کاهش ارزش بیت‌کوین نگرانی از ریسک‌های کلان در بازار- مجله رمزینکس

کاهش ۳ درصدی بیت کوین: بازگشت ریسک های کلان به بازار؟

با وجود رونق ارزش بیت‌کوین در سال جدید میلادی، نگرانی‌هایی درباره‌ی تغییر روند این ارز دیجیتال وجود دارد.
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۲۴ اسفند ۱۴۰۲

بازار ارزهای دیجیتال در سال جاری شاهد افزایش قابل توجه قیمت بیت‌کوین به لطف عرضه صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله مبتنی بر بیت کوین (ETF) جدید بوده است. این موضوع باعث شده بود تا حد زیادی، توجه از عوامل کلان اقتصادی مانند سیاست های پولی فدرال رزرو (FED) منحرف شود. با این حال، به نظر می رسد این روند در حال تغییر است.

انتشار شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) ماه فوریه در روز پنجشنبه، بار دیگر نشان داد که تورم همچنان بالاتر از انتظارات باقی مانده است. گزارش دولت حاکی از افزایش ۰.۶ درصدی این شاخص نسبت به ماه گذشته است که دو برابر نرخ ژانویه و همچنین دو برابر پیش‌بینی اقتصاددانان به شمار می‌رود. نرخ “هسته” شاخص قیمت تولیدکننده که بدون در نظر گرفتن هزینه‌های مواد غذایی و انرژی محاسبه می‌شود، در ماه فوریه ۰.۳ درصد رشد را تجربه کرد. این رقم اگرچه نسبت به ۰.۵ درصد ژانویه کاهش داشته، اما همچنان بالاتر از پیش‌بینی ۰.۲ درصدی قرار دارد.

در اوایل این هفته، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) نیز بالاتر از حد انتظار ظاهر شد و تورم سالانه به ۳.۲ درصد و نرخ هسته آن به ۳.۸ درصد افزایش یافت.

بازده اوراق خزانه داری ۱۰ ساله آمریکا که در اوایل ماه جاری نزدیک به کاهش زیر سطح ۴ درصد بود، اکنون به ۴.۳۰ درصد افزایش یافته است. در کنار آن، دلار آمریکا نیز روند نزولی خود از اواسط فوریه را شکسته و طی یک هفته گذشته حدود ۱ درصد افزایش یافته است که شامل افزایش ۰.۵ درصدی روز پنجشنبه نیز می‌شود. با ثبات سایر عوامل، به طور کلی نرخ‌های بالاتر و افزایش ارزش دلار، سیگنال منفی برای دارایی‌های پرریسک مانند بیت کوین (BTC) تلقی می‌شود.

انتظارات برای سیاست پولی آسان‌گیرانه‌تر در سال ۲۰۲۴ همچنان در حال کاهش است. بازارها با پیش‌بینی کاهش نرخ بهره فدرال رزرو تا ۱۵۰ واحد پایه در سال جاری وارد سال جدید شدند، به طوری که اولین کاهش نرخ در نشست کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) هفته آینده اتفاق می‌افتاد. در حال حاضر، دیگر کسی چنین انتظاری ندارد و کاهش نرخ در نشست ماه مه نیز بعید به نظر می‌رسد. برای ماه ژوئن، احتمال کاهش نرخ به حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.

پس از افزایش ۷۰ درصدی در سال ۲۰۲۴ و رسیدن به بالاترین رکورد تاریخی نزدیک به ۷۴ هزار دلار، قیمت بیت‌کوین قطعا مستعد اصلاح بود. به نظر می رسد اخبار تورم، نرخ بهره و دلار، بهانه‌ای برای معامله‌گران جهت کاهش سرمایه‌گذاری خود و اصلاح قیمت بیت‌کوین ارائه داده است. این ارز دیجیتال پس از لمس سطح ۷۳ هزار و ۸۰۰ دلاری در اوایل صبح پنجشنبه، پس از انتشار داده‌های اقتصادی، تا پایین ترین سطح ۷۰ هزار و ۶۵۰ دلار سقوط کرد. در زمان نگارش این متن، بیت‌کوین با قیمت ۷۰ هزار و ۹۰۰ دلار معامله می‌شود که بیش از ۳ درصد طی ۲۴ ساعت گذشته کاهش یافته است. شاخص گسترده CoinDesk 20 تنها ۱.۷ درصد کاهش یافته است، در حالی که افزایش سولانا و دوج کوین به عملکرد بهتر این شاخص کمک کرده است.

منبع: CoinDesk

هومن شالچی
درباره هومن شالچی
فارغ‌التحصیل رشته‌ی MBA گرایش مارکتینگ از دانشگاه خوارزمی تهران. بیش از ۷ سال سابقه‌ی کار در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و سئو و تولید محتوا. علاقه‌مند و فعال در حوزه کریپتو و دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری و دنبال‌کننده ترندهای روز بازار رمزارز مانند آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید