روند قیمتی بیت‌کوین چه زمان احیا می‌شود؟ - مجله رمزینکس

بهبود بیت‌کوین پس از اصلاح: پیش‌بینی تحلیل‌گر برجسته

سکه‌های بیت‌کوین و یک سنتی در کنار هم ریخته شده‌اند.
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۳

یک تحلیل‌گر برجسته‌ی حوزه ارزهای دیجیتال به تازگی توضیح داده است که بیت‌کوین به لحاظ تاریخی، توانسته از دوره‌های نزولی مشابه وضعیت فعلی، بهبود یابد.

نوار هش بیت‌کوین نشان‌دهنده‌ی تداوم خروج ماینرها

ویلی وو، تحلیل‌گر شناخته‌شده، در مقاله‌ای جدید در پلتفرم X، به اهمیت ارتباط بین نرخ هش بیت‌کوین و روند بازیابی قیمت این دارایی پرداخته است. نرخ هش، معیاری است که کل قدرت محاسباتی ماینرهای متصل به شبکه را نشان می‌دهد.

روند این معیار، بیانگر وضعیت تأییدکنندگان تراکنش‌ها (ماینرها) در شبکه است. افزایش نرخ هش، نشان‌دهنده‌ی جذابیت شبکه برای استخراج در دوره‌ی جاری است.

از سوی دیگر، کاهش نرخ هش، به معنای خروج برخی ماینرها از شبکه به دلیل عدم سودآوری استخراج بیت‌کوین تلقی می‌شود.

یکی از راه‌های ارزیابی تداوم این رفتارها، استفاده از شاخص نوار هش است. این شاخص، میانگین متحرک کوتاه‌مدت نرخ هش را با میانگین بلندمدت آن مقایسه می‌کند.

زمانی که میانگین کوتاه‌مدت از میانگین بلندمدت پایین‌تر بیاید، نشان‌دهنده‌ی خروج گسترده‌ی ماینرها از شبکه است. به طور مشابه، عبور معکوس این دو میانگین، به معنای پایان یافتن روند خروج ماینرها تلقی می‌شود.

اما ارتباط نوار هش با قیمت بیت‌کوین چیست؟ همانطور که وو اشاره می‌کند، «زمانی که ماینرهای با توان عملیاتی پایین از دور خارج شوند و نرخ هش احیا شود»، بیت‌کوین روند بهبود را تجربه می‌کند. این مرحله با اتمام خروج ماینرها از شبکه مطابقت دارد.

همانطور که نمودار نشان می‌دهد، نوار هش بیت‌کوین، خروج ماینرها از شبکه را تأیید می‌کند. دلیل این وضعیت، رویداد هاوینگ است که در ماه اردیبهشت رخ داد.

هاوینگ، رویدادی دوره‌ای است که هر چهار سال یک بار اتفاق می‌افتد و پاداش استخراج هر بلاک در شبکه را برای همیشه به نصف کاهش می‌دهد. پاداش استخراج، به جبرانی گفته می‌شود که ماینرها برای حل بلاک‌ها در شبکه دریافت می‌کنند.

این پاداش‌ها بخش عمده‌ای از درآمد ماینرها را تشکیل می‌دهند، بنابراین نصف شدن آن‌ها تأثیر چشمگیری بر وضعیت مالی‌شان دارد. در نتیجه، کاهش اخیر نرخ هش چندان دور از انتظار نیست.

نکته‌ی قابل توجه در مورد خروج اخیر ماینرها این است که نوار هش اکنون ۶۱ روز است که این سیگنال را می‌دهد. وو در این باره می‌گوید:

این رویداد رکوردی جدید به ثبت رسانده است، چرا که زمان بیشتری طول می‌کشد تا ماینرها پس از هاوینگ، روند خروج از شبکه را متوقف کنند.

در دوره‌ی قبلی هاوینگ، ۲۴ روز طول کشید تا ماینرها شاهد بهبود باشند، که به طور قابل توجهی کوتاه‌تر از مدت زمان خروج ماینرها در چرخه‌ی فعلی است. حتی دوره‌ی خروج ماینرها در سال ۲۰۲۰ کوتاه‌تر بود و نوار هش تنها پس از ۸ روز شاهد عبور معکوس دو میانگین شد.

اکنون باید دید که این بار چه زمانی نوار هش دوباره به سمت بالا حرکت می‌کند و آیا احیای فعالیت ماینرها به بهبود قیمت بیت‌کوین نیز منجر خواهد شد یا خیر.

منبع: bitcoinist

به این مقاله امتیاز دهید
هومن شالچی
درباره هومن شالچی
فارغ‌التحصیل رشته‌ی MBA گرایش مارکتینگ از دانشگاه خوارزمی تهران. بیش از ۷ سال سابقه‌ی کار در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و سئو و تولید محتوا. علاقه‌مند و فعال در حوزه کریپتو و دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری و دنبال‌کننده ترندهای روز بازار رمزارز مانند آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها.
درباره هومن شالچی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید