ربات‌ ترید ارز دیجیتال به موضوعی داغ برای میلیون‌ها کاربر ارزهای دیجیتال در سراسر جهان تبدیل شده است که به دنبال راه‌هایی برای خودکار کردن استراتژی خود و عملکرد بهتر در بازار هستند. این ربات ها انواع مختلفی دارند. بعضی پولی و بعضی هم رایگان هستند. هر یک از این ربات های معامله گر رمز ارز تعدادی صرافی را پوشش می دهند اما اغلب از صرافی های بزرگی مانند بایننس پشتیبانی می کنند. برای آشنایی با بهترین انواع ربات ترید ارز دیجیتال و همچنین آموزش ساخت یک ربات تریدر کریپتو راهنمای جامع زیر را مطالعه کنید.

ربات ترید ارز دیجیتال چیست؟

ربات تریدر ارز دیجیتال یا هان ربات ترید کریپتو یک برنامه نرم افزاری است که به طور خودکار در صرافی‌ها معامله می‌کند. ربات تریدر به جای ورود هر معامله در صرافی به صورت دستی، می‌تواند به داده‌های حساب صرافی کاربران دسترسی داشته و به صورت خودکار معاملات را انجام دهد. این فرایند از طریق رایانه‌ها مدیریت می‌شود که سرعت و دقت آن فراتر از توانایی انسان است.

استراتژی‌هایی که این ربات‌های تریدر ارزهای دیجیتال پیاده سازی می‌کنند قادر به انجام هر کاری از معامله گرفته تا ساخت استراتژی‌های سفارشی و آربیتراژ (arbitrage) پیشرفته در زمان واقعی در صرافی‌ها هستند.

امکانات این بات‌ها تقریباً نامحدود است. هر ربات تریدر به طور کلی یک استراتژی تریدر را پیاده سازی می‌کند که متکی به الگوریتم‌هایی است که توسط توسعه دهنده برنامه ایجاد شده است.

ربات ترید انواع مختلفی دارد. بعضی بر اساس الگوریتم های تحلیل تکنیکال نسبت به خرید یا فروش اقدام می کنند. بعضی از ربات ها هم صرفا کار خرید و فروش را بر اساس سیگنال که از منبع خارجی به آنها می دهند، انجام می دهد.

ربات تریدر ارز دیجیتال چگونه کار می‌کنند؟

ربات تریدر رمزارزها با دسترسی به داده‌های صرافی کاربر کار می‌کنند. هر کاربر با دادن کلید عمومی اِی‌پی‌آی (API) و کلید خصوصی اِی‌پی‌آی (API) به ربات می‌تواند دسترسی به حساب خود را به ربات تریدر بدهد. کاربر با دادن این دو نوع اطلاعات به ربات در واقع به صرافی می‌گوید که ربات از طرف او اجازه دسترسی به اطلاعات حساب صرافی‌اش را دارد.

اِی‌پی‌آی (API)

اِی‌پی‌آی (API) روشی برای دسترسی برنامه‌ها یا خدمات خارج از صرافی به داده‌ها یا قابلیت‌های داخل صرافی هستند. از طریق این اِی‌پی‌آی (API) ها ربات‌های تریدر می‌توانند آخرین داده‌های بازار را درخواست کنند، برای کاربر معامله کنند یا اطلاعاتی راجع به میزان مانده حساب کاربر جمع کنند.

دسترسی به حساب کاربری فقط زمانی مجاز است که کاربر صریحاً کلیدهای اِی‌پی‌آی (API) را به یک برنامه بدهد. هر وقت که بخواهید می‌توانید با حذف کردن کلیدهای اِی‌پی‌آی (API) در صرافی، دسترسی ربات به حساب‌تان را لغو کنید و بدین ترتیب همیشه کنترل کنید که چه کسی یا چه چیزی می‌تواند به حساب صرافی شما دسترسی داشته باشد.

تنظیمات کلیدی اِی‌پی‌آی (API)

کلیدهای اِی‌پی‌آی (API) ربات‌های تریدر معمولاً تنظیمات بسیار مختلفی دارند. دو تنظیم اصلی که برای ربات تریدر مورد نیاز است، توانایی جمع آوری داده‌های «مانده حساب» صرافی شما و همچنین «معامله» است. هر صرافی به روش‌های مختلفی بر این دو پارامتر کنترل می‌کند، اما به طور کلی، همه تنظیمات زیر این دو مقوله باید برای ربات تریدر فعال شوند.

لطفاً توجه داشته باشید که هیچ ربات تریدری کریپتویی به طور کلی نیازی به دسترسی به «برداشت» وجه ندارد. اگر یک ربات تریدر به این دسترسی نیاز داشت،  این ربات تریدر بسیار مشکوک و مورد تردید است. نتیجه اعتماد به چنین ربات‌هایی می‌تواند از دست رفتن تمام سرمایه باشد.

هدف از طراحی ربات تریدر ارز دیجیتال

هدف اصلی ربات‌ها تریدر خودکار کردن اقداماتی است که انجام آنها به صورت دستی برای انسان بسیار پیچیده، زمان بر و یا دشوار است. پیچیدگی این وظایف شامل خودکارسازی یک استراتژی تریدر واحد در یک جفت تریدر واحد، مسیریابی هوشمند معاملات بین هر دارایی در یک پرتفولیوی متنوع است.

برخی از ربات‌ها می‌توانند به کاربران اجازه دهند تا بدون تلاش مداوم یک استراتژی کامل برای مدیریت پورتفولیوی خود را اجرا کنند، و در وقت خود تا حد چشمگیری صرفه جویی کنند.

به جای اینکه شما برای انجام دستی معاملات و مدیریت پورتفولیوی خود مجبور باشید به طور مداوم آنلاین باشید، ربات‌ها می‌توانند کنترل استراتژی شما را به صورت شبانه روزی در دست بگیرند.

ربات‌های تریدر با کیفیت می‌توانند با پیشرفت نسبت به استراتژی پیاده سازی شده دستی، در هزینه شما صرفه جویی کنند. ربات‌ها در جمع آوری اطلاعات سریع‌تر و در هنگام ثبت سفارش دقیق‌تر بوده و می‌توانند اعداد را سریع‌تر از هر انسانی پردازش کنند.

چه زمانی از ربات تریدر ارز دیجیتال استفاده کنیم؟

ربات‌ها امکانات بی پایانی دارند. ربات‌های مختلفی برای تنظیم مجدد حساب، مدیریت پورتفولیو، جمع آوری داده‌ها، مسیریابی سفارش هوشمند یا هر کار مرتبط دیگری وجود دارد. هر کاری که می‌خواهید انجام دهید، احتمالاً یک ربات در جایی وجود دارد که آن را انجام می‌دهد.

این بدان معنا نیست که برای انجام هر کار کوچکی که می‌خواهیم انجام دهیم باید از یک ربات تخصصی استفاده کنیم. در حقیقت، در برخی مواقع انجام خود کار زمان و انرژی کمتری نسبت به یافتن یا طراحی کردن یک ربات برای انجام آن کار می‌طلبد.

هدف این است که کارهای بزرگی را که بیشترین زمان را نیاز دارند یا انجام آنها برای خودتان پیچیده است شناسایی کنید. و انجام آنها را به ربات تریدر بسپارید. شما می‌توانید کارهای آسان یا کم تکرار را به صورت دستی انجام دهید.

قبل از جستجوی ربات به سخت‌ترین جوانب معامله رمزارزها فکر کنید. هر یک از کارهایی را که در طول روز انجام می‌دهید در نظر بگیرید. فهرست کوچکی از بزرگ‌ترین وظایفی را که می‌خواهید به صورت خودکار انجام شوند تهیه کنید؛ کارهایی را انتخاب کنید که با حذف نیاز به انجام دستی آنها می‌توانید زمان کمتری را صرف مدیریت کردن پورتفولیوی رمزارزتان کنید.

برای کمک به شما در یافتن کارهایی که می‌توانند توسط ربات‌های تریدر به صورت خودکار انجام شوند، در بخش‌های بعدی روش‌های مختلفی را بررسی خواهیم کرد که ربات‌ها تریدر می‌توانند عملکرد بهتری از انسان داشته باشند. برای یافتن بهترین کارهایی که می‌توانید به صورت خودکار درآورید هر یک از این جنبه‌ها را در نظر بگیرید.

برای اجرای کارهای تکراری در بازار

کارهای تکراری خسته کننده‌اند. انجام مکرر یک کار فقط به این معنی است که شما بیشتر از آنچه لازم است وقت خود را صرف آن کار می‌کنید.

تصور کنید یک روش واقعی برای کپی و پیست کردن وجود داشت. یعنی می‌توانستید کاری را که به تازگی انجام داده‌اید کپی کرده و دفعه بعدی دوباره تکرار کنید.

این اساساً کاری است که ما با یک ربات تریدر انجام می‌دهیم. با انجام یک بار کار با تنظیم آن در ربات تریدر، می‌توانید آن کار را بارها و بارها تا پایان زمان کپی کنید. حق دارید از این مفهوم هیجان‌زده شوید!

تصور کنید مقاله‌ای را می‌خوانید که نشان می‌دهد تنظیم مجدد پورتفولیو به مدت ۱ ساعت در مقایسه با سایر روش‌های تنظیم مجدد عملکرد بهتری دارد. اکنون، تصمیم گرفته‌اید پورتفولیوی خود را هر ساعت مجدداً تنظیم کنید.

این بدان معنی است که هر ۱ ساعت باید درصد هر یک از دارایی‌های موجود در سبد سهام‌تان را محاسبه کنید، معاملات بهینه را تعیین کنید، معاملات را انجام دهید و تمام مدت آنلاین بمانید. صادقانه باید گفت که این کار غیرممکن است. حتی اگر انجام این کار ممکن بود، تکرار آن باعث دیوانه شدن هر شخص عاقلی می‌شود.

ربات‌ها با تکرارهای پیش پا افتاده مشکلی ندارند. در حقیقت، این یکی از مهم‌ترین دلایلی است که مهندسان نرم افزار یک کار را خودکار می‌کنند. کافی است یک بار بات را ایجاد کنید و انجام کارهای پورتفولیو را برای همیشه خودکار کنید. دیگر نیازی به انجام کارهای تکراری نیست!

برای افزایش دقت در معاملات

معامله کردن یک بازی دقیق است. شاید معامله‌گران جدید بر اساس احساسات‌شان وارد پوزیشن‌های تریدر شده و از آن خارج شوند و عدم دقت این رویکرد برایشان مهم نباشد، اما بسیاری از معامله‌گران با کسب تجربه به ضرورت دقیق بودن در معاملات پی می‌برند. هر معامله‌ای می‌تواند تأثیرگذار باشد، بنابراین با دقت معاملات را انتخاب کنید. ربات‌ها فاقد مفهوم محتاط بودن هستند اما دقیق‌اند.

بیایید یک سناریو را در نظر بگیریم. فرض کنید می‌خواهیم دوج کوین خود را وقتی که قیمت بیت کوین دقیقاً به ۱۰۰۰۰۰ دلار برسد بفروشیم. انجام دستی این کار به مهارت و حوصله بسیاری نیاز دارد.

اجرای دستی این استراتژی احتمالاً منجر به از دست رفتن اتفاقی این قیمت و فروش دوج کوین در زمانی خواهد شد که بیت کوین به ۱۰۰۰۱۰ دلار برسد. شاید این معامله بد به نظر نرسد، اما این استراتژی‌ای نبود که می‌خواستیم اجرا کنیم. این عدم دقت به این معنی است که در نهایت از برنامه خود پیروی نکردیم.

اجرای یک استراتژی دقیق برای ربات‌ها ساده است. ربات می‌تواند به راحتی بازار را برای یافتن شرایط مدنظر رصد کند و در زمان مناسب زمان معامله را انجام دهد. ربات‌ها در اجرای چنین تریدر دقیق، سریع و قابل اعتماد هستند.

برای صرفه جویی در زمان

همه افراد مشغله‌های زیادی دارند و زندگی همه آشفته است. ما آن قدر وقت نداریم که هر لحظه پای کامپیوتر نشسته و از وضعیت مطلوب پورتفولیوی خود اطمینان حاصل کنیم.

در یکی از مثال‌های قبلی بحث تنظیم مجدد هر ساعته‌ی پورتفولیو را مطرح کردیم. این نمونه‌ای از مواردی است که به راحتی ممکن است در هر بار ۱۵ دقیقه یا بیشتر طول بکشد. اگر پورتفولیوی سرمایه‌گذار متنوع باشد این کار حتی بیشتر طول می‌کشد.

این کار نه تنها تکراری است، بلکه زمان بر نیز خواهد بود. استراتژی‌های تریدر بیشماری از این طریق بسیار دست و پا گیر می‌شوند.

ربات‌های تریدر مانند انسان نیستند. آنها هیچ کار دیگری برای انجام دادن ندارند. تنها کاری که آنها می‌خواهند انجام دهند این است که این استراتژی‌های وقت گیر را برای شما اجرا کنند.

از آنجایی که آنها روی رایانه اجرا می‌شوند، محاسبات در یک لحظه کوتاه انجام شده و معاملات در یک چشم به هم زدن تمام می‌شود بدون آن که ربات‌ها هرگز خسته شوند. خودکار کردن یک کار وقت گیر با پیکربندی چند مورد در یک ربات تریدر و اجازه دادن به ربات تریدر برای اجرای استراتژی برای شما انجام می‌شود.

برای حضور فعال در بازارهای ۲۴ ساعته

بازار رمزارزها هرگز نمی‌خوابد. حتی برای یک ثانیه. صرافی‌ها در شب بسته نمی‌شوند. حتی وقتی یک صرافی برای بررسی یا به روزرسانی از دسترس خارج می‌شود، صدها صرافی آنلاین دیگر وجود دارد که مشغول به انجام معاملات‌اند.

این بازار شبانه روزی به گونه ایست که نمی‌توانید همیشه پورتفولیوی خود را کنترل کنید. در نهایت باید بخوابید، و دارایی‌ها معمولاً به محض این که از آنها غافل می‌شویم از کنترل خارج می‌شوند؛ حداقل ما چنین احساسی داریم.

وقتی به این نتیجه رسیدید که همیشه نمی‌توان آماده اقدام بود، دو راه وجود دارد: مقابله با عواقب عدم حضور برای مدیریت شرایطی که برای پورتفولیو اتفاق می‌افتد، یا خودکار کردن استراتژی خود با یک ربات تریدر. بیشتر افراد از گزینه‌ای استفاده می‌کنند که به آنها امکان می‌دهد شب راحت بخوابند.

اما این بدان معنا نیست که استراتژی ما باید شبانه روز یکسان باشد. شما می‌توانید در طول روز یک استراتژی مشخص برای پورتفولیوی خود داشته باشید و آن را در شب تغییر دهید. این استراتژی هر چه باشد، ربات‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا آن را به صورت خودکار درآورید و هنگامی که می‌خواهید بخوابید کمتر به اما و اگرهای ممکن فکر کنید.

رهایی از پیچدگی معاملات

در نهایت، حتی اگر تکرارهای زیاد، صرف زمان طولانی و نیاز به دقت کافی نتواند شما را متقاعد کند که از ربات تریدر ارز دیجیتال استفاده کنید، با عامل دیگری به نام پیچیدگی معاملات روبرو خواهید شد. انسان به دلیل پیچیدگی زیاد برخی از استراتژی‌ها  از نظر فیزیکی قادر به اجرای آنها نیست.

مثال مسیریابی هوشمند سفارش را در نظر بگیرید. مسیریابی موفقیت آمیز معاملات از طریق جفت‌های تریدر متعدد به صورت هوشمند الزامات بی‌شماری دارد.

بیش از هر چیز برای شناسایی کردن زمان بهینه، مقدار دارایی و قیمت آن برای یک معامله باید تمام جفت‌های تریدر موجود در صرافی را زیر نظر بگیریم. در مرحله بعدی، باید محدودیت‌های زمانی را برای تکمیل مسیریابی قبل از تغییر شرایط بازار در نظر بگیریم.

سپس باید معاملات را انجام دهیم تا اولین مرحله از سفارش خود را تکمیل کنیم. سرانجام، باید این فرایند را دوباره از اول تکمیل کنیم زیرا فقط قادر به جابجایی ۱۰۰ دلار در آخرین سفارش بودیم و در کل باید ۱۰۰۰۰۰ دلار جابجا کنیم.

معاملات رمزارزها به مجموعه گسترده‌ای از مهارت‌ها نیاز دارد که از طریق پیشرفت مستمر فردی، غلبه بر اشتباهات و ادامه دادن به کار در مواجهه با عدم اطمینان حاصل می‌شود. حتی پیشرفته‌ترین معاملاگران دارای تجارب زیاد نیز قادر به اجرای بعضی از استراتژی‌های پیچیده به صورت دستی نیستند.

استراتژی‌های پیچیده را باید با استفاده از ربات‌های تریدر به صورت خودکار در آورد. بدون این ربات‌ها، اجرای چنین استراتژی‌هایی ممکن نیست.

بهترین ربات تریدر ارز دیجیتال

در این مرحله که درک کلی از ربات تریدر و سناریوهای مناسب برای استفاده از ربات‌ها را به دست آورده‌ایم وقت آن است که به صورت اجمالی با تعدادی از ربات‌هایی که بر بخشی از بازار تسلط پیدا کرده آشنا شویم.

فضای رمزارزها مملو از ربات تریدر بی شماری شده است. در مورد اعتبار برخی از این ربات‌ها تردید وجود دارد؛ برخی دیگر زیرساخت‌های بی‌کیفیتی داشته یا اصلاً کار نمی‌کنند.

در ادامه فهرستی از بهترین ربات‌های ترید در فضای ارزهای دیجیتال را مشاهده خواهید کرد. هر کدام از این سرویس‌ها با هدف تامین کردن نیاز مشخصی از بازار تهیه شده و منبع قابل اعتمادی برای معامله‌گران ارزهای دیجیتال محسوب می‌شوند.

ربات ترید ارز دیجیتال شریمپی

شریمپی (Shrimpy) عمدتاً به عنوان یکی از بهترین ربات‌های ترید ارز دیجیتال در واقع اصلی‌ترین سرویس مدیریت سبد رمزارزها در بازار ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود.

برخلاف اکثر برنامه‌های مدیریت پورتفولیو، شریمپی (Shrimpy) فعالانه معاملات را برای شما انجام می‌دهد تا استراتژی‌های مدیریت پورتفولیو را پیاده سازی کنید. ساده‌ترین این استراتژی‌ها تنظیم مجدد پرتفولیو و ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری شاخصی رمزارزها است.

مشتریان شریمپی (Shrimpy) همچنین می‌توانند معامله اجتماعی را تجربه کنند که برای معامله‌گران تازه کار طراحی شده است. سرمایه‌گذاران می‌توانند با کلیک کردن بر روی یک دکمه شروع به کپی کردن استراتژی‌های تریدر معامله‌گران برتر رمزارزها کنند.

ربات تریدر کریپتو شریمپی علاوه بر مدیریت پورتفولیو از طریق رابط کاربر، گزینه‌های مناسبی را برای توسعه دهندگان نیز فراهم می‌کند تا استراتژی‌های خود را از طریق اِی‌پی‌آی (API) اپلیکیشن شریمپی (Shrimpy) یا اِی‌پی‌آی (API) صرافی جهانی رمزارزها (Universal Crypto Exchange) به طور خودکار انجام دهند. اِی‌پی‌آی (API) صرافی جهانی رمزارزها ابزاری را در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد تا ربات‌های تریدر خود را از صفر بسازند.

در این سرویس می‌توان در عرض ۵ دقیقه اموری مانند ثبت نام، وارد کردن کلیدهای اِی‌پی‌آی (API)، انتخاب پورتفولیو و خودکار کردن استراتژی را انجام داد. هدف شریمپی (Shrimpy) این است که با خودکار کردن معاملات زندگی را برای کاربران ساده کند.

ویژگی‌های متمایز شریمپی

ویژگی‌های بی‌شماری وجود دارد که ربات ترید کریپتو شریمپی (Shrimpy) را از سایر ربات‌های تریدر متمایز می‌کند، از جمله:

  • تمرکز بر مدیریت پورتفولیو
  • ساخت و خودکارسازی صندوق سرمایه‌گذاری شاخصی
  • تنظیم مجدد پورتفولیو
  • به اشتراک گذاری اجتماعی پورتفولیو
  • شبیه سازی استراتژی
  • استفاده ساده از تخصیص دارایی
  • اِی‌پی‌آی (API) توسعه دهنده پیشرفته
  • پشتیبانی از ذخیره سازی سرد
  • نظارت بر عملکرد میان صرافی

هزینه

ربات ترید ارز دیجیتال شریمپی یک سرویس مدیریت سبد سهام است که هزینه آن از ۱۳ تا ۱۹ دلار در ماه متغیر است. این هزینه شامل تمام ویژگی‌ها مانند معامله، شاخص سازی، شبیه‌سازی پورتفولیو، برنامه اجتماعی (برای پیگیری و کپی کردن پورتفولیوی دیگر کاربران)، دسترسی اِی‌پی‌آی (API) ، لیست سفید آی پی (IP) و موارد دیگر است.

صرافی‌های پشتیبانی شده

  • کوکوین (KuCoin)
  • بیت‌رکس Bittrex))
  • بیت‌رکس گلوبال Bittrex Global))
  • کوین‌بِیس پرو (Coinbase Pro)
  • بایننس (Binance)
  • کراکن (Kraken)
  • پولونیکس (Poloniex)
  • هیوبی (Huobi)
  • جمینای (Gemini)
  • بی‌باکس (Bibox)
  • بیت‌مارت (BitMart)
  • هیوبی گلوبال Huobi Global))
  • هیت بی‌تی‌سی (HitBTC)
  • اوکی اکس OKEX))
  • بیت‌استمپ Bitstamp))
ویژگی‌ها۴
رابط کاربری و سهولت استفاده۵
قیمت۵
زیرساخت۵
پشتیبانی از صرافی۵
امتیاز میانگین۴/۸

ربات تریدر ارز دیجیتال گِکو

ربات ترید گِکو (Gekko) یک ربات تریدر منبع باز برای کاربران پیشرفته ارزهای دیجیتال است. ربات ترید گِکو (Gekko) به جای ارائه راه حل‌های مبتنی بر وب رباتی است که برای اجرای مداوم بر روی رایانه شخصی یا سرور نصب می‌شود. این بدان معناست که این نرم افزار برای استفاده مداوم از استراتژی معامله شما همیشه باید در حال اجرا باشد.

ویژگی‌های متمایز:

  • متن باز
  • داده‌های بازار در زمان واقعی
  • اندیکاتورها
  • معامله کاغذی برای سفارشات شبیه سازی شده
  • محاسبه سود
  • وارد کردن داده‌های تاریخی بازار
  • محاسبه معیارهای خطر

هزینه:

خبر خوش برای ما ایرانی‌ها در خصوص این ربات این است که استفاده از ربات ترید گِکو (Gekko) رایگان است.

صرافی‌های پشتیبانی شده

صرافی‌های پشتیبانی شده توسط ربات ترید کریپتو گکو در زیر فهرست شده‌اند.

  • بایننس (Binance)
  • پولونیکس (Poloniex)
  • کوین‌بیس پرو (Coinbase Pro)
  • کراکن (Kraken)، بیت‌فینکس (Bitfinex)
  • کوین فالکون (Coinfalcon)
  • راک تریدینگ (The Rock Trading)
  • اکسمو (EXMO)
  • لونو (Luno)
ویژگی‌ها۳
رابط کاربری و سهولت استفاده۲
قیمت۵
زیرساخت۳
پشتیبانی از صرافی۲
امتیاز میانگین۳

ربات ترید ارز دیجیتال زن‌بات

زِن بات (Zenbot) از ربات‌های محبوب از نوع خط فرمان در حوزه رمزارزها است. این ربات که از برخی جهات مشابه گِکو (Gekko) است را می‌توان از طریق رایانه شخصی یا در یک سرور اجرا کرد.

توسعه دهندگانی که مایلند وارد کدنویسی این ربات شوند و استراتژی‌های خود را به آن اضافه کنند، اندیکاتورهای جدیدی برای آن تعریف کنند، و با استفاده از ابزارهای تحلیلی سفارشی بازار را تحلیل کنند این فرصت را دارند که به ارتقاء این ربات کمک کنند.

ویژگی‌های متمایز:

از مهمترین ویژگی‌های این ربات تریدر ارز دیجیتال می‌توان به چند مورد زیر اشاره کرد.

  • متن باز
  • رویکرد تریدر تحلیل فنی
  • معماری دارای پلاگین
  • شبیه سازی داده‌های تاریخی
  • شبیه سازی برای معامله کاغذی
  • قابلیت حد فروش (sell stop)، حد خرید (buy stop)، و حد سودگیری (profit stop)
  • فرکانس‌های تریدر و نمونه برداری قابل تنظیم

هزینه:

استفاده از زِن بات رایگان است.

صرافی‌های پشتیبانی شده

صرافی‌های پشتیبانی شده توسط ربات ترید کریپتو زِن بات در زیر فهرست شده‌اند.

  • بایننس (Binance)
  • بیتفینکس (Bitfinex)
  • بیت استمپ (Bitstamp)
  • بیترکس (Bittrex)
  • سی ای ایکس (CEX.IO)
  • کوین بِیس پرو (Coinbase Pro)
  • جِمینی (Gemini)
  • هیت بی تی سی (HitBTC)
  • کراکن (Kraken)
  • پولونیکس (Poloniex)
ویژگی‌ها۳/۵
رابط کاربری و سهولت استفاده۲
قیمت۵
زیرساخت۲
پشتیبانی از صرافی۳
امتیاز میانگین۳/۱

ربات ترید ارز دیجیتال هاس بات

ربات ترید ارز دیجیتال هاس بات (HaasBot)  یکی از پر قابلیت‌ترین ربات‌های تریدر در بازار ارزهای دیجیتال است. ویژگی‌های متنوعی شامل بیمه، ایمنی و اندیکاتورهای فنی در این پلتفرم گنجانده شده است.

اگرچه شاید در نگاه اول به نظر برسد که این ربات برای افراد متخصص در معامله طراحی شده باشد، اما ربات هاس بات (HaasBot) مجموعه جامعی از ابزارها را برای پیاده‌سازی استراتژی‌های پیچیده متعدد فراهم می‌کند.

ویژگی‌های متمایز:

از مهمترین ویژگی‌های این ربات تریدر ارز دیجیتال می‌توان به چند مورد زیر اشاره کرد.

  • داشبورد مرکز فرماندهی قابل برنامه‌ریزی
  • اجرای استراتژی‌های دستی
  • نمای بازار برای تحلیل فنی
  • ربات‌های متن دار سفارشی
  • گزارشدهی پیشرفته

هزینه:

طرح‌ها از ۲۵۴ دلار برای هر ۳ ماه برای مجوز مبتدی شروع شده و تا ۷۲۵ دلار برای ۳ ماه برای مجوز پیشرفته ادامه دارند.

صرافی‌های پشتیبانی شده

صرافی‌های پشتیبانی شده توسط این ربات ترید کریپتو در زیر آورده شده است.

  • کوکوین (KuCoin)
  • بیت‌رکس Bittrex))
  • کوین‌بِیس پرو (Coinbase Pro)
  • بایننس (Binance)
  • کراکن (Kraken)
  • پولونیکس (Poloniex)
  • هیوبی (Huobi)
  • جمینای (Gemini)
  • هیت بی‌تی‌سی (HitBTC)
  • اوکی اکس OKEX))
  • بیت‌استمپ Bitstamp))
  • بایننس (Binance)
  • بیتفینِکس (Bitfinex)
  • بیت مِکس (BitMEX)
  • سی سی ای ایکس (CCEX)
  • سی ای ایکس (CEX.IO)
  • دریبیت (Deribit)
  • یونومی (ionomy)
  • نووا (nova)
ویژگی‌ها۵
رابط کاربری و سهولت استفاده۲
قیمت۱
زیرساخت۴
پشتیبانی از صرافی۵
امتیاز میانگین۴/۳

ربات تریدر ارز دیجیتال تری کوماس

ربات تریدر تری کوماس (۳commas) یک ربات تریدر پیشرفته با چندین ویژگی تریدر پیچیده است. از این ربات‌ها می‌توان برای خودکار سازی استراتژی تریدر از طریق رابط وب آنها استفاده کرد.

ربات تریدر تری کوماس (۳commas)که مانند ربات هاس بات (HaasBot) حوزه‌ی خاصی از بازار را هدف قرار گرفته است در میان معامله‌گران با تجربه‌تر محبوب شده است. این ربات‌ها همچنین توانایی مدیریت کردن ربات‌ها از طریق اِی‌پی‌آی های توسعه دهنده خود را دارند و قابلیت‌های جدیدی را برای توسعه دهندگان فراهم می‌کنند.

ویژگی‌های متمایز:

  • پایانه معاملات
  • قابلیت‌های ردگیری برای ذخیره سود / حد ضرر
  • سفارشی سازی سیگنال‌ها از طریق پلتفرم تریدینگ ویو
  • ربات‌های QFL
  • ربات‌های ترکیبی چند جفتی

هزینه:

طرح‌های قیمتی برای مجوز مبتدی از ۲۲ دلار در ماه شروع می‌شود و برای مجوز حرفه‌ای به ماهانه ۷۵ دلار تمام می‌رسد.

صرافی‌های پشتیبانی شده

  • کوکوین (KuCoin)
  • بیت‌رکس Bittrex))
  • کوین‌بِیس پرو (Coinbase Pro)
  • بایننس (Binance)
  • پولونیکس (Poloniex)
  • هیوبی (Huobi)
  • هیت بی‌تی‌سی (HitBTC)
  • اوکی اکس OKEX))
  • بیت‌استمپ Bitstamp))
  • بیتفینِکس (Bitfinex)
  • سی ای ایکس (CEX.IO)
  • بیت استمپ (Bitstamp)
  • یوبیت (YOBIT)
ویژگی‌ها۵
رابط کاربری و سهولت استفاده۳
قیمت۳
زیرساخت۴
پشتیبانی از صرافی۵
امتیاز میانگین۴

ربات تریدر ارز دیجیتال کریپتوهوپر

کریپتوهوپر (Cryptohopper) یک بستر تریدر رباتی و یکی از بهترین ربات‌های تریدر ارز دیجیتال است که استراتژی‌ها را بر اساس اندیکاتورهای فنی اجرا می‌کند. کاربر می‌تواند این استراتژی‌ها را به صورت سفارشی طراحی کند تا استراتژی‌های پیشرفته مورد نظر او را پیاده سازی کنند.

ربات ترید ارز دیجیتال کریپتوهوپر (Cryptohopper) از بسیاری جهات مشابه تری کوماس (۳commas) و هاس بات (HaasBot) بوده و یک گزینه عالی برای معامله‌گران پیشرفته ارزهای دیجیتال است که مایلند وارد جزئیات استراتژی‌های تریدر خود شوند.

ویژگی‌های متمایز:

  • استراتژی‌های طراحی
  • آزمایش کردن استراتژی‌ها از طریق معامله کاغذی
  • حدد ضرر
  • فروش استقراضی دارایی‌ها
  • استراتژی‌های تریدر خودکار رمزارزها
  • تحلیل مبتنی بر داده – بیش از ۱۳۰ اندیکاتور و الگو
  • گزارش عملکرد

هزینه:

قیمت‌ها از ۱۹ دلار در ماه برای مجوز مبتدی شروع می‌شود و حداکثر آن ۹۹ دلار در ماه برای مجوز حرفه‌ای است.

صرافی‌های پشتیبانی شده

  • کوکوین (KuCoin)
  • بیت‌رکس Bittrex))
  • کوین‌بِیس پرو (Coinbase Pro)
  • بایننس (Binance)
  • پولونیکس (Poloniex)
  • هیوبی (Huobi)
  • بیتفینِکس (Bitfinex)
  • کراکن (Kraken)
ویژگی‌ها۴
رابط کاربری و سهولت استفاده۳/۵
قیمت۳
زیرساخت۳/۵
پشتیبانی از صرافی۴
امتیاز میانگین۳/۶

ربات تریدر ارز دیجیتال مارجین

مارجین (Margin) یک پایانه تریدر برای استراتژی‌های تریدر بسیار قابل تنظیم است. این ربات که برای معامله‌گران رمزارزها و بیت کوین طراحی شده است، یک رابط کابری مرتب برای پایانه‌های معمولاً آشفته بازار ارزهای دیجیتال فراهم می‌کند.

  شاخص ترس و طمع بیت کوین چیست و برای ارز دیجیتال چه معنایی دارد؟

در این پلتفرم کاربر می‌توان به سرعت ربات‌های تریدر کریپتو (ارز دیجیتال) را تنظیم کرده، استراتژی‌ها را مدیریت کرده و اندیکاتورهایی را برای شروع معاملات اجرا کند.

ویژگی‌های متمایز:

  • معامله بصری
  • اندیکاتورهای فنی
  • ربات‌های تریدر خودکار
  • رابط کاربری گرافیکی قابل تنظیم
  • تقسیم سفارش‌ها بین صرافی‌ها
  • خبرخوان‌ها

هزینه:

طرح‌های قیمتی این ربات برای مجوزهای مبتدی ۱۲۹ دلار و برای مجوز حرفه‌ای ۲۹۹۹ دلار است.

صرافی‌های پشتیبانی شده

  • بیت‌رکس Bittrex))
  • پولونیکس (Poloniex)
  • هیوبی (Huobi)
  • بیتفینِکس (Bitfinex)
  • بیت استمپ (Bitstamp)
  • هیت بی تی سی (HitBTC)
  • اوکی کوین (OkCoin)
ویژگی‌ها۲
رابط کاربری و سهولت استفاده۲
قیمت۱
زیرساخت۳
پشتیبانی از صرافی۳
امتیاز میانگین۲/۲

چگونه یک ربات ترید ارز دیجیتال انتخاب کنیم؟

اکنون که تمام ربات‌های مهم تریدر ارزهای دیجیتال موجود در بازار را بررسی کردیم، باید ربات مناسب استراتژی پورتفولیو رمزارزهای خود را انتخاب کنیم.

در بخش‌های بعدی در مورد نکاتی که باید قبل از ثبت نام در یکی از این سرویس‌ها و به صورت خودکار درآوردن پورتفولیو توسط ربات در نظر بگیرید بحث خواهیم کرد.

اعتبار تیم

اعتبار تیم توسعه دهنده ربات بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد. هکرها از طریق نقاط آسیب پذیر عرصه را بر کاربران ناآگاه تنگ کرده‌اند. مثلاً هکرها از اِی‌پی‌آی (API) های تریدر برای پامپ کردن قیمت توکن سیسکوین (Syscoin) در صرافی بایننس استفاده می‌کنند. از آن جا که هکرها افراد باهوشی هستند باید در اولین اقدام امنیتی یک تیم موسس مورد اطمینان پیدا کرد.

هنگام ارزیابی تیم ویژگی‌هایی مانند موارد زیر را بررسی کنید:

  • دانشگاه محل تحصیل اعضای تیم
  • شرکت‌های محل کار اعضا
  • مدت زمان کار کردن اعضا بر روی ربات
  • شهرت اعضا در هیئت مشاوره آنها
  • منبع تأمین اعتبار برای راه اندازی ربات
  • کشور عضو
  • توانایی فنی تیم موسس

قبل از این که خودکار سازی استراتژی‌های خود را به تیم توسعه دهنده شخص ثالث بسپارید بهتر است از فهرست زیرا برای جمع آوری اطلاعات در مورد تیم پشتیبان این سرویس استفاده کنید.

علاوه بر کسب اطمینان از اعتبار اعضای تیم، اطمینان حاصل کنید که شرکت می‌تواند در برابر هرگونه تخلف احتمالی پاسخگو باشد. تیم باید درمورد منشا خود، اعضای خود، محل فعالیت و سایر اطلاعات مربوطه شفاف باشد تا ما بفهمیم که آیا می‌توانیم به تیم اعتماد کنیم.

استراتژی‌های خودکار

سوال بعدی که باید از خود بپرسیم این است که آیا ربات مدنظر در واقع استراتژی مورد نظر ما را پیاده سازی می‌کند یا خیر. انتخاب یک ربات تریدر که فقط از استراتژی‌هایی پشتیبانی کند که به طور مثال شامل میانگین متحرک است با هدف تنظیم مجدد پورتفولیو مناسب نیست.

نگاهی به وب سایت ربات تریدر بیندازید تا مطمئن شوید آنها از استراتژی‌هایی که می‌خواهید برای پورتفولیوی خود اجرا کنید پشتیبانی می‌کنند. استفاده از رباتی که از استراتژی مدنظر کاربر پشتیبانی کند اما در نهایت به درگیری و فعالیت بیش از حد کاربر منجر شود هیچ فایده ای ندارد.

پشتیبانی

نکته مهم بعدی میزان پشتیبانی ارائه شده از سوی تیم توسعه دهنده ربات است. آیا کانال‌هایی برای ارتباط با تیم توسعه و پرسیدن سوالات پشتیبانی یا درخواست کمک برای رفع اشکالات وجود دارد؟

در غیر این صورت ممکن است هفته‌ها منتظر دریافت پاسخ برای رفع اشکالات به وجود آمده در استراتژی مدنظرتان بمانید. کاربران بارها شاهد چنین اتفاق ناخوشایندی بوده‌اند.

برخی از نشانه‌های پی بردن به این که تیم توسعه دهنده به خوبی از کاربران پشتیبانی می‌کند:

  • تیم توسعه دهنده یک گروه فعال در تلگرام یا دیسکورد (Discord) دارد که در آن آنلاین است و به سوالات پاسخ می‌دهد.
  • از طریق چندین کانال می‌توان با تیم تماس گرفت.
  • تیم پشتیبانی بلافاصله به سوالات پاسخ می‌دهد و در واقع برای حل مشکلات تلاش می‌کند.
  • تیم پشتیبانی به روزرسانی‌های مکرر را در کانال‌های گفتگوی خود در تلگرام و دیسکورد منتشر می‌کند.

اینها تنها چند روش برای تعیین کیفیت پشتیبانی است که پس از ورود به هر پلتفرم و ثبت نام دریافت خواهید کرد.

هزینه ربات ترید ارز دیجیتال

ناگفته پیداست که قیمت یکی از بزرگ‌ترین عوامل تعیین کننده برای استفاده یا عدم استفاده از یک ربات تریدر برای پورتفولیو است. هدف کاربر به حداکثر رساندن سود سرمایه‌گذاری بر روی رمزارزها است، بنابراین کاهش هزینه ماهیانه‌ای که باید برای اشتراک ربات پرداخت شود به او این امکان را می‌دهد تا پول بیشتری را وارد پورتفولیوی خود کند.

برخی از ربات‌ها گران هستند. اگر قرار باشد ۱۰۰۰ دلار را صرف خرید یک ربات کنیم باید انتظار معجزه از آن داشت. در غیر این صورت، این هزینه فقط باعث تضعیف پورتفولیوی ما می‌شود. در عوض خرید چنین ربات‌هایی می‌توان این پول را صرف توسعه پورتفولیو رمزارزهای خود کرد. بهتر است ربات معاملات مناسب را در محدوده قیمت خود پیدا کنیم.

سهولت استفاده از ربات

واقعیت بازار رمزارزها این است که اکثر ابزارها طراحی بیش از حد پیچیده‌ای دارند. این امر بدون شک در مورد ربات‌های تریدر نیز صدق می‌کند. بیشتر ربات‌های تریدر فوق العاده پیچیده هستند و شامل اهرم، گزینه‌ها، پیکربندی و تنظیمات بی شماری هستند. استفاده از ربات‌های پیچیده در ابتدای راه ممکن است منجر به ایجاد ترس و تردید در سرمایه‌گذار و معامله‌گر شود.

به دنبال ربات متناسب با سطح راحتی خود باشید. به جای اینکه مستقیماً وارد ربات‌های تریدر منبع باز شوید و سعی کنید با استفاده از مهارت‌های توسعه دهندگی خود استراتژی‌های سفارشی‌تان را پیاده کنید، شاید بهتر باشد در ابتدا دست به عصا عمل کنید.

با رباتی شروع کنید که فقط چند ویژگی اصلی مورد نظر شما را فراهم می‌کند اما استفاده از آن آسان است. به این ترتیب می‌توانید قبل از وارد شدن به جوانب پیچیده ربات‌های تریدر با کلیات آنها آشنا شوید.

شبیه‌سازی

شبیه سازی روشی است که ما عملکرد یک استراتژی را بر روی داده‌های تاریخی شبیه سازی می‌کنیم. این به ما کمک می‌کند تا رفتار استراتژی را تحت شرایط خاص درک کنیم و همچنین می‌تواند در درک عملکرد استراتژی در آینده به ما کمک کند. اگرچه هیچ چیز تضمین شده نیست، اما این قوی‌ترین روشی است که ما برای ارزیابی استراتژی‌ها داریم.

رباتی که انتخاب می‌کنیم قطعاً باید شبیه سازی شود. اکیداً توصیه می‌شود که هرگز استراتژی شبیه سازی نشده را اجرا نکنید. اقدامات کورکورانه در معاملات می‌تواند منجر به فاجعه شود.

به همین دلیل بهتر است مدتی را برای ارزیابی استراتژی، کشف بهترین تنظیمات و اجرای استراتژی به روشی منطبق با اهداف و همچنین اطلاعاتی که می‌توانید از طریق ابزار شبیه سازی جمع آوری کنید اختصاص دهید.

هشدار! به هیچ یک از ابزارهای شبیه سازی که از داده‌های کوین مارکت کَپ (CoinMarketCap) استفاده می‌کند اعتماد نکنید. این منبع داده برای ارزیابی استراتژی‌های معامله غیر قابل قبول است؛ زیرا داده‌های این وب سایت نه تنها کاملاً نادرست هستند، بلکه کوین مارکت کَپ (CoinMarketCap) داده‌ها را از صرافی‌های مختلف جمع می‌کند، بنابراین این داده‌ها بیانگر قیمت واقعی خرید صرافی‌ها نیست.

برای شبیه سازی استراتژی‌ها فقط از داده‌های دقیق قیمت خرید و فروش که مستقیماً از یک صرافی جداگانه جمع آوری شده‌اند استفاده کنید.

پیاده سازی و اجرای ربات

برای پی بردن به عملکرد یک استراتژی تحت شرایط مختلف باید چگونگی پیاده سازی آن استراتژی را به دقت ارزیابی کنید. از آنجا که هر ربات از یک پیاده سازی منحصر به فرد یک استراتژی پشتیبانی می‌کند، درک تفاوت بین هر یک از ربات‌های تریدر بسیار مهم است.

فراموش نکنید که تمام پیاده سازی‌ها مشابه هم نیستند. به جوانبی مانند کنترل‌هایی که ربات در اختیار دارد، پیکربندی‌ها و استحکام استراتژی تحت شرایط مختلف نگاه کنید.

در عین حال، حتی اگر ربات تریدر از کنترل‌های لازم برای اجرای استراتژی پشتیبانی کند، این به این معنی نیست که همه چیز رو به راه است.

گاهی در شرایطی که همه چیز امیدوارکننده به نظر می‌رسد ممکن است به دلیل اجرای ضعیف همه چیز از بین برود. کد و زیرساخت‌های ایجاد شده برای ربات تریدر نقش مهمی در مدیریت استراتژی‌ها دارد. خرابی‌های ناشی از مشکلات سرور می‌تواند منجر به معاملات نادرست، زمان بندی اشتباه و اجرای کاملاً اشتباه استراتژی شود.

از دست دادن سرمایه به دلیل اجرای نادرست استراتژی به سرعت به یک کابوس تبدیل می‌شود. از آنجا که پس گرفتن وجه پرداخت شده امکان پذیر نیست سعی کنید با انتخاب ربات تریدر که با روش‌های نرم افزاری اصولی طراحی شده‌اند از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

استقبال تیم از حل مشکلات را بررسی کنید، به کانال‌های بازاریابی آنها بپیوندید تا دفعات گزارش اشکال را ببینید و مدت زمان لازم برای حل مشکلات را برای تیم بررسی کنید.