جفت ارز دیجیتال (Cryptocurrency pairs) چیست؟ این پرسش با تمامی کاربران تازه وارد در دنیای ارزهای دیجیتال همراه است. جفت ارز در واقع یک دارایی است شما نسبت به خرید و فروش آن اقدام می‌کند. حال این جفت ارزها خود انواع مختلفی دارند. در ادامه علاوه بر پرداختن به معنی و مفهوم جفت ارز دیجیتال، به بررسی بهترین جفت ارزها برای ترید می‌پردازیم.

منظور از جفت ارز دیجیتال چیست؟

در بازار ارزهای دیجیتال، جفت ارز (Cryptocurrency pairs) دارایی‌هایی هستند که می‌توان در صرافی آن‌ها را با یک دیگر معامله کرد. به عنوان مثال می‌توان بیت کوین با لایت کوین (BTC/LTC) یا اتریوم با بیت کوین کش (ETH/BCH) را با هم معاوضه کرد.

اغلب سرمایه گذاران از بیت کوین برای این گونه معاملات استفاده می‌کنند اما در واقع جفت ارزهای زیادی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای معاوضه با ارز دیجیتال مورد نظر استفاده کنید.

در صرافی‌ها هنگامی که می‌بینید ارزش یک رمز ارز نمایش داده می‌شود، معمولاً ارزش آن رمز ارز در مقایسه با بیت کوین است، در واقع با توجه به این ارزش خواهید فهمید که چه مقدار از این رمز ارز را می‌توانید با یک بیت کوین به دست آورید.

جفت ارز چگونه کار می‌کند؟

جفت ارزها در دنیای ارزهای دیجیتال به شما امکان مقایسه هزینه‌ها میان ارزهای دیجیتال مختلف را می‌دهند. این جفت سازی ارزش نسبی سکه را نشان می‌دهد، مثلاً چه مقدار بیت کوین برابر است با یک اتر یا چه مقدار اتر برابر است با یک بیت کوین کش.

  چگونه با کمترین کارمزد ارز دیجیتال بخریم و انتقال دهیم؟ کدام صرافی ایرانی کارمزد کمتری دارد؟

صرافی‌ها معمولاً چندین گزینه مختلف برای جفت شدن نشان می هند و به شما این امکان را می‌دهند تا با توجه ارزهایی که در کیف پول خود دارید، جفت ارز خود را انتخاب کنید. به طور مثال دارندگان بیت کوین این فرصت را دارند که با هر جفت ارزی که صرافی برای بیت کوین پشتیبانی می‌کند، معامله کنند.

بسیاری از صرافی‌های ارزهای دیجیتال از جفت ارزها و ارزهای فیات مانند دلار آمریکا پشتیبانی نمی‌کنند با این وجود برخی از این صرافی‌ها خارجی مانند جمینی (Gemini)، کوین بیس (Coinbase)، بایننس (Binance) و کراکن (Kraken) و صرافی‌های داخلی مانند صرافی ارز دیجیتال رمزینکس از جفت ارزها و ارز فیات پشتیبانی می‌کنند.

این صرافی‌ها همچنین گزینه‌های مختلف و متنوعی را برای انجام معاملات جفت ارز در پلتفرم خود ارائه می‌دهند و بیشترین میزان این جفت ارزها برای رمز ارزهای بیت کوین و اتر در دسترس است.

نمونه‌ای از معاملات جفت ارزهای دیجیتال

به عنوان مثال شما در حال حاضر یک بیت کوین دارید و می‌خواهید آن را با اتر معاوضه کنید. در ابتدا به صرافی که از جفت ارزها پشتیبانی کند می‌روید و یک جفت ارز معاملاتی اتر و بیت کوین انتخاب می‌کنید.

سپس صرافی به شما نشان می‌دهد که در ازای یک بیت کوین چند اتر می‌توانید دریافت کنید. اگر از میزان اتر دریافتی راضی باشید نیمی از بیت کوین خود یا بیشتر را با اتر معاوضه می‌کنید.

شما اگر به جای بیت کوین رمز ارز دیگری، مثلاً ریپل (XRP)، داشته باشید نمی‌توانید این معامله را انجام دهید و حتماً باید رمز ارز شما با اتریوم قادر به جفت شدن باشد.

در این صورت شما در ابتدا باید ریپل‌های خود را با بیت کوین معاوضه کنید و سپس از آن بیت کوین برای دریافت اتر استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که همه جفت ارزها را نمی‌توان با هم معامله کرد و حتماً باید رمز ارزهای مورد نظر از یکدیگر پشتیبانی کنند.

بعضی مواقع هم برای انجام معاملات جفت ارز به نرخ ارز (pass-through) احتیاج دارید. مثلاً اگر برای معاوضه بیت کوین با اتر دو دل هستید و می‌خواهید هر دو ارز را داشته باشید می‌توانید از نرخ ارز استفاده کنید.

انواع جفت ارز دیجیتال چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

در صرافی آنلاین رمزینکس جفت ارزهای مختلفی وجود دارند و این جفت‌ها هم تقریباً مانند سایر جفت ارزها عمل می‌کنند، با این تفاوت که قیمت این ارزها ممکن است متفاوت‌تر باشد.

به همین دلیل است که هر جفت ارز پیشنهادات و درخواست‌های خود را دارد و بسته به میزان تقاضا باید برای معامله با این جفت ارزها حق بیمه پرداخت کنید.

لازم به ذکر است که استفاده از بیت کوین برای انجام معاملات جفت ارز بهتر و پر سود تر از همه است.

چند نمونه جفت ارز دیجیتال در صرافی رمزینکس

چگونه بهترین جفت ارز دیجیتال را انتخاب کنیم؟

معامله گران پس از انجام تجزیه و تحلیل در مورد چند رمز ارز برجسته به امید بیشترین سود و بازدهی وارد بازار ارزهای دیجیتال می‌شوند. سپس این معامله گران یک تحلیل تکنیکال از جفت ارزها برای درک روند و رفتار بازار انجام می‌دهند.

با این حال تحلیل بنیادی و تکنیکال تا جایی به شما کمک می‌کند و برای بازدهی بیشتر باید جفت ارزها را به دقت انتخاب کنید. اگرچه انتخاب ساده‌ترین و کوچک‌ترین کاری است که باید انجام دهید اما بسیار مهم است و با یک انتخاب غلط خسارات جبران ناپذیری را متحمل خواهید شد.

قبل از انتخاب جفت ارز ابتدا باید تجزیه و تحلیل کنید که کدام جفت ارزها محبوب‌تر هستند و بیشتر استفاده می‌شوند. بسیاری از سفارشات جفت ارز را می‌توانید به نرخ دلار مشاهده کنید و طبق اطلاعاتی که صرافی‌ها در این باره منتشر کرده‌اند محبوب‌ترین معاملات جفت ارز عبارت‌اند از بیت کوین با اتر، بیت کوین با لایت کوین، تتر (USDT) با بیت کوین و اتر با لایت کوین.

تقاضا برای معاملات جفت ارز بیت کوین، اتریوم و لایت کوین در سراسر جهان رو به افزایش است و معامله گران در هر لحظه می‌توانند خریدار برای آن‌ها پیدا کنند.

اگر می‌خواهید با جفت ارزهایی علاوه بر بیت کوین، اتریوم یا بیت کوین کش معامله کنید بهترین کار این است که حجم معاملات رمز ارزهای مختلف و ارتباط آن‌ها با سایر دارایی‌ها را بررسی کنید تا بتوانید جفت ارزی مناسب را برای انجام معاملات خود پیدا کنید.

بهترین جفت ارزهای دیجیتال برای ترید در سال ۲۰۲۱

هنگام انتخاب جفت ارز دیجیتال انتخاب نقدینگی موجود در بازار بسیار مهم است و حجم معاملات برخی از جفت ارزها بیشتر از بقیه است. محبوب‌ترین جفت ارزها عبارت‌اند از:

  • بیت کوین با دلار آمریکا: بیت کوین با دلار آمریکا یکی از پراستفاده‌ترین جفت ارزها هستند. در این حالت توکن بیت کوین پایه معامله است و با دلار معاوضه می‌شود.
  • اتریوم با دلار آمریکا: اتریوم دومین رمز ارز برجسته جهان پس از بیت کوین است که بیشتر از سایر ارزهای دیجیتال در معاملات جفت ارز استفاده می‌شود.
  • لایت کوین با دلار آمریکا: در این نوع معاملات جفت ارز، سرمایه گذرانی که لایت کوین دارند آن را با دلار آمریکا معاوضه می‌کنند. لایت کوین توکنی است که بر اساس بیت کوین، اما سریع‌تر و سبک‌تر طراحی شده است.
  • ریپل با دلار آمریکا: ریپل با دلار آمریکا یکی دیگر از جفت ارزهای معاملاتی محبوب هستند. ریپل سکه‌ای است که برای تسویه حساب‌های مؤسسات مالی و همچنین معاملات برون مرزی طراحی شده است.