شرکت عظیم مدیریت دارایی، بلک‌راک (BLK)، روز چهارشنبه به صورت رسمی از راه‌اندازی صندوق دارایی توکنایز شده‌ی خود بر بستر شبکه‌ی اتریوم پرده برداشت.

«صندوق نقدینگی دیجیتال نهادی دلاری بلک‌راک» توسط توکن BUIDL مبتنی بر بلاک‌چین نشان داده می‌شود. این صندوق به طور کامل با وجه نقد، اوراق خزانه‌ی آمریکا و توافقات بازخرید پشتیبانی شده و بر اساس بیانیه‌ی مطبوعاتی، بازدهی آن به صورت روزانه از طریق ریل‌های بلاک‌چین به دارندگان توکن پرداخت خواهد شد.

شرکت Securitize به عنوان نماینده‌ی انتقال و پلتفرم توکن‌سازی عمل خواهد کرد، در حالی که BNY Mellon نیز متولی دارایی‌های صندوق خواهد بود. Anchorage Digital Bank NA، BitGo، Coinbase و Fireblocks نیز در اکوسیستم این صندوق مشارکت می‌کنند.

بیانیه‌ی مطبوعاتی همچنین اشاره می‌کند که بلک‌راک اقدام به «سرمایه‌گذاری استراتژیک» در Securitize نموده است، اما جزئیات این توافق‌نامه فاش نشده است.

«این اقدام، جدیدترین پیشرفت در استراتژی دارایی‌های دیجیتال ما به شمار می‌رود. ما بر توسعه‌ی راه‌حل‌هایی در فضای دارایی‌های دیجیتال متمرکز هستیم که به حل مشکلات واقعی برای مشتریان‌مان کمک کند و از همکاری با Securitize هیجان‌زده هستیم.»

رابرت میچنیک، مدیر بخش دارایی‌های دیجیتال بلک‌راک

این اعلامیه پس از آن صورت گرفت که ثبت مقرراتی نشان داد بلک‌راک به همراه Securitize یک صندوق تاسیس کرده است. این موضوع باعث ایجاد گمانه‌زنی‌هایی در مورد یک صندوق توکنایز شده شد، ناظران به تراکنش‌های بلاک‌چین برای تأمین مالی این ابزار نیز اشاره کرده‌اند.

بلک‌راک پس از سیتی‌گروپ، فرانکلین تمپلتون و جی‌پی مورگان، جدیدترین غول مالی سنتی است که با فناوری توکن‌سازی وارد عرصه می‌شود. ایجاد توکن‌های مبتنی بر بلاک‌چین برای سرمایه‌گذاری‌های سنتی مانند اوراق قرضه و وجوه – که با عنوان «توکن‌سازی دارایی‌های واقعی (RWA)» شناخته می‌شود – با ادغام بیشتر دارایی‌های دیجیتال و امور مالی سنتی (TradFi)، به یک حوزه‌ی کاربردی پررونق برای بلاک‌چین‌ها تبدیل شده است. برای مثال، اوراق خزانه‌ی توکنایز شده‌ی آمریکا از ۱۰۰ میلیون دلار در اوایل سال ۲۰۲۳ به ۷۳۰ میلیون دلار افزایش یافته است، زیرا شرکت‌های حوزه‌ی ارزهای دیجیتال به دنبال کسب بازدهی ثابت از طریق نگه‌داشتن وجوه‌ی خود بر بستر بلاک‌چین هستند.

مدیرعامل بلک‌راک، لری فینک، اوایل امسال در مصاحبه‌ای با CNBC گفته بود که صندوق تجارت‌پذیر بیت‌کوین (spot BTC ETF) این شرکت، «قدم‌های مقدماتی برای توکن‌سازی» است.

منبع: CoinDesk