بازار ارزهای دیجیتال شاهد روند کاهشی قیمت بیت کوین، بزرگترین ارز دیجیتال جهان، بوده است. علیرغم این کاهش قیمتی که طی شش روز گذشته تقریباً به ۱۵ درصد رسیده است، تحلیلگران همچنان به افزایش قابل توجه قیمت در پی رویداد هاوینگ آتی خوش‌بین هستند.

چارلز ادواردز، بنیان‌گذار صندوق سرمایه‌گذاری کاپریول، در ۲۹ اسفند طی تحلیلی اعلام کرد که نوسانات زیاد در ماه‌های قبل و بعد از هاوینگ بیت کوین رویدادی طبیعی است. وی پیش‌بینی می‌کند که دوره ۱۲ ماهه پس از این رویداد، بهترین بازه زمانی از نظر ریسک-بازده برای سرمایه‌گذاران باشد.

ادواردز عقیده دارد که پس از هاوینگ، شاهد خروج تدریجی ماینرهای ناکارآمد از اکوسیستم خواهیم بود. هاوینگ بیت کوین قرار است بین ۳۰ فروردین تا ۱ اردیبهشت سال جاری رخ دهد.

قیمت بیت کوین روز گذشته به طور موقت به ۶۱,۵۹۳ دلار کاهش یافت و هم اکنون با قیمت ۶۲,۶۹۰ دلار معامله می‌شود.

«کاهش قابل توجه نرخ رشد عرضه به همراه تقاضای سرکوب‌شده‌ی بازار مالی سنتی، محرک اصلی افزایش قیمت بیت کوین در ۱۲ ماه آینده خواهد بود.»

چارلز ادواردز

در حالی که ادواردز هاوینگ را به عنوان موتور محرک اصلی قیمت بیت کوین در نظر گرفته است، کی یانگ جو، بنیان‌گذار و مدیرعامل CryptoQuant، بر این باور است که بازار بیت کوین تحت تأثیر ورود صرافی‌های قابل معامله در بورس (ETF) بر پایه بیت کوین و نه هاوینگ، رونق گرفته است.

«پس از هاوینگ، هزینه‌های استخراج دو برابر می‌شود و ماینرها را مجبور می‌کند تا سطح قیمتی خاصی را برای حفظ سودآوری خود حفظ کنند. هزینه مستقیم استخراج هر بیت کوین تقریباً به ۳۷ هزار دلار افزایش خواهد یافت، اما با قیمت فعلی ۶۳ هزار دلار، دیگر برای ماینرها مشکلی ایجاد نمی‌کند.»

کی یانگ جو

رکت‌کپیتال، تحلیلگر مطرح ارزهای دیجیتال، با توجه به داده‌های موجود، همچنان پتانسیل کاهش بیشتر قیمت بیت کوین را محتمل می‌داند. وی در پستی که با دنبال‌کنندگان پرشمار خود در X به اشتراک گذاشته است، اعلام کرد: «قیمت بیت کوین به اندازه‌ای اصلاح خواهد کرد که شما را متقاعد کند بازار صعودی به پایان رسیده است. و سپس روند صعودی مجدداً از سر گرفته خواهد شد.»

این تحلیلگر تأکید کرده است که بیت کوین در حال حاضر وارد «منطقه خطر» شده است، جایی که اصلاحات عمیق پیش از هاوینگ، در گذشته آغاز می‌شدند.

قیمت بیت کوین در ماه‌های قبل از هاوینگ ۲۰۲۰ حدود ۵۰ درصد کاهش یافت، اما این افت قیمت تحت تأثیر همه‌گیری کووید-۱۹ در مارس تشدید شد. با این حال، بیت کوین در باقیمانده‌ی سال ۲۰۲۰ در محدوده ۱۰ هزار دلار تثبیت شد و سپس بازار صعودی در سال ۲۰۲۱ از سر گرفته شد.

مروری بر هاوینگ‌های گذشته نشان می‌دهد که قیمت بیت کوین در حدود زمان هاوینگ ۲۰۱۶ حدود ۳۳ درصد کاهش یافت، اما در اواخر همان سال با افزایش قیمت همراه بود و در بازار صعودی ۲۰۱۷ به بالاترین قیمت ۲۰ هزار دلاری خود رسید.

با این حال، سال ۲۰۲۴ برای هاوینگ، قلمروی کاملاً جدیدی به شمار می‌رود، چرا که هاوینگ‌های قبلی در سطوح قیمتی بسیار پایین‌تری از قیمت فعلی بیت کوین رخ داده‌اند و از پشتوانه‌ی قابل توجهی که هم‌اکنون توسط صرافی‌های قابل معامله در بورس (ETF) بر پایه بیت کوین تأمین می‌شود، برخوردار نبوده‌اند.

تحلیلگران در حال بررسی تأثیر متقابل عوامل مختلف مانند هاوینگ، ورود سرمایه‌گذاران نهادی از طریق صندوق‌های ETF و نوسانات کلی بازار بر قیمت بیت کوین هستند. علی‌رغم اصلاحات قیمتی فعلی، خوش‌بینی بلندمدت نسبت به آینده‌ی بیت کوین همچنان در میان فعالان این حوزه وجود دارد.

منبع: Cointelegraph