آیا کارمزد تراکنش‌های بیت کوین به سطح اتریوم رسیده است؟

کارمزد تراکنش‌های بیت کوین و اتریوم تقریبا با هم برابر شده است

دو ارز دیجیتال بیت کوین و اتریوم در وسط تصویر و نمودار قیمت در پشت آن‌ها قرار دارد.
تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۴۰۳

داده‌های جدید نشان می‌دهند که کارمزد تراکنش‌های بیت کوین در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۴ افزایش قابل توجهی داشته و تقریباً با کارمزدهای اتریوم برابری کرده است.

طبق گزارش اخیر پلتفرم تجزیه و تحلیل بازار IntoTheBlock، کاربران شبکه‌ی بیت کوین در سه‌ماهه‌ی گذشته بالغ بر ۴۴۰ میلیون دلار کارمزد تراکنش پرداخت کرده‌اند. کارمزد تراکنش هزینه‌ای است که کاربران برای جبران اعتبارسنج‌ها بابت تایید تراکنش‌هایشان بر روی بلاک‌چین پرداخت می‌کنند.

متوسط کارمزد بر روی یک شبکه‌ی بلاک‌چین، بازتابی از میزان فعالیت آن شبکه است. در دوره‌هایی که ترافیک شبکه بالا است، کاربران برای انجام تراکنش‌های خود در زمان معقول، ناچار به پرداخت کارمزدهای بالاتر هستند.

ظرفیت محدود شبکه‌ی بیت کوین برای پردازش تراکنش‌ها، منجر به اولویت‌بندی تراکنش‌ها بر اساس کارمزد می‌شود. اعتبارسنج‌ها تمایل دارند تراکنش‌هایی با کارمزد بالاتر را زودتر تایید و در بلاک بعدی قرار دهند. این رقابت بین کاربران برای اولویت‌بندی تراکنش‌هایشان، می‌تواند منجر به افزایش قابل توجه کارمزدها شود.

طبق داده‌های منتشر شده برای سه ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی، شبکه‌ی بیت کوین شاهد افزایش ۶۱ درصدی کارمزد تراکنش‌ها نسبت به سه‌ماهه‌ی گذشته بوده و به رقم ۴۴۰ میلیون دلار رسیده است.

در حالی که کارمزد تراکنش‌های بیت‌کوین افزایش داشته است، اتریوم شاهد کاهش قابل توجهی در این زمینه بوده است. کاربران اتریوم در سه‌ماهه‌ی دوم، به میزان ۶۳ درصد کمتر از سه‌ماهه‌ی قبل کارمزد پرداخت کرده‌اند. پیش از این، کارمزدهای بالای اتریوم باعث شهرت گران‌قیمت بودن این شبکه شده بود. با این حال، کاهش اخیر کارمزدها، مجموع کارمزدهای پرداختی در شبکه‌ی اتریوم را به ۴۴۱ میلیون دلار رسانده است که تنها اندکی بالاتر از کارمزدهای بیت کوین است.

این تغییر در کارمزد تراکنش‌ها ناشی از چه عواملی است؟ در مورد بیت کوین، معرفی پروتکل رونز (Runes) در ماه اردیبهشت عامل اصلی افزایش کارمزدها بوده است. این پروتکل به کاربران امکان ایجاد توکن‌های مثلی بر روی شبکه‌ی بیت کوین را می‌دهد و به دنبال محبوبیت آن، فعالیت تراکنش بر روی این شبکه افزایش یافته است.

کاهش کارمزدهای اتریوم به انتقال تراکنش‌ها به راه‌حل‌های لایه ۲ نسبت داده می‌شود. بلاک‌چین‌های لایه ۲ بر روی یک شبکه‌ی اولیه ساخته شده و ظرفیت پردازش تراکنش آن را بهبود می‌بخشند.

با وجود افزایش اخیر کارمزد تراکنش‌ها در بیت کوین و اتریوم، لایت‌کوین (LTC) همچنان کم‌هزینه‌ترین شبکه‌ی بلاک‌چین در دوره‌ی اخیر باقی مانده است.

در حال حاضر، قیمت بیت کوین نتوانسته از افت اخیر خود بهبود یابد و همچنان در حدود ۶۱۰۰۰ دلار معامله می‌شود.

منبع: bitcoinist

3.2/5 - (4 امتیاز)
هومن شالچی
درباره هومن شالچی
فارغ‌التحصیل رشته‌ی MBA گرایش مارکتینگ از دانشگاه خوارزمی تهران. بیش از ۷ سال سابقه‌ی کار در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و سئو و تولید محتوا. علاقه‌مند و فعال در حوزه کریپتو و دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری و دنبال‌کننده ترندهای روز بازار رمزارز مانند آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها.
درباره هومن شالچی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

جدیدترین اخبار و آموزش‌های همستر