صندوق‌های ETF بیت‌کوین پس از یک هفته موفق به جذب سرمایه شدند

صندوق‌های قابل معامله‌ی بورسی بیت‌کوین (ETF) روند خروج سرمایه را معکوس کردند

سکه‌های پلاستیکی که رویشان لوگوی نارنجی بیت‌کوین حک شده است.
تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۳

بازار صندوق‌های قابل معامله‌ی بورسی (ETF) مبتنی بر بیت‌کوین در ایالات متحده، پس از یک هفته‌ی متوالی خروج سرمایه، در روز سه‌شنبه شاهد تغییر روند بود. بر اساس داده‌‌ها، ۱۱ صندوق تازه‌تأسیس بیت‌کوین در مجموع ۳۱ میلیون دلار ورود خالص سرمایه را تجربه کرده‌اند.

فیدلیتی با «FBTC» با جذب ۴۹ میلیون دلار در صدر این لیست قرار گرفت و به دنبال آن بیت‌وایز با «BITB» با جذب ۱۵ میلیون دلار در رتبه‌ی دوم جای گرفت. صندوق «HODL» از ونک نیز شاهد ورود خالص ۴ میلیون دلاری سرمایه بود.

خروج سرمایه از صندوق GBTC گری‌اسکیل

در مقابل، صندوق «GBTC» گری‌اسکیل با خروج خالص ۳۰.۳ میلیون دلاری مواجه شد. صندوق «ARKB» از آرک اینوست و صندوق متعلق به ۲۱Shares هم به ترتیب شاهد خروج خالص ۶ میلیون دلاری سرمایه بوده‌اند. قابل ذکر است که «IBIT» از بلک‌راک، که بزرگترین صندوق مبتنی بر بیت‌کوین از نظر ارزش دارایی خالص به شمار می‌رود، در روز سه‌شنبه با عدم تغییر در ورود و خروج سرمایه، حجم قابل توجهی از معاملات روزانه، به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار را به ثبت رساند. سایر صندوق‌های تحت مدیریت اینوسکو، گلکسی دیجیتال، والکری و فرانکلین تمپلتون نیز در آن روز تغییری در میزان ورود و خروج سرمایه گزارش نکرده‌اند.

با احتساب ورود و خروج سرمایه تا روز سه‌شنبه، این ۱۱ صندوق بیت‌کوین از زمان آغاز به کار خود در ژانویه، موفق به جذب خالص ۱۴.۴۲ میلیارد دلار سرمایه شده‌اند. این رقم نشان‌دهنده‌ی علاقه‌ی قابل توجه سرمایه‌گذاران به این دارایی علی‌رغم روند اخیر خروج سرمایه است.

صندوق‌های قابل معامله‌ی اتریوم در آستانه‌ی راه‌اندازی

با توجه به چراغ سبز ملایم ماه گذشته از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، عرضه‌کنندگان آمریکایی در حال آماده‌سازی برای راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامعه‌ی بورسی مبتنی بر اتریوم هستند. هفته‌ی گذشته، شرکت‌ها بیانیه‌ی ثبت اصلاح‌شده‌ی S-1 را ارائه کردند و کارشناسان این صنعت، مانند مدیر ارشد اطلاعات بیت‌وایز، مت هوگان، انتظار دارند که راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله‌ی اتریوم ظرف یک هفته‌ی آینده صورت پذیرد. هوگان پیش‌بینی می‌کند که این صندوق‌ها می‌توانند طی ۱۸ ماه اول راه‌اندازی در آمریکا، حدود ۱۵ میلیارد دلار ورود خالص سرمایه را جذب کنند.

آغاز فروش بیت‌کوین‌های مصادره‌شده توسط دولت آلمان

دولت آلمان فروش دارایی‌های بیت‌کوین مصادره‌شده‌ی خود را که در سال ۲۰۲۰ از وب‌سایت غیرقانونی دانلود فیلم «Movie2k.to» توقیف شده بود، آغاز کرده است. ارزش تقریبی این دارایی‌ها ۳ میلیارد دلار است. دولت آلمان تاکنون حدود ۳۲۵ میلیون دلار بیت‌کوین را در هفته‌ی گذشته فروخته است و احتمال فروش‌های بیشتر در آینده وجود دارد. به تازگی، انتقال ۲۰۰ بیت‌کوین به صرافی کوین‌بیس و ۲۰۰ بیت‌کوین دیگر به صرافی کراکن از کیف پول مرتبط با این دارایی‌ها مشاهده شده است.

علاوه بر این، توزیع قریب‌الوقوع بیت‌کوین‌های متعلق به مشتریان سابق صرافی رمزارز منحل‌شده‌ی «Mt. Gox» نیز می‌تواند بر بازار تأثیر بگذارد. این توزیع ممکن است شامل ورود ۱۴۰ هزار بیت‌کوین به بازار به ارزش تقریبی ۹ میلیارد دلار باشد. در حالی که نگرانی‌هایی در مورد فشار فروش ناشی از این ورود وجود دارد، برخی معتقدند که تأثیر آن ممکن است اغراق‌آمیز باشد. طلبکاران برای فروش مطالبات خود در صورت نیاز به وجوه فوری، چندین سال فرصت داشته‌اند که این امر می‌تواند به کاهش تأثیرات منفی بالقوه بر قیمت‌ها کمک کند.

روند بازار و احساسات سرمایه‌گذاران

محصولات سرمایه‌گذاری دارایی‌های دیجیتال در مجموع، برای دومین هفته‌ی متوالی با خروج سرمایه مواجه شده‌اند که این رقم به ۵۸۴ میلیون دلار می‌رسد. بدبینی سرمایه‌گذاران نسبت به احتمال کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، یکی از عوامل مؤثر در نظر گرفته می‌شود. هفته‌ی گذشته همچنین شاهد پایین‌ترین حجم معاملات ETP در سطح جهانی از زمان راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله‌ی بورسی آمریکا در دی‌ماه ۱۴۰۲ بودیم. در طول این هفته، تنها حجم کل ۶.۹ میلیارد دلاری معامله صورت گرفت.

منبع: cryptonews

به این مقاله امتیاز دهید
هومن شالچی
درباره هومن شالچی
فارغ‌التحصیل رشته‌ی MBA گرایش مارکتینگ از دانشگاه خوارزمی تهران. بیش از ۷ سال سابقه‌ی کار در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و سئو و تولید محتوا. علاقه‌مند و فعال در حوزه کریپتو و دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری و دنبال‌کننده ترندهای روز بازار رمزارز مانند آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها.
درباره هومن شالچی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید