چند ارز دیجیتال با ارزش بالا اما بدون کاربرد واقعی - مجله رمزینکس

لیست ارزهای دیجیتال با ارزش بالا اما بدون کاربرد واقعی

تعداد زیادی سکه‌ی ارزان و بیهوده
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

در حالی که بازار ارزهای دیجیتال شاهد گردش بیش از ۱۴ هزار توکن و ارزش کل بازار بالغ بر ۲.۴ تریلیون دلار است، وفور ارزهای دیجیتال همواره به معنای موفقیت آن‌ها نیست. مجله‌ی معتبر فوربس گروهی از ۲۰ ارز دیجیتال را با عنوان «ارزهای زامبی» معرفی کرده است. این دسته از ارزهای دیجیتال با وجود برخورداری از ارزش بازار بالا، فاقد کاربرد عملی در دنیای واقعی یا پذیرش گسترده از سوی کاربران هستند.

در میان این «ارزهای زامبی» با نام‌هایی شناخته شده همچون ریپل (XRP)، کاردانو (ADA)، لایت‌کوین (LTC)، بیت‌کوین کش (BCH) و اتریوم کلاسیک (ETC) مواجه می‌شویم. علی‌رغم ادامه‌ی فعالیت و معامله‌ی این ارزها، آن‌ها در زمینه‌ی برآورده کردن اهداف کاربردی و یا جذب پایه‌ی کاربری قابل توجه، ناموفق باقی مانده‌اند.

اصطلاح «ارز زامبی» به پروژه‌های بلاک‌چینی اشاره دارد که علیرغم وجود و فعالیت، نشانه‌ای از حیات به لحاظ کاربرد واقعی یا پذیرش از سوی کاربران ندارند. این پروژه‌ها برای حفظ ارزش بازار خود عمدتاً بر معاملات سفته‌بازی و تأمین مالی هنگفت اولیه تکیه می‌کنند.

به عنوان مثال، ارز دیجیتال XRP ریپل در ابتدا با هدف رقابت با شبکه‌ی بانکی سوئیفت (SWIFT) و تسهیل نقل و انتقالات بانکی بین‌المللی با کارمزد پایین طراحی شد. با این حال، این ارز نتوانسته جایگزینی برای سوئیفت باشد و هم‌اکنون ارزش بازار آن عمدتاً بر پایه‌ی معاملات سفته‌بازی استوار است، در حالی که درآمد حاصل از استفاده‌ی واقعی از شبکه‌ی آن ناچیز است.

به طور مشابه، ارزهای دیجیتال ناشی از فورک‌های سخت مانند لایت‌کوین، بیت‌کوین کش، بیت‌کوین اس‌وی و اتریوم کلاسیک، با وجود ارزش‌گذاری کلان (بالای ۱ میلیارد دلار)، استفاده‌ی چندانی ندارند و بیشتر به عنوان ابزارهای سرمایه‌گذاری سفته‌بازانه عمل می‌کنند تا راه‌حل‌های کاربردی در دنیای واقعی.

تحلیلگران نقش نقدشوندگی را در تداوم حیات این «ارزهای زامبی» موثر می‌دانند؛ چرا که نقدشوندگی بالا امکان خروج آسان سرمایه‌گذاران را فراهم می‌کند.

این پدیده به «قاتلان اتریوم» مانند تزوس (XTZ)، الگورند (ALGO) و کاردانو (ADA) نیز تسری پیدا می‌کند. با وجود پیشرفت‌های فنی قابل توجه و برخورداری از ارزش‌گذاری بالا، این پروژه‌ها در دستیابی به پذیرش گسترده یا فعالیت قابل توجه در بازار با مشکل مواجه هستند و در عوض، بر جذب سرمایه‌ی سفته‌بازانه متکی هستند.

علاوه بر فقدان کاربرد عملی، گزارش فوربس به فقدان مکانیزم‌های حاکمیت و پاسخگویی مالی در این نهادهای بلاک‌چینی اشاره می‌کند. این نهادها فارغ از نظارت‌های قانونی یا تعهدات به سهامداران فعالیت می‌کنند. این موضوع ارزیابی پایداری و سلامت مالی آن‌ها را با دشواری جدی مواجه می‌کند؛ همانطور که در موردی مانند اتریوم کلاسیک مشاهده می‌شود که با وجود نقض‌های امنیتی قابل توجه، همچنان به صورت فعال معامله می‌شود.

منبع: Crypto Briefing

هومن شالچی
درباره هومن شالچی
فارغ‌التحصیل رشته‌ی MBA گرایش مارکتینگ از دانشگاه خوارزمی تهران. بیش از ۷ سال سابقه‌ی کار در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و سئو و تولید محتوا. علاقه‌مند و فعال در حوزه کریپتو و دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری و دنبال‌کننده ترندهای روز بازار رمزارز مانند آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید