بررسی عوامل سقوط قیمت بیت کوین (۱۴ تیر) - مجله رمزینکس

ریزش بیت کوین: عبور از سطوح حمایتی کلیدی، نگرانی‌هایی را در بازار ایجاد کرد

سکه‌های بیت کوین، گاومیش علامت بازار صعودی و پرچم امریکا.
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۳

بیت کوین (BTC) برای سومین روز متوالی با روند نزولی مواجه شد و از میانگین متحرک ساده (SMA) 200 روزه سقوط کرد. این میانگین، شاخصی مهم در تحلیل تکنیکال و نشان‌دهنده‌ی روند بلندمدت قیمت در بازارهای سنتی و ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود.

بر اساس داده‌های وب‌سایت TradingView، بیت کوین در معاملات روز پنج‌شنبه اروپا، سطح حمایتی کلیدی خود در ۵۸ هزار و ۴۹۲ دلار که توسط میانگین متحرک ساده ۲۰۰ روزه تعیین شده بود را شکسته و به پایین‌ترین حد خود از ۱۳ اردیبهشت، یعنی ۵۷ هزار و ۳۰۰ دلار رسید.

بازارهایی که در زیر سطح میانگین متحرک ساده ۲۰۰ روزه معامله می‌شوند، عموماً با روند نزولی شناخته می‌شوند، در حالی که بازارهای بالای این سطح، نشان‌دهنده‌ی روند صعودی هستند. بیت کوین در ماه مهر ۱۴۰۲، زمانی که میانگین در حدود ۲۸ هزار دلار بود، به لطف خوش‌بینی به راه‌اندازی صندوق قابل معامله‌ی بورسی مبتنی بر بیت کوین (ETF) در ایالات متحده، موفق شد از سد ۲۰۰ روزه عبور کند. این جهش منجر به یک روند صعودی شد که تا فروردین به بالای ۷۰ هزار دلار رسید.

یکی از عوامل تأثیرگذار بر نوسانات قیمت بیت کوین، نرخ بهره‌ی ایالات متحده است. کاهش نرخ بهره، جذابیت سرمایه‌گذاری‌های پرریسک‌تر مانند ارزهای دیجیتال را افزایش می‌دهد. با این حال، صورت‌جلسات منتشر شده از نشست فدرال رزرو در روز چهارشنبه نشان می‌دهد که سیاست‌گذاران به رهبری جروم پاول، رئیس این نهاد، تا زمانی که داده‌های اقتصادی بیشتری حاکی از کاهش تورم به سمت هدف ۲ درصدی آن‌ها نباشد، برای کاهش نرخ بهره آماده نیستند. انتظار می‌رود این داده‌ها با انتشار گزارش حقوق و دستمزد بخش غیرکشاورزی ماه پیش توسط وزارت کار ایالات متحده در روز جمعه در دسترس قرار گیرد.

والنتین فورنیه، تحلیلگر دارایی‌های دیجیتال در شرکت مشاوره‌ای brn، پیش‌بینی می‌کند اظهارات محتاطانه‌ی جروم پاول در خصوص کاهش نرخ بهره و فشار فروش مداوم، می‌تواند بیت کوین را به سمت پایین‌ترین سطح ۵۲ هزار دلار سوق دهد. با این حال، وی توصیه می‌کند این وضعیت را به عنوان فرصتی برای خرید در نظر بگیرند، زیرا بهبود مقررات مربوط به ارزهای دیجیتال و کاهش تورم در ایالات متحده، به احتمال زیاد با تغییر تمرکز سرمایه‌گذاران به چشم‌اندازی بلندمدت، منجر به افزایش قابل توجهی در این حوزه خواهد شد.

چنانچه داده‌های مربوط به حقوق و دستمزد، نشان‌دهنده‌ی بازاری ضعیف‌تر در بخش کارگری در ماه گذشته باشد، ممکن است روند فروش فعلی متوقف شود. بر اساس پیش‌بینی‌های وب‌سایت FXStreet، انتظار می‌رود تعداد مشاغل ایجاد شده در ماه ژوئن، نسبت به ماه قبل با کاهش به ۱۹۵ هزار نفر برسد (در مقایسه با ۲۷۲ هزار نفر در ماه مه). نرخ بیکاری نیز به احتمال زیاد در سطح ۴ درصد باقی خواهد ماند و میانگین دستمزد ساعتی نیز نسبت به رشد ۴.۱ درصدی سالانه‌ی گذشته، کند شده و به ۳.۹ درصد برسد.

خط روند صعودی که کف‌های قیمتی اکتبر و ژانویه را به هم وصل می‌کند، یکی از شاخص‌های کلیدی برای سنجش قدرت بازار گاوی (صعودی) بوده است. سقوط اخیر بیت کوین به زیر میانگین متحرک ساده ۲۰۰ روزه، توجه‌ها را به خط روند حمایتی این بازار گاوی در سطح ۵۷ هزار و ۵۹۰ دلار جلب کرده است. بسته شدن قیمت در زیر این سطح (ساعت ۱۲ شب به وقت هماهنگ جهانی)، می‌تواند باعث فروش بیشتر و حرکت نزولی قیمت شود، زیرا معامله‌گران حرفه‌ای اغلب از شکست خطوط روند به عنوان سیگنال‌های معاملاتی استفاده می‌کنند.

فورنیه تنها فردی نیست که انتظار کاهش بیشتر قیمت را دارد. الکس کوپت‌سی‌کویچ، تحلیلگر ارشد بازار در FxPro، بر این باور است که قیمت‌ها می‌توانند در کوتاه‌مدت با نوسانات کمتری مواجه شوند. کوپت‌سی‌کویچ بر این باور است که قیمت‌ها می‌توانند در کوتاه‌مدت با نوسانات کمتری مواجه شوند. کوپت‌سی‌کویچ می‌گوید:

با توجه به موقعیت فعلی، کاهش ۱۲ درصدی به ۵۱.۵ هزار دلار (محدوده‌ی تثبیت قیمت در ماه فوریه) از رشد مشابه به ۶۵.۸ هزار دلار (میانگین متحرک ۵۰ روزه) محتمل‌تر است.

بازار با دقت تحولات آتی، به ویژه انتشارات داده‌های اقتصادی و تغییرات مقرراتی که می‌توانند بر مسیر بیت کوین تأثیر بگذارند را زیر نظر دارد.

منبع: CoinDesk

به این مقاله امتیاز دهید
هومن شالچی
درباره هومن شالچی
فارغ‌التحصیل رشته‌ی MBA گرایش مارکتینگ از دانشگاه خوارزمی تهران. بیش از ۷ سال سابقه‌ی کار در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و سئو و تولید محتوا. علاقه‌مند و فعال در حوزه کریپتو و دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری و دنبال‌کننده ترندهای روز بازار رمزارز مانند آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها.
درباره هومن شالچی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید