معرفی و آموزش جامع کار با صرافی بای بیت (ByBit)

صرافی بای بیت ByBit یکی از صرافی های شناخته شده ارز دیجیتال است.
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

صرافی بای‌بیت یکی از امن‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال و معروف به ارائه بالاترین اهرم‌ها برای معاملات فیوچرز است. در این مقاله از صرافی رمزینکس، تمام جنبه‌های این پلتفرم معاملاتی پیشرفته را بررسی خواهیم کرد و در پایان می‌توانید نتیجه‌گیری کنید که آیا صرافی ByBit برای انجام معاملات شما انتخاب مناسبی هست یا که خیر.

صرافی بای بیت (ByBit) چیست؟

از آن‌جایی که صرافی ByBit ادعا می‌کند که هر آنچه که یک معامله‌گر ارز دیجیتال نیاز دارد را در پلتفرم خود فراهم آورده، نگارش یک مقاله بررسی نیز در مورد آن می‌تواند مشکل باشد. در این صرافی که مشابه یک کشتی بزرگ است، می‌توانید با خیال راحت دارایی‌های خود را نگهداری کنید و نگران بحران‌هایی که منجر به سقوط صرافی‌ها در سال‌های گذشته شد نباشید. 

از سوی دیگر، صرافی بای بیت میزبان مسابقات معاملاتی (Trading Competitions) جذابی مانند سری مسابقات جهانی معامله‌گری (World Series of Trading) است، جایی که شرکت‌کنندگان برای کسب بیشترین سود قبل از خط پایان با یکدیگر رقابت می‌کنند.

ممکن است متناقض به نظر برسد، اما در دنیای پر‌پیچ‌وخم کریپتو، یافتن صرافی‌هایی مانند Bybit که تلاش می‌کنند همه امکانات را یک‌جا داشته باشند، غیرعادی نیست. چیزهایی که در مورد صرافی بای‌بیت با اطمینان می‌توانیم بگوییم این‌هاست: این صرافی در سال ٢٠١۸ در سنگاپور تاسیس شد و اکنون دفتر مرکزی آن در دبی است. در ایالات‌متحده یا بریتانیا مجوز فعالیت ندارد و در چندین کشور دیگر نیز آن‌قدر شرایط قانونی مستحکمی ندارد. با این اوصاف، بدون مجوز بودن در ایالات متحده همیشه به این معنی نیست که یک صرافی ارز دیجیتال ارزش وقت و استفاده شما را ندارد. 

صرافی کوکوین نیز فاقد مجوز ایالات متحده است، اما همچنان یکی از بهترین پلتفرم‌های معاملاتی برای معامله ارزهای دیجیتال کمتر شناخته‌شده است. تمرکز منحصر به فرد بای بیت بر روی معاملات فیوچرز نسبت به معاملات اسپات، این صرافی را با وجود بعضی مشکلات، همچنان برای کاربران و معامله‌گران بازار کریپتو جذاب نگه‌داشته است.

در این مقاله، بسیاری از وجوه صرافی Bybit را بررسی می‌کنیم تا متوجه شویم که آیا این صرافی ارزش وقت شما را دارد یا خیر. در ادامه دیدگاه‌های معامله‌گران جدید و معامله‌گران با‌تجربه را در نظر می‌گیریم، به طیف ارزها و محصولات موجود نگاه می‌کنیم و تاریخچه بای بیت را بررسی می‌کنیم. در پایان، اطلاعات کافی برای تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری یا بردن معاملات خود به جای دیگر را خواهید داشت.

نکته مهم: قبل از شروع، سلب مسئولیت معمول ما را در نظر داشته باشید. کریپتوکارنسی ذاتاً یک طبقه دارایی (Asset Class) ناپایدار است و افت شدید قیمت به‌اندازه افزایش سریع محتمل است. هنگامی که ارزهای دیجیتال را معامله می‌کنید، همیشه یک استراتژی خروج داشته باشید و هرگز بیش از آنچه که می‌توانید از دست بدهید، سرمایه‌گذاری نکنید.

مزایای بای‌بیت

  • دسترسی آسان به بازار فیوچرز
  • دسترسی آسان به معاملات پرپچوال و آپشن
  • طیفی از درآمدهای ثابت
  • امکان واریز و نگهداری ارزهای فیات
  • سابقه امنیتی بسیار قوی

معایب بای‌بیت

  • در آمریکا و بعضی دیگر از کشورها قابل دسترسی نیست
  • معاملات اسپات را تنها برای چهار ارز ارائه می‌دهد
  • برای معامله‌گران تازه‌کار چندان پیشنهاد نمی‌شود

بررسی اجمالی بای‌بیت و تاریخچه آن

صرافی بای‌بیت در سال ٢٠١۸ توسط بروکر سابق بین‌المللی ارز، بن ژو راه‌اندازی شد که هنوز هم مالک بای‌بیت است و به عنوان مدیرعامل فعالیت می‌کند. ابتدا در سنگاپور و هنگ‌کنگ قرار داشت، اما اکنون محل آن در امارات متحده عربی و ثبت رسمی آن در ویرجین آیلند (Virgin Islands) بریتانیا است.

بای‌بیت از چندین تاکتیک برای متمایز کردن خود از بازار شلوغ صرافی‌های ارزهای دیجیتال استفاده می‌کند. مهم‌ترین تمایز این است که Bybit در درجه اول یک صرافی معاملات فیوچرز است. انجام معاملات ساده و اسپات امکان‌پذیر است، اما کل برنامه آن‌ها به سمت معاملات مارجین و معاملات فیوچرز با اهرم بالاتر متمایل شده است، که البته با سود بالقوه بالاتر و ریسک‌های بیشتر همراه است.

می‌توانید از معاملات یا قراردادهای فیوچرز (قراردادهای آتی با تاریخ تسویه مشخص) و قراردادهای دائمی (پرپچوال که می‌توانند به طور نامحدود نگهداری شوند) استفاده کنید. سود هر دو می‌تواند به‌طور تصاعدی باشد، اما باید در نظر داشته باشید که ریسک و ضرر نیز به‌همین نسبت می‌تواند افزایش داشته باشد.

نکته مهم: اگر تجربه کافی یا برنامه‌ مشخصی برای زیان خود ندارید، توصیه می کنیم به هیچ‌وجه در بازار فیوچرز فعالیت نکنید.

قابل‌اطمینان‌بودن می‌تواند یکی دیگر از دارایی‌های کلیدی یک صرافی باشد. بای‌بیت وعده می‌دهد که توانایی پردازش ۱۰۰ معامله در ثانیه (TPS) را در ۲۴ ساعت شبانه‌روز بدون هیچ وقفه‌ای دارد. امنیت بای‌بیت نیز تا به امروز مطابق با وعده‌های (بای‌بیت خود را با شعار کریپتو آرک یا کشتی کریپتو معرفی می‌کند) آن‌ها بوده، به‌گونه‌ای که بای‌بیت یکی از معدود صرافی‌هایی است که هرگز هک نشده است.

پیشنهاد خواندنی: تفاوت فیوچرز با مارجین چیست و کدامیک بهتر است؟

آیا ایرانی‌ها می‌توانند از Bybit استفاده کنند؟

از نظر فنی، انجام معاملات اهرمی در بای‌بیت برای یک ایرانی غیرقانونی نیست. این به این معنی است که می‌توانید با استفاده از یک وی‌پی‌ان خوب (VPN) و تغییر آی‌پی (IP) به کشوری که با محدودیت از جانب بای‌بیت روبه‌رو نیست، محدودیت‌های آن را دور بزنید. با این‌حال، در ماه می ۲۰۲۳، بای‌بیت خط‌مشی (Policy) خود را تغییر داد و پروتکل‌های شناخت مشتری (KYC) یا همان احراز هویت را برای همه کاربران جدید و موجود بای‌بیت الزامی کرد.

با این تفاسیر، اکنون در بای‌بیت برای انجام کارهایی بیش از برداشت و معاملات با حجم پایین، نیاز به انجام احراز هویت دارید. به‌عنوان مثال اگر احراز هویت نکرده باشید، سقف برداشت روزانه شما ۲۰ هزار دلار خواهد بود و امکان استفاده از سرویس‌های اختصاصی بای‌بیت مانند عرضه‌اولیه و مواردی مثل این را نخواهید داشت. در نتیجه امکان استفاده از صرافی بای‌بیت همچنان برای کاربران ایرانی وجود دارد. 

با این‌حال برخی معامله‌گران ایرانی برای استفاده کامل از امکانات صرافی‌های خارجی، اقدام‌به احراز هویت با هویت جعلی و مدارک افراد دیگر می‌کنند، که البته ما این‌کار را به‌شدت نفی کرده و پیشنهاد می‌کنیم برای بلوکه نشدن دارایی‌های‌تان تا حد امکان از آن اجتناب کنید.

بهتر است برای استفاده از امکانات کامل صرافی بای بیت، احراز هویت خود را انجام دهید.

محدودیت بای‌بیت در سایر کشورها

ایران تنها کشوری نیست که دسترسی به بای‌بیت در آن محدود شده است، دسترسی به صرافی بای‌بیت در ایالات‌متحده نیز با محدودیت مواجه است. بای‌بیت همچنین در سال ۲۰۲۱ از بریتانیا خارج شد و اعلام کرد که قصد دارد در سال ۲۰۲۳ کانادا را نیز ترک کند. به لطف سرکوب اخیر کریپتو از سوی قانون‌گذاران، ژاپن ممکن است کشور بعدی باشد که دسترسی به بای‌بیت را محدود می‌کند. از دیگر کشورها که دسترسی به بای‌بیت در آن‌ها با مشکل مواجه است، می‌توان به چین، روسیه و کره شمالی اشاره کرد.

ارزهای دیجیتال قابل‌معامله در بای بیت

بای‌بیت در درجه اول یک رابط معاملاتی برای انجام معاملات اسپات نیست. شما فقط می‌توانید ۲۷ کوین را به طور کامل و اسپات بخرید که تقریباً با همه صرافی‌های دیگر فاصله قابل‌توجهی دارد. با این‌حال، تقریباً ۴۰۰ جفت معاملاتی پشتیبانی شده وجود دارد (بسیاری از آن‌ها با بیت‌کوین جفت شده‌اند)، بنابراین می‌توانید از اکثر ارزهای دیجیتال برای خرید این دارایی‌ها استفاده کنید.

برای فیوچرز، اوضاع بای‌بیت بسیار جالب‌تر است. بای‌بیت بیش از ۲۵۰ قرارداد معاملات مشتقه را ارائه می‌دهد که بین قراردادهای دائمی (پرپچوال)، قراردادهای دائمی معکوس، قراردادهای آتی (فیوچرز) و اختیارات (Options) تقسیم می‌شوند (در مورد اختیارات در بخش مشتقات بای‌بیت در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.) بیشترین حجم معاملات بای‌بیت در بخش مشتقات مربوط به جفت‌ارزها و قراردادهای زیر می‌شود:

  1. BTC/USD (تتر پرپچوال)
  2. ETH/USDT (تتر پرپچوال)
  3. BTC/USD (معکوس پرپچوال)
  4. LINA/USDT (تتر پرپچوال)
  5. PEPE/USDT (تتر پرپچوال)
  6. XRP/USDT (تتر پرپچوال)
  7. SOL/USDT (تتر پرپچوال)
  8. MATIC/USDT (تتر پرپچوال)
  9. SUI/USDT (تتر پرپچوال)

بازار مشتقات بای‌بیت طیف گسترده‌ای از موارد استفاده (Use Case) از بلاک‌چین را شامل می‌شود که از آن‌ها می‌توان به کوین‌های متاورسی، NFTها، استیک اتریوم و امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) اشاره کرد.

پیشنهاد خواندنی: جفت ارز دیجیتال چیست؟

بای بیت صرافی مناسبی برای انجام معاملات اسپات نیست.

مشتقات بای‌بیت

بای‌بیت چهار نوع گسترده از مشتقات را ارائه می‌دهد. یک قرارداد آتی (فیوچرز)، که ممکن است از به‌عنوان مثال معامله در فارکس با آن آشنا باشید. این نوع قرارداد معاملاتی، یک قرارداد الزام‌آور برای خرید یا فروش دارایی با قیمت ثابت در تاریخ آتی است. با توجه به قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال، بسیاری از معامله‌گران با پیش‌بینی افزایش قیمت، وارد معاملات لانگ می‌شوند و بنابراین می‌توانند ارزان‌تر از بقیه خرید کنند، یا با پیش‌بینی کاهش، وارد معامله شورت شده و گران‌تر از دیگران می‌فروشند.

در نوعی دیگر، قرارداد دائمی وجود دارد که در واقع یک قرارداد آتی است که هرگز منقضی نمی‌شود. در تئوری، تا زمانی که بتوانید هزینه‌های تأمین مالی (Funding Fees) را بپردازید، می‌توانید آن را به‌طور نامحدود بدون فروش نگه‌دارید. 

باید توجه کنید  که قراردادهای دائمی اصلا از خطر مصون نیستند، به‌طور مثال اگر قیمت دارایی مورد معامله شما به‌طور قابل‌توجهی کاهش یابد، احتمالا پول زیادی را در فرآیند تامین مالی قرارداد خود از دست می‌دهید.

قراردادهای آتی معمولاً با ارز فیات انجام می‌شوند، اما بای‌بیت قراردادهای دائمی معکوس نیز ارائه می‌کند که در عوض از یک ارز دیجیتال برای خرید نهایی استفاده می‌کند. این نوع معاملات مشتقه مخصوصا زمانی که در بازار صعودی (بول مارکت) هستیم و می‌خواهید مبنای نگهداری دارایی‌تان ارز دیجیتال باشد به کار می‌آید.

در نهایت، می‌توانید اختیارات (Options) یو‌اس‌دی‌سی (USDC) را نیز خریداری کنید. مانند قراردادهای آتی، قراردادهای اختیار معامله نیز تاریخ انقضا دارند، اما دارنده آن ملزم به اجرای قرارداد پس از سررسید آن نیست. همانطور که از نام آن پیداست، یواس‌دی‌سی (USDC) ارز تکمیلی برای تمام اختیارات (Options) موجود در بای‌بیت است.

کارمزدها و نرخ‌های معاملاتی بای بیت

کارمزدهایی که برای استفاده از بای‌بیت می‌پردازید به سه عامل بستگی دارند: 

  • محصولاتی که معامله می‌کنید
  •  سطح وی‌آی‌پی (VIP) شما 
  • و اینکه سازنده (Maker) سفارش (Order) هستید یا گیرنده‌سفارش (Taker)

کارمزدها مطابق با میانگین صنعت کریپتو و بسیار نزدیک به سایر صرافی‌های ارزهای دیجیتال مانند صرافی کریپتودات‌کام (Crypto.com) است. 

کارمزدهای معاملاتی بای‌بیت را در تصویر زیر به تفکیک کامل مشاهده می‌کنید.

اختیار معامله یو‌اس‌دی‌سیپرپچوال و فیوچرزمعاملات اسپاتسطح وی آی پی
سازندهگیرندهسازندهگیرندهسازندهگیرنده
۰.۰۳%۰.۰۳%۰.۰۱%۰.۰۶%۰.۱%۰.۱%بدون وی‌آی‌پی
۰.۰۲۷%۰.۰۲۷%۰.۰۰۶%۰.۰۵%۰.۰۴%۰.۰۶%وی‌آی‌پی ۱
۰.۰۲۵%۰.۰۲۵%۰.۰۰۵%۰.۰۴۵%۰.۰۲۵%۰.۰۵%وی‌آی‌پی ۲
۰.۰۲۴%۰.۰۲۴%۰.۰۰۴%۰.۰۴۲۵%۰.۰۲%۰.۰۴۵%وی‌آی‌پی ۳
۰.۰۲۳%۰.۰۲۳%۰.۰۰۲%۰.۰۴%۰.۰۱۵%۰.۰۴%وی‌آی‌پی ۴
۰.۰۲۲%۰.۰۲۲%۰.۰۰۱%۰.۰۳۷۵%۰.۰۱۲۵%۰.۰۳۵%وی‌آی‌پی ۵
۰.۰۲۲%۰.۰۲۲%۰%۰.۰۳%۰.۰۰۵%۰.۰۲%وی‌آی‌پی سوپریم
۰.۰۲%۰.۰۲%۰%۰.۰۳۵%۰.۰۱%۰.۰۳%پرو ۱
۰.۰۱۵%۰.۰۱۵%۰%۰.۰۳۲۵%۰.۰۰۷۵%۰.۰۲۵%پرو ۲
۰.۰۱%۰.۰۱%۰%۰.۰۳%۰.۰۰۵%۰.۰۲%پرو ۳

بگذارید با توضیح تمایز سازنده/گیرنده شروع کنیم، زیرا بر هر چیز دیگری در مبحث کارمزدها تاثیر می‌گذارد. سازندگان معامله‌گرانی هستند که سفارش‌های محدودی (Limit Order) را در دفترچه سفارشات (Order Book) قرار می‌دهند.

«Takers» معامله‌گرانی هستند که سفارش‌های موجود در دفترچه سفارشات را برداشته و استفاده می‌کنند، این سفارش‌ها بلافاصله انجام می‌شوند و عمق بازار بای‌بیت را کاهش می‌دهند.

سه محصول بای‌بیت با سطوح کارمزد معاملاتی متمایز عبارتند از: 

  • معاملات اسپات
  • معاملات قراردادی (فیوچرز و پرپچوال)  
  • معاملات اختیار معامله یواس‌دی‌سی (USDC)

معامله‌گران اسپات بیشترین کارمزد را می‌پردازند که از ۰.۱٪ برای سازندگان و گیرندگان شروع می‌شود. معاملات قراردادی نیز با ۰.۰۶٪ کارمزد گیرنده و ۰.۰۱٪ کارمزد برای سازندگان شروع می‌شوند. اختیارات یواس‌دی‌سی (USDC) نیز برای همه با کارمزد ۰.۰۳٪ درصد شروع می‌شود.

برنامه VIP بای‌بیت به سرمایه‌گذارانی که بیش از ۲۵۰۰۰۰ دلار در ماه معامله می‌کنند یا این مقدار را در حساب معاملاتی خود نگه می‌دارند، پاداش‌هایی اختصاص می‌دهد. کسانی که واجد شرایط هستند کارمزدهای بهتری دریافت می‌کنند. به‌عنوان مثال، در سطح یک VIP، کارمزدهای معاملات قراردادی به ۰.۰۵٪ برای گیرندگان و ۰.۰۰۶٪ برای سازندگان کاهش می‌یابد. همچنین هنگامی‌که حجم معاملات شما به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار رسید، معاملات سازنده رایگان می‌شوند.

همانطور که در اکثر صرافی‌های ارز دیجیتال معمول است، بای‌بیت نیز برای سپرده‌گذاری (Deposit) از شما کارمزد دریافت نمی‌کند. با این‌حال، کارمزد برداشت را دریافت می‌کند که بستگی به بلاک‌چین مورد استفاده نیز دارد. وقتی بلاک‌چینی را برای برداشت انتخاب می‌کنید، کارمزد برداشت بای‌بیت در یک منوی کشویی نمایش داده می‌شود.

پیشنهاد خواندنی: چگونه کارمزد شبکه  اتریوم (ERC2) را کم کنیم؟

کارمزد معاملات پرپچوال بای‌بیت

معامله‌گرانی که قراردادهای پرپچوال باز در بای‌بیت (یا معمولا هر صرافی دیگر) دارند، باید برای حفظ پوزیشن (Position) خود هزینه‌ای با نام “کارمزد تامین مالی” یا Funding Fee بپردازند. از آنجایی که قراردادهای پرپچوال هرگز منقضی نمی‌شوند، کارمزدهای تامین مالی به عنوان یک عامل کنترل قیمت وارد عمل شده و اطمینان حاصل می‌کنند که قیمت دارایی مورد معامله هرگز از قیمت شاخص دارایی دور نشود.

اگر قراردادهای پرپچوال بیش از قیمت شاخص آن دارایی هزینه داشته باشند، کسانی که موقعیت‌های خرید یا لانگ دارند (کسانی که روی افزایش قیمت شرط بسته‌اند) به کسانی که موقعیت‌های فروش یا شورت دارند (کسانی که روی کاهش قیمت شرط بسته‌اند) مقدار اندکی پول تحت‌عنوان “نرخ تامین نقدینگی” پرداخت می‌کنند. 

از سوی دیگر اگر هزینه قراردادهای پرپچوال کمتر از قیمت شاخص آن دارایی باشد، معامله‌گران فروشنده همان نرخ را به خریداران قراردادهای پرپچوال پرداخت می‌کنند.

امکان انجام معاملات پرپچوال با کارمزد مناسب در صرافی بای بیت وجود دارد.

تجربه‌ی کاربری

استفاده از بای‌بیت دیگر به آسانی استفاده از آن قبل از اجباری شدن احراز هویت یا KYC نیست، اما هنوز هم استفاده از آن نسبتاً ساده است. با این‌حال، پلتفرم این صرافی برای پاداش دادن به معامله‌گران با تجربه، و با استراتژی‌های معاملاتی پیشرفته طراحی و ساخته شده است. اگر به‌عنوان مثال صرافی جِمینی (Gemini) کمی بیش از حد کاربرپسند باشد، بای‌بیت دقیقا برعکس است.

بای‌بیت قبلا یکی از تنها صرافی‌های کریپتو بود که بدون نیاز به احراز هویت به شما دسترسی کامل به تمام سرویس‌های خود را می‌داد. شما حتی نیازی به افزودن تایید دو مرحله‌ای ندارید، اگرچه توصیه می‌کنیم این کار را انجام دهید. با این حال، زمان زیادی گذشته و اوضاع عوض شده‌است. اکنون، وارد کردن آدرس ایمیل، رمز عبور و کد امنیتی فقط برای دسترسی اولیه شما کافی است.

  • برای تکمیل احراز هویت سطح ۱، یک عکس از خود و یک کارت شناسایی دولتی باید ارائه دهید. تایید مدارک شما و باز کردن حساب حدود یک ساعت طول می‌کشد. 
  • رسیدن به سطح ۲، که به اثبات آدرس (Proof of Address) نیاز دارد، محدودیت‌های شما را برای سپرده فیات و برداشت ارز دیجیتال افزایش می‌دهد و به شما امکان می‌دهد برای کارت بای‌بیت درخواست دهید.

معامله ارز دیجیتال در بای‌بیت

در نگاه اول، بای‌بیت بسیار شبیه به سایر صرافی‌های ارز دیجیتال است. یک رابط کاربری یک کلیکه برای خریدهای ساده اسپات، یک تب دیگر برای معاملات همتا به همتا (P2P) و یک پنل برای تبدیل یک رمزارز به رمزارز دیگر (که رایگان است) وجود دارد. همچنین می‌توانید ارز فیات را واریز کرده و آن را بدون خرید فوری رمزارز نگهدارید، ویژگی‌ای که ما همیشه دوست داریم ببینیم.

کمی عمیق‌تر که بگردید، متوجه می‌شوید که چه مقدار از پلتفرم بای‌بیت حول مشتقات و معاملات اهرمی ساخته شده است. اولین علامت یک مورد تقریبا منحصربه‌فرد است. رابط‌های ساده و مبتدی‌پسند برای معاملات مارجین و توکن‌های اهرمی. این امکان، دسترسی آسان‌تری به معاملات پرخطر و با پاداش بالا را نسبت به هر جای دیگر فراهم می‌کند.

همچنین خواهید دید که پوزیشن‌های اهرمی شما توسط صندوق بیمه بای‌بیت محافظت می‌شوند. این نکته، از نظر تئوری به این معنی‌است که شما هرگز بیش از مارجین اولیه خود ضرر نمی‌کنید. این مکانیزم، اگر قیمت بازار کمتر از قیمت انحلال (Liquidation) پوزیشن شما باشد، همه‌چیز را می‌فروشد و شما چیزی از دست نمی‌دهید. طبیعتاً، این بیمه از معاملات شما تأمین می‌شود، بنابراین این‌که آیا ارزش هزینه‌ای که می‌کنید را دارد یا خیر، به خودتان بستگی دارد.

پیشنهاد خواندنی: معاملات اهرمی و مارجین چیست؟

انجام معاملات مارجین در صرافی بای بیت

رابط کاربری معاملات مشتقه در بای بیت

از این بخش، می‌توانید با رفتن به پورتال مشتقات (Derivative)، طیف کاملی از جفت‌های معاملاتی مشتقه را مشاهده کنید. هر چهار محصول مشتق اصلی بای‌بیت در یک رابط معامله می‌شوند. فقط کافی‌ست 

  • روی منوی سمت چپ بالا کلیک کنید. 
  • تب مشتق مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • برای دیدن همه داده‌های موجود کلیک کنید.

رابط معاملاتی بای‌بیت به اندازه برخی دیگر از رقبا اطلاعات زیادی را نمایش نمی‌دهد، اما با یک منوی کامل از شاخص‌ها و یک دفترچه‌سفارش که به‌طور مداوم به روز می‌شود، ارائه قابل‌قبولی دارد. این رابط به معامله‌گران فعال اجازه می‌دهد تا تحلیل بازار خود را انجام داده و از دارایی‌های کریپتویی خود سود ببرند.

این بخش شامل یک میانگین قیمت وزنی (TWAP) است تا بتوانید سفارشات بلندمدت را با قیمت دقیق‌تری برنامه‌ریزی کنید. این رابط هم دارای کپی‌ترید است که به شما این امکان را می‌دهد تا به‌طور خودکار معاملات تریدرهای موفق مورد نظر خود را کپی کنید.

از ابزارهای دیگر این بخش می‌توان به یک رابط در سایت برای ربات‌های معاملاتی بدون نیاز به ای‌پی‌آی (API) اشاره کرد. شما می‌توانید یک ربات معاملاتی با چند پارامتر بسازید و از آن بخواهید معامله‌گری را در حالت اتو پایلوت (خلبان خودکار) مدیریت کند (مگر اینکه پولش تمام شود).

بای‌بیت وام‌های ارز دیجیتال نیز ارائه می‌دهد که می‌توانید از رمزارزهای مختلف موجود در کیف‌پول ارز دیجیتال خود به‌عنوان وثیقه استفاده کنید. هدف اصلی از این وام‌ها، معمولا معاملات مارجین است، اما می‌توانید از این پول برای استیک (Stake) ارز دیجیتال یا حتی برداشت آن به کیف‌پول دیگری نیز استفاده کنید. حتی یک بای‌بیت مستر‌کارت وجود دارد که کیف‌پول ارز دیجیتال شما را استفاده می‌کند و تقریباً در همه جاهایی که مسترکارت معتبر است، پذیرفته می‌شود.

یکی از امکانات صرافی بای بیت، ربات معامله گر آن است.

استیک کردن در بای بیت

بای‌بیت سرویس استیک کردن و سایر محصولات با درآمد ثابت را در بخش بای‌بیت‌اِرن (Bybit Earn) ارائه می‌کند. بخش ‘Bybit Savings’ گزینه ثابتی‌ست که در آن مقداری از ارز خود را در ازای بهره‌ای ثابت استیک می‌کنید. نرخ بازدهی این‌گونه درآمد ثابت از یک و هشت‌دهم درصد در BTC تا هجده درصد در به‌طور مثال کوین MEE متغیر است.

کسانی که ریسک‌پذیری بیش‌تری دارند، می‌توانند استخراج نقدینگی (Liquidity Mining) را انتخاب کنند، که یک جریان درآمد ثابت مانند استیک کردن است. با این حال، هولدرهای ارز دیجیتال به‌جای استفاده از کوین‌های خود برای کسب پاداش از یک بلاک‌چین، می‌توانند از ارزهای خود برای تامین نقدینگی در یک صرافی استفاده کنند. این‌کار به اندازه یک یا دو سال پیش سودآور نیست، اما برخی از سرمایه‌گذاران هنوز از این نوع سرویس استفاده کرده و به‌طور تلویحی از صرافی‌های متمرکز حمایت خود را نشان می‌دهند.

همچنین می‌توانید اتریوم (ETH) را به‌جای توکن stETH که با اتریوم ۲.۰ جدیدا معرفی شده استیک کنید. این‌کار بازدهی روزانه‌ای معادل سود ۴ درصد در سال را به‌شما بازمی‌گرداند. از همه‌این‌ها گذشته، سرویس لانچ‌پول (Launchpool) نیز وجود دارد، جایی که بای‌بیت با ارائه جوایزی برای استیک، توکن‌های تازه‌راه‌اندازی‌شده را حمایت می‌کند.

پشتیبانی مشتریان

مرکز راهنمایی بای‌بیت (Help Center) دارای تعداد مناسبی از مقالات است که در بالاترین سطح و به‌خوبی سازماندهی شده‌اند. با این‌حال، هنگامی‌که ما به بررسی اصول اولیه به‌قصد تحلیل محتوای آموزشی بای‌بیت پرداختیم، متوجه شدیم که بای‌بیت اطلاعات آموزشی مورد نیاز را به بهترین شکل ارائه نمی‌دهد. بسیاری از مقالات ویرایش ضعیفی دارند، عناوین گیج‌کننده‌ای دارند و بیشتر برای متخصصان نوشته‌شده‌اند تا مبتدیانی که به آن‌ها نیاز دارند.

  • Bybit Learn: یک بخش ‘Bybit Learn’ (یادگیری بای‌بیت) نیز مشخصا برای آموزش وجود دارد، اما تا حد زیادی همان مشکلات را دارد. این مساله در فضای کریپتو یا دنیای بزرگتر SaaSها (Software as a service یا سرویس‌های نرم‌افزاری) غیرمعمول نیست، اما همچنان معامله فیوچرز کریپتو زمینه‌های بسیار دشواری برای درک هستند.
  • Live Chat: گزینه دیگر برای برقراری ارتباط با پشتیبانی، شامل چت زنده (Live Chat) است که استفاده از آن راحت است. اگرچه برای عبور از ربات پاسخگو به یک فرد واقعی باید کارهای زیادی انجام دهید. 
  • ارسال تیکت: درصورتی‌ هم که مشکل شما فوری نباشد، می‌توانید یک تیکت به پشتیبانی ارسال کنید. به بخش تماس با ما (Contact us) در پایین صفحه بروید، تمام فیلدها و منوهای کشویی را پر کنید و درخواست خود را ارسال کنید. ممکن است حدود یک روز طول بکشد تا پاسخی از سایت دریافت کنید.

حرف آخر

یکی از سوالات ما هنگام بررسی پلتفرم معاملاتی Bybit این بود که آیا اگر در یکی از مناطق ممنوعه آن زندگی می‌کنید، استفاده از آن ارزش تلاش را دارد یا خیر. آیا هیچ‌یک از ویژگی‌های آن نیاز به دور زدن محافظت‌های احراز هویتی و اتصال به VPN را توجیه می‌کند؟ در این مورد، پاسخ ما یک “بله” مشروط است. این پلتفرم معاملاتی مشتقات ارز دیجیتال، قراردادهای فیوچرز، اختیار معامله و قراردادهای پرپچوال را به‌گونه‌ای در اختیار شما قرار می‌دهد که تعداد کمی از رقبای آن می‌توانند، و تقریباً از هر صرافی دیگری راه‌های بیشتری برای کسب درآمد در اختیار شما قرار می‌دهد. ممکن است استفاده واقعی از همه آنها توصیه نشود، اما سرمایه‌گذاران کریپتو نهایتا باید آزاد باشند که خودشان تصمیم بگیرند.

با این‌حال، اگر در مسیر پیدا کردن اولین صرافی ارز دیجیتال خود به این بررسی رسیده‌اید، باید بدانید که این صرافی به‌هیچ‌وجه برای شما مناسب نیست. صرافی Bybit برای مبتدیان نیست. اگر با این فرض که بای‌بیت یک صرافی معمولی معاملات اسپات است به آن ورود کنید، احتمالا بسیار بیشتر از سرمایه اولیه خود ضرر خواهید کرد. فقط در صورتی از این صرافی استفاده کنید که از قبل می‌دانید چه کاری انجام می‌دهید.

سوالات متداول

آیا صرافی بای‌بیت برای معامله امن است؟

بای‌بیت یکی از بهترین سوابق را در زمینه امنیت بین صرافی‌های ارز دیجیتال داراست. این صرافی تا به امروز مورد هک و نشت اطلاعات قرار نگرفته است.

بای‌بیت چیست؟

بای‌بیت یک صرافی ارز دیجیتال مستقر در دبی است. تمرکز این صرافی معاملات مشتقه مانند فیوچرز و قراردادهای پرپچوال است.

آیا بای‌بیت یک صرافی چینی است؟

خیر، مقر اصلی بای‌بیت در امارات مستقر است. بنیان‌گذار آن نیز شخصی با نام بن‌ژو است که سال‌ها در چین زندگی و کار کرده، اما بای‌بیت هیچ‌گونه مالکیت چینی ندارد.

درباره سحر محمدی
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید