های فدرال اشاره می‌کند. معامله‌ی آتی ETH در صرافی‌های تحت نظارت CFTC، نشان‌دهنده‌ی پذیرش نظارتی تثبیت‌شده‌ی ماهیت کالایی این ارز دیجیتال است.

این موضوع نگرانی‌هایی را در خصوص یک درگیری احتمالی بین SEC و CFTC ایجاد می‌کند. برخی تحلیلگران پیش‌تر هشدار داده‌اند که طبقه‌بندی ETH به عنوان یک اوراق بهادار توسط SEC می‌تواند مستقیماً با دیدگاه CFTC در تضاد باشد.

گروال همچنین معتقد است که آزمون هاوی (Howey Test) که چارچوبی حقوقی برای شناسایی قراردادهای سرمایه‌گذاری است، در تعیین وضعیت ETH به عنوان یک کالا کاربرد ندارد. وی بر این باور است که حتی با انتقال اتریوم به اثبات سهام (Merge)، معیارهای یک قرارداد سرمایه‌گذاری بر اساس آزمون هاوی همچنان بر ETH صدق نخواهد کرد.

با وجود ابهامات موجود در موضع SEC، گروال بر این باور است که این کمیسیون دلیل موجهی برای رد درخواست‌های صندوق‌های قابل معامله‌ی بورسی مبتنی بر اتریوم (ETH ETF) ندارد.

خبر تحقیقات یک «نهاد دولتی» نامشخص از بنیاد اتریوم، بر ابهامات موجود در خصوص سرنوشت صندوق‌های قابل معامله‌ی بورسی مبتنی بر اتریوم افزوده است. وضعیت حقوقی ETH محل نزاع بوده است و این تحقیق می‌تواند تصمیم SEC در مورد چندین درخواست ETF در حال بررسی را پیچیده‌تر کند. جزئیات این تحقیقات همچنان نامشخص است و مشخص نیست که آیا SEC نهاد نام‌برده شده‌ی درگیر در این تحقیقات است یا خیر.

پل گروال تنها فردی نیست که از طبقه‌بندی اتریوم به عنوان یک کالا طرفداری می‌کند. برد گارلینگ‌هاوس، مدیرعامل ریپل، اخیراً در مقاله‌ای استدلال کرده است که SEC در نبردهای حقوقی در مورد اتریوم «با شکست مواجه شده» است و از استانداردهای نظارتی بین‌المللی عقب مانده است.

تأخیر در تأیید صندوق‌های قابل معامله‌ی بورسی مبتنی بر اتریوم (ETH ETF) همچنان ادامه دارد.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) تصمیم خود در مورد چندین صندوق قابل معامله‌ی بورسی مبتنی بر اتریوم، از جمله صندوق قابل معامله‌ی آتی اتریوم گری‌اسکیل را به تعویق انداخته است. سایر درخواست‌های مطرح‌شده از سوی شرکت‌های بزرگ مالی مانند ARK Invest، VanEck، BlackRock و Fidelity نیز همچنان در انتظار چراغ سبز SEC قرار دارند.

آخرین به‌روزرسانی تحلیلگران صندوق‌های قابل معامله‌ی بورسی بلومبرگ، چشم‌انداز کمرنگی را برای سرمایه‌گذارانی که منتظر تأیید صندوق‌های قابل معامله‌ی بورسی مبتنی بر اتریوم هستند، ترسیم می‌کند. طبق برآوردهای تجدید نظر شده‌ی آن‌ها، احتمال تأیید این صندوق‌ها در ماه می تنها ۳۵ درصد است که رقمی به مراتب پایین‌تر از پیش‌بینی‌های آن‌ها برای تأیید صندوق‌های قابل معامله‌ی بورسی مبتنی بر بیت‌کوین می‌باشد.

برای افزایش ابهامات، دو سناتور آمریکایی اوایل این ماه نامه‌ای به رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، گری جنسلر، ارسال کردند و از وی خواستند تا تأیید صندوق‌های جدید ارز دیجیتال (ETF) را رد کند. در همین حال، جنسلر همچنان در مورد این موضوع سکوت اختیار کرده است.

منبع: CoinBriefing

به این مقاله امتیاز دهید
هومن شالچی
درباره هومن شالچی
فارغ‌التحصیل رشته‌ی MBA گرایش مارکتینگ از دانشگاه خوارزمی تهران. بیش از ۷ سال سابقه‌ی کار در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و سئو و تولید محتوا. علاقه‌مند و فعال در حوزه کریپتو و دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری و دنبال‌کننده ترندهای روز بازار رمزارز مانند آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها.
درباره هومن شالچی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید