تایم فریم (TimeFrame) چیست؟ | کاربرد + انواع آن
۲۷ مهر ۱۴۰۳ اخبار
  1. افزایش ۴۰۰ درصدی فعالیت NFT ها در تلگرام
  2. سرقت ۵۰ میلیون دلار از یک پلتفرم DeFi و تلاش برای بازیابی آن به کمک FBI
  3. افزایش قیمت دوج کوین با صحبت‌های اخیر ایلان ماسک
  4. کد روزانه ی انوس (ONUS) امروز جمعه ۲۷ مهر
  5. رمز جیمز (GEMZ) امروز جمعه ۲۷ مهر
  6. قیمت امروز میم فای ‌جمعه‌ ۲۷ مهر در بازار پیش از عرضه
  7. قیمت امروز میجر (Major) جمعه‌ ۲۷ مهر در بازار پیش از عرضه
  8. کد ویدیوی CATS جمعه ۲۷ مهر
  9. تصویر امروز جیمز جمعه ۲۷ مهر به همراه پاسخ تصویری
  10. کد کمبو میم فای امروز جمعه ۲۷ مهر + آموزش وارد کردن
  11. پاسخ پازل امروز ربات میجر جمعه ۲۷ مهر + آموزش تصویری
  12. کلید امروز مینی گیم همستر کامبت جمعه ۲۷ مهر + آموزش ویدئویی
  13. تجمع ۷۲ میلیون دلاری نهنگ‌های تون‌ کوین (TON) برای جلوگیری از سقوط این ارزدیجیتال
  14. رالی بعدی ترون با افزایش هزینه‌های ماهانه ۲۰۰ میلیون دلاری
  15. شگفتی بنیان‌گذار دوج کوین از موفقیت پروژه و تأثیر آن بر دنیای کریپتو
  16. پایان بازی ایکـس امپایر در تلگرام پیش از ایردراپ توکن X
  17. معرفی حالت CEO در فصل دوم توسط بازی همستر کامبت

تایم فریم (TimeFrame) چیست و چه کاربردی در معاملات دارد؟

 
۲۲ مهر ۱۴۰۳   ۲۳ مهر ۱۴۰۳
  6 دقیقه
تایم فریم (TimeFrame) چیست و چه کاربردی در معاملات دارد؟

فرض کنید می‌خواهید نوسان قیمت یک دارایی مانند قیمت بیت کوین را در یک بازه زمانی خاص بررسی کنید. به این بازه زمانی خاص تایم فریم (TimeFrame) می‌گوییم که یکی از اصطلاحات تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) است. تایم فریم زمینه‌ را برای تجزیه و تحلیل نتایج و تصمیم‌گیری آگاهانه فراهم می‌کند. در این مقاله به بررسی مفهوم تایم فریم و کاربردهای آن می‌پردازیم.

تایم فریم چیست؟

تایم فریم به بازه زمانی‌ گفته می‌شود که برای تحلیل نوسان قیمت یک ارز دیجیتال یا هر دارایی دیگر می‌توانید از آن استفاده کنید. این بازه زمانی نشان می‌دهد که قیمت ارز دیجیتال مورد نظر شما در طی یک دوره زمانی مشخص چطور تغییر کرده است. حالا شاید بپرسید این تایم فریم را روی چه زمانی می‌توان تنظیم کرد؟ شما می‌توانید این بازه زمانی را بر‌اساس نیاز و اهداف خود به شکل‌های مختلف مانند روزانه، ماهانه، ساعتی، چند دقیقه‌ای و حتی ثانیه‌ایی تنظیم کنید. بیایید یک مثال را با هم مرور کنیم:
فرض کنید می‌خواهید در نمودار شمعی قیمت اتریوم را تحلیل کنید. در TimeFrame یک ساعته، هر کندل نمودار نمایانگر تغییرات قیمت اتریوم در طول یک ساعت است. اگر قیمت مثلا از ۲۵,۰۰۰ دلار به ۲۶,۰۰۰ دلار در یک ساعت حرکت کرده باشد، این تغییر در یک کندل نمایش داده می‌شود.

اگر به جای آن، تایم فریم را روزانه انتخاب کنید، هر کندل نشان‌دهنده تغییرات قیمت در یک روز است. ممکن است در طول روز نوسانات زیادی رخ دهد، اما در نهایت کندل روزانه قیمت آغازین و پایانی و بیشترین و کمترین قیمت در آن روز را نشان خواهد داد.

کاربردهای تایم فریم در معاملات چیست؟

ساعت رومیزی، چند سکه بیت کوین و چند تاس بازی
تایم فریم در بازه‌های زمانی مختلف به تجزیه و تحلیل بهتر بازارهای مالی کمک می‌کند.

مدیریت پروژه، تحلیل مالی، دیجیتال مارکتینگ، تحلیل داده و طراحی تجربه کاربری تنها بخشی از کاربردهای تایم فریم در صنعت هستند. در اینجا به برخی کاربردهای تایم فریم در معاملات اشاره می‌کنیم:

تجزیه و تحلیل کلی

تجزیه و تحلیل تایم فریم‌ها اطلاعات مفیدی در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد. روند بازار در کوتاه‌مدت یا بلندمدت، نوسانات بازار در میان‌مدت و اهداف معاملاتی تنها بخشی از کاربردهای تایم فریم در تحلیل کلی بازار است.

بررسی روند بازار

با تجزیه و تحلیل تایم فریم‌های متعدد می‌توان روند بازار را مشخص کرد. برای مثال با بررسی تایم فریم‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌توان به صعودی یا نزولی بودن روند بازار پی برد.

تعیین نقاط ورود و خروج

یکی از مهم‌ترین اصول در معاملات، تشخیص نقاط ورود و خروج است، به این معنی که بدانید چه زمانی برای خرید (ورود به بازار) و چه زمانی برای فروش (خروج از بازار) باید اقدام کنید. به این ترتیب می‌توانید بیشترین سود و کمترین ضرر را داشته باشید.

مدیریت ریسک

ترکیب کردن بازه‌های زمانی مختلف به معامله‌گران کمک می‌کند تا ریسک را بهتر مدیریت کنند. برای مثال معامله‌گران در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت می‌توانند حداکثر ضرر یک معامله را محدود کنند و در بازه‌های زمانی بلند‌مدت تحلیل بهتری روی نوسانات قیمت یک دارایی داشته باشند.

سازگاری با شرایط بازار

یکی از مولفه‌های مهم بازار ارزهای دیجیتال، تغییر رفتار در تایم فریم‌های مختلف است. در این راستا، معامله‌گرانی که از تایم فریم‌های متعدد برای رصد بازار استفاده می‌کنند، استراتژی‌های منطبق‌تری بر رفتار بازار خواهند داشت.

تحلیل احساسات بازار

 تایم فریم‌ها در تحلیل احساسات بازار هم می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. با مقایسه احساسات بازار در بلندمدت و کوتاه‌مدت می‌توان به درک خوبی از روند بازار طی مدت زمان مشخصی رسید.

شناسایی سیگنال‌های کاذب

در خیلی از موارد ممکن است سیگنال‌های نادرستی در تایم فریم‌های فیلتر شده، وجود داشته باشد که معامله‌گران را به اشتباه بیندازد. این سیگنال‌های کاذب که اغلب در تایم فریم‌های کوتاه‌مدت وجود دارند، با در نظر گرفتن تایم فریم‌های دیگر آشکار می‌شوند.

انواع تایم فریم‌های معاملاتی

انواع تایم فریم
انواع تایم فریم‌های معاملاتی در بازه‌های زمانی مختلف تعیین می‌شوند.

نمونه‌هایی از چند تایم فریم که مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارت‌اند از:

Scalping

اسکالپرها در طول روز معاملات زیادی انجام می‌دهند و هدف آن‌ها کسب سودهای کوچک از هر معامله است. این روش با توجه به تعداد بالای معاملات، نیازمند تصمیم‌گیری سریع و مدیریت دقیق ریسک است و معمولا به تحلیل فنی و شاخص‌ها وابسته است.

مدت زمانایده‌آل برای
ثانیه تا دقیقهمعامله‌گرانی که در محیط‌های پرسرعت عملکرد خوبی دارند و می‌توانند زمان زیادی را به نظارت بر بازارها اختصاص دهند.
ویژگی‌های تایم فریم Scalping

معاملات روز (Day Trading)

معاملات روز تایم فریم
معاملات روز در بازه زمانی چند دقیقه‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معامله‌گران روزانه، اوراق بهادار را در همان روز معاملاتی خرید و فروش و از ریسک یک شبه اجتناب می‌کنند. آنها روندهای بازار، رویدادهای خبری و شاخص‌های فنی را برای تصمیم‌گیری سریع تجزیه و تحلیل می‌کنند.

مدت زمانایده‌آل برای
از دقیقه تا ساعتمعامله‌گرانی که به دنبال نتایج فوری هستند و می‌توانند تغییرات سریع بازار را مدیریت کنند.
ویژگی‌های تایم فریم Day Trading

Swing Trading

معامله‌گران نوسانی به دنبال حرکت‌های کوتاه مدت تا میان مدت قیمت هستند. آنها معمولا نمودارها را برای الگوها تجزیه و تحلیل و از شاخص‌های فنی استفاده می‌کنند، در حالی که اخبار بازار را نیز در نظر می‌گیرند.

مدت زمانایده‌آل برای
روز تا هفتهمعامله‌گرانی که نمی‌توانند به طور مداوم بر بازارها نظارت داشته باشند اما همچنان می‌خواهند از نوسانات بازار استفاده کنند.
ویژگی‌های تایم فریم Swing Trading

Position Trading

در این حالت معامله‌گران، موقعیت را برای دوره‌های طولانی‌تری روی سرمایه‌گذاری‌های خود نگه می‌دارند و به جای حرکت‌های کوتاه‌مدت قیمت، بر تحلیل بنیادی (Fundamental) و روندهای بازار تمرکز دارند.

مدت زمانایده‌آل برای
هفته تا ماهسرمایه‌گذارانی که رویکرد غیرمستقیم‌تری را ترجیح می‌دهند و به پتانسیل بلندمدت سرمایه‌گذاری‌های خود اعتقاد دارند.
ویژگی‌های تایم فریم Position Trading

سرمایه‌گذاری بلند مدت (Long-Term Trading)

تایم فریم معاملات بلندمدت
تایم فریم‌های معاملات بلندمدت در فاصله چند ماه یا سال اهمیت دارد.

سرمایه‌گذاران بلندمدت روی وضعیت کلی و رشد احتمالی یک دارایی تمرکز می‌کنند و معمولا به تحلیل بنیادی اعتماد دارند. این استراتژی تاثیر کمتری از نوسانات کوتاه‌مدت می‌پذیرد.

مدت زمانایده‌آل برای
ماه تا سالسرمایه‌گذارانی که به اصول یک شرکت باور دارند و آمادگی دارند نوسانات بازار را تحمل کنند.
ویژگی‌های تایم فریم Long-Term Trading

فاکتورهای مهم برای انتخاب بازه زمانی مناسب در تایم فریم

یک اسکناس صد دلاری زیر ذره‌بین
با کوتاه شدن بازه‌های زمانی در تایم فریم احتمال ریسک بالا می‌رود.

انتخاب بازه زمانی مناسب به عوامل مختلفی از جمله اهداف معاملاتی، تحمل ریسک و حتی سبک زندگی بستگی دارد. در اینجا به برخی از فاکتورهای مهم در انتخاب بازه زمانی اشاره می‌شود:

اهداف معاملاتی (Trading Style)

معامله‌گران باید تعیین کنند که آیا به دنبال سود سریع هستند یا رشدهای قیمتی بلندمدت را مدنظر دارند. اهداف معاملاتی شاید اساسی‌ترین فاکتور در انتخاب بازه زمانی مناسب باشد.

تحمل ریسک (Risk Tolerance)

بازه‌های زمانی طولانی‌تر برای افراد محافظه‌کار که ریسک‌پذیر نیستند مناسب‌تر از بازه‌های کوتاه‌مدت‌تر است. به طور کلی امکان اصلاح قیمت‌های قابل توجه‌تری در بلندمدت وجود دارد و تاثیر نوسانات کوتاه‌مدت را کاهش می‌دهد. در نتیجه بازه‌های کوتاه مدت برای افراد ریسک‌پذیر مناسب‌تر است.

در دسترس بودن (Availability)

اختصاص زمان به انجام معاملات یکی از فاکتورهای مهمی‌است که خیلی از معامله‌گران به آن توجه نمی‌کنند. Scalping و معاملات روزانه نیاز به نظارت دائمی دارند، در حالی که معاملات نوسانی و موقعیت انعطاف بیشتری را فراهم می‌کند.

شرایط بازار (Market Conditions)

فریم‌های زمانی مختلف ممکن است تحت شرایط خاص بازار عملکرد بهتری داشته باشند. به عنوان مثال، بازارهای پرنوسان ممکن است فرصت‌های بیشتری را برای معامله‌گران کوتاه‌مدت فراهم کند.

جمع‌بندی

 ساعت رومیزی سبز رنگ با پس زمینه نمودار شمعی
تایم فریم‌ها استراتژی معاملاتی معامله‌گران حرفه‌ای را شکل می‌دهند.

مفهوم TimeFrame در بسیاری از عناصر وابسته به صنعت که به صورت داده محور هستند، نقش اساسی ایفا می‌کند. تایم فریم‌ها با ارائه ساختار و تحلیل‌های ارزشمند، قدرت تصمیم‌گیری را به مراتب ارتقا می‌دهند، مدیریت پروژه را آسان‌تر می‌کنند و برنامه‌ریزی استراتژیک را شکل می‌دهد. در تحلیل‌های مالی و پیش‌بینی آینده ارزهای دیجیتال هم این مفهوم مهم کاربرد بزرگی می‌تواند داشته باشد.

سوالات متداول

چگونه از تایم فریم‌ها در معاملات استفاده کنیم؟

یک قانون کلی وجود دارد که هر چه بازه زمانی طولانی‌تر باشد، سیگنال‌های داده شده قابل اعتمادتر هستند. در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر، ممکن است معامله‌گران دچار اشتباه شوند.

معامله‌گران حرفه ای از چه بازه زمانی استفاده می‌کنند؟

معامله‌گران حرفه‌ای معمولا از تایم فریم ۱۰ یا ۱۵ دقیقه‌ای برای بررسی روندها و حرکات اصلی در طول روز معاملاتی استفاده می‌کنند و نوسانات در تایم فریم‌های کوچک (مانند یک یا پنج دقیقه) برای آن‌ها اهمیت پایین‌تری دارد.

منبع: Investopedia

به این post امتیاز دهید
درباره حامد ترابی
دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی هستم. از ابتدای دوره کارشناسی به حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال علاقه پیدا کردم و به نویسندگی و کار ژورنالیستی در ارزهای دیجیتال مشغول شدم. طراحی و توسعه شبکه‌های بلاکچینی برای من جذاب بوده و ایده‌های جدید و خلاقانه بلاکچینی رو دنبال می کنم.
درباره حامد ترابی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید