همه چیز در مورد کیف پول بلاکچین | معرفی والت‌های بلاکچین
۷ آبان ۱۴۰۳ اخبار
  1. جواب سوال تایم فارم امروز دوشنبه ۷ آبان
  2. تصویر امروز جیمز دوشنبه ۷ آبان به همراه پاسخ تصویری
  3. قیمت امروز ایکس امپایر دوشنبه‌ ۷ آبان
  4. قیمت امروز میم فای ‌دوشنبه‌ ۷ آبان در بازار پیش از عرضه
  5. پاسخ پازل امروز ربات میجر دوشنبه ۷ آبان + آموزش تصویری
  6. قیمت امروز میجر (Major) دوشنبه‌ ۷ آبان در بازار پیش از عرضه
  7. کد مخفی ویدیو تپ سواپ امروز دوشنبه ۷ آبان به همراه آموزش وارد کردن

همه چیز در مورد کیف پول بلاکچین

 
۴ شهریور ۱۴۰۳
  6 دقیقه
یک کیف پول بلاکچین

کیف پول‌های بلاک چین ابزاری اساسی در دنیای ارزهای دیجیتال به شمار می‌روند که کاربران را قادر می‌سازند تا رمزارزهای خود را به صورت امن ذخیره و مدیریت کنند. این ابزارهای دیجیتال به عنوان پلی بین کاربران و شبکه‌های بلاک چین عمل کرده و تعامل با ارزهای دیجیتال مختلف مانند بیت کوین، اتریوم و غیره را تسهیل می‌کنند. در این مقاله با کیف پول‌ بلاکچین و انواع آن آشنا می‌شویم و به نحوه کار آنها پی می‌بریم. با ما همراه باشید.

کیف پول بلاکچین چیست؟

چند والت سخت افزاری ارز دیجیتال
 کیف پول بلاکچین ابزاری حیاتی در دنیای ارزهای دیجیتال است که به کاربران امکان می‌دهد ارزهای خود را به صورت امن نگهداری کنند.

کیف پول بلاکچین یک نرم‌افزار دیجیتالی است که روی یک بلاکچین اجرا می‌شود و کلیدهای خصوصی و عمومی شما را ذخیره کرده و همچنین تمام تراکنش‌های مربوط به آن کلیدها را بر روی یک بلاکچین نگهداری می‌کند. در حالت ایده‌ال، یک کیف پول یا ولت بلاکچین رمزارزها را ذخیره نمی‌کند، بلکه سوابق مربوط به این کلیدها در بلاکچینی که والت روی آن میزبانی می‌شود، ذخیره خواهند شد. این یعنی کیف پول یک شناسه را برای فعال کردن ردیابی تمام تراکنش‌های مرتبط با آن شناسه ارائه می‌دهد. شناسه بلاکچین (blockchain ID) آدرس کیف پولی است که با کلید عمومی و کلید خصوصی مرتبط است.

ولت بلاکچین چگونه کار می‌کند؟

والت‌های بلاکچین با یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی کار می‌کنند. هنگامی که آدرس کیف پول بلاکچین خود را به شخصی می‌دهید، هر زمان که برای شما توکن یا ارز دیجیتال ارسال می‌کند، رمز ارز را به آدرس عمومی شما ارسال می‌کند. آدرس عمومی آدرس کیف پول بلاکچین شما نیست بلکه فرمت رمزنگاری‌شده آدرس کیف پول است. یک تابع هش برای رمزگذاری داده ورودی و تبدیل به یک خروجی استفاده می‌شود.

از آنجایی که کلید خصوصی شما با کلید عمومی و در نتیجه آدرس کیف پول مرتبط است، تنها کلیدی است که می‌تواند برای رمزگشایی اطلاعات رمزگذاری شده توسط فرستنده توکن‌ها استفاده شود. به این ترتیب شما به ارزهای دیجیتال خود دسترسی پیدا می‌کنید.

برای ارسال رمزارز، صاحب کیف پول از کلید خصوصی خود برای امضای تراکنش قبل از ارسال آن به شبکه بلاکچین استفاده می‌کند. هنگامی که تراکنش برای عموم مخابره شد، اعتبارسنج‌های شبکه (گره‌ها)، از کلید عمومی در دسترس عموم استفاده می‌کنند که با کلید خصوصی که برای امضای تراکنش استفاده می‌شود، مرتبط است.

انواع کیف پول بلاکچین

معرفی انواع کیف پول بلاکچین
از جمله بهترین والت‌های موبایل می‌توان به کیف پول های تراست ولت، اکسودوس، کوینومی، زنگو، کوین بیس و مایسلیوم اشاره کرد.

 کیف پول‌های سخت‌افزاری

این ولت بلاکچین یک دستگاه سخت‌افزاری است که برای ذخیره و مدیریت کلیدهای خصوصی و آدرس‌های عمومی و همچنین امضای تراکنش‌ها استفاده می‌شود.

اکثر کیف پول‌های سخت‌افزاری دستگاه‌هایی شبیه USB هستند که صفحه نمایش OLED دارند و برای مشاهده فعالیت‌های در حال انجام استفاده می‌شوند. دکمه‌های کناری برای امضای تراکنش‌ها و کار با رابط کاربری مانند پیمایش و انتخاب ویژگی‌هایی که می‌خواهید اجرا شوند استفاده می‌شوند.

این دستگاه‌ها به اندازه یک فلش مموری هستند و به کامپیوتر متصل می‌شوند. آنها با برنامه‌های دسکتاپ بومی برای ارزهای دیجیتال مختلف عرضه شده و با این برنامه‌ها همگام (Sync) می‌شوند.

کیف پول‌های سخت‌افزاری حدود ۷۰ تا ۱۵۰ دلار قیمت دارند؛ با این وجود، ایمن‌ترین انواع کیف پول‌های کریپتو محسوب می‌شوند. این به این دلیل است که آنها کلیدها را به صورت آفلاین نگه می‌دارند. به عنوان مثال می‌توان به ترزور (Trezor) و لجر (Ledger) اشاره کرد که به شما امکان می‌دهد بیش از ۲۲ ارز دیجیتال از جمله بیت کوین به علاوه ۵۰۰ توکن ERC-20 را ذخیره کنید.

کیف پول کاغذی

کیف پول کاغذی بیت کوین
در این روش با چاپ کلید خصوصی روی کاغذ از دارایی شما به صورت آفلاین حفاظت می‌‌شود.

صاحب ارز دیجیتال باید کلیدهای خصوصی خود را ایمن نگه دارد. یک جایگزین خوب این است که کلیدها را روی یک تکه کاغذ چاپ کنید، سپس آن را در مکانی امن ذخیره کرده و بعداً هنگام خرج کردن ارزهای دیجیتال به آن مراجعه کنید.

اینها برخی از ایمن‌ترین روش‌ها برای تامین امنیت ارزهای دیجیتال هستند، هرچند یک کاغذ می‌تواند به راحتی خراب شود یا توسط شخص سومی دزدیده شود. ضمن اینکه همه ارزهای دیجیتال کیف پول کاغذی را ارائه نمی‌دهند.

استفاده از کیف پول کاغذی به عنوان کیف بلاکچین هنگام ذخیره بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال برای مدت بسیار طولانی توصیه می‌شود.

فرآیند ایجاد یک کیف پول کاغذی به ارز دیجیتال مورد نظر بستگی دارد. آنها را می‌توان به صورت آفلاین ایجاد کرد. به عنوان مثال، برای ساخت کیف پول کاغذی بیت کوین، تنها چیزی که نیاز دارید این است که bitaddress.org را دانلود و ذخیره کنید، صفحه وب را در حالی که اینترنت قطع است باز کنید، سپس ماوس را روی صفحه قرار دهید تا یک درجه تصادفی ۱۰۰ درصدی ایجاد کنید. با کلیک بر روی گزینه کیف پول کاغذی در این صفحه، یک کیف پول کاغذی از یک یا چند آدرس کیف پول و کلیدهای خصوصی آنها ایجاد می‌شود. این فایل را پرینت بگیرید و قسمت اصلی را نگه دارید.

کیف پول دسکتاپ

کیف پول‌های دسکتاپ نوعی نرم‌افزار هستند که بر روی سیستم‌عامل‌های اصلی مانند ویندوز، مک و لینوکس نصب و استفاده می‌شوند. تقریباً هر ارز دیجیتالی با یک کیف پول بلاکچین دسکتاپ راه‌اندازی می‌شود. کیف پول‌های دسکتاپ همچنین شامل افزونه‌های مرورگر هستند.

والت‌های دسکتاپ  امن‌ترین گزینه برای شما نیستند زیرا دسکتاپ یا لپ تاپ شما به اینترنت متصل می‌شود و در صورت عدم رعایت تدابیر امنیتی، امنیت آنها به صورت آنلاین به خطر می‌افتد. این تدابیر شامل استفاده از برنامه‌های آنتی‌ویروس به‌روز، ضد بدافزار و فایروال قوی است.

کیف پول موبایل

کیف پول تراست والت
کیف پول موبایل یک یک برنامه است که می‌تواند بر روی گوشی های هوشمند نصب شود.

کیف پول‌های تلفن همراه به عنوان اپلیکیشن‌های موبایل در گوشی‌های اندروید، iOS یا سایر دستگاه‌های قابل حمل نصب می‌شوند. افزونه‌ها (Extensions) و کیف پول‌های افزونه‌ای که با مرورگرها کار می‌کنند، تا زمانی که بتوانند با این دستگاه‌ها کار کنند، می‌توانند به عنوان موبایل طبقه‌بندی شوند.

این والت‌ ها امکان خرید ارز دیجیتال را نیز ارائه می‌کنند اما به اندازه والت‌های سخت افزاری امن نیستند، زیرا همیشه به اینترنت متصل هستند. برخی از این والت ها به کاربران اجازه می‌دهند کلیدهای خصوصی خود را به صورت آفلاین در دستگاه ذخیره کنند.

کیف پول‌های تحت وب

کیف پول‌های تحت وب نوعی کیف پول گرم هستند که همیشه به اینترنت متصل هستند. اینها برنامه‌هایی هستند که با باز کردن آدرس کیف پول وب‌سایت و ورود به اینترنت توسط کاربر در مرورگرها اجرا می‌شوند. به این ترتیب، می‌توان از طریق گوگل کروم، فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر به آنها دسترسی داشت.

این والت‌ ها کلیدهای خصوصی شما را در اینترنت در سرورهایی که این برنامه‌ها در آنجا اجرا می‌شوند، ذخیره می‌کنند، اما اغلب در فضای ابری؛ اگرچه برخی از آن‌ها به کاربران اجازه می‌دهند کلیدها را به‌صورت آفلاین نیز ذخیره کنند.

در ادامه برخی از معروف‌ترین انواع کیف پول را در قالب جدول برایتان آورده‌ایم:

انواع کیف پول بلاکچینمثال
کیف پول سخت‌افزاریلجر
کیف پول نرم‌افزاریکوینومی
کیف پول کاغذیانواع کیف پول‌های کاغذی
کیف پول تحت وباتمیک
کیف پول موبایلتراست والت
کیف پول دسکتاپگواردا والت
جدول انواع کیف پول ارز دیجیتال

جمع‌بندی

در این مقاله به توضیح کیف پول بلاکچین و نحوه کار آن پرداختیم. همچنین دیدیم که کیف پول‌های بلاکچین برای ذخیره کلیدهای خصوصی استفاده می‌شوند و این کلیدها تراکنش‌ها را امضا کرده و قفل داده‌های ارسال شده توسط شخص دیگر را باز می‌کنند. در نهایت با انواع ولت بلاکچین آشنا شدیم که از جمله آنها می‌توان به والت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اشاره کرد. حال شما کدام نوع کیف پول را برای ذخیره ارزهای دیجیتال خود ترجیح می‌دهید؟

سوالات متداول

چگونه می‌توانیم کیف پول بلاک چین خود را ایمن کنیم؟

برای ایمن کردن کیف پول بلاک چین خود از رمزهای عبور قوی استفاده کنید، احراز هویت دومرحله‌ای را فعال کنید، از کیف پول خود بکاپ بگیرید،  نرم‌افزار را به‌روز نگه دارید و از کیف پول های سخت‌افزاری برای ذخیره مبالغ زیاد استفاده کنید.

اگر کیف پول بلاک چین یا کلید خصوصی خود را گم کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر کلید خصوصی یا کیف پول خود را گم کنید، در خطر از دست دادن دسترسی دائمی به وجوه خود هستید. اکثر کیف پول‌های بلاک چین یک عبارت بازیابی (Seed Phrase) را هنگام ایجاد کیف پول ارائه می‌کنند. این عبارت می‌تواند برای بازگرداندن دسترسی به کیف پول شما استفاده شود.

آیا کیف پول های بلاک چین ناشناس هستند؟

در حالی که آدرس‌های کیف پول و جزئیات تراکنش در بلاک چین عمومی قابل مشاهده است، این آدرس‌ها ذاتاً هویت دارنده کیف پول را آشکار نمی‌کنند. با این حال، اگر یک آدرس به یک فرد پیوند داده شود (مثلا از طریق فرآیندهای احراز هویت در صرافی‌ها)، تراکنش‌ها را می‌توان ردیابی کرد.

مزایای استفاده از کیف پول سخت افزاری برای ذخیره ارزهای دیجیتال چیست؟

کیف پول‌های سخت افزاری چندین مزیت کلیدی برای ذخیره رمزارزها ارائه می‌دهند، مانند امنیت بالاتر، پشتیبانی از چندین ارز مختلف و قابلیت بکاپ و بازیابی.

منبع: softwaretestinghelp

به این post امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید