بیت تورنت سال‌هاست که در دنیای اینترنت و رسانه حضور دارد اما از زمان حضور ارز دیجیتال بیت تورنت (BTT) مدت زمانی نمی‌گذرد اما خب در همین زمان کم هم توانسته است که نشانه‌های امیدبخشی از یک آینده روشن را نشان دهد. در این مقاله از صرافی آنلاین رمزینکس به معرفی ارز دیجیتال بیت تورنت، بررسی مزایا و معایب آن و همچنین تحلیل فاندامنتال آن پرداخته شده است. در آخر هم قیمت بیت تورنت تا سال ۲۰۲۵ پیش بینی شده است تا قبل از خرید بیت تورنت دید بهتری نسبت به این ارز دیجیتال داشته باشید. پرسش‌های خود را در بخش نظرات می‌توانید با ما در میان بگذارید.

بیت تورنت چیست؟

بیت تورنت در اوایل سال ۲۰۰۰ با راه‌اندازی نرم‌افزاری که اشتراک فایل‌ها را از طریق شبکه همتا به همتا میسر می‌کرد توجه بسیاری از علاقه‌مندان به موسیقی و فیلم را به خود جلب کرد.

در این نرم‌افزار کاربران به جای دانلود کردن فایل‌ها از یک سرور واحد یا آپلود کردن به آن به شبکه‌ای از کامپیوترها می‌پیوستند که با اجرای یک نرم‌افزار کاربران را قادر می‌کرد تا فایل‌ها و داده‌ها را با یکدیگر مبادله کنند.

اما در سال‌های بعد بیت تورنت در پولی کردن و کسب درآمد از سرویس پرطرفدار خود با مشکل روبرو شد. در نتیجه شبکه بیت تورنت در سال ۲۰۱۹ توسط بنیاد ترون، سازنده بلاک‌چین ترون خریداری شد. سپس مالکیت جدید این شبکه یک توکن دیجیتال بیت تورنت (BTT) را با هدف کمک به توسعه پروتکل شبکه و تشویق مشارکت‌کنندگان در شبکه معرفی کرد. بریا اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه ترون میتوانید به مقاله «ترون چیست؟» مراجعه کنید.

تیم توسعه بیت تورنت امیدوار است به کمک توکن بیت تورنت انگیزه کاربران برای تبادل فایل‌ها از طریق تورنت کردن را افزایش داده و مسائلی همچون سرعت پایین دانلود و کاهش دسترسی به فایل‌ها با گذشت زمان را حل کند.

از این رو، کسانی که فایلی را درخواست می‌کنند یا می‌خواهند سرعت دانلودشان افزایش پیدا کند کوین توکن بیت تورنت را خریداری و مصرف می‌کنند، در حالی که ارائه دهندگان در ازای به اشتراک گذاشتن فایل‌ها بر روی شبکه توکن بیت تورنت دریافت کرده و می‌توانند آن را بفروشند. در ویدیو زیر به معرفی کامل بیت تورنت پرداخته شده است.

چه کسی بیت تورنت را ایجاد کرد؟

بیت تورنت در ابتدا توسط دو توسعه دهنده به نام‌های برد کوهن و دیوید هریسون در سال ۲۰۰۱ راه‌اندازی شد. بنیاد ترون که توسط جاستین سان اداره می‌شود بنیاد بیت تورنت را در سال ۲۰۱۸ خریداری کرد.

توکن بیت تورنت (BTT) یک توکن از نوع  TRC-10 است و در لانچ‌پد بایننس معرفی شد.

بیت تورنت یک شبکه اشتراک فایل همتا به همتا است. توکن بیت تورنت پس از خریداری شدن بنیاد بیت تورنت توسط بنیاد ترون به شبکه بیت تورنت اضافه شد. پروژه‌ای که منجر به معرفی توکن‌های بیت تورنت در شبکه بیت تورنت شد با نام پروژه اطلس شناخته می‌شود.

توکن بیت تورنت پس از خریداری شدن در سال ۲۰۱۹ توسط تیم بیت تورنت از طریق عرضه اولیه کوین (ICO) به صورت عمومی معرفی شد. در این فروش ۶ درصد از کل عرضه توکن بیت تورنت معادل تقریباً ۷/۲ میلیون دلار به فروش رسید.

بیت تورنت علاوه بر فروش توکن، توکن‌هایی را به بنیاد ترون، بنیاد بیت تورنت، ایر دراپ‌ها، مشارکت‌ها و اکوسیستم بیت تورنت اختصاص داده است.

بنیاد بیت تورنت در وایت پیپر خود اعلام کرده است که ۱۰۰ میلیون کاربر فعال دارد. این بنیاد همچنین ادعا کرده است که بزرگ‌ترین پروتکل غیرمتمرکز در جهان است که در این زمینه از بیت کوین پیشی گرفته است. در ویدیوی زیر داستان ادغام بیت تورنت در بلاکچین ترون تشریح شده است.

بیت تورنت چه مشکلی را حل می‌کند؟

اینترنت بر اساس معماری غیرمتمرکز ساخته شده است و هیچ مرجع مرکزی بر آن نظارت نمی‌کند. در سوی دیگر، سیستم‌های موازی کاربران همزمان با یکدیگر کار می‌کنند. در دسامبر ۱۹۹۵ تعداد کاربران اینترنت ۱۶ میلیون نفر بود.

تعداد کاربران با رشد بیش از ۲۰ برابری در سال ۲۰۲۰ به ۳۶۰ میلیون نفر افزایش یافت. در حال حاضر بیش از ۴/۷ میلیارد کاربر در سراسر جهان از اینترنت استفاده می‌کنند. از سال گذشته، هر روز در مجموع ۹۰۰۰۰۰ کاربر جدید به کاربران روزانه اینترنت اضافه شده است.

چنین افزایش چشمگیری در تعداد کاربران می‌تواند منجر به کاهش سرعت اینترنت و ضررهای میلیارد دلاری در درآمد جهانی شود.

بیت تورنت با تکیه بر معماری غیرمتمرکز اینترنت روشی کارآمد برای به اشتراک گذاری فایل‌ها ارائه کرده است. این روش یکی از مقرون به صرفه‌ترین گزینه‌ها برای ناشرانی است که می‌خواهند فایل‌های بزرگ خود را به اشتراک بگذارند.

کاربران نیز از مزیت این شبکه بیت تورنت بهره‌مند می‌شود زیرا ناشران محتوا می‌توانند فایل‌های زیادی را با هزینه بسیار کمتری در فضای اینترنت آپلود کنند. کاهش هزینه آپلود و به اشتراک‌گذاری محتوا منجر به کاهش قیمت محتوا می‌شود. در نتیجه کاربران هزینه کمتری برای دریافت محتوا پرداخت خواهند کرد.

بیت تورنت چگونه کار می‌کند؟

قبل از بحث در مورد نحوه کار بیت تورنت بهتر است با برخی از اصطلاحات فنی و فرایندهای مربوط به سیستم بیت تورنت آشنا شویم. در شبکه بیت تورنت، به اشتراک گذاری فایل‌ها با غریبه‌ها به عنوان سید کردن (seeding) شناخته می‌شود، در حالی که فایلی که کاربر به اشتراک می‌گذارد تورنت (Torrent) نام دارد.

تمام کامپیوترهایی که قسمتی از یک فایل خاص را میزبانی می‌کنند به طور کلی به عنوان گروه یا دسته (swarm) شناخته می‌شوند. هر کسی که پس از دانلود کردن یک فایل بدون مشارکت در فرآیند سید کردن از سیستم تورنت خارج شود به عنوان لیچر یا زالو (leecher) و این فعالیت لیچ کردن نامیده می‌شود که یک فعالیت خودخواهانه در شبکه بیت تورنت محسوب می‌شود.

پاداش دادن به کاربران برای سید کردن از سال ۲۰۱۹ با معرفی پروژه بیت تورنت اسپید آغاز شد. کاربران شرکت کننده در فعالیت سید کردن به عنوان پاداش توکن‌های بیت تورنت دریافت می‌کردند.

پاداش دهی به کاربران در مقابل سید کردن و ذخیره‌سازی فایل‌های خود در شبکه بیت تورنت باعث ایجاد یک اثر شبکه‌ای شد که استقبال کاربران بیشتر از سید کردن و ذخیره کردن فایل‌ها در شبکه بیت تورنت را به همراه داشت. در نتیجه جامعه کاربران بیت تورنت می‌توانست فایل‌های بزرگ را به سرعت دانلود کند.

توکن بیت تورنتی که کاربران از بیت تورنت دریافت می‌کنند دارای ارزش بازار است و کاربرانی که می‌خواهد در ازای سید کردن ارز فیات دریافت کنند می‌توانند توکن‌های بیت تورنت را در صرافی‌های دیجیتال مانند بایننس به ارز فیات تبدیل کنند.

به عنوان مثال، اگر یک آژانس خلاق تولید محتوای ویدیویی بخواهد از بیت تورنت برای توزیع فیلم‌های خود استفاده کند فایل ویدیویی خود را به صورت تورنت روی کامپیوتر خود آپلود می‌کند. از آنجا که این فایل در ابتدا در کامپیوتر آژانس خلاق ذخیره شده است، این کامپیوتر به همراه فایل کامل و تقسیم نشده به عنوان سید (seed) شناخته می‌شود.

حالا توزیع فایل در بخش‌ها یا قطعات کوچک اتفاق می‌افتد. هرکسی که بخواهد فایل را دانلود کند می‌تواند از طریق کلاینت بیت تورنت این کار را انجام دهد. کاربران برای دانلود فایل از طریق کلاینت بیت تورنت درخواست سید کردن می‌کنند.

آنها پس از درخواست فایل آن را در بخش‌های جداگانه، که از بخش اول فایل ویدیویی آغاز می‌شود، دریافت می‌کنند. کاربران فایل‌های باقیمانده ذخیره شده در کامپیوترهای دیگر را در یک مدت زمان مشخص دریافت می‌کنند. بسته به محبوبیت فایل، دانلود در چند دقیقه یا چند ساعت با موفقیت انجام می‌شود.

معماری بیت تورنت

در حالی که تبادل فایل‌های بیت تورنت توسط نرم‌افزار این شبکه میسر می‌شود، شبکه برای نگه داشتن سابقه‌ای از تمام تراکنش‌های توکن بیت تورنت متکی به بلاک‌چین ترون است.

هنگامی‌که یک متقاضی و ارائه دهندگان خدمات به یک توافق برسند یک کانال پرداخت در ترون ایجاد می‌شود تا پرداخت‌های خرد مورد نیاز برای هر ارائه دهنده، بر اساس قسمتی از فایلی که به اشتراک گذاشته‌اند، از طریق آن انجام شود. پس از نهایی شدن خدمات، این پرداخت‌های خرد متعاقباً دسته‌بندی، تسویه و در بلاک‌چین ترون ثبت می‌شوند.

برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) در بیت تورنت

شبکه بیت تورنت همچنین از مجموعه قراردادهای هوشمند ترون برای ایجاد انواع برنامه‌های غیرمتمرکز (dapps) به منظور افزایش خدمات خود استفاده می‌کند.

  ارز دیجیتال دای (DAI) چیست؟ بهترین جایگزین تتر برای ایرانی‌ها، از کجا بخریم؟

بیت تورنت اسپید (BitTorrent Speed) یکی از مهم‌ترین این برنامه‌ها است که درخواست کنندگان از طریق آن می‌توانند به منظور افزایش سرعت دانلود با پرداخت توکن بیت تورنت پهنای باند ارائه دهنده را خریداری کنند.

یکی دیگر از محبوب‌ترین برنامه‌ها، سیستم ذخیره فایل بیت تورنت (BTFS) است؛ این سیستم یک پروتکل ذخیره‌سازی فایل بوده و هدف آن حل کردن مشکل هزینه و بحث اعتماد موجود در سیستم‌های ذخیره‌سازی متمرکز است. سیستم BTFS مشابه سایر پلتفرم‌های ذخیره‌سازی ابری غیرمتمرکز مانند فایل کوین (Filecoin)، سیا کوین (Siacoin) و استورج (Storj) کار می‌کند که هر یک از آنها دارای توانایی‌های فنی مختلفی هستند.

چرا ارز دیجیتال بیت تورنت ارزش دارد؟

توکن بیت تورنت به عنوان رمز ارز مورد نیاز برای دسترسی به ویژگی‌های شبکه بیت تورنت عمل می‌کند و هدف اصلی آن تبدیل شدن به مشخصه اصلی اکوسیستم بیت تورنت است.

به عنوان مثال، توکن بیت تورنت تنها روش پرداختی است که درخواست کنندگان فایل می‌توانند پس از توافق با ارائه‌دهندگان فایل آن را خرج کنند.

علاوه بر این، درخواست کنندگان با خرید و خرج کردن توکن بیت تورنت توانایی خرید اولویت دسترسی به دانلود فایل‌ها و همچنین خرید خدمات محاسباتی برای افزایش سرعت دانلود را به دست آورند.

کاربران ممکن است بیت تورنت را به دلیل امکان به اشتراک گذاری فایل‌ها به روشی رایگان و کارآمد جذاب بدانند. بیت تورنت همچنین ممکن است توجه توسعه دهندگانی را که به دنبال راه‌اندازی برنامه‌های جدید به اشتراک گذاری فایل در یک بستر دارای پایگاه کاربری قوی هستند به خود جلب کند.

در نهایت سرمایه‌گذاران می‌توانند توکن بیت تورنت را به سبد سرمایه‌گذاری خود اضافه کنند؛ این در صورتی است که آنها معتقد باشند که بالاخره روزی بازار روش به اشتراک گذاری همتا به همتا، که در آن مشارکت‌کنندگان می‌توانند راحت‌تر به منابع بلااستفاده دسترسی پیدا کرده و از اشتراک آنها کسب درآمد کنند، روی خواهد آورد.

پراکندگی ارز دیجیتال بیت تورنت

تعداد کل توکن‌های بیت تورنت ۹۹۰ میلیارد واحد است. در زمان نوشتن مقاله، میزان عرضه توکن‌های  بیت تورنت ۶۵۹۹۵۲۶۲۵۰۰۰ است.

۲۰ درصد از کل توکن‌های بیت تورنت متعلق به بنیاد ترون است، ۱۹ درصد به بنیاد بیت تورنت و تیم آن اختصاص داده شده است، و ۱۹/۹ درصد از این منابع به اکوسیستم بیت تورنت اختصاص یافته است.

۱۰/۱ درصد از توکن‌های بیت تورنت از طریق ایر دراپ ترتیب داده شده توسط ترون ۱۰ درصد آن از طریق ایر دراپ شبکه بیت تورنت در میان افراد توزیع شده است. سهم فروش عمومی از توکن بیت تورنت ۱۷ درصد است و ۴ درصد از این منابع به توکن‌های مشارکتی اختصاص یافته است.

از کجا ارز دیجیتال بیت تورنت بخریم؟

ارز دیجیتال بیت تورنت بر اساس بررسی‌های فاندامنتال و همچنین تحلیل‌های ارائه شده از آن، می‌تواند آینده‌ای روشن داشته باشد. خرید بیت تورنت در داخل ایران از طریق صرافی رمزینکس ممکن است. صرافی آنلاین و معتبر رمزینکس یک بازار معاملاتی همتا به همتا است که کاربران در این بازار به طور مستقیم با یکدیگر وارد معامله می‌شوند و دیگر خبری از واسطه نیست.

بهترین کیف پول بیت تورنت چیست؟

اگر می‌خواهید یک سرمایه‌گذاری بزرگ روی بیت تورنت انجام دهید یا اگر می‌خواهید این رمز ارز را برای مدت طولانی هولد کنید کیف پول سخت‌افزاری بهترین گزینه برای ذخیره توکن بیت تورنت است. کیف پول‌های سخت‌افزاری دارایی‌های دیجیتال شما را به صورت آفلاین و سرد ذخیره می‌کنند.

در این روش دارایی‌های سرمایه‌گذار از تهدیدات آنلاین درامان خواهد بود. بیت تورنت کیف پول مخصوص به خود را ندارد اما برای ذخیره توکن بیت تورنت می‌توانید از کیف پول‌های سازگار با رمز ارز ترون استفاده کنید.

در زیر با فهرستی از کیف پول‌های سازگار با ترون که وب سایت رسمی ترون معرفی کرده است آشنا می‌شوید.

  • ترون لینک (TronLink)
  • آیم توکن (imToken)
  • کیف پول سخت‌افزاری لجر
  • کیف پول هیوبی (Huobi)
  • تراست والت
  • کوبو والت (Cobo Wallet)
  • بیت‌پای والت (Bitpie Wallet)
  • مث والت (Math Wallet)
  • توکن پاکت (TokenPocket)
  • کلِوِر (Klever)
  • ویژن (Vision)
  • اتمیک والت (Atomic Wallet)

نحوه استخراج توکن بیت تورنت

پروتکل بیت تورنت مبتنی بر الگوریتم اثبات سهام محول شده (Delegated Proof-of-Stake) است. بنابراین توکن بیت تورنت را نمی‌توان به روش سنتی مانند بیت کوین استخراج کرد.

همانطور که قبلاً گفته شد کاربران به وسیله توکن بیت تورنت می‌توانند هزینه دانلود فایل‌های بزرگ را داده و برای دانلود سریع‌تر پهنای باند بیشتری را خریداری کنند. این کار باعث می‌شود تا کامپیوترهای میزبان فایل‌ها انگیزه بیشتری برای در دسترس قرار دادن فایل‌ها در شبکه داشته و کاربران بتوانند فایل‌ها را سریع‌تر دانلود کنند.

نحوه عملکرد سیستم به صورت زیر است:

به تمام کاربرانی که نسخه کامل فایل‌های ذخیره شده (سیدها) در کامپیوترهای خود را به اشتراک می‌گذارند پاداشی به صورت توکن بیت تورنت داده می‌شود.

این بدان معناست که دریافت کردن توکن بیت تورنت به هیچ تجهیزات گران قیمتی نیاز ندارد و هر کاربری می‌تواند با استیک کردن توکن بیت تورنت و صرفاً در ازای ذخیره کردن فایل در کامپیوتر خود و به اشتراک گذاری آن با دیگران پاداش کسب کند. پس برای دریافت کردن توکن بیت تورنت کافی است فایل‌های زیادی را روی کامپیوترتان ذخیره و به اشتراک گذاری کنید.

مزایا و معایب توکن بیت تورنت

در زیر با مزایا و معایب توکن بیت تورنت آشنا خواهید شد:

مزایا

  • کوین‌های توکن بیت تورنت به بهبود اکوسیستم بیت تورنت کمک می‌کنند.
  • از پایگاه کاربری بسیار بزرگی برخوردار است.
  • اضافه شدن قابلیت‌های جدید به شبکه بیت تورنت باعث می‌شود کاربران بتوانند از طریق به اشتراک گذاری فایل و سید کردن درآمد داشته باشند.
  • به کاربران اجازه می‌دهد تا با صرف مقدار کمی از توکن‌های بیت تورنت فایل‌ها را با سرعت بیشتری دانلود کنند.

معایب

  • هیچ چیز نمی‌تواند تضمین کند که توکن بیت تورنت باعث افزایش سرعت شبکه بیت تورنت می‌شود.
  • بیشتر مشارکت در شبکه از طریق سرمایه‌گذاران رمز ارزها است و نه کاربران بیت تورنت. با این حال، این پروژه در دست توسعه است و تیم بیت تورنت امیدوار است بتواند پلی بین صنعت رمز ارزها و کاربران تورنت ایجاد کند.

اطلاعات فاندمنتال توکن بیت تورنت

در جداول زیر نیز اطلاعات بنیادین مهم ارز دیجیتال بیت تورنت به طور خلاصه آمده است.

اطلاعات پایه

رتبه ۴۲
وضعیت فعال
نوع دارایی توکن
وب سایت رسمی https://www.bittorrent.com/btt/
اکسپلورر بلاک‌چین https://tronscan.org/#/token/1002000
اعلامیه https://www.binance.com/en/blog/359983424108134400/Binance-Launchpad-Announces-its-First-Gaming-Project-WINk
کیف پول https://tron.network/wallet
ماهیت توکن بیت تورنت (BTT) یک توکن کاربردی TRC-10 بر بستر بلاک‌چین ترون است که با هدف افزایش سرعت دانلود، موجود کردن فایل و تولید محتوا در برنامه غیرمتمرکز بیت تورنت است.

اطلاعات فنی

کد منبع https://github.com/bittorrent
قابلیت استخراج ندارد
روش اجماع
پلتفرم ترون
تعداد کوین‌های از پیش استخراج شده نامشخص
تاریخ معرفی ۲۰ ژانویه ۲۰۱۹
حداکثر عرضه ۹۹۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ توکن

اطلاعات بلاک‌چین

به روز رسانی سه شنبه، ۱۸ آگوست ۲۰۲۰، ساعت ۱۳:۰۵:۰۶
عرضه در گردش ۶۵۹۰۷۱۸۸۲۰۴۹

اطلاعات اجتماعی

توییتر https://twitter.com/BitTorrent
ردیت
تلگرام
دیسکورد
بلاگ

پیش بینی قیمت توکن بیت تورنت برای ۲۰۲۱

توکن بیت تورنت در محدوده قیمتی ۰/۰۰۰۲ دلار به معامله شدن ادامه داده و سال ۲۰۲۰ را در این قیمت به پایان رسانده است. بعداً قیمت به تدریج و به صورت مداوم شروع به رشد کرد. قیمت توکن بیت تورنت به لطف استقبال چند موسسه از آن رشد قابل توجهی پیدا کرد. قیمت در اواسط ماه فوریه شاهد یک رالی پرقدرت بود و از ۰/۰۰۰۵ دلار به بالاترین سطح تاریخی خود در محدوده ۰/۰۱۲۹ دلار افزایش یافت اما سپس دچار ریزش شد.

با توجه به اینکه در فصل آلت کوین‌ها (آلت سیزن) قرار داریم، توکن بیت تورنت در ۵ آوریل ۲۰۲۱ به رکورد تاریخی ۰/۰۱۲۶ دلار رسید. طبق گفته کارشناسان افزایش قیمت این توکن ادامه خواهد داشت و ممکن است در پایان سال ۲۰۲۱ به ۰/۱ دلار برسد.

پیش بینی قیمت توکن بیت تورنت برای ۲۰۲۲

بیت تورنت پتانسیل زیادی از خود نشان می‌دهد و با توجه به افزایش تعداد کاربران آن پیش بینی می‌شود قیمت این رمز ارز حتی به بیش از ۱ دلار یا بیشتر برسد. با توجه به شرایط کنونی، قیمت‌ها به طور تصاعدی در حال افزایش هستند بنابراین تصور کردن این افزایش قیمت خیلی دور از ذهن نیست.

پیش بینی قیمت توکن بیت تورنت تا سال ۲۰۲۵

بیت تورنت در حال حاضر توسط غول‌های فناوری به رسمیت شناخته نشده است و با مشکلات مربوط به دزدی اینترنتی روبرو است. با این حال، با توجه به نحوه توسعه این پلتفرم، ممکن است پلتفرم‌های رسانه محور پیشرو ممکن است در سال‌های آینده با بیت تورنت همکاری کنند زیرا این بیت تورنت می‌تواند امنیت محتوای آنها را تضمین کند.

توکن بیت تورنت همچنین ممکن است با اسپاتیفای (Spotify) همکاری کند. می‌توان انتظار داشت قیمت هر توکن بیت تورنت در پایان ۵ سال بعد به ۵ دلار برسد.

نتیجه‌گیری

بیت تورنت تقریباً یک چهارم از محتوای آنلاین در سراسر جهان را تأمین می‌کند و تقریباً ۳/۳۵ درصد از کل ترافیک اینترنت در جهان را به خود اختصاص می‌دهد. با این حال، این اتفاقات تنها عوامل موفقیت پروژه توکن بیت تورنت نخواهند بود.

کاربران در نتیجه پیدایش یک روش جایگزین برای دریافت فایل‌ها فایل‌ها را حذف می‌کنند که این باعث کاهش سرعت انتقال داده می‌شود. اما، تیم ترون در کنار تیم بیت تورنت در حال کار و تلاش برای افزایش سطح مقبولیت توکن بیت تورنت و ارائه خدمات به میلیون‌ها کاربر در حال افزایش خود است.