به دنبال تصمیم اخیر ایالات متحده برای اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ونزوئلا، شرکت دولتی نفت این کشور، یعنی شرکت ملی نفت ونزوئلا (PDVSA)، در حال آماده‌سازی برای افزایش استفاده از تتر (USDT)، استیبل کوین با پشتوانه دلار، برای صادرات نفت خام و سوخت‌های نفتی است. این خبر را خبرگزاری رویترز روز دوشنبه به نقل از منابع آگاه گزارش داد.

رویترز هفته گذشته گزارش داد که پس از آنکه نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، نتوانست به وعده‌های انتخاباتی خود عمل کند، دولت بایدن تصمیم گرفت مجوزی را که باعث کاهش تحریم‌های نفتی علیه ونزوئلا شده بود، تمدید نکند. طبق گزارش رویترز، وزارت خزانه‌داری آمریکا به مشتریان و تامین کنندگان PDVSA تا ۱۱ خرداد مهلت داده است تا تراکنش‌های خود را نهایی کنند.

بر اساس گفته‌های منابع آگاه به رویترز، روی آوردن PDVSA به تتر با هدف کاهش ریسک مسدود شدن وجوه حاصل از فروش نفت در حساب‌های بانکی خارج از کشور به دلیل تحریم‌های ایالات متحده است. گفته می‌شود این شرکت از سال گذشته به طور پیوسته در حال انتقال فروش نفت خود به تتر بوده است.

طبق گزارش، تا پایان سه ماهه اول، PDVSA بسیاری از معاملات نفت خام نقدی (spot) غیر سواپی را به نوعی قرارداد که نیازمند پیش پرداخت با تتر است، منتقل کرده است. شرکت نفت ونزوئلا همچنین از مشتریان جدیدی که به دنبال انجام معاملات نفتی هستند، می‌خواهد تا ارزهای دیجیتال را در یک کیف پول دیجیتال نگهداری کنند.

یکی از معامله‌گران در گفتگو با رویترز اظهار داشت که از آنجایی که معاملات ارز دیجیتال در تجارت نفت با هیچ بخش نظارت بر تجارت سازگار نیست، PDVSA و شرکای تجاری آن بر همکاری به یک واسطه تکیه می‌کنند. این گزارش همچنین خاطر نشان می‌کند که این رویکرد ممکن است به معنای دریافت حاشیه سود پایین‌تری برای این شرکت باشد.

شایان ذکر است که در سال ۲۰۲۳، زمانی که ایالات متحده تحریم‌ها را کاهش داد، ونزوئلا روزانه نزدیک به ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام صادر کرد که ۶۵ درصد آن به چین و ۱۹ درصد آن به ایالات متحده فروخته شد. این آمار بر اساس گزارش ماه ژانویه منتشر شده است.

منبع: The Block