تلگرام با ادغام پرداخت‌های TON برای تبلیغات، ارزش تون‌کوین را تقویت می‌کند - مجله رمزینکس

تلگرام با ادغام پرداخت‌های TON برای تبلیغات، ارزش تون‌کوین را تقویت می‌کند

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۲۶ فروردین ۱۴۰۳

در یک نگاه:

  • تصمیم تلگرام برای کنار گذاشتن یورو به نفع تون‌کوین، برای سرمایه‌گذاران سودآور بوده است.
  • اقتصاد تبلیغات چرخشی می‌تواند به رشد هرچه بیشتر اکوسیستم بلاک‌چین TON کمک کند.

تلگرام روز یکشنبه با پذیرش تون‌کوین (TON) برای پرداخت‌های تبلیغاتی و پاداش به تولیدکنندگان محتوا، گام بلندی در راستای پذیرش فناوری بلاک‌چین، به طور خاص بلاک‌چین TON که ارتباط نزدیکی با آن دارد، برداشت.

این اقدام منجر به افزایش چشمگیر فعالیت در شبکه‌ی تون (The Open Network) شده است که اکنون با نام «بلاک‌چین TON» شناخته می‌شود. این شبکه در حال حاضر به عنوان زیرساخت اختصاصی تلگرام برای تسهیل کل اکوسیستم تبلیغات شبکه‌های اجتماعی عمل می‌کند.

طبق آمار وب‌سایت TONstat.com، در روز یکشنبه، زمانی که تلگرام به طور رسمی پذیرش تون‌کوین را به عنوان پرداخت تبلیغات آغاز کرد، ۱۶۵ هزار کیف پول TON فعال شدند. این رقم بیش از دو برابر رکورد قبلی راه‌اندازی این شبکه است که تنها یک روز قبل از آن ثبت شده بود.

اگرچه برای نتیجه‌گیری قطعی زود است، اما این آمار نشان می‌دهد که پذیرش آزمایشی ارز دیجیتال توسط تلگرام تاکنون موفق بوده است و بدین ترتیب، یک اقتصاد چرخشی برای تون‌کوین ایجاد کرده است. تبلیغ‌دهندگان برای کمپین‌های بازاریابی خود ملزم به پرداخت با این ارز دیجیتال هستند. سپس این درآمد به طور مساوی بین سازندگان محتوا (که می‌توانند آن را نقد کنند یا دوباره در تبلیغات خود سرمایه‌گذاری کنند) و خود تلگرام (که گفته می‌شود قصد دارد تا حد امکان تون‌کوین ذخیره کند و بقیه را به «سرمایه‌گذاران بلندمدت» بفروشد) تقسیم می‌شود.

الکس کاساسوویچ، مدیرعامل پروژه استریم ارز دیجیتال آزوروس، اظهار داشت:

«ساخت پلتفرم تبلیغاتی تلگرام به صورت بومی بر روی TON که با تون‌کوین تأمین می‌شود، باعث افزایش پذیرش و افزودن یک قابلیت کاربردی قوی به این اکوسیستم خواهد شد.»

انتظار برای راه‌اندازی برنامه‌ی تبلیغاتی از قبل به افزایش قابل توجه ارزش تون‌کوین کمک کرده است. از زمان اعلام برنامه‌ی تلگرام برای اجرای برنامه‌ی تبلیغات و اشتراک درآمد با استفاده از تون‌کوین توسط پاول دوروف، مدیرعامل تلگرام، ارزش این ارز دیجیتال ۱۵۰ درصد افزایش یافته است.

تلگرام نیز از این برنامه سود خواهد برد. اگرچه تلگرام تا به حال هرگز سودآور نبوده است، اما اکنون می‌تواند از طریق میزبانی تبلیغات اختصاصی که با توجه به ۷۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه و ۱ تریلیون بازدید کانال در ماه، از یک پایه‌ی عظیم مخاطب برخوردار است، درآمد کسب کند.

این شرکت در ماه گذشته با فروش اوراق قرضه ۳۳۰ میلیون دلار جمع‌آوری کرد که به گفته‌ی دوروف، برای تسریع رشد تلگرام به کار خواهد رفت. او در کانال تلگرام خود گفت: «افزایش تقاضا برای اوراق قرضه‌ی ما نشان می‌دهد که مؤسسات مالی جهانی، رشد مخاطبان و درآمدزایی تلگرام را با ارزش می‌دانند.»

آیا استفاده از تون‌کوین به جای یورو منطقی است؟

بررسی وب‌سایت کوین‌دسک از پلتفرم تبلیغاتی مبتنی بر TON تلگرام نشان داد که این روش به مراتب ارزان‌تر و در دسترس‌تر از تلاش قبلی تلگرام برای بازاریابی میزبانی‌شده است. تبلیغ‌دهندگان برای راه‌اندازی کمپین‌های خود از طریق پلتفرم ارز دیجیتال تلگرام، فرگمنت، تنها به ۲۰ تون‌کوین (حدود ۱۰۵ دلار) نیاز دارند. پیش از این، تبلیغ‌دهندگان برای اجرای یک کمپین رسمی از طریق تلگرام، به حداقل ۲ میلیون یورو نیاز داشتند.

تلگرام پیش‌تر به تبلیغ‌دهندگان خود گفته بود این حداقل مبلغ بالا برای «تضمین و حفظ کیفیت بالا» تبلیغات در نظر گرفته شده است. با این حال، به گفته‌ی وان موروزوف، بازاریاب تلگرام مستقر در صربستان در شرکت مشاوره‌ی Bespalov Finance، این کار نتیجه‌ی ناخواسته‌ی سوق دادن تبلیغ‌دهندگان کوچک به سمت آژانس‌هایی داشت که قبلاً ۲ میلیون یورو هزینه کرده بودند. او گفت: «این آژانس‌ها سپس به نمایندگی از بسیاری از مشتریان، کمپین‌های بازاریابی را اجرا می‌کردند.»

در حال حاضر تلگرام در موقعیتی قرار دارد که با یک روش پرداخت کاملاً متفاوت از یورو، تجارت بازیگران خرد بازار را به خود جلب کند. در عوض، تلگرام تون‌کوین را انتخاب کرده است، یک ارز دیجیتال که تقریباً به طور آنی، در سطح جهانی، خارج از شبکه‌های بانکی و با بهره پایین قابل استفاده است.

مدل تقسیم درآمد تبلیغات در تلگرام

برنامه‌ی جدید تبلیغاتی تلگرام، نویدبخش کسب درآمد برای گردانندگان کانال‌ها است. طبق اعلام پاول دوروف، مدیرعامل تلگرام، مدیران کانال‌ها امکان دریافت ۵۰ درصد از درآمد حاصل از تبلیغات اجرا شده در کانال خود را خواهند داشت و نیم دیگر به تلگرام تعلق می‌گیرد.

این طرح، تلگرام را به کانون مباحث مربوط به مسئولیت‌های شبکه‌های اجتماعی در قبال تولیدکنندگان محتوا سوق می‌دهد. بسیاری از شرکت‌ها به کاربران تأثیرگذار خود، بخشی از درآمد حاصل از پست‌هایشان را به عنوان پاداش اختصاص می‌دهند. با این حال، به ندرت جزئیات این تقسیم‌بندی به صورت عمومی اعلام می‌شود و کمتر شرکتی متعهد به اختصاص نیمی از درآمد به تولیدکنندگان محتوا است.

اگرچه خرید تبلیغات به صورت آنی امکان‌پذیر است، بر اساس اطلاعات وب‌سایت فرگمنت، سازندگان محتوا و گردانندگان کانال‌ها تا اواخر خردادماه قادر به برداشت تون‌کوین‌های دریافتی خود نخواهند بود.

ارتباط شبکه‌ی تون و تلگرام

حمایت تلگرام از پرداخت‌های مبتنی بر تون‌کوین، این شبکه را به تحقق بخشی از چشم‌انداز ارز دیجیتال خود که پیش‌تر توسط نهادهای نظارتی ایالات متحده سرکوب شده بود، نزدیک‌تر می‌کند. تلگرام در بازه‌ی زمانی ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ تلاش کرد تا با فروش تون‌کوین به سرمایه‌گذاران عرضه اولیه‌ی سکه (ICO)، تأمین مالی پروژه را انجام دهد، اما نهایتا این برنامه را در توافقنامه‌ای با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) کنار گذاشت.

توکن و بلاک‌چین TON جدید، مستقیماً توسط تلگرام صادر نشده است. بلکه بازآفرینی از شبکه‌ای است که تلگرام آن را رها کرد و توسط گروهی مستقل به نام بنیاد تون توسعه یافته است.

با وجود ماهیت مستقل راه‌اندازی سیستم پرداخت تبلیغاتی، دوروف در پستی در کانال تلگرام خود ابراز نگرانی کرده است که «تلگرام ممکن است سهم نامتعارفی از توکن‌های TON را در اختیار داشته باشد که برای یک اکوسیستم غیرمتمرکز، بیش از حد متمرکز خواهد بود.»

دوروف برای محدود کردن سهم تلگرام از تون‌کوین به حدود ۱۰ درصد از کل عرضه، راهکاری را ارائه کرده است:

«ما مازاد آتی از دارایی‌های تون کوین خود را با تخفیف نسبت به قیمت بازار به سرمایه‌گذاران بلندمدت – با دوره‌ی قفل شدن ۱ تا ۴ ساله به فروش خواهیم رساند. به این ترتیب، تون کوین‌های در گردش قفل شده و باعث ثبات اکوسیستم و کاهش نوسانات خواهند شد.»

وان موروزوف، بازاریاب تلگرام، بر رشد چشمگیر اکوسیستم تون از اواخر ۲۰۲۳ تاکنون تأکید می‌کند. با پیوستن افراد بیشتر به اکوسیستم رو به ‌رشد خدمات، بازی‌ها و پلتفرم‌های تبلیغاتی، هر روز کیف پول‌های TON جدیدی ایجاد می‌شوند.

«اکنون جامعه‌ی تون بزرگ‌تر از همیشه است.»

وان موروزوف

منبع: CoinDesk

هومن شالچی
درباره هومن شالچی
فارغ‌التحصیل رشته‌ی MBA گرایش مارکتینگ از دانشگاه خوارزمی تهران. بیش از ۷ سال سابقه‌ی کار در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و سئو و تولید محتوا. علاقه‌مند و فعال در حوزه کریپتو و دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری و دنبال‌کننده ترندهای روز بازار رمزارز مانند آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید