مفهوم لیکوئیدیتی بازار

بازار لیکوئید به بازاری گفته می‌شود که در آن خریداران و فروشندگان در دسترس هستند و هزینه مبادلات نسبتا پایین است. بسته به نوع دارایی، جزئیات و عواملی که باعث نقدینگی در هر بازار می‌شوند، ممکن است متفاوت باشند. در بازار لیکوئید خریداران و فروشندگان متعددی وجود دارند و برای کالای مورد مبادله تقاضای زیادی وجود دارد. به همین خاطر معاملات به صورت سریع، آسان و با قیمت مطلوبی انجام می‌شوند.

طبیعاتا مقدار عرضه و تقاضا به صورت روزانه در بازار متغیر است؛‌ اما در بازار نقدینگی، اختلاف قیمت خرید خریداران با قیمت فروش فروشندگان بسیار کم است. نقطه مقابل بازار نقدینگی، بازار غیرنقدی است که در آن اختلاف بالایی میان قیمت‌های پیشنهادی بالاترین خریدار و پایین‌ترین فروشنده وجود دارد.

لیکوئیدیتی دارایی به چه معناست ؟

نقدینگی درواقع معیاری بر سنجیدن میزان سهولت تبدیل دارایی‌ها به یکدیگر بدون تاثیرگذاری بر قیمت آن‌ها است. به زبان ساده، نقدینگی تعیین می‌کند که یک دارایی چقدر سریع و آسان می‌تواند خرید یا فروخته شود. زمانی نقدینگی بازار را خوب می‌دانیم که بدون تاثیرگذاری بر قیمت، بتوان به خرید و فروش دارایی با سرعت و سهولت بالایی پرداخت. در نقطه مقابل، نقدینگی بد زمانی است که خرید و فروش دارایی با سرعت مناسبی انجام نشود.

نقدینگی (liquidity) در بازار های مالی مختلف

نقدینگی معمولا در بازارهای مختلف مانند بورس، فارکس، بازار آتی، ارز دیجیتال و… ایجاد می‌شوند. از سوی دیگر بازار برخی کالاهایی که قیمت بالایی دارند مانند بازار کالاهای لوکس، تجهیزات صنعتی سنگین، املاک و.. بازار غیرنقدی محسوب می‌شوند. علاوه بر آن بازار اوراق بهادار نیز بنا به شرایط مختلف ممکن است تبدیل به بازار غیرنقدی شود.

جالب است بدانیم که بازار فارکس که ارزهای خارجی در آن معامله می‌شوند، یکی از بزرگترین بازارهای لیکوئیدیتی است. اینطور تخمین زده میشود که حجم معاملات روزانه در بازار ارز به بیش از ۵ تریلیون دلار میرسد. همچنین بازارهای یورو، ین، پوند، فرانک و دلار کانادا از نقد شوندگی بالایی برخوردارند.

لیکوئیدیتی در بازار بورس

پیش از این نیز اشاره کردیم که بازار بورس از نقدشوندگی بالایی برخوردار است و مقدار نقدشوندگی در این بازار، در انتخاب سرمایه گذاران اثر بسیار زیادی دارد. عموم سرمایه گذارانی که در بازار بورس به دنبال سود بالا هستند، مقدار نقدینگی سهام مد نظرشان را بررسی می‌کنند. درواقع شاخص ارزش معاملات به بررسی این موضوع در بازار بورس می‌پردازد. اگر بخواهیم به بیان ساده بگوییم، افزایش ارزش معاملاتی یک سهام به معنای افزایش نقدینگی آن است.  حال که با ماهیت نقدینگی آشنا شدیم بهتر است به معنای آن در بازار ارز دیجیتال بپردازیم.

لیکوئیدیتی در بازار ارز های دیجیتال

در بازار ارز دیجیتال، لیکوئیدیتی به معنای سهولت در تبدیل ارز دیجیتال به ارزهای دیگر یا نقد کردن آن است. همانطور که اشاره کردیم نقدینگی، مقدار عرضه و تقاضا را نشان می‌دهد و نقدینگی فراوان در یک بازار، نشان دهنده سالم بودن آن است. همچنین هرچه مقدار نقدینگی یک ارز بیشتر باشد، آن ارز از ثبات و پایداری بالاتری برخوردار است.

معنی لیکوئیدیتی بازار ارز دیجیتال، زمانی است که در اکثر مواقع برای خرید و فروش مشتری وجود داشته باشد و کاربر بتواند معاملات خود را با قیمت مطلوبی انجام دهد.

بسیاری از افراد به دنبال سواستفاده از بازار ارز دیجیتال و دستکاری آن به نفع خود هستند؛ دستکاری و کنترل قیمت ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌ کوین یا اتر، کار سختی است؛‌ به همین جهت با وجود لیکوئیدیتی، بازار تا حد زیادی در برابر این نوع خطرات در امان می‌ماند.

نقدینگی در بازار ارز دیجیتال به تحلیل رفتار معامله گران کمک می‌کند و از آنجایی که در چنین شرایطی نوسانات کاهش می‌یابند، معامله گران به تصویری جامع و شفاف از بازار دست پیدا می‌کنند و در نتیجه می‌توانند تحلیل و پیش‌بینی بهتری از بازار انجام دهند و تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرند.

برخی موارد ظهور نقدینگی در بازار را نشان می‌دهند که در ادامه به آن‌ها میپردازیم:

  • اختلاف میان پیشنهاد و تقاضا: هرچه تفاوت میان قیمت پیشنهادی و قیمت درخواستی کمتر باشد، میزان نقدینگی بیشتر است.
  • حجم معاملات:‌ یکی از عوامل مهم در تعیین مقدار نقدینگی بازار، حجم معاملات است و به مجموع دارایی‌هایی اشاره دارد که در یک بازه زمانی معین در یک صرافی مبادله شده‌اند. حجم معاملات و نقدینگی با یکدیگر رابطه مستقیم داشته و اگر هردوی این‌‌ها رو به افزایش باشند، بازار در وضعیت بهتری قرار دارد.
  • یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در نقدینگی، اندازه کل بازار است و ارز دیجیتال در حال حاضر نسبت به سایر دارایی‌ها حجم بازار کمتری دارد.

سوالات متداول

در بازار ارز دیجیتال نقدینگی زیاد بهتر است؟

پروژه‌هایی که نقدینگی بالایی دارند، پایدارتر هستند؛ چراکه افراد بیشتری به خرید و فروش آن‌ها میپردازند. برخلاف آن ارزهایی که تقدینگی کمتری دارند، از نوسانات بیشتری برخوردارند.

کدام ارز دیجیتال بیشترین نقدینگی را دارد؟

در حال حاضر بیت کوین دارای بیشترین مقدار لیکوئیدیتی است.

از کجا مقدار نقدینگی یک ارز را متوجه شویم؟

یکی از بهترین راه‌ها برای تعیین مقدار نقدینگی ارز دیجیتال، بررسی ارزش بازار آن است. ضرب میزان واحدهای در گردش یک رمز ارز در قیمت هر یک از واحدهای آن مقدار ارزش بازار را نشان می‌دهند.

چرا نقدینگی کم خوب نیست؟

اگر شرکتی سطح نقدینگی مناسبی نداشته باشد، ضعف آن را در تامین بودجه نشان می‌دهد و شرکت ممکن است در آینده دچار مشکل شود.